Kari Vengasaho
Kari Vengasaho
Timo Liikanen
Päivän evankeliumitekstissä taitava opettaja, Jeesus, yllättää kuulijansa.
Helluntain jälkeisenä aikana monissa kirkkovuoden evankeliumiteksteissä keskitytään Jeesuksen puheisiin ja opetuksiin. Jeesus opetti kuulijoitaan eri tilanteissa uskoon ja elämään liittyvistä tärkeistä teemoista.
Taitava puhuja sai luokseen paljon kuulijoita, kuten tulevan sunnuntain evankeliumissa Johanneksen 8. luvun mukaan kerrotaan. Jeesuksen opetuksen aihe ei käynyt luvun alusta ilmi, mutta tilanne sai yllättävän käänteen ja konkreettisen teeman: ”Kesken kaiken toivat lainopettajat ja fariseukset paikalle naisen, joka oli joutunut kiinni aviorikoksesta” (Joh. 8:3).
Valtaosa fariseuksista ja lainopettajista suhtautui Jeesukseen kriittisesti, ja siksi he eri yhteyksissä tahtoivat koetella häntä. Tuo jännitteinen suhtautuminen johti osaltaan lopulta Jeesuksen tuomitsemiseen, tosin ilman todellista syytä (Joh. 18:38).
Ovela ansa
Aviorikoksesta tavatun naisen tapauksesta fariseukset ja lainopettajat saivat herkullisen aiheen testata, miten Jeesus tulkitsisi Mooseksen lain opetuksia. Aviorikos kiellettiin jo kymmenen käskyn laissa (2. Moos. 20:14). Lisäksi kahdessa kohtaa Mooseksen lakia todetaan, että aviorikokseen syyllistyneitä odotti kivitystuomio (3. Moos. 20:10, 5. Moos. 22:22).
Kysyjät saivat huomaamatta viritettyä Jeesukselle ovelan ansan. Jos hän olisi suoraan kehottanut kivittämään, hän olisi syyllistynyt ajallisen lain rikkomiseen – juutalaisilla ei ollut Rooman vallan alla oikeutta tuomita kuolemaan. Jos hän taas olisi kehottanut päästämään naisen menemään, häntä olisi voitu syyttää Mooseksen lain rikkomisesta.
Taitavan opettajan toiminta yllätti kaikki, hän kirjoitti sormellaan maahan ja vastasi lopulta kysymykseen: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven” (Joh. 8:7). Kirjoittiko Jeesus maahan syyttäjien rikkomuksia? Joka tapauksessa syyttäjät lähtivät pois. Joidenkin raamatun käsikirjoitusten mukaan kommentoidaan, ”että fariseukset ja lainopettajat tiesivät omassatunnossaan olevansa syyllisiä”.
Rikkinäisyyteen suhtautuminen
Kun fariseukset ja lainopettajat olivat poistuneet paikalta, Jeesus jäi naisen kanssa keskustelemaan kahden kesken. Hän ei tuominnut, vaan armahti.
Jeesuksen esimerkki kertoo meille puhuttelevasti siitä, mitä hän ajatteli elämän rikkinäisyydestä ja kuinka hän suhtautui elämässään epäonnistuneeseen ihmiseen. Jeesuksen sanat ovat paljon puhuvat: ”Mene, äläkä enää tee syntiä” (Joh. 8:11). Hän armahti ja rohkaisi naista elämään totuudessa.
Paavali kirjoittaa: ”Jumalan armo on näet ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille, ja se kasvattaa meitä hylkäämään jumalattomuuden ja maailmalliset himot ja elämään hillitysti, oikeamielisesti ja Jumalaa kunnioittaen tässä maailmassa” (Tiit. 2:11–12).
Tehtävänä armahtaa
Jokainen ihminen on osallinen syntiinlankeemuksen perinnöstä. Jumala kuitenkin kutsuu rakkaudessaan ihmistä elämään yhteydessään. Kun saamme kokea todeksi armon voiman, meistä ei tule synnittömiä, vaan armahdettuja syntisiä.
Kuten Jeesus Johanneksen evankeliumin mukaan osoitti, ihmisen tehtävä ei ole tuomita, vaan armahtaa. Paavali kirjoittaa: ”Tuomitessasi toisen julistat tuomion myös itsellesi, koska sinä, toisen tuomitsija, teet itse samoja tekoja” (Room. 2:1). Tuomiovalta on ainoastaan Jumalalla (Room. 2:2).
Kristuksen seurakunta täällä maailmassa on syntisten seurakunta. Apostolin tavoin koemme sisäisen ristiriidan ja synnin voimien taistelun omassa itsessämme (Room. 7:19–21). Jumala kuitenkin rohkaisee kilvoittelemaan armossa ja totuudessa valtakuntansa evankeliumin voimaan luottaen: ”Minun armoni riittää sinulle. voima tulee täydelliseksi heikkoudessa (2. Kor. 12:9).
Evankeliumi: Matt. 16:13–19
Raamattu 1992: Kun Jeesus oli tullut Filippoksen Kesarean seudulle, hän kysyi opetuslapsiltaan: ”Kuka Ihmisen Poika on? Mitä ihmiset hänestä sanovat?” He vastasivat: ”Toisten mielestä hän on Johannes Kastaja, toisten mielestä Elia, joidenkin mielestä Jeremia tai joku muu profeetoista.” ”Entä te?” kysyi Jeesus. ”Kuka minä teidän mielestänne olen?” Simon Pietari vastasi: ”Sinä olet Messias, elävän Jumalan poika.”
Jeesus sanoi hänelle: ”Autuas olet sinä, Simon, Joonan poika. Tätä ei sinulle ole ilmoittanut liha eikä veri, vaan minun Isäni, joka on taivaissa. Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita. Minä olen antava sinulle taivasten valtakunnan avaimet. Minkä sinä sidot maan päällä, se on sidottu taivaissa, ja minkä sinä vapautat maan päällä, se on myös taivaissa vapautettu.”
Biblia: Mutta kuin Jesus tuli Kesarean maan ääriin, joka kutsutaan Philippuksen, kysyi hän opetuslapsiltansa ja sanoi: kenenkä sanovat ihmiset minun, Ihmisen Pojan, olevan? Niin he sanoivat: monikahdat Johannes Kastajan; mutta muutamat Eliaan; muutamat taas Jeremiaan, taikka jonkun prophetaista. Sanoi hän heille: mutta kenenkä te sanotte minun olevan? Vastasi Simon Pietari ja sanoi: sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika.
Ja Jesus vastaten sanoi hänelle: autuas olet sinä, Simon Jonan poika! sillä ei liha eikä veri ilmoittanut sitä sinulle, vaan Isäni, joka on taivaissa. Mutta minä myös sanon sinulle: sinä olet Pietari, ja tämän kallion päälle tahdon minä rakentaa minun seurakuntani, ja helvetin portit ei pidä häntä voittaman. Ja minä annan sinulle taivaan valtakunnan avaimet: ja mitä sinä maan päällä sidot, pitää sidotun oleman taivaissa, ja mitä sinä päästät maan päällä, sen pitää oleman päästetyn taivaissa.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.