KUVA: PäIVI PELTONIEMI
KUVA: PäIVI PELTONIEMI
Kaikki paikalla olleet hämmästyivät, kun Jeesus paransi miehen, jonka paha henki oli tehnyt mykäksi.
Parantumisihmeen ei kuitenkaan kerrota johtaneen yleiseen kiitollisuuteen ja Jumalan kunnioitukseen. Sen sijaan siitä, minkä vuoksi Jeesus kykeni auttamaan puhekyvyttömän taas puhumaan, vallitsi yleinen epätietoisuus. Osa epäili näkemäänsä ja vaati pahan hengen karkottamisen lisäksi merkkiä taivaasta, jotta varmistuisi, että parantuminen johtui parantajalla olevasta Jumalan voimasta. Jeesus ei näille merkin pyytäjille vastannut mitään, ainakaan vastausta ei ole kirjoitettu tekstikohtaan.
Muutamat olivat varmoja, että Jeesus karkotti pahoja henkiä pääpaholaisen, Belsebulin, voimalla. Jeesus halusi kiinnittää kaikkien huomion tämän johtopäätöksen mahdottomuuteen: jos paholainen olisi antanut Jeesukselle voiman pahan hengen ajamiseen tuosta mykästä miehestä, sillon sielunvihollinen olisi alkanut taistella itseään vastaan. Eihän mikään valtakunta voisi pysyä koossa, jos se niin toimisi, vaan tuloksena olisi koko valtakunnan tuhoutuminen. Kuitenkin paha henki lähti miehestä, joten jonkin muun kuin paholaisen voiman avulla Jeesus sen karkotti.
Jumalan valtakunta oli lähestynyt
Jeesus kertoi paikalla olleille sen, mikä oli hänen julkisesti toteuttamansa pahan hengen karkottamisen sanoma. Se, että hän pystyi karkottamaan sielunvihollisen johtamia henkiä ihmisistä Jumalan sormen eli Pyhän Hengen avulla, kertoi, että Jumalan valtakunta oli lähestynyt. Ei pelkästään puhekyvyttömän miehen, vaan kaikkien luo oli tullut Jumalan valtakunta, ja siis mahdollisuus saada synnit anteeksi tuon mykkänä olleen miehen tavoin.
Jeesus kertoi paholaisen asettaneen johdatuksessaan olevan ihmisen sielun vartijaksi soturin, joka sitoo tiukasti tämän hänen omaisuudekseen. Tuo aseistettu vartija on niin voimakas, että paholainen voi varmasti luottaa omaisuutensa olevan turvattu. Tässä on nähtävissä, kuinka mahdotonta ihmisen on omilla voimillaan taistella sielunvihollisen voimia vastaan. Sielunvihollinen ei kuitenkaan ole kaikkein väkevin.
Jeesus pelastaa ja kutsuu puolelleen
Jeesus kertoi olevansa paholaisen soturia väkevämpi soturi riisumaan tämän aseista ja häätämään paikaltaan. Jeesus osoitti näin voivansa voittaa pahan vallan, mistä tunnusteollisena esimerkkinä hän paransi pahan hengen vaivaaman mykän miehen kaikkien nähden.
Sen jälkeen, kun tuo paha on ajettu pois ihmisestä Jumalan voimin, parannettua kutsutaan olemaan Jeesuksen kanssa samalla puolella. Jos ei ole valmis olemaan Jeesuksen puolella, on häntä vastaan. Parannettuja kutsutaan Jeesuksen kanssa kokoamaan hänen valtakuntaansa, ja jokainen, joka ei ole valmis kokoamaan, hajottaa sitä.
Jeesus haluaa olla sydämen Herra
Päivän teksti sisältää lopuksi Jeesuksen varoituksen pahan toimintatavasta. Sielunvihollinen ei jätä rauhaan. Vaikka tuo pahan vartija olisikin kerran häädetty pois, ei sen vastustukseksi riitä, että sitten sydämen huone jää siististi lakaistuna hyvään järjestykseen tyhjilleen. Sydämeen on saatava asukas, uusi isäntä, että saastainen henki ei voisi palata ja taas ottaa huonetta omakseen.
Huoneen haltijan on otettava Jeesus huoneensa herraksi, hankkiuduttava Jeesuksen puolelle ja koottava valtakuntaa yhdessä hänen kanssaan, jotta saastainen henki ei palaisi seitsemän vielä pahemman hengen kanssa miehittämään tuota entistä kotiaan. Näin Jeesus tahtoo varsinaisen päivän tekstin jälkeisissä jakeissa opettaa, että on tarpeen paitsi ottaa Jumalan sana vastaan, kun kuulee sen kutsuvan, myös alkaa noudattaa sitä elämässään.
Olli Pohjonen
Julkaistu Päivämiehessä 24.2.2016.
Päivän evankeliumiteksti: Luuk. 11:14–23
Biblia: Ja hän ajoi ulos perkeleen, joka oli mykkä. Ja tapahtui, kuin perkele oli ajettu ulos, niin mykkä puhui ja kansa ihmetteli. Mutta muutamat heistä sanoivat: hän ajaa ulos perkeleitä beelsebubun, perkeliden päämiehen kautta. Mutta muut kiusasivat häntä ja anoivat häneltä tunnustähteä taivaasta. Mutta että hän tiesi heidän ajatuksensa, sanoi hän heille: jokainen valtakunta, joka erkanee itsiänsä vastaan, se tulee kylmille, ja huone lankee huoneen päälle. Jos myös saatana on erinnyt itsiänsä vastaan, kuinka hänen valtakuntansa on seisovainen? Että te sanotte minun perkeleitä belsebubin kautta ajavan ulos. Mutta jos minä perkeleitä belsebubin kautta ajan ulos, kenenkä kautta teidän poikanne niitä ajavat ulos? Sentähden heidän pitää oleman teidän tuomarinne. Mutta jos minä Jumalan sormella perkeleitä ajan ulos, niin tosin on Jumalan valtakunta teidän tykönne tullut. Kuin väkevä haarniskoitu kotonsa varjelee, niin hänen omansa ovat rauhassa. Mutta kuin häntä väkevämpi tulee ja voittaa hänen, niin hän ottaa pois kaikki hänen sota-aseensa, joihin hän turvasi, ja jakaa hänen saaliinsa. Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan, ja joka ei minun kanssani kokoo, hän hajoittaa.
Raamattu 1992: Jeesus ajoi mykästä miehestä pahan hengen. Kun henki oli lähtenyt, mykkä mies alkoi puhua, ja kaikki hämmästyivät. Muutamat kuitenkin sanoivat: ”Belsebulin, itsensä pääpaholaisen, avulla hän pahoja henkiä karkottaa.” Toiset taas halusivat panna hänet koetukselle ja vaativat häneltä merkkiä taivaasta. Mutta Jeesus tiesi, mitä heillä oli mielessä, ja sanoi: ”Jokainen valtakunta, joka jakautuu ja taistelee itseään vastaan, tuhoutuu, ja talot sortuvat toinen toisensa päälle. Jos nyt Saatana taistelee itseään vastaan, kuinka sen valtakunta voi pysyä koossa? Tehän sanotte, että minä ajan pahoja henkiä ihmisistä Belsebulin avulla. Mutta jos minä ajan pahoja henkiä ihmisistä Belsebulin avulla, kenen avulla sitten teikäläiset niitä karkottavat? Heistä te saatte itsellenne tuomarit. Jos minä sitä vastoin ajan pahoja henkiä ihmisistä Jumalan sormella, silloinhan Jumalan valtakunta on jo tullut teidän luoksenne. Kun väkevä mies vartioi linnaansa ase kädessä, hänen omaisuutensa on turvassa. Mutta jos toinen vielä väkevämpi hyökkää hänen kimppuunsa ja voittaa hänet, tuo väkevämpi ottaa häneltä aseet ja varusteet, joihin hän luotti, ja jakaa saamansa saaliin. Joka ei ole minun puolellani, on minua vastaan, ja joka ei yhdessä minun kanssani kokoa, se hajottaa.”
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.