H.H.
H.H.
Mauno Kurunlahti
Jumala voi antaa kirkastusvuoren kokemuksiksi sanottuja hetkiä, jolloin usko tuntuu helpolta, kiusaukset ja epäilykset häviävät ja uskon päämäärä näkyy kirkkaana.
Sunnuntain evankeliumitekstissä Jeesus oli kutsunut kolme opetuslasta erilleen muista. Kutsun aiheuttama ehkä lievä hämmästys muuttui tässä tilaisuudessa vahvaksi hämmennykseksi, jopa peloksi. Tapahtui niin outoja asioita, etteivät opetuslapset oikein tienneet, mitä tehdä tai mitä sanoa.
Hämmästyttävistä ja yllättävistä tapahtumista huolimatta opetuslapsilla oli siellä hyvä olla. Tilaisuuden lopuksi kuuluivat sanat, jotka jäivät soimaan opetuslasten tajuntaan pysyvästi. (2. Piet. 1:16–18.)
Tätä useassa evankeliumikirjassa kerrottu tapahtuma näyttäytyy nyt eri perspektiivistä kuin opetuslapsille tuolloin. Raamatun pelastushistoria, johon tätäkin tapahtumaa voi verrata, oli opetuslapsille vaikeasti ymmärrettävää tulevaisuutta, kun se on tämän ajan Jumalan lapsille toteutunutta Jumalan sanaa.
Opetuslapset vahvistuivat
Tapahtumassa on useita pysähdyttäviä ja ajatuksia herättäviä kohtia. Ensimmäiseksi mieleen nousee kysymys, miksi Jeesus kutsui vain nämä kolme opetuslasta mukaansa. Oliko kyseessä palkintomatka onnistuneesta uskonmatkasta? Mitä Raamattu kertoo Pietarista, Jaakobista ja Johanneksesta?
Hiukan ennen näitä tapahtumia Jeesus oli kertonut opetuslapsilleen tehtävästään, kärsimyksestään, kuolemastaan ja ylösnousemuksestaan. Pietari oli inhimillisen säälin tunteella estellyt ja moittinut tästä Jeesusta (Matt. 16:21–23). Markuksen evankeliumista (10:35–37) voi myös lukea, kuinka Jaakob ja Johannes pyysivät erityisasemaa Jeesuksen vierellä.
Ei näiden opetuslasten vaellus Jeesuksen seuraajana siis suinkaan sujunut ilman kompurointia. He tarvitsivat rohkaisua – ehkä erityisesti juuri sillä hetkellä.
Raamatusta voi lukea, että tapahtuma vahvisti Jeesuksen mukana olleita miehiä (2. Piet. 1:19). Samalla tavalla Jeesus Henkensä kautta edelleen vahvistaa seurakunnassaan evankeliumilla uskon tiellä epäileviä ja kompastelevia lapsiaan.
Jumala kirkastaa tahtonsa
Seuraavana saattaa mieleen tulla kysymys Jeesuksen keskustelukumppaneista vuorella. Kirkastusvuorella opetuslapset näkivät Jeesuksen keskustelevan Mooseksen ja Eliaan kanssa: Mooses lain edustajana, Elia sovituksesta kertovan profetian edustajana ja Jeesus kirkastetussa olomuodossa sovittajana. He keskustelivat Jeesuksen edessä olevasta tapahtumasta (Luuk. 9:31).
Saattoi olla, että myös Jeesus tarvitsi rohkaisua tulevaan tehtäväänsä. Opetuslapset eivät sillä hetkellä käsittäneet tapahtumaa, eivät Jeesuksen olomuodon muutosta, eivät Jeesuksen keskustelukumppaneiden olemassaoloa eivätkä taivaasta kuulunutta ääntä. Sitä voi järjellä käsittää vieläkään. Uskon kautta he kuitenkin tunsivat, että siinä heidän on hyvä olla. Pietarin ehdotus kolmesta majasta kuvasi ihmisen halua löytää maailmassa pysyvä onnen olotila.
Opetuslapset saivat tuntea, kuinka Jumala irrotti heidän ajatuksensa ajallisista asioista ja tuntemisista tuomalla heille taivaallisen näköalan kautta uskoa vahvistavan yliluonnollisen kokemuksen. Uskon kautta he myös myöhemmin ymmärsivät, että tuossa keskustelussa vanhan liiton ja uuden liiton aika kohtasivat. Mooses ja Elia ikään kuin saattelivat Jeesuksen tehtävänsä viimeiseen vaiheeseen: näiden keskustelukumppanien hävitessä vain Jeesus jäi jäljelle tienä iankaikkiseen elämään. Mieleen jäi muistutus Jumalan sanan kuulemisen tärkeydestä.
Evankeliumi vahvistaa
Jumala saattaa antaa näitä kirkastusvuoren kokemuksiksi sanottuja hetkiä. Silloin usko tuntuu helpolta, kiusaukset ja epäilykset häviävät ja uskon päämäärä näkyy kirkkaana.
Näissä kokemuksissa Kristuksen kasvot näkyvät kirkkaina – Jumalan valtakunnan evankeliumi puhdistaa veljen tai sisaren kautta matkan viat, lankeemukset ja virheet anteeksi. Sen voi kokea myös silloin, kun Jumalan valtakunnan rauhaa kaipaava sielu saa kuulla ja uskoa syntien anteeksiantamuksen sanoman omalle kohdalleen.
Evankeliumiteksti Mark. 9:2–8
Raamattu 1992: Kuuden päivän kuluttua Jeesus otti mukaansa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen ja vei heidät korkealle vuorelle yksinäisyyteen, pois toisten luota. Siellä hänen ulkomuotonsa muuttui heidän nähtensä ja hänen vaatteensa alkoivat hohtaa niin kirkkaan valkoisina, ettei kukaan vaatteenvalkaisija maan päällä voi sellaista saada aikaan.
Sitten heille ilmestyi Elia ja hänen kanssaan Mooses, ja nämä keskustelivat Jeesuksen kanssa. Pietari puuttui puheeseen ja sanoi Jeesukselle: "Rabbi, on hyvä, että me olemme täällä. Me teemme kolme majaa: sinulle ja Moosekselle ja Elialle." Hän ei näet tiennyt mitä sanoa, sillä he olivat kovin peloissaan.
Samassa tuli pilvi, joka peitti heidät varjoonsa, ja pilvestä kuului ääni: "Tämä on minun rakas Poikani, kuulkaa häntä!" Ja yhtäkkiä, kun he katsahtivat ympärilleen, he eivät enää nähneet siellä ketään muuta kuin Jeesuksen yksin.
Biblia: Ja kuuden päivän perästä, otti Jesus tykönsä Pietarin ja Jakobin ja Johanneksen, ja vei heidät erinänsä korkialle vuorelle yksinänsä: ja hän kirkastettiin heidän edessänsä. Ja hänen vaatteensa tulivat kiiltäväksi ja sangen valkiaksi niinkuin lumi, ettei yksikään vaatteen painaja taida niin valkiaksi painaa maan päällä.
Ja heille ilmestyi Elias Moseksen kanssa, jotka puhuivat Jesuksen kanssa. Ja Pietari vastaten sanoi Jesukselle: Rabbi, hyvä on meidän tässä olla: tehkäämme siis tähän kolme majaa, sinulle yhden, Mosekselle yhden ja Eliaalle yhden. Vaan ei hän tietänyt, mitä hän puhui; sillä he olivat hämmästyneet.
Ja pilvi tuli, joka ympäri varjosi heidät, ja ääni tuli pilvestä, sanoen: tämä on minun rakas Poikani, kuulkaat häntä. Ja kohta kuin he ympäri katsahtivat, ei he enään ketään nähneet, vaan Jesuksen yksin heidän kanssansa.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.