Henrikki Hetemaa
Henrikki Hetemaa
Jaakko Sääskilahti
Taivaassa iloitaan jokaisesta, joka kääntyy ja uskoo syntien anteeksiantamuksen omalle kohdalleen.
Monelle on tuttua hätääntymisen tunne, kun kadottaa tärkeän esineen. Vaikka elämän tärkeimmät asiat eivät ole tavaroita, niin tärkeän tavaran kadottaminen voi tuntua todella pahalta. Kuinka paljon pahemmalta tuntuu näkymättömien aarteiden hukkaaminen? Jeesus kuvaa vertauksissaan, kuinka suuri ilo on, kun kadonnut aarre löytyy.
Fariseuksille laki oli tärkein
Jeesuksen luo tulleet fariseukset ja lainopettajat olivat kuin haaskalle laskeutuneet korpit. He arvostelivat Jeesusta siitä, että hän hyväksyy syntiset seuraansa ja syö heidän kanssaan. Jeesuksen esittämät vertaukset ovat vastausta fariseuksille, jotka olivat pahastuneita hänen toiminnastaan. Mielikuvissa voi nähdä fariseusten synkät ilmeet, kun Jeesus puhuu kadonneista ja jälleen löydetyistä syntisistä.
Vertaus eksyneestä lampaasta ja kadonneesta hopearahasta päättyy Jumalan iloon. Fariseusten Jumala-kuva oli toisenlainen. Heidän mielestään Jumalan laki oli tärkein. Tuomio piti laittaa voimaan jo armonaikana. Jeesuksen ja hänen seuraajiensa suhde taivaalliseen Isään oli läheinen ja armollinen. Jumala osoitti kärsivällisyyttä ja laupeutta syntisiä kohtaan sanoin ja teoin.
Jeesus etsii eksyneitä
Eksyneen lampaan vertauksessa kuvataan, kuinka yhdeksänkymmentäyhdeksän lammasta jää vaille paimenen läsnäoloa, kun tämä käyttää aikansa yhden lampaan etsimiseen. Olisiko parempi menettää yksi lammas kuin koko lauma? Vertaus paljastaa, että yksikin eksynyt on paimenen sydämelle tärkeä. Hän luottaa lauman pysyvän koossa sen aikaa, kun eksynyttä etsitään. Paimenta tarvitaan nostamaan ja kantamaan eksynyt lammas takaisin laumaan, sillä eksyneellä ei ole siihen voimia. Sitä työtä tekee Jeesus vielä tänäänkin seurakuntansa keskellä.
Kun eksynyt pääsee takaisin laumaansa, taivaassa iloitaan. Tieto evankeliumin ilosanoman vastaanottamisesta kantautuu taivaaseen asti. Myös maan päällä kokoonnutaan ystävien kesken riemuitsemaan. Tällainen ilo yhdistää seurakuntaa. Taivaan ihanat näkymät tulevat vähän kirkkaammiksi.
Evankeliumia kannattaa tarjota
Kadonneen rahan vertauksessa on monta yksityiskohtaa. Palestiinan alueen asunnot olivat usein ikkunattomia, joten rahan katoamiselle oli luonnollinen syy. Etsimiseen tarvittiin valoa. Lattian rakoja tutkittiin nurkasta nurkkaan. Lopulta raha löytyi, mutta kadonneen rahan arvo ei vastannut löytymisen juhlimisesta koituvia kustannuksia. Oliko kymmenen rahan kokoelma sellainen, että kokonaisuuteen kuuluivat kaikki kolikot? Jos yksi puuttui, menettivät arvoaan myös toiset rahat. Tuo kokoelma olisi voinut olla osa naisen morsiuslahjaa tai perintöä.
Nykyaikana voi uskon kautta nähdä iloa esimerkiksi siitä, kun suviseuravieraat kokoontuvat jälleen Jumalan sanan kuuloon. Suviseuroissa voi kiiriä myös viestejä parannuksen armon saaneista kanssaystävistä. Tällaiset viestit antavat aihetta iloon. Eksyneen lampaan vertauksessakin isäntä kehottaa iloitsemaan kanssaan löytyneestä lampaasta. Jeesus opettaa, että Jumala iloitsee enemmän syntisestä, joka kääntyy, kuin hurskaasta, joka ei tarvitse parannusta.
Uskomisen iloa kannattaa jakaa ja tarjota ystäville rohkeasti. Parempaa sanomaa ei ole kuin Jeesuksen nimessä saarnattu syntien anteeksiantamus.
Evankeliumi: Luuk. 15:1–10
Raamattu 1992: Publikaanit ja muut syntiset tulivat Jeesuksen luo kuullakseen häntä. Fariseukset ja lainopettajat sanoivat paheksuen: ”Tuo mies hyväksyy syntiset seuraansa ja syö heidän kanssaan.” Silloin Jeesus esitti heille vertauksen: ”Jos jollakin teistä on sata lammasta ja yksi niistä katoaa autiomaahan, niin totta kai hän jättää ne yhdeksänkymmentäyhdeksän, lähtee sen kadonneen perään ja etsii, kunnes löytää sen. Kun hän löytää lampaansa, hän nostaa sen iloiten hartioilleen, ja kotiin tultuaan hän kutsuu ystävänsä ja naapurinsa ja sanoo heille: ’Iloitkaa kanssani! Minä löysin lampaani, joka oli kadoksissa.’ Minä sanon teille: näin on taivaassakin. Yhdestä syntisestä, joka kääntyy, iloitaan siellä enemmän kuin yhdeksästäkymmenestäyhdeksästä hurskaasta, jotka eivät ole parannuksen tarpeessa.
Tai jos naisella on kymmenen hopearahaa ja hän kadottaa niistä yhden, niin totta kai hän sytyttää lampun, lakaisee huoneen ja etsii tarkoin, kunnes löytää sen. Ja rahan löydettyään hän kutsuu ystävättärensä ja naapurin naiset ja sanoo: ’Iloitkaa kanssani! Minä löysin rahan, jonka olin kadottanut.’ Yhtä lailla, sen sanon teille, iloitsevat Jumalan enkelit yhdestäkin syntisestä, joka tekee parannuksen.”
Biblia: Mutta hänen tykönsä tulivat kaikki Publikanit ja syntiset, kuulemaan häntä. Ja Pharisealaiset ja kirjanoppineet napisivat ja sanoivat: tämä syntisiä vastaan ottaa ja syö heidän kanssansa. Niin hän sanoi heille tämän vertauksen, sanoen: Kuka on teistä se ihminen, jolla on sata lammasta, ja jos hän yhden niistä kadottaa, eikö hän jätä yhdeksänkymmentä ja yhdeksän korpeen, ja mene sen jälkeen, joka kadonnut on, siihenasti että hän sen löytää? Ja kuin hän sen löytää, niin hän panee sen olallensa, iloiten. Ja kuin hän tulee kotiansa, niin hän kutsuu kokoon ystävänsä ja kylänsä miehet, ja sanoo heille: iloitkaat minun kanssani: sillä minä löysin lampaani, joka kadonnut oli. Minä sanon teille: niin pitää ilo oleman taivaassa yhdestä syntisestä, joka itsensä parantaa, enemmin kuin yhdeksästäkymmenestä ja yhdeksästä hurskaasta, jotka ei parannusta tarvitse.
Taikka kuka vaimo on, jolla on kymmenen penninkiä, jos hän yhden niistä kadottaa, eikö hän sytytä kynttilää, ja lakaise huonetta, ja etsi visusti niinkauvan kuin hän sen löytää? Ja kuin hän sen löytänyt on, kutsuu hän kokoon ystävänsä ja kylänsä vaimot, ja sanoo: iloitkaat minun kanssani; sillä minä löysin penninkini, jonka minä kadotin. Niin myös, sanon minä teille, pitää ilo oleman Jumalan enkeleillä yhdestä syntisestä, joka itsensä parantaa.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.