Työssään hyvin onnistuneita henkilöitä halutaan huomioida. Ansiomerkkien määrä ja perusteet vaihtelevat. Joskus ihmiset tulevat palkituiksi pitkästä työurasta.
Opintojen ja tutkintojen saavutukset laitetaan merkille. Kilpailuissa menestyneitä juhlitaan ja onnitellaan monin palkinnoin.
Vallan symboli
Raamatun esimerkit kertovat, kuinka kruunu on ollut vallan merkki. Kuninkailla on ollut kruunut päässään, kun he ovat istuneet valtaistuimillaan.
Daavidin päähän painettiin Ammonin kuninkaan päässä ollut kultainen kruunu, kun Daavid oli voittanut ammonilaisia vastaan käydyn taistelun (2. Sam. 12:30). Samoin orpotyttö Esterin päähän kuningas painoi kruunun ja teki hänestä kuningattaren (Est. 2:17).
Hallitsija saattoi menettää kruununsa huonon hallitsemisen ja Jumalan sanan vastaisen elämän vuoksi. Kruunua voitiin sovittaa myös epäjumalaksi nousseiden asioiden ja esineiden päälle huonoin seurauksin.
Kruunu liittyy hallitsemisen lisäksi myös vertauskuvallisiin ilmaisuihin: Harmaat hiukset ovat kuin kruunu vanhurskaan päässä. Sanotaan myös, että kunnon vaimo on miehensä kruunu.
Kruunattu kärsijä
Kruunu kuului osaksi jumalanpalvelusta suorittavan papin varustusta. Herra neuvoi Moosesta laittamaan kruunun Aaronin ja hänen poikiensa päähän pappeuden symboliksi ja merkiksi siitä, että he olivat pappeina Jumalan palvelijoita (2. Moos. 29:9).
Kuitenkin historiallinen ja maailman ja ihmiskunnan merkittävin kruunajaistapahtuma vietettiin Golgatan mäellä: siellä kruunattiin kuoleman voittanut Vapahtajamme ja kuninkaamme Herra Jeesus Kristus. Hänen päähänsä painettiin orjantappurakruunu merkiksi Jumalan valtakunnan kuninkuudesta.
Herramme ja Vapahtajamme on lunastanut meidät syntivelastamme. Hän on Jumalan valtakunnan kuningas. Lunastustyön ansiosta uskossa loppuun saakka kilvoitelleen päähän on luvattu painaa kunnian kruunu. Tuon tärkeimmän voitonseppeleen ihminen saa lahjana ilman omia suorituksia.
Koettelemukset kestävä palkitaan
He, jotka ovat saaneet valtakunnan kansalaisuuden, seuraavat kuningasta. Jeesus sanoo: Minä olen antanut teille esimerkin, seuratkaa minua. Maailmassa teillä on ahdistuksia ja vaivaa. Ristin kantaminen ei ole helppo asia, mutta olkaa hyvässä turvassa. Minä ole teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun saakka. (Ks. Mark. 8:34.)
Kiusauksissa on kahtalainen haaste. Taistelu syntiä vastaan on turmeltuneelle luonnollemme vaikeaa. Se onnistuu vain Jumalan voimin. Toinen kiusauksen aihe tulee mukaan silloin, kun olemme joutuneet syntiin. Silloinkin tarvitsemme kiusauksen voittamista. Vihollinen, joka on kiusannut ihmistä ja saanut hänet lankeamaan syntiin, sanoo: ”Lopeta uskominen, koska sinä olet niin huono kilvoittelija.”
Syntiin lankeavuutensa vuoksi ihmistä kehotetaan jatkuvasti käymään armoistuimen eteen. Se on avoimena ja aina ihmisten keskuudessa.
Jaakob (1:12) kirjoittaa kirjeessään: ”Autuas on se, joka koettelemuksessa kestää. Sen kestettyään hän on saava voitonseppeleeksi elämän. Jumala on sen luvannut niille, jotka häntä rakastavat.”
Antti Kemppainen
Julkaistu Päivämiehessä 31.10.2018
Kuvituskuva: Raimo Kalliokoski
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.