Maanantai 23.9.2019
"
Hyvä on kiittää Herraa, laulaa ylistystä sinun nimellesi, Korkein. Ps. 92:2

Jeremian kirjan sanomaa

Usko ja elämä - Artikkelit 12.5.2017 07:01 | Päivämies


Nimi Jeremia tarkoittaa ”Herra korottaa”. Vuosikymmenten ajan Jumala kutsuu kansaansa profeetta Jeremian kautta parannukseen. Jumala on tämän suunnitellut jo ennen Jeremian syntymää ja valinnut hänet tehtävään jo äidin kohdussa. Jeremian ei tarvitse olla tehtävässään yksin, sillä Jumala lupaa olla hänen kanssaan, suojella ja auttaa häntä. Jeremian julistaman parannuksen lähtökohta on Jumalan kutsussa ja lupauksessa, että Jumala itse parantaa kansansa. Jeremia ei puhu synnistä yleisellä tasolla, vaan hän puhuu kansan ja sen johtajien konkreettisista lankeemuksista. Kansan tulee luopua synneistään, jotta Jumalan armo voisi vaikuttaa sen keskellä.
Jumalan pitkämielisyys tärkein sanoma

Vaikka juuri Jeremian aikana toteutetaan ulkonainen jumalanpalvelusuudistus ja vietetään Jumalan säätämää jumalanpalvelusta, Jeremia moittii pappeja ja profeettoja siitä, että ulkonaisesti oikea jumalanpalvelus ei riitä. Kansa turvautuu myös ajatukseen, että Jumala pitää joka tapauksessa huolen omasta pyhästä temppelistään, joten kansan syntielämällä ei ole niin väliä. Osa kansasta ajattelee jopa niin, että he voivat vapaasti tehdä syntiä muualla ja tulla sitten turvaan Herran temppeliin, kuten rosvot tulevat turvaan omaan luolaansa. Jumalanpalvelusuudistuksessa vieraiden jumalien temppelit on tuhottu. Tästä huolimatta kansalla on kiusaus sekoittaa elävän Jumalan palvelemiseen myös epäjumalien palvontamenoja ja luottaa Jumalan sijasta epäjumaliin ja ihmisvoimaan.

Jeremia ennustaa kansaansa kohtaavasta suuresta onnettomuudesta, joka johtuu kansan omista synneistä. Häntä vastustavat väärät profeetat, jotka tyynnyttelevät ihmisiä rauhalla, vaikka todellista rauhaa ei ole. Jeremia saa itse todistaa, kuinka hänen ennustamansa onnettomuus toteutuu. Babylonian valtakunta valtaa Juudan, Jerusalem temppeleineen hävitetään raunioiksi ja kansa viedään pakkosiirtolaisuuteen. Jeremia kuitenkin ennustaa myös pakkosiirtolaisuuden loppumisen, takaisinpaluun ja Jerusalemin uudelleenrakentamisen. Jerusalemista tulee vielä paikka, johon kaikki pakanakansatkin kokoontuvat.

Jeremian kirja kertoo ennen kaikkea Jumalan rakkauteen ja vanhurskauteen perustuvasta pitkämielisyydestä. Jumala ei vanhurskaudessaan jätä rankaisematta ainoatakaan syntiä ja tämä koskee erityisesti omaisuuskansaa, jonka kanssa hän on tehnyt liiton. Jumala ei kuitenkaan riemuitse rangaistuksesta eikä iloitse syntisen kuolemasta. Kansa joutuu koettelemuksiin, mutta silti se kantaa aiemmin saatuja Jumalan lupauksia ja saa vieläpä uusia, aiempaa suurempia Jumalan lupauksia. Jumala ei hylkää kansaansa.

Profeetan oma kutsumus

Jeremian oma tuska ja kapinointi profeetan tehtävässä ja siihen liittyvät yksinäisyyden ja pettymyksen kokemukset tuovat hänet lähelle jokaista koettelemusten keskellä elävää ihmistä. Jeremia tuntee epäonnistuneensa tehtävässään ja omien voimiensa ehtyvän, mutta samanaikaisesti hän on varma Jumalan tuesta eikä anna periksi Jumalan asiaa ajaessaan. Hän myös oppii, että hänen ei tule verrata itseään toisten, varsinkaan jumalattomien ihmisten menestymiseen. Jeremia myös rakastaa syvästi omaa kansaansa, jolle hän joutuu koko ajan julistamaan rangaistusta. Hän ei voi olla vaiti, vaan hänen täytyy puhua, vaikka hän joutuu kokemaan kovaa vastustusta, pilkkaa ja väkivaltaa. Jeremia kuitenkin ymmärtää, että rangaistus ei ole Jumalan varsinainen sanoma, vaan kutsu parannukseen ja elämään Jumalan yhteydessä. 

Jeremian mukaan Jumala on savenvalaja ja Juudan kansa on saviastia. Hän ymmärtää, että Jumala voi suurena savenvalajana antaa pilalle menneelle saviastialle uuden alun. Savi myös kuuluu valajalleen, ja hän voi antaa sen kenelle tahtoo. Näin Juudan kansakin kuuluu Jumalalle, ja Jumala voi antaa sen kenen valtaan haluaa. Jeremia ymmärtää, että Jumala johtaa, ei vain Juudan kansan, vaan kaikkien kansojen historiaa. Kansojen kohtalo on siis Jumalan kädessä, hän voi päättää hävittää kansan tai valtakunnan. Jeremia julistaakin Juudan kansan lisäksi tuhoa myös muille kansoille.

Tulevaisuuden ja toivon profeetta

Jeremia uskoo lujasti tulevaisuuteen ja osoittaa tämän näkyvästi sillä, että hän ostaa Anatotista pellon. Vaikka maa joutuu babylonialaisten valtaan, vielä koittaa aika, jolloin Juudan kansa saa viljellä omaa maataan. Babyloniaan vietyjä pakkosiirtolaisia Jeremia kehottaa rakentamaan uutta kotikaupunkiaan ja toimimaan sen parhaaksi, sillä Israelin Jumala on lähettänyt heidät Babyloniaan. Heidän tulee myös rukoilla oman kaupunkinsa puolesta Herraa, sillä Israelin Jumala kykenee siunaamaan ja varjelemaan myös vieraan maan kaupunkia ja sen asukkaita.

Jeremia myös ennustaa uudesta liitosta, jonka Herra tekee Israelin kansan kanssa tulevina päivinä. Jumala itse luo edellytykset tähän uuteen liittoon asettamalla oman lakinsa kansan jäsenten sydämiin. Tässä uudessakin liitossa Jumala lupaa olla kansansa Jumala ja pitää siitä huolta. Hän lupaa antaa anteeksi kansansa synnit eikä enää muista niitä. Jeremia ennustaa myös Daavidin suvusta nousevasta Vanhurskaasta Versosta, joka saattaa voimaan oikeuden ja vanhurskauden. Tämä Messias on Jumalan lopullinen vastaus kansan kaipaukseen ja odotukseen. Tätä Messiasta kutsutaan nimellä ”Herra on meidän vanhurskautemme”. 

Teksti: Jukka Palola
Kuvituskuva: H.H.

Virsiä Suomenlinnassa, CD-133

Äänitteellä on kesästä, Suomen luonnosta ja isänmaasta kertovia virsiä yhteislauluna. Laulujen kautta välittyy laulamisen ilo, rohkaiseva ja turvallinen sanoma sekä syvä kiitollisuus Jumalan luomistyötä kohtaan. 

22 €

Toim. Sanna Isopahkala

Pysytään kuulolla

Kirjassa kokemuksiaan avaavat sekä seuraradion kuuntelijat että tekijät. Kirjaan on myös koottu SRK:n radiotyön historiaa ja merkkipaaluja.

20 €

Elina Sneck
Kuv. Sirkku Saukonoja

Keltakultakulleroinen

Elina Sneckin hellänhauskoissa vauvarunoissa eletään mukana vauva-arjessa – vauva syö roskia, mönkii, tonkii, luuttuaa lattiat ja nuohoaa takan. Väliin se jokeltaa ihanasti ja nukkuu sinisiipien unia. Hyväntuuliset runot pysäyttävät rakkauden ihmeen äärelle.

18 €

Harri Vähäjylkkä
Piirrokset Anna Ratilainen

Tahdon

Tahdon-kirjassa opetellaan askel kerrallaan vanhemmuutta, ratkotaan kommunikointiongelmia puolisoiden välillä ja kohdataan yhdessä, mitä vastaan tulee: menetyksiä, rakkautta, väsymystä, syntymän ihmettä ja erilaisia näkemyksiä uskovaisena elämisestä.

18 €

Toim. Anna Illikainen, Olli Lohi ja Päivi Martikainen

Vaellanko valossa? Ajankohtaista 2019

Yhteiskunnan moniarvoisuus tulee ihmistä usein vastaan arkielämässä. Vuosikirja 2019 avaa näkökulmia uskovaisena elämiseen tässä ajassa. Kirjoittajat pohtivat, miten kristilliset arvot näkyvät kodissa ja työelämässä ja miten toimia rakentavasti yhteiskunnassa erilaisten aatteiden ja virtausten keskellä. Kirjoituksissa käsitellään myös ihmisen vastuuta luonnosta, toisten kohtaamista ja oman paikan löytämistä.

23 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi