Juha Humalajoki
Juha Humalajoki
Kari Kaunisto
Kirjoitukset kävivät toteen pitkäperjantaina, kun Jeesus kuoli ihmisten syntien tähden.
Pitkäperjantain evankeliumi vie meidät katselemaan Kristuksen kärsimystietä. Maaherra Pilatus oli kansan vaatimana luovuttanut Jeesuksen ristiinnaulittavaksi. Jeesus joutui kantamaan ristiään maaherran palatsista Golgatalle, jossa ristiinnaulitseminen tapahtui.
Kun katselee Vapahtajan kärsimystietä, saattaa tuntea sääliä: kantoihan hän konkreettisen ristin lisäksi koko maailman synnit ja kuormat. Säälin lisäksi tulisi kuitenkin muistaa, että viaton Kristus kärsi juuri minun syntieni tähden. Martti Luther on kirjoittanut kirjassaan Kristuksen pyhästä kärsimisestä näin: ”Sinä todella olet synnilläsi surmannut Jumalan Pojan ja hänet ristiinnaulinnut.”
Luther kuitenkin jatkaa: ”Kun ihminen on tullut tuntemaan syntinsä ja aivan kauhistunut itseensä, silloin hänen on katsottava, etteivät synnit jää jäljelle omaantuntoon, niin että sinne lopulta tulee pelkkää epätoivoa. Vaan niin kuin me Kristuksesta ja hänen kärsimisestään olemme oppineet tuntemaan synnin, niin meidän myös on heitettävä se hänen päälleen takaisin ja näin tehtävä omatunto vapaaksi. – – Sinä heität syntisi Kristuksen päälle pois itseltäsi, kun lujasti uskot, että hänen haavansa ja kärsimisensä ovat sinun syntisi, jotka hän kantaa ja maksaa.”
Kuninkuus on iankaikkinen
Kun Jeesus saapuu Golgatalle, roomalaiset sotilaat ristiinnaulitsevat hänet ja hänen lisäkseen kaksi rikollista. Evankelista kertoo, miten Pilatus oli kirjoituttanut heprean, latinan ja kreikan kielillä taulun Jeesuksen ristiin. Siinä luki: ”Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas.” Kuningas hän oikeastaan olikin, olihan profeetta Jeremia jo ennustanut hänestä: ”Tulee aika, sanoo Herra, jolloin Daavidin suvusta nousee Vanhurskas Verso. Hän on kuningas, joka hallitsee viisaasti ja saattaa maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden.” (Jer. 23:5.)
Evankeliumikohtaa edeltävässä luvussa Pilatuksen kuulustelussa Jeesus myönsi olevansa kuningas, mutta lisäsi, ettei hänen kuninkuutensa ole tästä maailmasta (Joh. 18:36). Pilatuksen Rooma olikin katoava valtakunta, kun taas Kristuksen kuninkuus ja valtakunta on iankaikkinen.
Kirjoitukset täyttyvät
Johanneksen kuvauksessa pitkäperjantain tapahtumista toistuu monesti toteamus: ”Näin kirjoitukset kävivät toteen.” Hän kuvaakin tarkasti miten sotilaat toimivat Jeesuksen vaatteiden suhteen ja miten he tarjosivat Jeesukselle iisoppiruokokepillä hapanviiniä juotavaksi.
Edellä mainitut asiat liittyvät jo vanhan testamentin kirjoituksiin (Ps. 22:16, 19; Ps. 69:22; 2. Moos. 12:22). Jeesuksen kärsimisessä ja ristinkuolemassa täyttyvät jo vanhan liiton uskoville annetut lupaukset.
Jeesus huolehti läheisistään
Jeesuksen ristin juurella oli koolla pieni seurakunta. Evankelista Johannes mainitsee erikseen Jeesuksen Maria-äidin, Maria Klopaksen vaimon, Magdalan Marian sekä ”rakkaimman opetuslapsen” eli Johanneksen. Raamattu ei kerro enempää opetuslapsista tuossa kohden, ehkä he olivat peloissaan hajaantuneina.
Johannes kertoo koskettavasti, miten Jeesus ristillä riippuessaan puhutteli Mariaa: ”Nainen, tämä on poikasi”. Rakkaalle opetuslapselleen hän sanoi: ”Tämä on äitisi!” Jeesus huolehti kuolemaisillaankin läheisistään, mikä saisi olla kaikille esimerkkinä.
”Se on täytetty”
Johanneksen mukaan ristiinnaulitun Jeesuksen viimeiset sanat ennen kuolemaa olivat: ”Se on täytetty.” Mikä oli täytetty? Apostoli Paavali kirjoittaa korinttilaisille: ”Ennen muuta annoin teille tiedoksi tämän, minkä itse olin saanut vastaanottaa: Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, niin kuin oli kirjoitettu, hänet haudattiin, hänet herätettiin kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu.” (1. Kor. 15:3–4.)
Tämä apostolin uskontunnustus tiivistää pitkäperjantain tärkeimmän sanoman: Jeesus täytti taivaallisen Isänsä antaman pyhän tehtävän. Vapahtajamme ristinkuolemassa täyttyi jo ensimmäisille ihmisille annettu lupaus lunastajasta, joka sovittaa koko ihmiskunnan syntivelan. ”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan” (2. Kor. 5:19).
Tämä sovituksen sana on edelleen täällä: Kristuksen täydellisen sovitustyön saa omistaa uskon kautta jokainen omalle kohdalleen, yksin armosta, ilman omia ansioita.
Evankeliumiteksti Joh. 19:16–30
Raamattu 1992: Silloin Pilatus heidän vaatimuksestaan luovutti Jeesuksen ristiinnaulittavaksi. Jeesusta lähdettiin viemään. Kantaen itse ristiään hän kulki kaupungin ulkopuolelle paikkaan, jota kutsutaan Pääkallonpaikaksi, heprean kielellä Golgata. Siellä sotilaat ristiinnaulitsivat Jeesuksen ja kaksi muuta hänen kanssaan, yhden kummallekin puolelle ja Jeesuksen heidän keskelleen. Pilatus oli kirjoituttanut taulun, joka kiinnitettiin ristiin. Siinä oli sanat: ”Jeesus Nasaretilainen, juutalaisten kuningas.” Monet juutalaiset lukivat kirjoituksen, sillä paikka, missä Jeesus ristiinnaulittiin, oli lähellä kaupunkia. Teksti oli kirjoitettu hepreaksi, latinaksi ja kreikaksi. Juutalaisten ylipapit sanoivat Pilatukselle: ”Älä kirjoita: ’Juutalaisten kuningas.’ Kirjoita, että hän on sanonut: ’Minä olen juutalaisten kuningas.’” Pilatus vastasi: ”Minkä kirjoitin, sen kirjoitin.” Ristiinnaulittuaan Jeesuksen sotilaat ottivat hänen vaatteensa ja jakoivat ne neljään osaan, kullekin sotilaalle osansa. He ottivat myös paidan, mutta kun se oli saumaton, ylhäältä alas samaa kudosta, he sanoivat toisilleen: ”Ei revitä sitä. Heitetään arpaa, kuka sen saa.” Näin kävi toteen tämä kirjoituksen sana: -- He jakavat keskenään vaatteeni ja heittävät puvustani arpaa. Juuri näin sotilaat tekivät. Jeesuksen ristin luona seisoivat hänen äitinsä ja tämän sisar sekä Maria, Klopaksen vaimo, ja Magdalan Maria. Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: ”Nainen, tämä on poikasi!” Sitten hän sanoi opetuslapselle: ”Tämä on äitisi!” Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä. Jeesus tiesi, että kaikki oli nyt saatettu päätökseen. Jotta kirjoitus kävisi kaikessa toteen, hän sanoi: ”Minun on jano.” Siellä oli astia täynnä hapanviiniä. Sotilaat kastoivat siihen sienen ja nostivat sen iisoppiruo’on päässä Jeesuksen huulille. Jeesus joi viinin ja sanoi: ”Se on täytetty.” Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä.
BIBLIA: Niin silloin hän antoi hänen heille ristiinnaulittaa. Mutta he ottivat Jesuksen ja veivät pois. Ja hän kantoi ristiänsä ja meni siihen paikkaan, joka kutsutaan Pääkallon paikaksi, mutta Hebreaksi Golgata. Siellä he ristiinnaulitsivat hänen ja kaksi muuta hänen kanssansa kahden puolen, mutta Jesuksen keskelle. Niin Pilatus kirjoitti myös päällekirjoituksen ja pani ristin päälle, ja oli näin kirjoitettu: JESUS NATSARENUS JUUDALAISTEN KUNINGAS. Tämän päällekirjoituksen luki monta Juudalaisista; sillä se paikka oli läsnä kaupunkia, jossa Jesus ristiinnaulittiin. Ja oli kirjoitettu Hebreaksi, Grekaksi ja Latinaksi. Niin sanoivat Juudalaisten ylimmäiset papit Pilatukselle: älä kirjoita: Juudalaisten kuningas; vaan että hän on sanonut: minä olen Juudalaisten kuningas. Pilatus vastasi: mitä minä kirjoitin, sen minä kirjoitin. Kuin siis sotamiehet olivat Jesuksen ristiinnaulinneet, ottivat he hänen vaatteensa (ja tekivät neljä osaa, kullekin sotamiehelle osan), ja hameen; mutta hame ei ollut ommeltu, vaan kokonansa ylhäältä (alaspäin) kudottu. Niin he sanoivat keskenänsä: älkäämme tätä rikkoko, vaan heittäkäämme tästä arpaa, kenenkä se pitää oleman: että Raamattu täytettäisiin, joka sanoo: he ovat minun vaatteeni itsellensä jakaneet ja ovat heittäneet minun hameestani arpaa. Ja sotamiehet tosin näin tekivät. Mutta Jesuksen ristin tykönä seisoi hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar Maria, Kleopaan emäntä, ja Maria Magdalena. Kuin siis Jesus näki äidin ja opetuslapsen siinä sesovan, jota hän rakasti, sanoi hän äidillensä: vaimo, katso sinun poikaas. Sitte sanoi hän opetuslapselle: katso sinun äitiäs. Ja siitä hetkestä otti opetuslapsi hänen tykönsä. Sitte, kuin Jesus tiesi jo kaikki täytetyksi, ja että Raamattu täytettäisiin, sanoi hän: minä janoon. Oli siis yksi astia pantu etikkaa täyteen, ja he täyttivät sienen etikalla ja panivat sen ympärille isoppia, ja panivat sen hänen suunsa eteen. Kuin siis Jesus oli etikkaa ottanut, sanoi hän: se on täytetty! ja kallisti päänsä ja antoi henkensä.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys