JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Pääkirjoitukset

Saako Jumalan sanan opetuksia pitää esillä?

Pääkirjoitukset
2.2.2022 7.00

Juttua muokattu:

1.2. 13:16
2022020113164720220202070000

Vii­me päi­vi­nä me­di­as­sa on ol­lut esil­lä oi­keu­den­käyn­ti, jol­la on vah­va yh­teys sekä sa­nan- et­tä us­kon­non­va­pau­teen. Ky­sees­sä on his­to­ri­al­li­nen oi­keusp­ro­ses­si, joka on he­rät­tä­nyt kiin­nos­tus­ta ko­ti­maam­me li­säk­si myös kan­sain­vä­li­ses­ti. Pää­ky­sy­mys on, kuin­ka Raa­mat­tua ja sen teks­te­jä voi si­tee­ra­ta ja käyt­tää mie­li­pi­teis­sä ja jul­kai­suis­sa. It­se Raa­ma­tun si­säl­lös­tä tai sen sa­no­mas­ta ei ole kiis­taa, vaan sen käy­tös­tä.

Oi­keus­ta­pauk­sen si­säl­lös­tä on teh­ty mo­nen­lai­sia ar­vi­oin­te­ja ja tul­kin­to­ja. On ky­syt­ty muun mu­as­sa sitä, on­ko syyt­teet nos­tet­tu tar­koi­tus­ha­kui­ses­ti tai ide­o­lo­gi­sis­ta syis­tä. Jul­ki­ses­sa kes­kus­te­lus­sa on yh­tääl­tä esi­tet­ty huol­ta sii­tä, voi­ko Raa­ma­tun sa­no­maa enää va­paas­ti tuo­da esil­le oman us­kon, va­kau­muk­sen ja mie­li­pi­teen pe­rus­ta­na. Toi­saal­ta on myös ky­syt­ty, on­ko joku ih­mi­nen tai ih­mis­ryh­mä ase­tet­tu vä­hem­pi­ar­voi­seen ase­maan sa­man sa­nan pe­rus­teel­la.

Kes­kus­te­lua lei­maa vas­tak­kai­na­set­te­lu, eri­tyi­ses­ti me­di­as­sa ja so­si­aa­li­ses­sa me­di­as­sa. Kär­jis­tyk­set ja vas­tak­kai­na­set­te­lu es­tä­vät usein kuu­le­mas­ta, mitä eri osa­puo­let sy­vim­mil­tään ha­lu­a­vat sa­noa.

Raa­mat­tu tar­kas­te­lee oi­ke­aa ja vää­rää ih­mi­sen suh­tees­sa Ju­ma­laan ja lä­him­mäi­seen. Raa­mat­tu si­säl­tää Ju­ma­lan il­moi­tuk­sen myös sii­tä, mikä on Ju­ma­lan tah­don rik­ko­mis­ta eli syn­tiä. Tä­män il­moi­tuk­sen ole­mas­sa­o­loa ei voi kiis­tää. Myös­kään sii­tä pu­hu­mis­ta ja tuon tah­don esil­lä pi­tä­mis­tä ei voi ei­kä tule ra­joit­taa. Mi­kä­li ih­mi­nen yk­si­lö­nä, ryh­mä­nä tai koko yh­teis­kun­ta­na al­kaa it­se mää­ri­tel­lä syn­nin ole­mus­ta, se poik­ke­aa Ju­ma­lan jo an­ta­mas­ta il­moi­tuk­ses­ta. Maal­li­sen lain sal­li­ma asia ei ai­na ole Ju­ma­lan sa­nan va­los­sa oi­kein.

Yh­teis­kun­nas­sa mo­net ei­vät us­ko Ju­ma­laan ei­vät­kä pidä Raa­mat­tua auk­to­ri­teet­ti­na. Heil­lä on oi­keus elää ja toi­mia näin. Toi­sil­le Raa­mat­tu puo­les­taan on Ju­ma­lan sa­naa ja tot­ta. Heil­lä­kin on oi­keus täl­lai­seen va­kau­muk­seen ja sen esil­lä pi­tä­mi­seen. Täs­sä eri­lai­suu­des­sa on tär­ke­ää kun­ni­oit­taa ai­na tois­ta ih­mis­tä. Jee­sus ei kos­kaan pa­kot­ta­nut ih­mi­siä seu­raa­maan it­se­ään, vaan kut­sui hei­tä.

Raa­mat­tu si­säl­tää Ju­ma­lan lain ja syn­ti­kä­si­tyk­sen li­säk­si myös vies­tin ar­mos­ta ja evan­ke­liu­mis­ta. Mo­lem­mil­la on oma tär­keä mer­ki­tyk­sen­sä. Laki osoit­taa ih­mi­sel­le tä­män syn­nit, ha­lu­si hän sitä tai ei. Syn­nin val­taan ei tar­vit­se kui­ten­kaan jää­dä, vaan syn­ti­nen ih­mi­nen saa tur­vau­tua Jee­suk­seen, syn­tien so­vit­ta­jaan. Tämä on Raa­ma­tun tär­kein vies­ti kai­kil­le ih­mi­sil­le.