Kiusaukset kuuluvat Jumalan lapsen osaan. Jeesustakin koeteltiin, mutta hän kesti kiusaukset
Lapsuuden seuroista on jäänyt mieleeni, kuinka puhujat saarnoissaan julistivat evankeliumia ja sanoivat, että kiusauksetkin saa uskoa anteeksi. Pienen seuravieraan ajatuksissa kiusauksen merkitys ei oikein avautunut. Liitin sen suoraan kiusaamiseen.
Kuka meitä kiusaa?
Matteuksen evankeliumin 4. luvun alussa kerrotaan tilanteesta Jeesuksen julkisen toiminnan alkupuolelta. Jeesus oli käynyt Jordanilla Johanneksen kastettavana, ja tuon tapahtuman yhteydessä Jumala oli vakuuttanut uskollisuuttaan taivaista kuuluvan äänen kautta: ”Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mieltynyt” (Matt. 3:13–17). Kaste oli yksi käännekohta Jeesuksen elämässä, ja heti tämän jälkeen hän joutui autiomaahan paholaisen kiusattavaksi.
Isä meidän -rukouksessa pyydetään Jumalalta: ”äläkä saata meitä kiusaukseen”. Vaikka tuo pyyntö kohdistuu Jumalalle, kiusaukset eivät ole hänestä lähtöisin. Apostoli Jaakobin kirjeessä todetaan tähän liittyen: ”älköön kukaan kiusauksiin jouduttuaan ajatelko, että kiusaus tulee Jumalalta. Jumala ei ole pahan kiusattavissa, eikä hän itse kiusaa ketään” (Jaak. 1:13).
Kuten Jeesus joutui kokemaan, kiusaukset ovat Jumalan vastustajasta, paholaisesta lähtöisin. Ja kun me ihmisinä olemme osallisia syntiinlankeemuksesta, kiusaukset ovat lähellä meitä jokaista.
Kiusaaja koettelee uskon perustusta
Alkutekstissä kiusattavaksi joutumista tarkoittavalle verbille annetaan käännösvaihtoehdoiksi muun muassa seuraavat merkitykset: koetella, kokeilla, kiusata, koettaa saada ansaan ja koettaa saada lankeamaan syntiin. Paholainen lähestyi Jeesusta kahdella väitteellä, jotka alkoivat samalla tavalla kyseenalaistaen hänen jumaluutensa. Hänen tarkoituksensa oli saada Jeesus luopumaan tehtävästään koko maailman syntien sovittajana.
Jumalan vastustaja tekee työtään yhä täällä ajassa. Hän koettelee, kiusaa ja yrittää saada lankeamaan syntiin. Ennen kaikkea hän koettaa saada luopumaan uskosta. Paholainen tuo monilla tavoin säröjä kristityn turvalliseen luottamukseen ja Jumala-suhteeseen. Kiusausten keskellä uskon perusteita punnitaan, ja siksi on tärkeää, että tukeudumme pyhien kirjoitusten opetuksiin.
Jeesus torjui paholaisen kiusaukset vetoamalla Raamatun kirjoituksiin. Pyhä Jumalan sana on kristityn elämän korkein ohje. Raamatun lukeminen ja sanan saarna vahvistavat uskoa ja antavat voimaa kiusausten keskelle. Myös rukous, Herran ehtoollinen ja kristittyjen yhteys on tarkoitettu matkaeväiksi pysyäksemme ja vahvistuaksemme uskossa.
Ylipappi ymmärtää meitä
Jeesus pysyi vahvana ja kesti kiusaukset. Lopulta paholainen jätti hänet rauhaan, ja enkelit tulivat palvelemaan häntä (Matt. 4:11). Me vajavaisina ihmisinä koemme kiusausten ja epäilysten keskellä oman heikkoutemme. Jumalan valtakunnan evankeliumi rohkaisee kuitenkin uskomaan ja luottamaan niihin lupauksiin, jotka Raamatussa meille annetaan. Heprealaiskirjeen opetuksen mukaan Jeesus, suuri ylipappimme, kaikessa koeteltu, ymmärtää meidän vajavaisuuksiamme. Häntä koeteltiin niin kuin meitäkin, mutta hän ei langennut syntiin (Hepr. 4:15).
Kiusaukset kuuluvat täällä ajassa vaeltavan Jumalan lapsen osaan, ihmisen oma turmeltunut luonto, maailma ja paholainen pitävät niistä huolen. Armon valtaistuimen ääreltä löytyy kuitenkin apu ja voima niin, että kiusaukset eivät saa uskovaisesta ihmisestä lopullista voittoa. Perillä taivaan kodissa ei enää ole kiusauksia.
Teksti: Timo Liikanen
Kuvituskuva: A.-L. S.
Julkaistu Päivämiehessä 6.3.2019
Evankeliumiteksti: Matt. 4:1–11
Raamattu 1992: Sitten Henki vei Jeesuksen autiomaahan Paholaisen kiusattavaksi. Kun Jeesus oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, hänen vihdoin tuli nälkä. Silloin kiusaaja tuli hänen luokseen ja sanoi hänelle: ”Jos kerran olet Jumalan Poika, niin käske näiden kivien muuttua leiviksi.” Mutta Jeesus vastasi: ”On kirjoitettu: ’Ei ihminen elä ainoastaan leivästä, vaan jokaisesta sanasta, joka lähtee Jumalan suusta.’”
Sitten Paholainen vei Jeesuksen pyhään kaupunkiin ja asetti hänet temppelimuurin harjalle. Hän sanoi Jeesukselle: ”Jos kerran olet Jumalan Poika, niin heittäydy alas. Onhan kirjoitettu: ’Hän antaa enkeleilleen käskyn. He kantavat sinua käsillään, ettet loukkaa jalkaasi kiveen.’” Jeesus vastasi hänelle: ”On myös kirjoitettu: ’älä kiusaa Herraa, Jumalaasi.’”
Vielä Paholainen vei Jeesuksen hyvin korkealle vuorelle, näytti hänelle maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston ja sanoi: ”Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni ja kumarrat minua.” Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Mene pois, Saatana! On kirjoitettu: ’Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella.’”
Silloin Paholainen jätti Jeesuksen rauhaan, ja hänen luokseen tuli enkeleitä, jotka palvelivat häntä.
Biblia: Silloin vietiin Jesus hengeltä korpeen kiusattaa perkeleeltä. Ja kuin hän oli paastonnut neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä, sitte hän isosi. Kiusaaja tuli hänen tykönsä ja sanoi: jos sinä olet Jumalan Poika, niin sano, että nämät kivet leiviksi tulevat. Mutta hän vastasi ja sanoi: kirjoitettu on: ei ihminen elä ainoasti leivästä, mutta jokaisesta sanasta, joka Jumalan suusta lähtee.
Silloin otti perkele hänen kanssansa pyhään kaupunkiin, ja asetti hänen templin harjalle, ja sanoi hänelle: jos sinä olet Jumalan Poika, niin laske sinus alaspäin; sillä kirjoitettu on: hän antaa käskyn enkeleillensä sinusta, ja he käsissä kantavat sinun, ettet joskus jalkaas kiveen loukkaa. Niin Jesus sanoi hänelle: taas on kirjoitettu: ei sinun pidä kiusaaman Herraa sinun Jumalaas.
Taas vei hänen perkele sangen korkialle vuorelle, ja osoitti hänelle kaikki maailman valtakunnat ja niiden kunnian, ja sanoi hänelle: nämät kaikki minä annan sinulle, jos sinä lankeat maahan ja rukoilet minua. Niin sanoi Jesus hänelle: mene pois, saatana! Sillä kirjoitettu on: Herraa sinun Jumalaas pitää sinun kumartaman, ja häntä ainoaa palveleman.
Silloin jätti hänen perkele; ja katso, enkelit tulivat ja palvelivat häntä.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys