Anu Tofferi
Anu Tofferi
Seppo Aho
Mariakin tarvitsi suuren asian edessä tukea ja rohkaisua.
Raamattu pitää sisällään asioita ja tapahtumia, joita ei voi selittää järjellä. Yksi sellainen on kristillisen uskon perusteisiin kuuluva opetus Jeesuksen syntymästä. Uskontunnustuksessa tämä ilmaistaan sanoin ”syntyi neitsyt Mariasta”.
Tämän lausuman edessä inhimillinen mielipide, järki ja ajallisuuteen liittyvät lähtökohdat päätyvät usein poikkeaviin ymmärryksiin. On tunnettua, että Euroopassa syntyi 1800-luvulla monia aatteita, jotka kyseenalaistivat monin tavoin Raamatun ilmoitusta. Nykyisinkin on pyrkimystä rajata kristinuskoon liittyvät elementit pois julkisesta tilasta.
Yhdysvalloissa vastaava pyrkimys käynnistyi myöhemmin ja erilaisista lähtökohdista. 1960- ja 1970-luvuilla muun muassa filosofi John Rawlsin näkemykset saivat tilaa. Niiden mukaan kaikki inhimilliset toiminnot ovat sallittua yhteiskunnassa, elleivät ne tuota vahinkoa muille. Lainsäädännön periaatteiksi tuli ottaa vain maalliset eli sekulaarit perusteet. Uskonnon katsottiin aiheuttavan epävakautta, joten aamuhartauksia ja uskonnon opetusta kouluissa rajoitettiin tai kiellettiin. Kaikentyyppinen seksuaalinen vapautuminen, vanhan avioliittomallin kyseenalaistaminen, säädytön puhe ja epäsiveelliset julkaisut saivat enemmän tilaa. Pian kuitenkin huomattiin, että esimerkiksi avioerot, syrjäytymisilmiöt ja rikollisuus lisääntyivät. Seurauksena oli tarve tehdä korjausliikkeitä ja antaa enemmän tilaa perinteisille ja konservatiivisille arvoille.
Mariassa toteutuivat ennustukset
Raamatullinen, pelastusta ja taivastoivoa sisältävä usko ottaa vieläkin todesta sanoman, jonka enkeli ilmoitti Marialle. Maria oli nuori neito, jonka Joosef-niminen mies oli kihlannut. Jeesuksen syntymästä oli useita ennustuksia. Raamatun alkulehdillä puhutaan Biblian sanoittamana ”vaimon siemenestä”, joka kukistaa vihollisen vallan (1. Moos. 3:15). Jos Maria olisi synnyttänyt luonnollisen avioelämän seurauksena, ilmaisu olisi ollut erilainen.
Jesajan kirjassa on todistus: ”Herra antaa itse teille merkin: neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel” (Jes. 7:14). Hoosean kirjassa on rohkaiseva viittaus Jeesuksen lunastustyöhön ja pääsiäisajan tapahtumiin: ”Hän tekee meitä eläväksi kahden päivän perästä; kolmantena päivänä hän meitä virvoittaa, niin että me saamme elää hänen edessänsä (Hoos. 6:2).
Jumalan ihmetyöt pysäyttävät
Mariakin joutui kysymään enkeliltä, miten on mahdollista, että juuri hän, kihlattu ja koskematon nuori tyttö, synnyttäisi pojan, josta tulee maailman Vapahtaja ja jonka kuninkuudella ei ole loppua. Enkeli ilmoitti asian, joka uskontunnustuksessa ilmaistaan: ”sikisi Pyhästä Hengestä” (Luuk. 1:26–38). Joosef ajatteli, että Maria oli ollut hänelle uskoton, ja päätti hiljaisuudessa hyljätä kihlattunsa. Enkeli kuitenkin kielsi näin tekemästä ja selitti, mistä on kysymys (Matt. 1:18–22).
Mariankin tarvitsi suuren asian edessä tukea ja rohkaisua. Hän meni kolmeksi kuukaudeksi sukulaisensa Elisabetin luokse (Luuk. 1:39–45). Elisabetillekin oli tapahtunut ihmeitä. Hänkin odotti myös lasta, mikä oli periaatteessa mahdottomuus hänen korkean ikänsä vuoksi.
Sakarias ja Elisabet saivat lapsen, Johanneksen, joka aikanaan kastoi Jeesuksen ja todisti: ”Katsokaa: Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!” ja ”Katsokaa: Jumalan Karitsa!” (Joh. 1:29, 36.)
Jumalalle on kaikki mahdollista
Marian usko ja luottamus sisältävät tärkeitä viestejä tälle ajalle. Maria sanoi, että hän on koskematon, joten kuudes käsky oli edelleen voimassa: esiaviollisia sukupuolisuhteita pidettiin syntinä.
Marianpäivän sanoma tuo rohkaisua myös tämän ajan uhkakuvien keskellä elävälle Jumalan lapselle, etenkin äideille ja isille, jotka ottavat vastaan lapsia. Turvallisesti voi yhtyä Marian uskontunnustukseen ja enkeli Gabrielin vakuutukseen: ”Jumalalle ei mikään ole mahdotonta” ja ”Minä olen Herran palvelijatar. Tapahtukoon minulle niin kuin sanot”.
Evankeliumi: Luuk. 1:39–45
Raamattu 1992:
Muutaman päivän kuluttua Maria lähti matkaan ja kiiruhti Juudean vuoriseudulla olevaan kaupunkiin. Hän meni Sakariaan taloon ja tervehti Elisabetia. Kun Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hypähti lapsi hänen kohdussaan ja hän täyttyi Pyhällä Hengellä. Hän huusi kovalla äänellä ja sanoi: ”Siunattu olet sinä, naisista siunatuin, ja siunattu sinun kohtusi hedelmä! Kuinka minä saan sen kunnian, että Herrani äiti tulee minun luokseni? Samalla hetkellä kun tervehdyksesi tuli korviini, lapsi hypähti riemusta kohdussani. Autuas sinä, joka uskoit! Herran sinulle antama lupaus on täyttyvä!”
Biblia:
Mutta Maria nousi niinä päivinä ja meni kiiruusti ylös mäkikyliin Juudan kaupunkiin. Ja tuli Sakariaan huoneeseen ja tervehti Elisabetia. Ja tapahtui, kuin Elisabet kuuli Marian tervehdyksen, hyppäsi lapsi hänen kohdussansa. Ja Elisabet täytettiin Pyhällä Hengellä, ja hän huusi suurella äänellä ja sanoi: siunattu olet sinä vaimoin seassa, ja siunattu on sinun kohtus hedelmä! Ja mistä se minulle tulee, että minun Herrani äiti tulee minun tyköni? Sillä katso, kuin sinun tervehdykses ääni tuli minun korviini, hyppäsi lapsi ilosta minun kohdussani. Ja autuas sinä, joka uskoit; sillä ne täytetään, mitkä sinulle ovat sanotut Herralta.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys