Kirkkomme käsikirjan mukaisesti me kiitämme joulupäivänä Jumalaa siitä, että hän on antanut Poikansa tulla ihmiseksi, jotta meistä tulisi Jumalan lapsia. Armollinen Jumala tahtoi pelastaa syntiinlangenneet ihmiset.
Johannes tiivistää syvälliseen jouluevankeliumiinsa tämän ihmiskunnan tärkeimmän asian. Kolmiyhteisen Jumalan toinen persoona Poika vapautti ihmiset synnin ja kuoleman vallasta.
Sana on Jumala
Muinaisessa paimentolaisyhteiskunnassa puhutulla sanalla oli suuri mahti. Kirjallisia sopimuksia ei ollut, ja tärkeätkin asiat sovittiin suullisesti. Ajateltiin, että sanalla on voima, jonka se saa lausujastaan. Hellenistisessä kulttuurissa sana (lógos) ajateltiin lähes persoonalliseksi voimaksi ja maailmankaikkeuden järjeksi.
Raamatun kirjoitusten syntyaikoina uskottiin, että suurin mahdollinen voima on elävän Jumalan Sanalla. Johannes kirjoittaa, kuinka tämä Sana oli aikojen alussa Jumalan luona. Koko maailmankaikkeus syntyi Sanan voimalla. Johanneksen evankeliumissa Sana on persoona: ”Sana oli Jumala”, ja ensimmäisenä jouluna hän tuli ihmiseksi meidän keskellemme.
Valon todistajat pimeässä
Syntiinlankeemus toi maailmaan pimeyden. Vanhan testamentin profeetat ennustivat siitä Jumalan lupauksesta, että pimeydessä vaeltava kansa tulee näkemään valkeuden (Jes. 9:1).
Viimeisenä profeettana oli Johannes Kastaja. Hän todisti Jumalan valosta ja julisti evankeliumia Jumalan Karitsasta, joka ottaa pois maailman synnin (Joh. 1:29).
Johannes Kastajan aikana Sana, Jumalan Poika, oli jo syntynyt ihmiseksi. Jeesuksen syntyminen tapahtui profeettojen ennustamalla tavalla. Jumala valitsi poikansa synnyttäjäksi neitsyen, ja hän itse on poikansa isä.
Järjen ja omahyväisyyden sokaisemien ihmisten on vaikea löytää halvan ja köyhän ihmismuodon saanutta Jeesusta, saatikka uskoa häntä omaksi pelastajakseen. Johannes joutuukin toteamaan, että vaikka Jeesus syntyi itse tekemäänsä maailmaan luomiensa ihmisten keskelle, nuo ihmiset eivät ottaneet häntä vastaan.
He vihasivat ja halveksivat Vapahtajaansa ja lopulta raa’asti surmasivat hänet rikollisten mestauspaikalla Golgatalla. Tässäkin toteutui profeettojen ennustus.
Oikeus olla Jumalan lapsi
Aina on kuitenkin löytynyt myös niitä ihmisiä, jotka kaipaavat pimeydestä valoon. Joulu tuo Jeesus-lapsen löytäjälle evankeliumin ilosanoman. Onnellinen on sellainen ihminen, joka ottaa Sanan vastaan ja uskoo syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Silloin synteihinsä kuollut ihminen saa siirtyä pimeydestä Jumalan pojan valtakuntaan, Sanan kirkkauteen.
Jumalan ainoa poika on täynnä armoa ja totuutta. Sanassaan hän tulee köyhien, arkojen ja ahdistuneiden lähelle. Hän antaa kaikki syntimme anteeksi, kulkee rinnallamme sekä ohjaa ja neuvoo askeleitamme elämän tiellä.
Juha Heikkilä
Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
Joulupäivä: Ps. 100; Jes. 52:7–10; 1. Joh. 1:1–4 tai 1. Joh. 4:9–16; Joh. 1:1–14
Julkaistu Päivämiehessä 17.12.2014.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.