JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Puhutaan maasta ja taivaasta

Us­ko luo uut­ta

Siionin Lähetyslehti
Puhutaan maasta ja taivaasta
17.3.2017 6.59

Juttua muokattu:

1.1. 11:12
2020010111124320170317065900

Vuo­si 2017 on kirk­ko­his­to­ri­an merk­ki­vuo­si. Vii­si­sa­taa vuot­ta ai­kai­sem­min al­koi re­for­maa­tio, myös us­kon­puh­dis­tuk­sek­si kut­sut­tu pro­ses­si, joka joh­ti evan­ke­lis­lu­te­ri­lai­sen kir­kon syn­tyyn. Kirk­koa alet­tiin kut­sua lu­te­ri­lai­sek­si op­pi-isän Mart­ti Lut­he­rin mu­kaan. Lut­her it­se kui­ten­kin täh­den­si, et­tä ”Ju­ma­lan kun­ni­an ja ar­mon kaik­kein py­hin evan­ke­liu­mi on kir­kon par­haa­na aar­tee­na”.

Lut­he­ril­la oli lah­ja yh­des­sä työ­to­ve­rei­den­sa kans­sa ku­va­ta opil­li­ses­ti Raa­ma­tun mu­kai­nen us­ko. Sen puo­lus­ta­mi­nen joh­ti Lut­he­rin kan­nat­ta­ji­neen eroon lä­hes Eu­roo­pan laa­jui­ses­ta ka­to­li­ses­ta kir­kos­ta.

Us­kon kaut­ta

Lut­he­rin hen­gel­li­nen he­rää­mi­nen ta­pah­tui kuo­le­man hä­däs­sä. Opis­ke­lu­ai­ka­naan hän jou­tui ker­ran uk­kos­myrs­kyyn. Sil­loin sa­la­ma is­ki nuo­ren ys­tä­vän hä­nen rin­nal­taan kuo­li­aak­si. Lut­her tun­si, et­tei hän it­se oli­si ol­lut val­mis läh­te­mään. Hä­nel­le kir­kas­tui elä­män tär­keim­mäk­si ky­sy­myk­sek­si, mis­tä hän löy­täi­si ar­mol­li­sen Ju­ma­lan. Osoi­tuk­se­na va­ka­vas­ta pa­neu­tu­mi­ses­ta ky­sy­myk­seen hän pää­tyi luos­ta­riin ja al­koi opis­kel­la te­o­lo­gi­aa. An­ka­rien luos­ta­ri­sään­tö­jen mu­kai­nen hurs­kaus ei an­ta­nut vas­taus­ta ki­peim­pään ky­sy­myk­seen. Oma pon­nis­te­lu ei tuo­nut tun­non­rau­haa.

Rip­pi-isä roh­kai­si Lut­he­ria us­ko­maan ar­mol­li­seen Ju­ma­laan. Hä­nel­le kir­kas­tui­vat Paa­va­lin kir­joit­ta­mat sa­nat: ”Us­kos­ta van­hurs­kas saa elää” (Room. 1:17). Ju­ma­la on ar­mol­li­nen Kris­tuk­sen so­vi­tus­työn täh­den. Ih­mi­sel­le an­ne­taan lah­jak­si, ar­mos­ta, kaik­ki syn­nit an­teek­si. Kuka vain sen us­kol­la omis­taa, on Ju­ma­lal­le kel­vol­li­nen. Kai­kes­sa hä­däs­säm­me saam­me lap­sen oi­keu­del­la tur­vau­tua Ju­ma­laan.

Raa­mat­tu auk­to­ri­teet­ti­na

Re­for­maa­ti­on pää­pe­ri­aat­teik­si oli löy­ty­nyt us­kon­van­hurs­kaus ja Raa­ma­tun pi­tä­mi­nen us­kon ja elä­män kor­keim­pa­na oh­jee­na. Kun näi­tä pe­ri­aat­tei­ta so­vel­let­tiin käy­tän­töön, uu­dis­tuk­set oli­vat val­ta­via. Lu­te­ri­lai­suus al­koi ra­ken­tua Raa­ma­tun mu­kaan yk­sin­ker­tai­se­na, vail­la his­to­ri­an pit­kien pe­rin­tei­den muo­vaa­mia ker­ros­tu­mia.

Sak­san Wit­ten­ber­gis­sä 1500-lu­vul­la opis­kel­lut pa­pis­to vei re­for­maa­ti­on omaan ko­ti­maa­han­sa. Mi­ka­el Ag­ri­co­la oli Suo­men us­kon­puh­dis­ta­ja. Piis­pa­na hän opas­ti koko maan pa­pis­toa lu­te­ri­lai­seen seu­ra­kun­ta­e­lä­mään.

Ka­to­li­set piis­pat ei­vät hy­väk­sy­neet re­for­maa­ti­o­ta. Poh­jois­mais­sa taas kan­sal­lis­ta ku­nin­kuut­ta ta­voit­te­le­vat hal­lit­si­jat edis­ti­vät sitä. Sii­tä oli heil­le hyö­tyä hal­lin­nol­li­ses­ti ja ta­lou­del­li­ses­ti. Syn­tyi yh­teis­työ kir­kon ja val­ti­on vä­lil­le. Kris­til­li­syys on­kin maas­sam­me Kal­le He­lis­teen sa­noin saa­nut elää ”kah­den kuo­ren suo­jas­sa”.

Kan­san­kirk­ko

Lu­te­ri­lai­suus sä­vyt­tää yhä suo­ma­lais­ta kult­tuu­ria. Vie­lä­kin kai­kil­ta paik­ka­kun­nil­ta löy­tyy kirk­ko, pap­pi ja op­pi. Py­hän ja ar­jen ryt­mi sol­juu kirk­ko­vuo­den mu­kaan. Kirk­ko opet­taa, hoi­taa sak­ra­ment­te­ja ja te­kee di­a­ko­ni­a­työ­tä. Suu­rin osa kan­sas­ta viet­tää elä­män­sä kään­ne­koh­dat kir­kol­li­ses­ti Ju­ma­lal­ta siu­naus­ta ru­koil­len. Lut­he­rin nä­ke­myk­siä us­kos­ta ja elä­mäs­tä muis­tel­laan usein, ja kaik­ki olem­me ope­tel­leet rip­pi­kou­lus­sa Lut­he­rin Vä­hän ka­te­kis­muk­sen.

Kan­sa­no­pe­tus al­koi kir­kon ta­voit­tees­ta an­taa kai­kil­le mah­dol­li­suus lu­kea Ju­ma­lan sa­naa. Sekä pa­peil­la et­tä maal­li­koil­la on tasa-ar­voi­nen mah­dol­li­suus tut­kia ja se­lit­tää Raa­mat­tua. Sa­moin ”Py­hän Hen­gen pap­peus” an­taa kai­kil­le us­ko­vai­sil­le lu­van siu­na­ta evan­ke­liu­mil­la. Saam­me osal­lis­tua vir­siä ja lau­lu­ja lau­la­en niin kir­kol­li­siin toi­mi­tuk­siin kuin seu­ra­ti­lai­suuk­siin­kin.

Ar­ki­nen työ on Lut­he­rin mu­kaan yh­tä ar­vo­kas­ta kuin hen­gel­li­nen työ. Se on kut­su­mus lä­him­mäi­sen pal­ve­le­mi­seen. Maa­ham­me on­kin ra­ken­tu­nut hy­vin­voin­tiyh­teis­kun­ta, joka on mo­nis­sa kan­sain­vä­li­sis­sä ver­tai­luis­sa to­det­tu yh­dek­si maa­il­man par­haim­mis­ta.

Yh­des­sä

Vuo­si 2017 on Suo­men sa­ta­vuo­tis­juh­la­vuo­si. Sen tee­ma­na on Yh­des­sä. Läpi vuo­den on eri­lai­sia juh­la­ta­pah­tu­mia. Kun­pa Ju­ma­lan val­ta­kun­ta sai­si kai­ken kes­kel­lä nä­kyä vuo­rel­la ole­van kau­pun­gin ta­voin. (Matt. 5:14). Hen­ken­sä voi­mal­la Ju­ma­la kut­suu, yh­dis­tää us­ko­vai­sia ja myös var­je­lee us­kos­sa. Kai­kes­sa heik­kou­des­sa us­ko­vai­si­na löy­däm­me Ju­ma­lan sa­nas­ta va­loa ki­peim­piin­kin elä­män ja kuo­le­man ky­sy­myk­siin ja saam­me voi­maa nii­den rat­ko­mi­seen.

Ru­kouk­sem­me on, et­tä ”Ju­ma­lan kun­ni­an ja ar­mon kaik­kein py­hin evan­ke­liu­mi” oli­si edel­leen maas­sam­me ja maa­il­mas­sa tar­jol­la kut­su­va­na, ja et­tä se tu­li­si kuul­luk­si ja us­ko­tuk­si niin lä­hel­lä kuin kau­ka­na.

Ir­ja Ti­ai­nen

Jul­kais­tu Sii­o­nin Lä­he­tys­leh­des­sä 15.3.2017

Ku­vi­tus­ku­va: H.H.