Torstai 18.4.2019
"
Jeesus otti leivän, siunasi, mursi ja antoi sen opetuslapsilleen sanoen: "Tämä on minun ruumiini, joka annetaan teidän puolestanne. Tehkää tämä minun muistokseni." Luuk. 22:19

​Yhden miehen uudenvuodenlupaus

29.1.2015 06:47 | Juho Mäenpää
Uuteen vuoteen siirtyminen aloittaa monta uutta hanketta. Tammikuussa on tuoreutta: uusia mahdollisuuksia, uusia alkuja. Ilma on sakeanaan uudenvuodenlupauksia. Päätimme ekaluokkalaisen kanssa aloittaa kilpailuhenkisen karkkilakon. Voittaja on se, jonka lakko pettää viimeisenä. Ankara on kieltäymyksen tie.
 
Aika kuluu, maailma muuttuu – vaan muuttuuko se paremmaksi? Muuttuuko ihminen paremmaksi? Kysymys inhimillisestä edistyksestä on kiehtova, varsinkin, kun muutosta parempaan pidetään itsestäänselvyytenä. Kannattaa silti pitää pää kylmänä, vaikka ympärillä on entistä enemmän tietoliikenteen siirtonopeutta ja teknistä edistystä. 
 
Raamattu kertoo monessa kohdassa ihmisten heikkoudesta, ahneudesta ja kateudesta. Kuningas Daavid sortui huoruuteen ja murhaan. Viisaana pidetyn Salomonkin sydän kääntyi pois Jumalasta. Kain oli kateellinen ja siksi surmasi veljensä Aabelin. Onko pidettävä edistyksenä sitä, että sotia käydään jousipyssyjen sijaan konekivääreillä?
 
Runoilija Eino Leino, jonka tuotannosta pidän paljon, erehtyi kirjoittaessaan, ettei kukaan ole paha vaan toinen on vain toista heikompi. Ajatus on mielestäni kaunis mutta epätosi. Ihminen toki kykenee hyviin tekoihin, mutta perustaipumustaan hän ei voi muuttaa. ”En tee sitä hyvää, mitä tahdon, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo. Mutta jos teen sitä, mitä en tahdo, en tee sitä enää itse, vaan sen tekee minussa asuva synti” (Room. 7: 19, 20).
 
Ihminen voi selittää pahuuden tyhjäksi väittämällä, ettei hyvää ja pahaa ole olemassakaan, vaan että jokainen voi määritellä ne itselleen sopivalla tavalla. Tällöin moraali ja etiikka ovat ihmislähtöisiä ja ajasta riippuvaisia. Ajatteluun sisältyy oletus ihmisen muuttumisesta paremmaksi.
 
Raamattu ei tue tällaista näkemystä. Kristinuskon mukaan on olemassa hyvä ja paha. Pahaa voi sanoa vanhanaikaisesti myös synniksi. Synti erottaa ihmisen Jumalasta. Se vie meidät hänestä erilleen ja tekee meistä erilaisia häneen verrattuna; Jumalassa ei ole syntiä.
 
Syntisyytemme ei suinkaan tee mahdottomaksi tai tyhjäksi ponnistelua paremman maailman puolesta. Yhteiskunnallisessa mielessä voimme olla hyviä ihmisiä vaikka hengellisessä mielessä emme. Arkisen aherruksemme arvo heijastuu arkeemme, ei siihen, että voisimme työllämme ansaita autuutta.

Uskon, että Kristus on synnittömällä vaelluksellaan ja kuolemallaan voittanut synnin vallan. Tämä on se ansio, jonka perusteella ja johon uskomalla ihminen pääsee synneistään. 

En suhtaudu optimistisesti ihmiskunnan mahdollisuuksiin päästä eroon kurjuudesta ja sodista. Silti toivon, että ongelmiin yritetään saada ratkaisuja. Ehkä maailmankuvani on hiukan kummallinen. Itse kutsun sitä kyyniseksi optimismiksi.
 
Yhden miehen karkin syönnin väheneminen tai jopa loppuminen on mahdollisuuksien rajoissa. Vaikka maailma ei tänäkään vuonna välttämättä muutu entistä paremmaksi, arvokasta on kuitenkin se, että yritämme tehdä hyvää toisillemme. Olen huomannut, että optimistisen otteen säilyttämiseen auttaa lasten kasvamisen seuraaminen – ja toivo siitä, että lopulta minun käy hyvin. Epätäydellisenä ihmisenä voin luottaa Kristuksen täydelliseen ansioon.
  

Vanhemmat

Uudemmat

Juho Mäenpää

Olen keski-ikää lähestyvä perheenisä Tuusulasta. Minulla on vaimo ja yhdeksän lasta. Työskentelen historian ja yhteiskuntaopin opettajana.
 
Opettelen isänä olemista. Koulussa opettelen nuoria. Halkokasan tai laastiämpärin vieressä fundeeraan maailman menoa. Yritän kasvattaa lapseni kristillisesti. Näiden tekemisten onnistumisia ja epäonnistumisia kirjoittelen blogiini.

Juho Mäenpää

Toimittanut Hanna Kallunki

Hyvä että kerroit

Blogitekstejä elämästä, uskosta ja toivosta

Teksteissä avautuu ikkunoita Päivämiehen blogikirjoittajien arkeen ja ajatuksiin. Kirjoituksissa pohditaan niin keskeneräisyyttä ja katoavaisuutta kuin harrastuksen olemusta ja kasvatuksen haasteita. Kipu ja kaipaus, ilo ja toivo, elämän ihmettely saavat muotonsa sanoissa.

Kiiruhda katsomaan – Pääsiäinen sävelin

Pääsiäisajan virsiä, Siionin lauluja ja muuta pääsiäismusiikkia sisältävä äänite on jatkoa Joulu sävelin -äänitteen aloittamalle soitinmusiikin sarjalle. Jeesuksen kärsimystä ja kuolemaa käsittelevä osuus vie kuulijan keskelle Golgataa ja kristikunnan suurta surua. Äänitteen loppupuolella surumielisyys väistyy ja kuoleman voiton sanoma tuo lohtua ja iloa.

24 €

Toimittanut Olli Lohi

Avaa suusi, pääskysen poika

Lapin luonto oli Laestadiuksen ”yrttitarhaa”. Siellä hän viihtyi, ja siellä hän tunsi olevansa kotonaan. Hänestä kehittyi yksi aikansa parhaista Lapin kasviston tuntijoista. Laestadius maalasi saarnoissaan Lapin maisemaa ainutlaatuisella tavalla. Hän riisui teologialta kaavun ja asetti sen kasvotusten arkitodellisuuden kanssa.

20 €

Hanna Aho
Kuvittanut Silja-Maria Wihersaari

Minne Taivaan Isä meni?

Kertomus lapsenuskosta ja ihmeellisestä varjeluksesta maailmassa, jossa ei uskota Jumalaan. Mukana on CD-äänikirja.

22 €

Tapio Holma

Ettekö ole lukeneet? Sytykkeitä Raamatun tutkimiseen

Kirja nostaa esiin raamatunkohtia, joiden henkilökuvat tai tapahtumat antavat ajattelemisen aihetta. Monet henkilöistä ovat Raamatun suurten kertomusten sivuhahmoja, tavallisia ihmisiä, joiden kohdalle Jeesus pysähtyi, tai jotka Jumala valitsi työvälineikseen.
Pääosa kirjoituksista on julkaistu aiemmin Päivämiehen Kapsäkki-liitteessä.

19 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi