Anita Keränen
Anita Keränen
Seppo Aho
Kun Henki kirkastaa Kristuksen, ihminen voi saavuttaa Jumalan rauhan.
Kristillisen uskon ydinasioita on kolmiyhteinen Jumala. Kolmiyhteisyys kuvaa Jumalan kolmea ilmenemismuotoa, Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä, erityisesti kirkollisissa uskontunnustuksissa. Tunnetuin niistä on Apostolinen uskontunnustus, joka luetaan sunnuntaisin kirkoissa. Monet rippikoulun käyneet osaavat sen ulkoa ja tuntevat lisäksi siihen liittyvät selitykset, joita Martti Luther on muotoillut.
Uskontunnustus selityksineen alleviivaa sitä, että Jumala on kaiken luoja, Jeesus Jumalan Poikana on sovittaja ja lunastaja ja Pyhä Henki on pyhittäjä. Nämä kolme toimijaa eivät ole erillisiä.
Oikea oppi ja usko
Tarkat opilliset rajankäynnit uskontunnustuksissa olivat aikoinaan tärkeitä, kun alkukirkon opetusta uhkasi sekoittuminen antiikin filosofioihin ja toisaalta gnostilaisiin salaisiin sisäpiiriuskomuksiin.
Vieläkin on tarpeen rajata ja arvioida sitä, mikä on yhteinen, Jumalan kirjoitettuun sanaan perustuva ymmärrys ja opetus oikeasta uskosta ja elämästä. Jeesus opetti, että jos joku haluaa noudattaa Jumalan tahtoa, hän kyllä pääsee selville siitä, onko opetus Jumalasta vai ihmisestä lähtöisin (Joh. 7:17).
Paavali kuvasi kolminaisuusoppia korinttolaisille: ”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa, eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan” (2. Kor. 5:19). Biblian sanoituksessa on vielä erityinen korostus: ”Jumala oli Kristuksessa”.
Maailmalle vieras Henki
Jumaluuden kolmas persoona ja sen olemus maailmassa on tärkeä sen vuoksi, että sen osallisuus on välttämätöntä ihmisen pelastukselle. Paavali tervehtiessään korinttolaisia toivotti heille Pyhän Hengen osallisuutta (2. Kor. 13:14).
Jumalan Hengen osallisuus tarkoittaa myös sitä, että syntiinlankeemuksen vaikutuksia jatkuvasti itsessään tunteva, vastahakoinen ja omaa etuaan etsivä ihminen taipuu Jumalan Hengen johdatukseen ja saa siksi omistaa Jumalan lapsen nimeä (Room. 8:14).
Tekstisanan mukaan Jeesus lupasi opetuslapsilleen, ettei hän jätä heitä orvoiksi, vaan tulee omiensa luokse. Siinä toteutuu Raamatun mukaan kolmiyhteisen Jumalan todellisuus: ”Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä” (Joh. 14:20).
Jeesus sanoi vielä, että maailma ei voi saada Totuuden Henkeä, toisin kuin opetuslapset, sen takia, ettei maailma näe eikä tunnista sitä. (Joh 14: 15–19) Jumalan Henki on se, mikä erottaa Jeesuksen opetuslapset maailmasta.
Paavali esimerkkinä
Armollinen Jumala haluaisi, että Totuuden Henki tulisi kirkastetuksi ja tunnetuksi kaikelle maailmalle. Kun Jumalan Henki kirkastaa Kristusta, niin tämä antaa mahdollisuuden tämänkin päivän ihmiselle tulla Kristuksen, sovittajan ja lunastajan luo omistamaan syntien anteeksiantamusta, armoa ja rauhaa.
Paavali itse oli Korneliuksen ja Etiopian kuninkaan kamaripalvelijan kanssa esimerkki siitä, miten pääsee taivaan kansalaiseksi ja pysyy sellaisena. Hän ei löytänyt Kristusta ja hänen seuraajiaan, vaan Kristus löysi ja armahti hänet. Se tapahtui niin, että opetuslapsi Ananias sai kohdata syntisyytensä tuntevan ja tunnustavan Saulus Tarsolaisen (Ap.t. 8, 9:17, 10). Vasta sitten Sauluksesta tuli apostoli Paavali, joka kirkasti Kristusta ja tunnusti Jumalan valtakunnan osallisuutta.
Näkyvän seurakunnan osallisuus oli Paavalille luovuttamaton. Hän opetti, että Jumalan seurakunta on Kristuksen ruumis ja seurakunnan jäsenet ovat näin läheisessä suhteessa Kristukseen. Tämä tekee heistä alamaiset Kristukselle (Ef. 5:24, 1. Kor. 12:27).
Lähetystyötä Hengen voimalla
Jeesus kehotti opetuslapsiaan, taivaan kansalaisia, menemään kaikkialle maailmaan julistamaan evankeliumia ja kertomaan, että joka tämän sanoman uskoo ja kastetaan, se tulee autuaaksi, mutta joka ei usko, se kadotetaan (Mark. 16:15–16).
Lähetyskäskyn toteuttaminen on ihmiselle mahdottomuus ajallisin kyvyin. Siksi Jeesus tarjosi helluntain hengen lahjaa: ”Ottakaa Pyhä Henki (Joh. 20:22)”. Se on lohduttaja ja puolustaja, jonka ominaisuuksia profeetta Jesaja kuvasi: ”se on viisauden ja ymmärryksen henki, taidon ja voiman henki, totuuden tuntemisen ja Herran pelon henki” (Jes. 11:2).
Evankelimiteksti Joh. 14:15–21
Raamattu 1992: ”Jos te rakastatte minua, te noudatatte minun käskyjäni. Minä käännyn Isän puoleen, ja hän antaa teille toisen puolustajan, joka on kanssanne ikuisesti. Tämä puolustaja on Totuuden Henki. Maailma ei voi Henkeä saada, sillä maailma ei näe eikä tunne häntä. Mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy luonanne ja on teissä. ”En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne. Vielä vähän aikaa, eikä maailma enää näe minua, mutta te näette, sillä minä elän ja tekin tulette elämään. Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni ja että te olette minussa ja minä teissä. Joka on ottanut vastaan minun käskyni ja noudattaa niitä, se rakastaa minua. Ja minun Isäni rakastaa sitä, joka rakastaa minua, ja häntä minäkin rakastan ja ilmaisen hänelle itseni.”
Biblia: Jos te rakastatte minua, niin pitäkäät minun käskyni. Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Lohduttajan, että hän teidän kanssanne olis ijankaikkisesti: Totuuden Hengen, jota ei maailma taida ottaa vastaan, sillä ei he näe häntä, eikä tunne häntä: mutta te tunnette hänen, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva. En minä jätä teitä orvoiksi, vaan minä tulen teidän tykönne. Vielä on vähän aikaa, ja ei maailma silleen minua näe, mutta te näette minun; sillä minä elän, ja te myös elätte. Sinä päivänä pitää teidän ymmärtämän, että minä olen Isässä, ja te minussa ja minä teissä. Jolla minun käskyni ovat ja ne kätkee, se rakastaa minua: mutta joka minua rakastaa, hän rakastetaan minun Isältäni, ja minä tahdon häntä rakastaa, ja ilmoitan itseni hänelle.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.