Kristuksen antama rakkauden laki sulkee huomaansa kaikki ihmiset.
Viimeisimpinä opetuksinaan ennen kärsimistään Jeesus muistutti opetuslapsiaan siitä, miten tärkeää heidän on säilyttää keskinäinen
rakkaus. Se on tuntomerkki, jonka avulla Jumalan tahdon täyttäjät erottuvat maailman kaikista muista Herran nimeä käyttävistä uskonharjoittajista (Joh. 13:35, Matt. 7:21).
Päivän evankeliumitekstissä Jeesus laajentaa opetuslasten rakkauden kohteeksi kaikki ihmiset – nekin, joiden taholta he ovat kokeneet ja joutuvat kokemaan vihamielistä suhtautumista ja vieläpä vainoakin.
Mooseksen laki ja Jeesuksen laki
Jeesuksen omien kohtalona on usein ollut vastustuksen kohtaaminen eri muodoissaan. äärimmillään se on ollut joutumista tuliroviolle tai petoeläinten saaliiksi. Apostolien tekojen maininta uskovaisista koko kansan suosiossa (Ap. t. 2:47) on poikkeuksellista.
Evankeliumitekstistä välittyy Jeesuksen sanoina kuva uskovaisista vihan, kirouksen ja parjauksen kohteena. Jeesuksen seuraaja voi
joutua kokemaan myös väkivaltaa ja epäoikeudenmukaista kohtelua. Miten tähän kaikkeen tulisi suhtautua?
Mooseksen laki ottaa kantaa väkivallan kohtaamiseen (3. Moos. 24:15–22). Keskeisenä periaatteena on ”silmä silmästä, hammas hampaasta”. Näin opetti Mooseksen laki, mutta Jeesus antoi seuraajilleen uuden lain, rakkauden
lain. Viha voitetaan rakkaudella, kirous voitetaan siunauksella, parjaajien puolesta tulee rukoilla.
Väkivaltaa vastaan ei tule käydä väkivallalla vaan nöyryydellä, ja riisto tulee kohdata hyvyydellä. Minkälainen maailma olisikaan, jos
nämä Jeesuksen neuvot saisivat ohjata kaikkien ihmisten elämää!
Vihollisen kohtaaminen
Päivän Vanhan testamentin teksti kuvaa Israelin ja sen viholliskansan Syyrian erään sodan erikoisen lopputuloksen (2. Kun. 6: 8–23). Profeetta Elisa paljasti Israelin kuninkaalle Syyrian kuninkaan salaiset sotilaiden tiedusteluretket, ja näin Israelin kuningas tiesi varautua tulevaan hyökkäykseen.
Aamun valjettua Dotanissa Elisan palvelija näki kauhukseen kaupunkia piirittävät vihollisen ratsujoukot. Elisan pyynnöstä Jumala avasi myös puolustusrintaman näkymän. Vuori Elisan ympärillä oli täynnä tulisia hevosia ja vaunuja.
Voitto oli siis varma, mutta sotastrategia oli tavallisesta poikkeava. Vaikka vihollinen oli lyötävissä helposti viimeiseen mieheen, näin
ei saanut tehdä. Verilöylyn sijaan Israelin kuningas järjesti viholliselle suuret ruokapidot, jonka jälkeen se sai rauhassa palata kotiinsa. Vihollisuudet loppuivat siihen. Paha voitettiin hyvällä.
Kultainen sääntö
Tekstimme viimeiset sanat – niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille – tunnetaan nimellä kultainen sääntö. Samansisältöinen ohje löytyy lähes kaikista maailmanuskonnoista. Lyhyt ja yksinkertainen ohje, jonka mukaan eläminen lopettaisi riidat ja taistelut niin yksittäisten ihmisten kuin kansakuntienkin välillä.
Syntiinlankeemuksen synkkä perintö on tehnyt ihmisen kykenemättömäksi hyvään ja taipuvaiseksi pahaan. Paavalin esittämä kuvaus lopunajan ihmisestä on karua luettavaa: ”Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa.” (2. Tim 3:2–4.) Kuvauksessa ei näy kultaisen säännön yksinkertainen ohje, mutta synnin vaikutteita vastaan taistelee myös elämän tiellä kulkija.
Jeesus täytti Jumalan tahdon viimeistä piirtoa myöten. Rakkauden uhritie vei hänet meidän edestämme ristinpuulle. Jeesuksen parantavat haavat hoitavat taisteluissa haavoittuneita ja turvaavat matkaamme taivaan kotiin.
”Häntä herjattiin, mutta hän ei vastannut herjauksella, hän kärsi, mutta ei uhkaillut, vaan uskoi itsensä oikeamielisen tuomarin
haltuun. Itse, omassa ruumiissaan, hän ’kantoi meidän syntimme’ ristinpuulle, jotta me kuolisimme pois synneistä ja eläisimme vanhurskaudelle. ’Hänen haavansa ovat teidät parantaneet.’” (1. Piet. 2:23–24.)
Seppo Jokalainen
Julkaistu Päivämiehessä 4.7.2018
Kuvituskuva: Elja Maaninka
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.