JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Johannes Kastajan erityinen tehtävä

Päivämies
Sana sunnuntaiksi
15.12.2019 7.00

Juttua muokattu:

2.1. 11:02
2020010211022720191215070000

Jo­han­nes Kas­ta­ja saar­na­si voi­mak­kaas­ti pa­ran­nuk­ses­ta en­nen Jee­sus­ta.

Van­han tes­ta­men­tin pro­fee­tat oli­vat jo­kai­nen ta­val­laan Ku­nin­kaan, Her­ran Jee­suk­sen tu­lon val­mis­ta­jia. Eri­tyis­teh­tä­vä tien val­mis­ta­ja­na juu­ri en­nen Her­ran tu­loa maa­il­maan oli Jo­han­nes Kas­ta­jal­la.

Pro­feet­ta Je­sa­ja en­nus­ti Jo­han­nes Kas­ta­jas­ta, huu­ta­vas­ta ää­nes­tä, joka rai­vaa tien Her­ran tu­lol­le (Jes. 40:3). Tuo mer­kil­li­nen mies kul­ki ka­me­lin­kar­va­vaat­teis­sa ja söi hei­nä­sirk­ko­ja ja hu­na­jaa.

Hä­nen sa­no­man­sa oli sel­keä: kaik­kien tu­lee kään­tyä, teh­dä pa­ran­nus, kos­ka tai­vas­ten val­ta­kun­ta on tul­lut lä­hel­le (Matt. 3:2).

Va­pah­ta­ja on lä­hel­lä

Jo­han­nes saar­na­si voi­mak­kaas­ti ja koh­ti käy­den. Fa­ri­seuk­set sai­vat kuul­la ole­van­sa ”käär­meen si­ki­öi­tä”, ja jo­kai­nen he­del­mä­tön puu piti kaa­taa vii­ta­ten täl­lä kuu­li­joi­den­sa sie­lun­ti­laan (Matt. 3:7–10). Sa­mal­la Jo­han­nes ko­ros­ti, et­tä lu­va­tun Va­pah­ta­jan tulo oli lä­hel­lä.

Vaik­ka Jo­han­nes oli voi­ma­kas pa­ran­nus­saar­naa­ja, hän saar­na­si Ju­ma­lan sa­naa kak­si­te­räi­se­nä, jol­lai­sek­si myös hep­re­a­lais­kir­je elä­vän Ju­ma­lan sa­nan mää­rit­tää (Hepr. 4:12).

Sil­loin laki he­rät­tää syn­nin­tun­non ja evan­ke­liu­mi an­taa ar­mon Jee­suk­ses­sa Kris­tuk­ses­sa.

Kuka Jo­han­nes Kas­ta­ja oli?

Päi­vän evan­ke­liu­mi­teks­tiä edel­tä­väs­sä raa­ma­tun­koh­das­sa Jo­han­nes oli kas­ta­mas­sa Be­ta­ni­as­sa, jo­hon oli lä­he­tet­ty pap­pe­ja, lee­vi­läi­siä ja fa­ri­seuk­sia esit­tä­mään ky­sy­myk­siä. Ky­sy­mys­ten lä­het­tä­jät ha­lu­si­vat tie­tää, kuka Jo­han­nes Kas­ta­ja oli.

Jo­han­nes ko­ros­ti ole­van­sa Her­ran tu­le­mi­sen edel­lä­kä­vi­jä ja ”ar­vo­ton edes tä­män ken­gän­nau­ho­ja avaa­maan” (Joh. 1:27).

Kun Jee­sus saa­pui seu­raa­va­na päi­vä­nä Jo­han­nes Kas­ta­jan luo, Jo­han­nes pu­hui ly­hy­en saar­nan, joka si­säl­si koko Raa­ma­tun voi­mal­li­sim­man ar­mo­lu­pauk­sen: ”Kat­so Ju­ma­lan Ka­rit­sa, joka ot­taa pois maa­il­man syn­nin!”.

Päi­vän evan­ke­liu­mi­teks­tis­sä, tätä ta­pah­tu­maa seu­raa­va­na päi­vä­nä hän Jee­sus­ta sor­mel­la osoit­ta­en tois­ti tuon sa­man kah­del­le ope­tus­lap­sel­leen.

Jee­sus lu­nas­ti kuo­le­mal­laan

Mik­si Jo­han­nes kut­sui Jee­sus­ta Ju­ma­lan Ka­rit­sak­si? Ka­rit­sal­la oli eri­tyi­nen ase­ma van­han lii­ton uh­ri­ju­ma­lan­pal­ve­luk­ses­sa. Pää­si­äi­sa­te­ri­al­la piti val­mis­taa vir­hee­tön ka­rit­sa Egyp­tin or­juu­des­ta va­pau­tu­mi­sen muis­tok­si.

Tuol­loin Ju­ma­la mää­rä­si is­ra­e­li­lai­set teu­ras­ta­maan nuo­ren ka­rit­san, jon­ka ve­rel­lä piti si­vel­lä ta­lo­jen oven­pie­let. Sel­lai­set ta­lot sääs­tyi­vät kuo­le­man vie­rai­lul­ta (2. Moos. 12:3–7).

Jee­sus Kris­tus on uu­den lii­ton uh­ri­ka­rit­sa, joka uh­ra­si it­sen­sä koko maa­il­man syn­tien edes­tä. Pie­ta­ri kir­joit­taa täs­tä: ”Tie­dät­te­hän, et­tei tei­tä ole lu­nas­tet­tu isil­tä pe­ri­mäs­tän­ne tyh­jän­päi­väi­ses­tä elä­mäs­tä mil­lään ka­to­a­val­la ta­va­ral­la, ho­pe­al­la tai kul­lal­la, vaan Kris­tuk­sen, tuon vir­heet­tö­män ja tah­rat­to­man ka­rit­san, kal­liil­la ve­rel­lä” (1. Piet. 1:18–19).

An­teek­si­an­ta­mus kuu­luu yhä

Jo­han­nes Kas­ta­jan lau­su­ma ”Ju­ma­lan Ka­rit­sa”, joka on meil­le tut­tu myös eh­tool­lis­mes­sus­ta, si­säl­tää iha­nan ja loh­dut­ta­van evan­ke­liu­min. Mis­sä Ju­ma­lan lap­set ko­koon­tu­vat sa­nan ää­rel­le, siel­lä osoi­te­taan sa­maa Ju­ma­lan Ka­rit­saa, Jee­sus­ta Kris­tus­ta, Va­pah­ta­jaam­me.

Pe­las­tus ja ian­kaik­ki­nen elä­mä on mah­dol­lis­ta vain yk­sin hä­nen an­si­on­sa täh­den. Jo­han­nek­sen ta­voin mei­dän tu­lee tur­va­ta Kris­tuk­sen val­mis­ta­maan van­hurs­kau­teen ja kuu­lut­taa an­teek­si­an­ta­mus­ta hä­nen ni­mes­sään.

Myös tä­män päi­vän kris­ti­tyt on lä­he­tet­ty vie­mään ja pi­tä­mään esil­lä sa­no­maa vi­at­to­man uh­ri­ka­rit­san, Her­ran Jee­suk­sen, so­vin­to­työs­tä tä­hän ad­ven­tin ai­kaa elä­vään maa­il­maan.

Kari Kau­nis­to

Jul­kais­tu Päi­vä­mie­hes­sä 11.12.2019

Ku­vi­tus­ku­va: H.H.

Evan­ke­liu­mi­teks­ti: Joh. 1:35–37

RAA­MAT­TU 1992:

Seu­raa­va­na päi­vä­nä Jo­han­nes oli sa­mas­sa pai­kas­sa, ja hä­nel­lä oli kak­si ope­tus­las­ta seu­ras­saan. Jee­sus kul­ki sii­tä ohi, ja osoit­ta­en hän­tä Jo­han­nes sa­noi: ”Kat­so­kaa: Ju­ma­lan Ka­rit­sa!” Kun ope­tus­lap­set kuu­li­vat hä­nen sa­nan­sa, he läh­ti­vät seu­raa­maan Jee­sus­ta.

BIB­LIA:

Toi­se­na päi­vä­nä sei­soi Jo­han­nes taas ja kak­si hä­nen ope­tus­lap­sis­tan­sa. Ja kuin hän näki Je­suk­sen käy­vän, sa­noi hän: kat­so, Ju­ma­lan Ka­rit­sa! Ja ne kak­si ope­tus­las­ta kuu­li­vat hä­nen pu­hu­van, ja seu­ra­si­vat Je­sus­ta.

26.4.2024

Jotka kyynelin kylvävät, ne riemuiten korjaavat. Jotka itkien menevät kylvämään vakkaansa kantaen, ne riemuiten palaavat kotiin lyhteet sylissään. Ps. 126:5–6

Viikon kysymys