Toisinaan voimme kuulla sanottavan, että ihminen ei voi antaa toiselle syntejä anteeksi; sen voi tehdä vain Jumala. Pitääkö tämä paikkansa? Tuttu väite on totta, mikäli ihminen ei ole saanut osakseen Pyhän Hengen lahjaa. Ilman Pyhää Henkeä anteeksiantamuksen vaikutus voi jäädä avautumatta siinä täyteydessään, jota uskova ihminen kokee eläessään tuon anteeksiantamuksen osallisuudessa.
Koko anteeksiantamuksen syvin sisältö avautuu vain Pyhän Hengen kautta. Anteeksiantajan virka on syvimmältään Pyhän Hengen virka. Lähestyn Pyhän Hengen virkaa kolmesta eri suunnasta: Kuka antoi Pyhän Hengen? Miten hänestä pääsee osalliseksi? Ja mitä tästä sanoo Isä meidän -rukous?
Jumalan antama virka
Pyhä Henki, Jumalan kolmas persoona, on tänäänkin elävä Jumalan Henki, joka saa uskovaisen ihmisen sydämessä aikaan Jumalan rauhan.
Pyhästä Hengestä meille kerrotaan esimerkiksi Apostolien tekojen alussa, jossa Jeesus toteaa, että ”Johannes (Kastaja) kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä” (Ap. t. 1:5). Vähän myöhemmin Apostolien teoissa kuvataan helluntaipäivää, jolloin Jeesus oli jo poissa. Tuolloin Pyhä Henki vuodatettiin siihen opetuslasten joukkoon, joka oli kokoontunut yhteen: ”He tulivat täyteen Pyhää Henkeä ja alkoivat puhua eri kielillä, sitä mitä Henki antoi heille puhuttavaksi” (Ap. t. 2:1–4). Jumalan Pyhä Henki on ollut uskovaisessa sydämessä aina elävänä henkenä, vaikkakin varsinainen Pyhän Hengen aika alkoi ensimmäisestä helluntaista.
Pyhästä Hengestä osallinen
Miten sitten Pyhästä Hengestä ja Pyhän Hengen virasta voi päästä osalliseksi? Johanneksen evankeliumista kerrotaan tästä. Jeesus ilmestyi omilleen lukittujen ovien takana heti pääsiäisen jälkeen. ”Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: `Rauha teille!´ Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran. Jeesus sanoi uudelleen: ´Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät.´ Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: ´Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.´” (Joh. 20:19–23.)
Jeesuksen antama lähetystehtävä on voimassa tänäänkin. Se on Pyhän Hengen virkaan liittyvä tehtävä. Jos ihminen kuulee tuon saman Jeesuksen lausuman rauhan toivotuksen, joka aiheuttaa sydämessä iloa, silloin hän on jo kuulomatkan päässä, kuten opetuslapset. Kun ihminen kuulee Pyhän Hengen osallisuudessa elävältä uskovaiselta, että synnit saa uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä, silloin hänelle voi avautua, jos Jumala suo, koko tuo ihmeellinen rauha.
Evankeliumissa Jumala antaa rauhan, syvän ilon ja puhtaan omantunnon. Tuolloin rauhan toivotus ei enää palaa lausujalleen, vaan jää asumaan Jeesuksen esimerkin mukaisesti uskovan ihmisen sydämeen. Anteeksiantamus onkin sisällöltään ennen kaikkea rauhaa, iloa ja vapautta.
Isä meidän -rukouksen sanoin
Kaikissa kristillisissä kirkkokunnissa eri puolilla maailmaa on yhteistä Isä meidän -rukous. En ole koskaan kuullut kenenkään kyseenalaistavan sitä. Isä meidän -rukouksessa Vapahtajamme opettaa meitä selkeästi näin: ”Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.”
Isä meidän -rukouksessa sanotaan selvästi, että jos ihminen antaa toiselle synnit anteeksi Pyhän Hengen valtuuttamana, silloin myös Jumala antaa anteeksi. Tällöin anteeksiantaja toimii arvokkaassa virassa, johon Jumala on itse hänet lähettänyt. Pyhä Henki vaikuttaa anteeksiantamuksen sanan uskojassa tuon saman rauhan, josta Johannes kirjoittaa (Joh. 20:21–22). Jeesuksen esimerkin mukaisesti uskovaiset haluavat hyvästellessään edelleen toivottaa Jumalan rauhaa toinen toisilleen.
Sampo Luukkonen
Julkaistu Siionin Lähetyslehdessä 21.6.2017
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.