Päivi Peltoniemi
Päivi Peltoniemi
Juhani Alaranta
Ennen itsepalvelumyymälöitä kaupoissa oli myyjiä, jotka luovuttivat asiakkaille näiden pyytämät tavarat. Myyjät oli opetettu kysymään ”kuinka voin palvella?”. Työntekijä ilmaisi näin halunsa palvella asiakasta.
Yhteiskuntaopin tunneilla koululaisille saatetaan opettaa, ettei tulisi miettiä niinkään sitä, mitä hyötyä yhteiskunnasta on minulle, vaan sitä, miten minä voisin olla hyödyksi yhteiskunnalle. Tämä asenne sopii myös jokaiselle uskovaiselle Jumalan valtakunnassa.
Raamatussa käytetään Jumalan valtakunnan vertauskuvana ihmisen ruumista, joka on ”yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä”, koska ”yksi ja sama Henki on yhdistänyt meidät” (1. Kor. 12:12–13).
Toisen joulun jälkeisen sunnuntain aihe Herran huoneessa johtaa ajatukset siihen, miten Jumalan huoneessa ollaan ja eletään. Siitä Paavali on kirjoittanut roomalaisille seuraavasti: ”Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi. Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi.” (Room. 6:13.)
Kun Jeesus kutsui 12 opetuslasta ja lähetti heidät maailmaan, hän neuvoi heitä muun muassa näin: ”Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa” (Matt.10:8). Paavali taas muistutti efesolaisia, että kukin on saanut oman armolahjansa (Ef. 4:7). Niitä olivat profetian lahja, jokin virka, opettaminen, neuvominen, antaminen ja armahtaminen (Room. 12:6–8).
Hengellisten lahjojen lisäksi Jumalan huoneen asumisessa tarvitaan paljon käytännöllisiä lahjoja. Puhujat ja esilaulajat toimivat keskeisissä tehtävissä. Lisäksi tarvitaan esimerkiksi heitä, jotka järjestävät seurapaikat, siivoavat huoneet, avaavat ja lukitsevat ovet, valmistavat ruokaa ja keittävät kahvia. Myös seuratilojen rakentamisessa ja korjaamisessa käytämme lahjoja, joita Jumala on antanut seurakuntaansa.
Uskovaisen ihmisen elämää on sanottu arjen kristillisyydeksi. Ilmaus korostaa sitä, ettei kyseessä ole vain sunnuntain kristillisyys eli pelkkä tapa käydä seuroissa ja pyhittää lepopäivä Jumalan sanan kuulemiselle. On olemassa paljon sellaistakin kristillisyyttä, jossa käydään kirkossa kerran viikossa, mutta arkipäivät eletään maailmallisesti.
Toisaalta jotkut arvostelevat uskovaisia siitä, että he tekevät viikon syntiä, mutta pyhänä seuroissa heilauttavat kättä ja saavat kaikki synnit anteeksi. Tämä arvostelu ei pidä paikkaansa. Uskovainen on aina uskomassa, arkena ja sunnuntaina. Uskomisesta ei voi ottaa lomaa eikä pitää vapaapäiviä.
Vaikka uskovainen on aina uskomassa, hän ei tunne itseään ”pyhäksi ja eläväksi, Jumalalle mieluisaksi uhriksi” (Room. 12:1). Uskovaisessakin on heikkouksia ja vikoja. Synti tarttuu ja vaikeuttaa uskomista. Tämä tosiasia pitää uskovaista nöyränä. Lähelle tulee Paavalin neuvo: ”Älkää ajatelko itsestänne liikoja, enempää kuin on aihetta ajatella” (Room. 12:3).
Elävä usko perustuu lahjaksi saatuun vanhurskauteen. Jumala lahjoittaa vanhurskauden hänelle, joka uskoo. Uskovainen on Martti Lutherin mukaan ”samalla kertaa vanhurskas ja syntinen”, siis Jumalan lapsenakin taipuvainen syntiin. Siksi on tarpeen elää toisten uskovaisten yhteydessä eli Jumalan huoneessa, jossa evankeliumi on tarjolla joka päivä.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys