Mitä hyvää on kuolemassa? Tuolloin kaikki kaunis muuttuu elottomaksi. Kuollutta ihmistä katsoessa näkee, ettei hänessä ole enää elämää. Jäljellä on vain kuoret. Kuolleeseen ei saa enää yhteyttä. Kuollut ei kuule, näe tai tunne mitään, ei kipuakaan. Pitkäperjantain sanoma kertoo kuolemasta kaikkein karuimmalla tavalla. Kirkossa liturgisena värinä on musta. Sitä väriä ei käytetä muina päivinä.
Syyttömänä syylliseksi tuomittu
Mielikuvituksessani näen synkän joukon, joka vei Jeesusta kohti ristiinnaulitsemispaikkaa. Nimikin on hyvin kuvaava, Pääkallonpaikka. Jeesuksen seuraajat olivat jääneet syrjemmälle. Pääosan olivat ottaneet miehittäjävaltakunnan sotilaat. Jeesus laitettiin itse kantamaan ristiään. Tuomiolla oli myös kaksi väärintekijää.
Ehkäpä osoittaakseen oman asemansa, Pilatus kirjoitutti ristille laitettavaan tauluun: ”Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas”. Näin hän tuli osoittaneeksi, miten käy häntä vastustaville. Mahtava Pilatus ei suostunut ylipappien vetoomukseen muuttaa kirjoitusta ylipapeille mieluisempaan sävyyn. Maaherra halusi osoittaa, että hänellä on valta, eikä hänen tarvitse kuunnella juutalaisten antamia neuvoja.
Sotilaat heittivät arpaa Jeesuksen kudotusta paidasta. Näin he tulivat todistaneeksi kirjoitusten ennustuksen: ”He jakavat keskenään vaatteeni ja heittävät puvustani arpaa”.
Jeesuksen vaatteiden jakaminen tuo irvokkaalla tavalla esille sotilaiden voitontunteen. Nyt tuo nasaretilainen kansanvillitsijä on saatu kiinni: ”Hän on käsissämme, eikä pääse enää pakenemaan.” He eivät ymmärtäneet Jumalan pelastussuunnitelmaa, jonka käsikirjoitus toteutui juuri niin kuin Jumala oli suunnitellut. Ihmiseksi tullut Jumala oli täyttämässä tehtäväänsä kärsimällä kuin pahantekijä.
Jeesuksen ristinkuolemaa oli todistamassa muutamia naisia ja Jeesuksen lähimpiä opetuslapsia. Ihmisenä kärsivä Herra näki rakkaitaan siinä ympärillä. Hyvin liikuttavalta tuntuvat Jeesuksen sanat äidilleen: ”Nainen, tämä on poikasi!” ja opetuslapselleen: ”Tämä on äitisi!” Molemmat ymmärsivät Jeesuksen tarkoituksen. Tehtävä oli saatu ja se otettiin vastaan.
Uskon varassa
Jeesuksen tehtävä oli tulossa päätökseen. Hänen omat sanansa osoittivat tehtävän tulleen suoritetuksi: ”Se on täytetty.” Jeesuksen ristinkuolema on ihmisymmärrykselle täysin avautumaton asia. Miten yhden ihmisen kuolema voi pelastaa ihmisen iankaikkiselta kadotukselta? Yhtä vaikea on ymmärtää Jeesuksen sikiämistä. Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä ja syntyi neitsyestä.
Ihminen ei voi ymmärtää omalla järjellään Jumalan pelastussuunnitelmaa, vaan sen omakohtainen käsittäminen on vain uskon varassa. Uskonkin lahjoittaa Jumala. Ihmisen tarvitsee ainoastaan uskoa omakohtaisesti, että pelastussuunnitelma on todellisuutta jokaisen ihmisen kohdalle. Herran seuraajat vakuuttavat toisilleen ja kaikille ihmisille, että Jeesus on Uhrikaritsa. Hän vuodatti verensä kaikkien puolesta.
Jokainen ihminen on kerran kolkon kuoleman edessä, silmistä sammuu elämän loiste. Tuolloin tarpeellisia asioita on vain yksi: ovatko synnit anteeksi? Yhtä vääjäämätön on kaikkien ylösnousemus. Eräässä virressä kuvataan, miten Herran huuto kaikuu maailman ääriin saakka. Se ääni kohtaa elävät ja kuolleet. Virsi vakuuttaa toiveikkaasti, että nyt on armon aika. Tästä kaikesta Vapahtaja saakoon kiitoksemme!
Jukka Kolmonen
Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
Pitkäperjantai: Joh. 19:16–30, Ps. 22:7–20, Jes. 53, Hepr. 5:7–10 tai Gal. 6:14
Julkaistu Päivämiehessä 16.4.2014
Kuva: Päivi Peltoniemi
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys