JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Elämän vesi virtaa

Sana sunnuntaiksi
19.1.2020 6.20

Juttua muokattu:

14.1. 13:47
2020011413471220200119062000

Esko Vanhala

Esko Vanhala

Heik­ki Myl­ly­nie­mi

Vesi on elä­mäl­le vält­tä­mä­tön. Sen sai­vat ko­kea myös po­jat, jot­ka oli­vat ker­ran mat­kal­la Su­vi­seu­roi­hin pyö­räl­lä. Oli kuu­ma il­ma. Ve­si­pul­lois­ta oli vesi lop­pu­nut. Ja­not­ti.

Jo­tain piti kek­siä, jot­ta mat­ka voi­si jat­kua. Rat­kai­su löy­tyi ve­si­o­jas­ta, jos­ta pul­loi­hin saa­tiin vet­tä. Mat­ka jat­kui.

Päi­vän evan­ke­liu­mi­teks­tis­sä Jee­sus saa­pui Jaa­ko­bin kai­vol­le kuu­mim­paan kes­ki­päi­vän ai­kaan, ja hän oli mat­kas­ta vä­sy­nyt ja nään­ty­mäi­sil­lään. Kai­vol­la hän koh­ta­si sa­ma­ri­a­lai­sen nai­sen. Yleen­sä kai­vol­la ei ol­lut tuo­hon ai­kaan ke­tään. Nai­set ha­ki­vat ve­den mie­lel­lään il­lal­la.

Nai­sen saa­pu­mi­nen kai­vol­le epä­tyy­pil­li­seen ai­kaan joh­tui sii­tä, et­tä hän oli elä­nyt syn­tis­tä elä­mää. Hän oli jou­tu­nut sen vuok­si yh­tei­sön hyl­jek­si­mäk­si. Sa­ma­ri­a­lai­nen sai ko­kea kai­vol­la elä­män­sä mer­kit­tä­vim­män ta­pah­tu­man. Aluk­si hän häm­mäs­tyi Jee­suk­sen ys­tä­väl­lis­tä asen­net­ta. ”Si­nä­hän olet juu­ta­lai­nen, kuin­ka sinä pyy­dät juo­ta­vaa sa­ma­ri­a­lai­sel­ta nai­sel­ta?”

Jee­sus avaa us­kon sa­lai­suut­ta

Jee­sus ava­si nai­sen us­ko­nym­mär­rys­tä kes­kus­te­le­mal­la. Jee­sus ei teh­nyt mi­tään ih­met­tä. Puhe vai­kut­ti ja muut­ti nai­sen elä­mää. ”Jos tie­täi­sit, min­kä lah­jan Ju­ma­la on an­ta­nut, ja ym­mär­täi­sit, kuka si­nul­ta pyy­tää juo­ta­vaa, pyy­täi­sit it­se hä­nel­tä, ja hän an­tai­si si­nul­le elä­vää vet­tä.”

Jee­sus sa­noi vet­tä elä­väk­si ve­dek­si, joka voi an­taa ikui­sen elä­män. Nai­nen ei heti ym­mär­tä­nyt tätä. Hän ajat­te­li Jee­suk­sen sa­no­ja aluk­si vain ajal­li­ses­ta nä­kö­kul­mas­ta ja ih­met­te­li, mi­ten Jee­sus sai­si sy­väs­tä kai­vos­ta vet­tä il­man as­ti­aa.

Sit­ten Jee­sus al­koi oi­koa nai­sen vää­rin­kä­si­tyk­siä. Jaa­ko­bin kai­von vesi oli sa­man­lais­ta kuin mui­den­kin kai­vo­jen vesi. Sil­lä saat­toi sam­mut­taa ja­non vain vä­häk­si ai­kaa. Ih­mis­sy­dä­men jano on luon­teel­taan hen­gel­lis­tä, ei­kä sitä voi sam­mut­taa ajal­li­sin kei­noin. Elä­män vet­tä am­men­ta­va ja us­ko­va muut­tuu it­se elä­män ve­den läh­teek­si. Nai­nen ei vie­lä­kään kä­sit­tä­nyt, mis­tä Jee­sus pu­hui.

Kes­kus­te­lun ku­lu­es­sa Jee­sus näyt­täy­tyi nai­sel­le eri va­los­sa. Aluk­si nai­nen piti Jee­sus­ta juu­ta­lai­se­na mie­he­nä. Sit­ten Jee­suk­sen yk­sin­ker­tai­nen pyyn­tö nai­sel­le men­nä ha­ke­maan hä­nen mie­hen­sä­kin kai­vol­le säi­käyt­ti nai­sen. Hän pe­läs­tyi, kun huo­ma­si Jee­suk­sen tun­te­van hä­net. Hän ker­toi Jee­suk­sel­le, et­tei hä­nel­lä ole mies­tä. ”Tot­ta pu­huit: ei si­nul­la ole mies­tä. Vii­si mies­tä si­nul­la on ol­lut, ja se, jon­ka kans­sa nyt elät, ei ole si­nun mie­he­si. Sii­nä pu­huit tot­ta.” Nyt nai­nen piti Jee­sus­ta pro­feet­ta­na.

Nai­sen oma­tun­to oli he­rä­tet­ty. Hän oli tie­toi­nen syyl­li­syy­des­tään ja syn­neis­tään. Hän ei ol­lut kui­ten­kaan heti ha­lu­kas te­ke­mään pa­ran­nus­ta. Hän tart­tui ta­va­no­mai­seen ve­ruk­kee­seen – te­o­lo­gi­seen kiis­ta­ky­sy­myk­seen. Teks­tin koh­ta ”täl­lä vuo­rel­la” tar­koit­ti Ga­ri­si­min­vuor­ta (5. Moos. 11:29), jon­ne sa­ma­ri­a­lai­set oli­vat ra­ken­ta­neet temp­pe­lin maan­pa­on jäl­keen. Temp­pe­li hä­vi­tet­tiin vuon­na 129 eKr., ja Jee­suk­sen ai­ka­na se oli rau­ni­oi­na. Juu­ta­lais­ten ja sa­ma­ri­a­lais­ten vä­lil­lä kiis­tel­tiin jat­ku­vas­ti sii­tä, kum­pi oli oi­kea ru­kous­paik­ka, Je­ru­sa­lem vai Ga­ri­si­min­vuo­ri. Jee­sus opet­ti, et­tä oi­ke­at ru­koi­li­jat ru­koi­le­vat Isää hen­ges­sä ja to­tuu­des­sa.

Mes­si­as esit­täy­tyi

He­rän­neel­lä tun­nol­la ol­lut nai­nen al­koi pu­hua Ju­ma­las­ta, ru­koi­le­mi­ses­ta ja lo­puk­si Mes­si­aas­ta­kin. Nai­nen tun­si oman syn­ti­syy­ten­sä ja kai­pa­si oman­tun­non rau­haa ja va­paut­ta. Hän tun­nus­ti kai­paa­van­sa va­pah­ta­jak­seen Kris­tus­ta. Jee­sus sa­noi hil­jaa ja ar­vok­kaas­ti ole­van­sa odo­tet­tu Mes­si­as ja tar­jo­si nai­sel­le elä­vää vet­tä: ”Minä se olen, minä, joka täs­sä pu­hun kans­sa­si.”

Sa­ma­ri­a­lai­nen nai­nen sai en­sim­mäi­sek­si kuul­la Jee­suk­sen sa­no­van suo­raan, et­tä hän oli Mes­si­as. Näin sel­väs­ti hän ei ol­lut vie­lä esit­täy­ty­nyt edes omil­le op­pi­lail­leen. Sa­mal­la het­kel­lä ope­tus­lap­set tu­li­vat pai­kal­le, ja he ih­met­te­li­vät, ke­nen kans­sa Jee­sus kes­kus­te­li. He ta­ju­si­vat ti­lan­teen py­hyy­den ja herk­kyy­den, ei­vät­kä esit­tä­neet ih­met­te­ly­ään ää­neen.

Nai­nen us­koi Jee­suk­sen ole­van Mes­si­as. Hän oli niin iloi­nen, et­tä unoh­ti ve­si­as­ti­an­sa­kin kai­vol­le. No­pe­as­ti hän läh­ti ker­to­maan ko­ke­mas­taan muil­le­kin sa­ma­ri­a­lai­sil­le. Se sai ih­mi­set liik­keel­le. Mo­net Sy­ka­rin kau­pun­gin asuk­kais­ta us­koi­vat Jee­suk­seen kuul­tu­aan nai­sen to­dis­tuk­sen. Yhä use­am­mat us­koi­vat tul­tu­aan it­se Jee­suk­sen luo.

Elä­män ve­den läh­de on ver­taus­ku­va elä­väs­tä ja py­häs­tä Kris­tuk­sen evan­ke­liu­mis­ta, jota ju­lis­te­taan Py­hän Hen­gen voi­mas­ta. Elä­vän ve­den läh­teen voi löy­tää Ju­ma­lan val­ta­kun­nan evan­ke­liu­mis­ta ja sii­tä saa ilol­la ”am­men­taa”.

Evan­ke­liu­mi: Joh. 4:5–26

RAA­MAT­TU 1992: Mat­kal­laan Jee­sus tuli Sy­kar-ni­mi­seen Sa­ma­ri­an kau­pun­kiin. Sen lä­hel­lä oli maa-alue, jon­ka Jaa­kob oli an­ta­nut po­jal­leen Joo­se­fil­le, ja siel­lä oli Jaa­ko­bin kai­vo. Mat­kas­ta uu­pu­nee­na Jee­sus is­tah­ti kai­vol­le. Oli kes­ki­päi­vä, noin kuu­des tun­ti. Eräs sa­ma­ri­a­lai­nen nai­nen tuli nou­ta­maan vet­tä, ja Jee­sus sa­noi hä­nel­le: ”An­na mi­nun juo­da as­ti­as­ta­si.” Ope­tus­lap­set oli­vat men­neet kau­pun­kiin os­ta­maan ruo­kaa. Sa­ma­ri­a­lais­nai­nen sa­noi: ”Si­nä­hän olet juu­ta­lai­nen, kuin­ka sinä pyy­dät juo­ta­vaa sa­ma­ri­a­lai­sel­ta nai­sel­ta?” Juu­ta­lai­set ei­vät näet ole mis­sään te­ke­mi­sis­sä sa­ma­ri­a­lais­ten kans­sa. Jee­sus sa­noi nai­sel­le: ”Jos tie­täi­sit, min­kä lah­jan Ju­ma­la on an­ta­nut, ja ym­mär­täi­sit, kuka si­nul­ta pyy­tää juo­ta­vaa, pyy­täi­sit it­se hä­nel­tä, ja hän an­tai­si si­nul­le elä­vää vet­tä.” Nai­nen sa­noi: ”Her­ra, ei­hän si­nul­la edes ole as­ti­aa, ja kai­vo on syvä. Mis­tä sinä läh­de­vet­tä ot­tai­sit? Et kai sinä ole suu­rem­pi kuin isäm­me Jaa­kob, jol­ta olem­me saa­neet tä­män kai­von? Hän joi it­se tä­män kai­von vet­tä, ja sitä joi­vat hä­nen poi­kan­sa ja hä­nen kar­jan­sa­kin.” Jee­sus vas­ta­si hä­nel­le: ”Joka juo tätä vet­tä, sen tu­lee uu­del­leen jano, mut­ta joka juo mi­nun an­ta­maa­ni vet­tä, ei enää kos­kaan ole ja­nois­saan. Sii­tä ve­des­tä, jota minä an­nan, tu­lee hä­nes­sä läh­de, joka kum­pu­aa ikui­sen elä­män vet­tä.” Nai­nen sa­noi: ”Her­ra, an­na mi­nul­le sitä vet­tä. Sil­loin mi­nun ei enää tule jano ei­kä mi­nun tar­vit­se käy­dä tääl­lä ve­den haus­sa.” Jee­sus sa­noi hä­nel­le: ”Mene ha­ke­maan mie­he­si­kin tän­ne.” ”Ei mi­nul­la ole mies­tä”, nai­nen vas­ta­si. Jee­sus sa­noi: ”Tot­ta pu­huit: ei si­nul­la ole mies­tä. Vii­si mies­tä si­nul­la on ol­lut, ja se, jon­ka kans­sa nyt elät, ei ole si­nun mie­he­si. Sii­nä pu­huit tot­ta.” Nai­nen sa­noi: ”Her­ra, minä huo­maan, et­tä sinä olet pro­feet­ta. Mei­dän isäm­me ovat ku­mar­ta­neet ja ru­koil­leet Ju­ma­laa täl­lä vuo­rel­la, kun taas te väi­tät­te, et­tä oi­kea paik­ka ru­koil­la on Je­ru­sa­le­mis­sa.” Jee­sus vas­ta­si: ”Us­ko mi­nua, nai­nen: tu­lee ai­ka, jol­loin et­te ru­koi­le Isää täl­lä vuo­rel­la et­te­kä Je­ru­sa­le­mis­sa. Te ku­mar­rat­te sel­lais­ta, mitä et­te tun­ne, mut­ta me ku­mar­ram­me hän­tä, jon­ka tun­nem­me, sil­lä pe­las­ta­ja nou­see juu­ta­lais­ten kes­kuu­des­ta. Tu­lee ai­ka -- ja se on jo nyt -- jol­loin kaik­ki oi­ke­at ru­koi­li­jat ru­koi­le­vat Isää hen­ges­sä ja to­tuu­des­sa. Sel­lai­sia ru­koi­li­joi­ta Isä tah­too. Ju­ma­la on hen­ki, ja sik­si nii­den, jot­ka hän­tä ru­koi­le­vat, tu­lee ru­koil­la hen­ges­sä ja to­tuu­des­sa.” Nai­nen sa­noi: ”Minä tie­dän kyl­lä, et­tä Mes­si­as tu­lee.” -- Mes­si­as tar­koit­taa Kris­tus­ta. -- ”Kun hän tu­lee, hän il­moit­taa meil­le kai­ken.” Jee­sus sa­noi: ”Minä se olen, minä, joka täs­sä pu­hun kans­sa­si.”

25.4.2024

Jeesus sanoo: ”Minä näen teidät vielä uudelleen, ja silloin teidän sydämenne täyttää ilo, jota ei kukaan voi teiltä riistää.” Joh. 16:22

Viikon kysymys