Jeesus opetti armahtamaan niissäkin tilanteissa, joissa ihmisen inhimillinen mieli tahtoisi olla armoton.
Päivän tekstissä (Luuk. 6:36–42) Vapahtajamme on laskeutunut vuorelta opettamaan kansaa. Jeesuksen opetus tässä on nimenomaisesti osoitettu hänen omilleen, Jumalan lapsille. Juuri ennen tämän päivän tekstikohtaa on tuttu ja puhutteleva Jeesuksen opetus vihamiesten rakastamisesta ja toisen posken kääntämisestä lyöjälle.
Kristus esimerkkinä
Päivän aihe Armahtakaa! johtaa meidät suurten ja merkittävien asioiden äärelle. Jumala on armahtanut syntiin langenneen ihmisen: hän lähetti Poikansa maailmaan kärsimään ja kuolemaan meidän syntiemme edestä ja herätti hänet kuolleista. Tähän sovitustyöhön uskomalla ihminen saa kaikki syntinsä anteeksi, vaikka olisi elänyt minkälaisen elämän tahansa. Ihmisen luontainen oikeudentaju ei tätä useinkaan käsitä.
Maailmassa on vallalla armottomuus. Vaaditaan kovia rangaistuksia ja julkisuuden henkilöiden vanhojakin virheitä kaivetaan ja tuodaan päiviteltäväksi ja pilkattavaksikin etenkin sosiaalisessa mediassa. Kristityn tulisi kuitenkin noudattaa Jeesuksen päinvastaista opetusta ja olla valmis armahtamaan ja antamaan anteeksi silloinkin kun inhimillinen mieli tahtoisi toisin. Jeesus vetosi Isään vielä ristilläkin, että tämä antaisi anteeksi ristiinnaulitsijoilleen.
Jeesus on tuomarimme
Jeesus kieltää omiltaan tuomitsemisen. Tuomio onkin korkeammissa käsissä, sillä apostolisessa uskontunnustuksessa tunnustamme, että Jeesus Kristus ”istuu Jumalan – – oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita”. Jeesus on siitä ihmeellinen tuomari, että hän on samalla meidän synteihin syyllisten puolustaja. Hän antoi jopa henkensä puolestamme.
Ihminen puolustaa helposti syntielämäänsä lainaamalla Luukkaan evankeliumin (6:37) kohtaa ”älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita”. Jeesus on kyllä syntisten ystävä, mutta hän ei antanut lupaa syntien tekemiseen.
Epäusko on kaikkien syntien äiti, ja Raamatun mukaan siitä on tehtävä parannus. Jeesus opettaa: ”Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen. Sitä, joka uskoo häneen, ei tuomita, mutta se, joka ei usko, on jo tuomittu, koska hän ei uskonut Jumalan ainoaan Poikaan. – – Jos joku torjuu minut eikä ota sanojani vastaan, hänellä on kyllä tuomarinsa: se sana, jonka olen puhunut, tuomitsee hänet viimeisenä päivänä.” (Joh. 3:17–18; 12:48.) Parannusta ei saarnata siksi että julistettaisiin tuomio, vaan siksi että epäuskon tähden tuomitut vapautettaisiin.
Synti voi tuoda armottoman mielen
Kun omatunto jää hoitamatta, voi alkaa nähdä roskia veljiensä ja sisartensa silmissä. Ihminen, jonka silmässä on hirsi, ei voi nähdä oikein. Raamattu kertoo esimerkkejä tällaisesta armottomasta mielestä. Kuningas Daavid oli valmis heti langettamaan kuolemantuomion köyhän ainoan karitsan ottaneelle miehelle, josta profeetta Naatan hänelle kertoi. (2. Sam. 12:1–6.)
Matteuksen evankeliumissa Jeesus kertoo vertauksen armottomasta palvelijasta, joka oli saanut valtavan velkansa anteeksi, mutta joka kohta kurkusta kuristaen vaati toista palvelijaa maksamaan hänelle pienen velan (Matt. 18:23–34).
Anteeksiantavaa sydäntä ja uskoa tarvitsen erityisesti silloin, kun kohtaan ihmisen, joka on rikkonut minua vastaan. Vapahtajamme opetti, että tulee aina antaa anteeksi veljelleen ”ei seitsemän, vaan seitsemänkymmentäseitsemän kertaa” (Matt. 18:21–22).
Armo on mittaamaton
Ihmisen arvio toisesta ihmisestä on aina epätarkka ja vajavainen. Siksi meitä ei ole asetettu toistemme tuomareiksi, emmekä sellaisia haluaisi ollakaan. Kokemus siitä, että itse on saanut paljon anteeksi, tuo armollisen mielen.
Kaikkien syntien anteeksiantamuksessa saadaan kokea runsas ja tiiviiksi paineltu mitta, kun Kristuksen sovitustyö peittää epäonnistumiset ja kaiken pahuuden. Jumalan armo on todellakin mittaamaton.
Teksti: Kari Kaunisto
Kuvituskuva: A.-L. S.
Julkaistu Päivämiehessä 3.7.2019
EVANKELIUMI: Luuk. 6:36–42
RAAMATTU 1992:
Jeesus sanoi:
”Olkaa valmiit armahtamaan, niin kuin teidän Isännekin armahtaa.
älkää tuomitko, niin ei teitäkään tuomita. älkää julistako ketään syylliseksi, niin ei teitäkään julisteta syyllisiksi. Päästäkää vapaaksi, niin teidätkin vapautetaan. Antakaa, niin teille annetaan. Runsas mitta, tiiviiksi paineltu, ravisteltu ja kukkurainen, annetaan teidän syliinne. Niin kuin te mittaatte, niin teille mitataan.”
Hän puhui heille vielä vertauksin:
”Miten sokea voisi taluttaa sokeaa? Molemmathan siinä putoavat kuoppaan. Ei oppilas ole opettajaansa etevämpi, mutta kyllin oppia saatuaan jokainen on opettajansa veroinen.
Kuinka näet roskan veljesi silmässä, mutta et huomaa, että omassa silmässäsi on hirsi? Kuinka voit sanoa veljellesi: ’Annapa, veli, kun otan roskan silmästäsi’? Ethän sinä näe edes hirttä omassa silmässäsi. Sinä tekopyhä! Ota ensin hirsi omasta silmästäsi, vasta sitten näet ottaa roskan veljesi silmästä.”
BIBLIA:
Olkaat sentähden laupiaat, niinkuin teidän Isännekin laupias on. älkäät tuomitko, ettei teitä tuomittaisi: älkäät sadatelko, ettei teitä sadateltaisi: anteeksi antakaat, niin teille anteeksi annetaan. Antakaat, ja teille annetaan: hyvän mitan, likistetyn ja sullotun, ja ylitsevuotavan he antavat teidän helmaanne; sillä juuri sillä mitalla, jolla te mittaatte, pitää teille jälleen mitattaman.
Mutta hän sanoi heille vertauksen: taitaako sokia sokiaa taluttaa? Eikö he molemmat hautaan lankee? Ei ole opetuslapsi ylitse mestarinsa, mutta jokainen on täydellinen, kuin hän on niinkuin hänen mestarinsa.
Mutta kuinkas näet raiskan, joka on veljes silmässä, vaan et havaitse malkaa, joka on omassa silmässäs? Eli kuinkas taidat sanoa veljelles: veljeni, pidä, minä otan raiskan, joka on silmässäs, ja et itse näe malkaa, joka on omassa silmässäs? Sinä ulkokullattu, ota ensin malka omasta silmästäs, ja katso sitte, jos taidat ottaa raiskan, joka on veljes silmässä.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.