Usko ei ole näkemistä vaan luottamista vielä tällä hetkellä näkymättömiin asioihin.
Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesus oli pääsiäisaamuna ilmestynyt Magdalan Marialle ja käskenyt hänen viedä terveisiä opetuslapsilleen, joita hän nyt nimitti veljikseen. Päivän evankeliumi kertoo, mitä tapahtui saman päivän iltana.
Johannes kertoo, että opetuslapset pelkäsivät juutalaisia ja olivat lukinneet ovensa ajatellessaan, että heille käy samoin kuin heidän mestarilleen. Kun ylösnoussut Jeesus ilmestyi ja tervehti heitä rauhan tervehdyksellä, heidän sisäinen pelkonsa muuttui sanoinkuvaamattomaksi iloksi.
Jeesus oli elävänä heidän keskuudessaan ja näytti heille haavat käsissään ja kyljessään. Tämä kertoo hyvin myös sitä rauhasta ja ilosta, jonka evankeliumin saarna ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Jumalan Pojasta yhä synnyttää uskojissaan.
Opetuslapset saivat kallisarvoisen tehtävän: heidän tulee olla Jeesuksen lähettiläitä maailmassa. Isä lähetti Poikansa pelastajaksi, ja Poika lähetti omansa saarnaamaan ilosanomaa tästä pelastuksesta. Se on syntien anteeksiantamisen saarnaamista, sillä sen vastaanottajat saavat omat syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Joka ei ota sanomaa vastaan, jää sidotuksi synteihinsä. Pyhän Hengen saaneille ihmisille annettiin näin taivaan valtakunnan avaimet.
Tuomaskin uskoo
Jeesuksen ylösnousemus on kaikkein tärkein uskonkohta. Jos sitä ei olisi tapahtunut, saarna hänestä ja myös ihmisten usko olisivat turhaa.
Evankeliumikohta kertoo myös epäilevästä Tuomaksesta. Olisiko Tuomas jääräpäisyydessään ennen pitkää joutunut epäuskoon, ellei Jeesus olisi ilmestynyt varta vasten hänelle?
Tuomas oli varmasti mielestään järkevä, jalat maassa oleva mies, joka ajatteli, että hautaan pantu ei sieltä enää nouse. Olivatko toiset opetuslapset hänen mielestään haihattelijoita? Viikon ajan hän kuuli heidän todistuksiaan, eikä sittenkään uskonut.
Mutta kun Jeesus tuli, puhui juuri hänelle ja kehotti koskemaan lävistettyjä käsiään ja kylkeään, Tuomaskin uskoi. Hän ilmaisee uskonsa kauniin henkilökohtaisen uskontunnustuksen muodossa: ”Minun Herrani ja minun Jumalani”.
Kertomus Tuomaasta opettaa uskon luonnetta. Usko ei ole näkemistä vaan luottamista vielä tällä hetkellä näkymättömiin asioihin. ”Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe.” Jeesus ei ole silmillä nähtävissä, mutta kuitenkin hän on uskovaisten keskuudessa. Hänestä kuullaan evankeliumin saarnassa, häneen uskotaan ja hänet saadaan kerran myös nähdä taivaassa, jossa uskon päämäärä, sielujen pelastus toteutuu lopullisesti.
Teksti: Pauli Kivioja
Kuvituskuva: Elmeri Hekkala
Julkaistu Päivämiehessä 17.4.2019
EVANKELIUMI Joh. 20:19–31
Raamattu 1992
Samana päivänä, viikon ensimmäisenä, opetuslapset olivat illalla koolla lukittujen ovien takana, sillä he pelkäsivät juutalaisia. Yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: ”Rauha teille!”
Tämän sanottuaan hän näytti heille kätensä ja kylkensä. Ilo valtasi opetuslapset, kun he näkivät Herran.
Jeesus sanoi uudelleen: ”Rauha teille! Niin kuin Isä on lähettänyt minut, niin lähetän minä teidät.”
Sanottuaan tämän hän puhalsi heitä kohti ja sanoi: ”Ottakaa Pyhä Henki. Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut. Jolta te kiellätte anteeksiannon, hän ei saa syntejään anteeksi.”
Yksi kahdestatoista opetuslapsesta, Tuomas, josta käytettiin myös nimeä Didymos, ei ollut muiden joukossa, kun Jeesus tuli.
Toiset opetuslapset kertoivat hänelle: ”Me näimme Herran.” Mutta Tuomas sanoi: ”En usko. Jos en itse näe naulanjälkiä hänen käsissään ja pistä sormeani niihin ja jos en pistä kättäni hänen kylkeensä, minä en usko.”
Viikon kuluttua Jeesuksen opetuslapset olivat taas koolla, ja Tuomas oli toisten joukossa. Ovet olivat lukossa, mutta yhtäkkiä Jeesus seisoi heidän keskellään ja sanoi: ”Rauha teille!”
Sitten hän sanoi Tuomaalle: ”Ojenna sormesi: tässä ovat käteni. Ojenna kätesi ja pistä se kylkeeni. älä ole epäuskoinen, vaan usko!”
Silloin Tuomas sanoi: ”Minun Herrani ja Jumalani!”
Jeesus sanoi hänelle: ”Sinä uskot, koska sait nähdä minut. Autuaita ne, jotka uskovat, vaikka eivät näe.”
Monia muitakin tunnustekoja Jeesus teki opetuslastensa nähden, mutta niistä ei ole kerrottu tässä kirjassa.
Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden.
BIBLIA
Kuin siis sen sabbatin päivän ehtoo oli, ja ovet olivat suljetut, jossa opetuslapset kokoontuneet olivat Juudalaisten pelvon tähden, tuli Jeesus ja seisoi heidän keskellänsä ja sanoi heille: rauha olkoon teille!
Ja kuin hän sen sanonut oli, osoitti hän heille kätensä ja kylkensä. Niin opetuslapset ihastuivat, että he näkivät Herran.
Ja Jeesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! Niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.
Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki: joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.
Mutta Toomas, yksi kahdestatoistakymmenestä, joka kaksoiseksi kutsutaan, ei ollut heidän kanssansa, kuin Jeesus tuli.
Niin muut opetuslapset sanoivat hänelle: me näimme Herran. Mutta hän sanoi heille: ellen minä näe hänen käsissänsä naulan reikää, ja pistä sormeani naulain siaan, ja pistä kättäni hänen kylkeensä, en minä usko.
Ja kahdeksan päivän perästä olivat opetuslapset taas sisällä, ja Toomas heidän kanssansa. Niin Jeesus tuli, kuin ovet suljetut olivat, ja seisoi heidän keskellänsä, ja sanoi: rauha olkoon teille!
Sitte sanoi hän Toomaalle: pistä sormes tänne, ja katso minun käsiäni, ja ojenna tänne kätes, ja pistä minun kylkeeni, ja älä ole epäuskoinen, vaan uskovainen.
Toomas vastasi ja sanoi hänelle: minun Herrani ja minun Jumalani!
Jeesus sanoi hänelle: ettäs näit minun, Toomas, niin sinä uskoit: autuaat ovat ne, jotka ei näe, ja kuitenkin uskovat.
Niin teki myös Jeesus monta muuta merkkiä opetuslastensa nähden, jotka ei tässä kirjassa ole kirjoitetut.
Mutta nämät ovat kirjoitetut, että te uskoisitte, että Jeesus on Kristus, Jumalan Poika, ja että te saisitte elämän uskon kautta hänen nimeensä.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.