Torstai 21.11.2019
"
Minä odotan Herraa kuin vartijat aamua, hartaammin kuin vartijat aamua. Ps. 130:6

Kuka on minun lähimmäiseni?

Siionin lähetyslehti - Kuulumisia Suomesta ja maailmalta 13.10.2016 06:59 | Siionin Lähetyslehti


Kertomus laupiaasta samarialaisesta on Jeesuksen tunnetuimpia vertauksia. Sitä edeltää keskustelu, jossa eräs lainoppinut kysyy kiusaten Jeesukselta, mitä hänen pitäisi tehdä periäkseen iankaikkisen elämän.
Mies osoittaa tuntevansa Mooseksen lain: ihmisen tulee rakastaa Jumalaa koko sydämestään ja lähimmäistä niin kuin itseään. Jeesus kehottaa miestä tekemään niin. Tämän jälkeen lainoppinut esittää jatkokysymyksen: ”Kuka sitten on minun lähimmäiseni?” Siihen Jeesus vastaa kertomalla vertauksen laupiaasta samarialaisesta.

Historiallista taustaa

Tie Jerusalemista Jerikoon oli Jeesuksen aikaan mutkikas ja vaarallinen. Se oli saanut lisänimen ”veritie”, sillä maantierosvot tekivät usein yllätyshyökkäyksiä matkalaisten kimppuun. Vertauksesta näkee, että myös Jeesus oli hyvin perillä asiasta.

Kun kaksi tuon ajan uskonnollisen elämän keskeistä edustajaa, pappi ja leeviläinen, kohtaavat verille piestyn miehen, he kulkevat kiireesti ohi. Ennakko-odotus ei täyty: juuri heidän olisi pitänyt pysähtyä. Sen sijaan halveksitun kansan jäsen, samarialainen, pysähtyy auttamaan. Siinä on kertomuksen pysähdyttävin ja häkellyttävin kohta.

Vertaus paljastaa terävästi uskonnollisen tekopyhyyden ja sen taustalla olevat asenteet. Kun lainoppinut vastaa Jeesuksen kysymykseen, kuka oli ryöstetyn miehen lähimmäinen, hän ei sano ”samarialainen” vaan käyttää kiertoilmaisua: ”Se, joka osoitti hänelle laupeutta.” Juutalaisille samarialaiset olivat paarialuokkaa, eivät samanarvoisia ihmisiä, eivät lähimmäisiä. Tämä kävi ilmi myös tilanteessa, jossa samarialaisnainen keskusteli Jeesuksen kanssa kaivolla: hän ihmetteli sitä, että Jeesus puhui hänen kanssaan, vaikka oli juutalainen.

Papit ja leeviläiset

Kertomuksen kirkonmiehet kulkivat puolikuoliaaksi piestyn miehen ohi. Ehkä he pelkäsivät oman nahkansa puolesta tai tulkitsivat, että maassa makaava mies oli jo kuollut; tuon ajan kulttuurissa kuolleen ruumiin koskettamista pidettiin saastuttavana. Toisaalta he tulivat Jerusalemista suunnalta eli tehtävät temppelissä siltä päivältä olivat jo takanapäin. Joka tapauksessa he asettivat itsensä ja oman etunsa kaiken edelle. He eivät rakastaneet lähimmäistään niin kuin itseään.

Juutalaisten keskellä papit nauttivat suurta kunnioitusta, olivathan he hengellisen elämän johtajia. Myös leeviläisillä oli erityisasema: alun alkaen heidän tehtävänään oli huolehtia kaikesta liitonarkkuun liittyvästä, kuljettaa ilmestysmajaa ja sen varusteita sekä avustaa jumalanpalveluksessa. Kun Jeesus asettaa näiden kirkonmiesten vastakohdaksi vihatun samarialaisen, joka armahtaa pahoinpidellyn ja toimittaa hänet hoitoon, hän ravistelee kuulijoitaan ankaralla tavalla, saattaa nämä häpeään. Omahyväinen usko paljastuu kulissiksi, joka ei tosi paikan tullen kestä. Samalla Jeesus osoittaa, miten pyyteettömästi ja kauniisti toimii rakkauden synnyttämä usko.

Vertauskuvallinen ja eettinen tulkinta

Jeesuksen vertaus laupiaasta samarialaisesta on syvällinen ja taitavasti rakennettu kertomus. Se on saanut lukemattomia tulkintoja, niin vertauskuvallisia kuin eettisiäkin. Varhaisimpia lienee kirkkoisä Origenesin yksityiskohtainen näkemys tuosta vertauksesta. Kohta kohdalta etenevä tulkinta vie helposti harhapoluille ja vertauksen pääasia hämärtyy. Voimme todeta lyhyesti, että laupiaan samarialaisen kertomuksessa on pelastuksen ydin läsnä: Vapahtaja tuli auttamaan niitä, jotka ovat synnin haavoittamia ja tarvitsevat evankeliumia. Majataloa voi verrata Jumalan valtakuntaan ja hoitopenninkejä Jumalan huolenpitoon. Keskeistä asiassa on Jumalan armo ja kristityssä heräävä laupeuden mieli.

Jeesuksen vertauksella on myös eettinen ulottuvuutensa: miten me kohtelemme lähimmäisiämme, toisia ihmisiä, eri rotuisia, eri näköisiä, eri tavoin uskovia ja ajattelevia. Monien mielestä Jeesuksen vertaus on yleisinhimillinen ja edustaa ihmiskunnan etiikkaa parhaimmillaan. Se kehottaa suhtautumaan jokaiseen ihmiseen ennakkoluulottomasti ja kunnioittavasti. Mutta käykö meidän niin kuin papin ja leeviläisen, kun kukaan ei ole näkemässä?

Jeesuksen vertaus laupiaasta samarialaisesta haluaa kirkastaa Jumalan armoa, joka kuuluu ehdoitta kaikille. Me ihmiset olemme inhimillisyydessämme monesti hyvin raadollisia, eivätkä uskovaiset tee tässä poikkeusta. Vapahtaja opastaa meitä olemaan armollisia lähimmäisillemme, niin lähellä oleville kuin kaukaisille veljillemme. Ennen kaikkea hän tahtoo, että me jakaisimme Jumalan armoa niille, jotka sitä kaipaavat. Jumalan valtakunnan evankeliumi on sen uskovalle arjen todellisuutta: se parantaa, nostaa, kantaa ja vie kerran perille.

Antti Saari

Kuvitus: Laura Korsulainen

Elina Sneck
Kuv. Sirkku Saukonoja

Keltakultakulleroinen

Elina Sneckin hellänhauskoissa vauvarunoissa eletään mukana vauva-arjessa – vauva syö roskia, mönkii, tonkii, luuttuaa lattiat ja nuohoaa takan. Väliin se jokeltaa ihanasti ja nukkuu sinisiipien unia. Hyväntuuliset runot pysäyttävät rakkauden ihmeen äärelle.

18 €

Toim. Anna Illikainen, Olli Lohi ja Päivi Martikainen

Vaellanko valossa? Ajankohtaista 2019

Yhteiskunnan moniarvoisuus tulee ihmistä usein vastaan arkielämässä. Vuosikirja 2019 avaa näkökulmia uskovaisena elämiseen tässä ajassa. Kirjoittajat pohtivat, miten kristilliset arvot näkyvät kodissa ja työelämässä ja miten toimia rakentavasti yhteiskunnassa erilaisten aatteiden ja virtausten keskellä. Kirjoituksissa käsitellään myös ihmisen vastuuta luonnosta, toisten kohtaamista ja oman paikan löytämistä.

23 €

Toim. Sanna Isopahkala

Pysytään kuulolla

Kirjassa kokemuksiaan avaavat sekä seuraradion kuuntelijat että tekijät. Kirjaan on myös koottu SRK:n radiotyön historiaa ja merkkipaaluja.

20 €

Virsiä Suomenlinnassa, CD-133

Äänitteellä on kesästä, Suomen luonnosta ja isänmaasta kertovia virsiä yhteislauluna. Laulujen kautta välittyy laulamisen ilo, rohkaiseva ja turvallinen sanoma sekä syvä kiitollisuus Jumalan luomistyötä kohtaan. 

22 €

Harri Vähäjylkkä
Piirrokset Anna Ratilainen

Tahdon

Tahdon-kirjassa opetellaan askel kerrallaan vanhemmuutta, ratkotaan kommunikointiongelmia puolisoiden välillä ja kohdataan yhdessä, mitä vastaan tulee: menetyksiä, rakkautta, väsymystä, syntymän ihmettä ja erilaisia näkemyksiä uskovaisena elämisestä.

18 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi