Sunnuntai 20.1.2019
"
Jeesus sanoi palvelijoille: "Täyttäkää astiat vedellä", ja he täyttivät ne reunoja myöten. Sitten hän sanoi: "Ottakaa nyt siitä ja viekää pitojen valvojalle", ja he veivät. Joh. 2:7-8

Pääsiäinen tulla saa

24.3.2015 06:31 | Arttu H.
Sen huomaa joka aamu astuessaan kotiovesta ulos. Sen tervehdyttävä vaikutus leviää koko kehoon ja saa väsyneemmänkin mielen iloiseksi. Mikä ihmeellinen valo! Aamu aamulta nouseminen on taas helpompaa ja helpompaa. Kevät tulee ja kohisten. 

Kulunut talvi ei Etelä-Suomessa ole oikeastaan ollut edes mikään talvi, pitkittynyt syksy voisi olla sopivampi nimi tälle ajanjaksolle. Tänä vuonna talvi on kuulunut niihin vuosikymmenten leudoimpiin ja sen kyllä huomaa. En muista palelleeni juuri kertaakaan pakkasen vuoksi. Toki iälläkin on merkitystä, pipon voi huoletta vetää päähänsä jos paleltaa eikä siinä ole enää mitään noloa. Jos on sitten koskaan ollutkaan.

Muutaman viikon päästä kristikunta viettää suurinta vuotuista juhlaansa. Pääsiäisen viesteissä kulkevat vahvasti rinnakkain suru, hämmennys ja ilo. Pääsiäisperinteiden kirjossa kristillisillä symboleilla on harvinaisen vahva vaikutus. Niin rairuoho, pajunoksat, pääsiäismunat kuin lampaatkin ovat kaikki kristillisiä symboleita vaikka se nykyihmistä saattaa hämmentääkin. Koululaisille näiden asioiden valaiseminen on jokavuotista työtä, sillä uskonnonopetuksen merkityksen perusteleminen on varsinkin isommille oppilaille erittäin tärkeää. Nykypäivää on vaikeaa ymmärtää, jos ei tunne historiaa tai oman kulttuuriympäristönsä uskonnollista taustaa – vaikka ei olisi itse siihen sitoutunutkaan.

Pääsiäisperinteet ovat mielenkiintoisia ja vaihtelevat suuresti ympäri Suomen. Sekularisoituminen näkyy pääsiäisperinteissä, kun pienet noidat käyvät virpomassa ihmisiä pajunoksilla. Historiallisesti virpominen ja pääsiäisnoidat ovat kuitenkin vastakkaisia ilmiöitä. Alun perin virpominen on liittynyt itäsuomalaiseen ortodoksiseen kristillisyyteen ja se on merkinnyt siunauksen toivottamista ja pahan karkottamista. Virpomisoksat ovat kuvanneet palmunlehviä, joilla ihmiset palmusunnuntaina tervehtivät Jeesusta. Joissakin kirkoissa on ollut myös tapana siunata virpomisoksia messun yhteydessä. Noidaksi pukeutuminen taas liittyy länsisuomalaiseen pääsiäisnoitaperinteeseen.

Omiin pääsiäisperinteisiini on lapsuudesta saakka kuulunut vahvasti Bachin musiikki. Tänä pääsiäisenä pääsen seuraamaan Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita Johannes-passion kautta. Bachin mestarilillinen kädenjälki näkyy passioissa raamatuntekstien tarkkana musiikillisena visualisointina, jossa myös hiljaisuudella ja tauolla on tarkka merkitys.  Kun kukko on laulanut kolmesti, laulaa evankelista musiikillisin kuvioin ikään kuin itkien Pietarin mukana.  Surun ja synkkyyden yllä leijuu koko ajan toivonsäde, jota ylläpitävät rauhoittavat koraalit ja herkät aariat. Laulajaa Bach ei päästä helpolla. Passioiden sävykirjo vaihtelee herkästä vahvaan draamaan, ja hengityspaikkoja ei juurikaan ole. Toisaalta rapea saksankielinen tekstitys auttaa laulajaa löytämään lauluunsa oikeita sävyjä kotoista suomen kieltämme helpommin. Suomen tuska-sana maistuu huomattavasti laimeammalta kuin saksan schmerz.
 
Pääsiäisruokien maut ja tuoksut ovat itselleni myös tärkeä osa pääsiäistä. Muistan jo lapsuudesta paistetun lampaan tuoksun, joka leijui keittiöstä pääsiäisaamuna herääjän nenään. Mignon-munia voisin syödä helposti ympäri vuoden ja totaalisesti olinkin hämmästynyt, kun naapurin rouva kertoi, ettei ole koskaan edes maistanut tuota herkkua. Yhtä hämmästynyt olin mennessäni ensimmäistä kertaa anoppilaan pääsiäisenviettoon. Anoppilan perinteisiin ei kuulunut nimittäin lainkaan Pasha. Siis että oikeasti, ei koskaan!

Jotta moinen kohtalo ei toistuisi kenenkään toisen vävykokelaan elämässä, tarjoan blogini lukijoille nyt mahdollisuuden tarttua pashamuottiin. Ohjettani olen testannut lapsillani, eli sen pitäisi soveltua vaativampaankin suuhun. Oikeaan pashaan ei perinteisesti keksipohja kuulu, mutta saat siitä hauskaa vaihtelua. Pohjan voit halutessasi jättää myös pois. Ja vaikka ohjeessa onkin rahkaa ja voita ei pääsiäisenä ole tarkoitus karpata. Onhan paastonaika päättynyt, on valoisan juhlan ja juhlaruoan aika. Perinteet kunniaan: pääsiäinen tulla saa!



Artun hedelmäinen Pasha

2 dl kuohukermaa
100 g voita
1 dl sokeria
1 keltuainen
250 g rahkaa
3 tl vaniljasokeria
2 rkl sitruunanmehua
½ sitruunan raastettu kuori
1 dl rusinoita
1 dl mandariininlohkoja
½ säilyketölkkiä mangoviipaleita

Pohja:

120 g valitsemiasi keksejä
50 g sulatettua voita
Lisäksi pashamuotti tai kahvisuodatin tai tiheäreikäinen lävikkö

Tee näin:

1. Vaahdota kerma.

2. Vaahdota huoneenlämpöinen voi ja sokeri. Yhdistä voisokerivaahtoon rahka, keltuainen, vaniljasokeri, sitruunanmehu ja -kuoriraaste, hedelmät ja kermavaahto.

3. Kastele harso lämpimällä vedellä ja kierrä kuivaksi. Vuoraa valitsemasi pashamuotti harsolla. Lusikoi pashamassa muottiin ja peitä pasha lopulla harsolla. Massaa tulee reilusti, joten saat halutessasi tehtyä useamman pashan.

4. Laita pashamuotti lautaselle, paina toinen lautanen painoksi harson päälle ja jätä pasha valumaan seuraavaan päivään jääkaappiin.

5. Murskaa keksit monitoimikoneessa. Sekoita sulatettu voi keksimurujen joukkoon. Raota pashamuotin päältä harsoa ja painele keksit varovasti pohjaksi paikoilleen. Anna pohjan tekeytyä muutama tunti.

6. Kumoa pasha tarjoiluvadille ja koristele haluamallasi tavalla.

Vanhemmat

Uudemmat

Taina Pyysaari
Kuvittanut Liisa Seppänen

Pinja ja Paulus

Pinja ja Paulus ovat kaksoset, ja Iisa on heidän hyvä ystävänsä. Siionin keväästä tutut kaverukset keksivät monenlaista puuhaa sisällä ja ulkona. Kuvakirja on mukavaa luettavaa ja katseltavaa niin alle kouluikäisille lapsille kuin pikkukoululaisillekin.

18 €

Väinö Havas

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1953. Äänikirja on tehty vuonna 1997 julkaistun uudistetun painoksen pohjalta ja sisältää 43 alkuperäisteokseen kuulunutta kertomusta. Havaksen lämminhenkisissä ja kielellisesti rikkaissa kertomuksissa korostuu kodin, uskonnon ja vapaan isänmaan arvo.

20 €

Toim. Anna Karjula

Elämänpolulla 18 – Usko ja mieli

Usko ja mieli avaa mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä uskon näkökulmasta. Tekstit etsivät vaikeastakin tilanteesta tietä eteenpäin. Joskus paranemisen siemen on kylvetty pieneen hetkeen. Joskus sairauden kanssa on vain opeteltava elämään.

18 €

Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka

JAKSANKO LUOTTAA? -ÄÄNIKIRJA

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?  
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.

20 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi