JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Se on täytetty

Päivämies
Sana sunnuntaiksi
18.4.2014 0.00

Juttua muokattu:

1.1. 23:26
2020010123260420140418000000

Mitä hy­vää on kuo­le­mas­sa? Tuol­loin kaik­ki kau­nis muut­tuu elot­to­mak­si. Kuol­lut­ta ih­mis­tä kat­so­es­sa nä­kee, et­tei hä­nes­sä ole enää elä­mää. Jäl­jel­lä on vain kuo­ret. Kuol­lee­seen ei saa enää yh­teyt­tä. Kuol­lut ei kuu­le, näe tai tun­ne mi­tään, ei ki­pu­a­kaan. Pit­kä­per­jan­tain sa­no­ma ker­too kuo­le­mas­ta kaik­kein ka­ruim­mal­la ta­val­la. Kir­kos­sa li­tur­gi­se­na vä­ri­nä on mus­ta. Sitä vä­riä ei käy­te­tä mui­na päi­vi­nä.

Syyt­tö­mä­nä syyl­li­sek­si tuo­mit­tu

Mie­li­ku­vi­tuk­ses­sa­ni näen syn­kän jou­kon, joka vei Jee­sus­ta koh­ti ris­tiin­nau­lit­se­mis­paik­kaa. Ni­mi­kin on hy­vin ku­vaa­va, Pää­kal­lon­paik­ka. Jee­suk­sen seu­raa­jat oli­vat jää­neet syr­jem­mäl­le. Pää­o­san oli­vat ot­ta­neet mie­hit­tä­jä­val­ta­kun­nan so­ti­laat. Jee­sus lai­tet­tiin it­se kan­ta­maan ris­ti­ään. Tuo­mi­ol­la oli myös kak­si vää­rin­te­ki­jää.

Eh­kä­pä osoit­taak­seen oman ase­man­sa, Pi­la­tus kir­joi­tut­ti ris­til­le lai­tet­ta­vaan tau­luun: ”Jee­sus Na­sa­re­ti­lai­nen, juu­ta­lais­ten ku­nin­gas”. Näin hän tuli osoit­ta­neek­si, mi­ten käy hän­tä vas­tus­ta­vil­le. Mah­ta­va Pi­la­tus ei suos­tu­nut yli­pap­pien ve­too­muk­seen muut­taa kir­joi­tus­ta yli­pa­peil­le mie­lui­sem­paan sä­vyyn. Maa­her­ra ha­lu­si osoit­taa, et­tä hä­nel­lä on val­ta, ei­kä hä­nen tar­vit­se kuun­nel­la juu­ta­lais­ten an­ta­mia neu­vo­ja.

So­ti­laat heit­ti­vät ar­paa Jee­suk­sen ku­do­tus­ta pai­das­ta. Näin he tu­li­vat to­dis­ta­neek­si kir­joi­tus­ten en­nus­tuk­sen: ”He ja­ka­vat kes­ke­nään vaat­tee­ni ja heit­tä­vät pu­vus­ta­ni ar­paa”.

Jee­suk­sen vaat­tei­den ja­ka­mi­nen tuo ir­vok­kaal­la ta­val­la esil­le so­ti­lai­den voi­ton­tun­teen. Nyt tuo na­sa­re­ti­lai­nen kan­san­vil­lit­si­jä on saa­tu kiin­ni: ”Hän on kä­sis­säm­me, ei­kä pää­se enää pa­ke­ne­maan.” He ei­vät ym­mär­tä­neet Ju­ma­lan pe­las­tus­suun­ni­tel­maa, jon­ka kä­si­kir­joi­tus to­teu­tui juu­ri niin kuin Ju­ma­la oli suun­ni­tel­lut. Ih­mi­sek­si tul­lut Ju­ma­la oli täyt­tä­mäs­sä teh­tä­vään­sä kär­si­mäl­lä kuin pa­han­te­ki­jä.

Jee­suk­sen ris­tin­kuo­le­maa oli to­dis­ta­mas­sa muu­ta­mia nai­sia ja Jee­suk­sen lä­him­piä ope­tus­lap­sia. Ih­mi­se­nä kär­si­vä Her­ra näki rak­kai­taan sii­nä ym­pä­ril­lä. Hy­vin lii­kut­ta­val­ta tun­tu­vat Jee­suk­sen sa­nat äi­dil­leen: ”Nai­nen, tämä on poi­ka­si!” ja ope­tus­lap­sel­leen: ”Tämä on äi­ti­si!” Mo­lem­mat ym­mär­si­vät Jee­suk­sen tar­koi­tuk­sen. Teh­tä­vä oli saa­tu ja se otet­tiin vas­taan.

Us­kon va­ras­sa

Jee­suk­sen teh­tä­vä oli tu­los­sa pää­tök­seen. Hä­nen omat sa­nan­sa osoit­ti­vat teh­tä­vän tul­leen suo­ri­te­tuk­si: ”Se on täy­tet­ty.” Jee­suk­sen ris­tin­kuo­le­ma on ih­mi­sym­mär­ryk­sel­le täy­sin avau­tu­ma­ton asia. Mi­ten yh­den ih­mi­sen kuo­le­ma voi pe­las­taa ih­mi­sen ian­kaik­ki­sel­ta ka­do­tuk­sel­ta? Yh­tä vai­kea on ym­mär­tää Jee­suk­sen si­ki­ä­mis­tä. Jee­sus si­ki­si Py­häs­tä Hen­ges­tä ja syn­tyi neit­sy­es­tä.

Ih­mi­nen ei voi ym­mär­tää omal­la jär­jel­lään Ju­ma­lan pe­las­tus­suun­ni­tel­maa, vaan sen oma­koh­tai­nen kä­sit­tä­mi­nen on vain us­kon va­ras­sa. Us­kon­kin lah­joit­taa Ju­ma­la. Ih­mi­sen tar­vit­see ai­no­as­taan us­koa oma­koh­tai­ses­ti, et­tä pe­las­tus­suun­ni­tel­ma on to­del­li­suut­ta jo­kai­sen ih­mi­sen koh­dal­le. Her­ran seu­raa­jat va­kuut­ta­vat toi­sil­leen ja kai­kil­le ih­mi­sil­le, et­tä Jee­sus on Uh­ri­ka­rit­sa. Hän vuo­dat­ti ve­ren­sä kaik­kien puo­les­ta.

Jo­kai­nen ih­mi­nen on ker­ran kol­kon kuo­le­man edes­sä, sil­mis­tä sam­muu elä­män lois­te. Tuol­loin tar­peel­li­sia asi­oi­ta on vain yk­si: ovat­ko syn­nit an­teek­si? Yh­tä vää­jää­mä­tön on kaik­kien ylös­nou­se­mus. Erääs­sä vir­res­sä ku­va­taan, mi­ten Her­ran huu­to kai­kuu maa­il­man ää­riin saak­ka. Se ää­ni koh­taa elä­vät ja kuol­leet. Vir­si va­kuut­taa toi­veik­kaas­ti, et­tä nyt on ar­mon ai­ka. Täs­tä kai­kes­ta Va­pah­ta­ja saa­koon kii­tok­sem­me!

Juk­ka Kol­mo­nen

Raa­ma­tun­koh­tia, joi­hin kir­joi­tus poh­jau­tuu:

Pit­kä­per­jan­tai: Joh. 19:16–30, Ps. 22:7–20, Jes. 53, Hepr. 5:7–10 tai Gal. 6:14

Jul­kais­tu Päi­vä­mie­hes­sä 16.4.2014

Kuva: Päi­vi Pel­to­nie­mi