JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Sana sunnuntaiksi

Syntivelka on poissa

Sana sunnuntaiksi
10.4.2020 6.00

Juttua muokattu:

3.4. 13:58
2020040313584020200410060000

Juha Humalajoki

Juha Humalajoki

Kari Kau­nis­to

Kir­joi­tuk­set kä­vi­vät to­teen pit­kä­per­jan­tai­na, kun Jee­sus kuo­li ih­mis­ten syn­tien täh­den.

Pit­kä­per­jan­tain evan­ke­liu­mi vie mei­dät kat­se­le­maan Kris­tuk­sen kär­si­mys­tie­tä. Maa­her­ra Pi­la­tus oli kan­san vaa­ti­ma­na luo­vut­ta­nut Jee­suk­sen ris­tiin­nau­lit­ta­vak­si. Jee­sus jou­tui kan­ta­maan ris­ti­ään maa­her­ran pa­lat­sis­ta Gol­ga­tal­le, jos­sa ris­tiin­nau­lit­se­mi­nen ta­pah­tui.

Kun kat­se­lee Va­pah­ta­jan kär­si­mys­tie­tä, saat­taa tun­tea sää­liä: kan­toi­han hän konk­reet­ti­sen ris­tin li­säk­si koko maa­il­man syn­nit ja kuor­mat. Sää­lin li­säk­si tu­li­si kui­ten­kin muis­taa, et­tä vi­a­ton Kris­tus kär­si juu­ri mi­nun syn­tie­ni täh­den. Mart­ti Lut­her on kir­joit­ta­nut kir­jas­saan Kris­tuk­sen py­häs­tä kär­si­mi­ses­tä näin: ”Sinä to­del­la olet syn­nil­lä­si sur­man­nut Ju­ma­lan Po­jan ja hä­net ris­tiin­nau­lin­nut.”

Lut­her kui­ten­kin jat­kaa: ”Kun ih­mi­nen on tul­lut tun­te­maan syn­tin­sä ja ai­van kau­his­tu­nut it­seen­sä, sil­loin hä­nen on kat­sot­ta­va, et­tei­vät syn­nit jää jäl­jel­le omaan­tun­toon, niin et­tä sin­ne lo­pul­ta tu­lee pelk­kää epä­toi­voa. Vaan niin kuin me Kris­tuk­ses­ta ja hä­nen kär­si­mi­ses­tään olem­me op­pi­neet tun­te­maan syn­nin, niin mei­dän myös on hei­tet­tä­vä se hä­nen pääl­leen ta­kai­sin ja näin teh­tä­vä oma­tun­to va­paak­si. – – Sinä hei­tät syn­ti­si Kris­tuk­sen pääl­le pois it­sel­tä­si, kun lu­jas­ti us­kot, et­tä hä­nen haa­van­sa ja kär­si­mi­sen­sä ovat si­nun syn­ti­si, jot­ka hän kan­taa ja mak­saa.”

Ku­nin­kuus on ian­kaik­ki­nen

Kun Jee­sus saa­puu Gol­ga­tal­le, roo­ma­lai­set so­ti­laat ris­tiin­nau­lit­se­vat hä­net ja hä­nen li­säk­seen kak­si ri­kol­lis­ta. Evan­ke­lis­ta ker­too, mi­ten Pi­la­tus oli kir­joi­tut­ta­nut hep­re­an, la­ti­nan ja krei­kan kie­lil­lä tau­lun Jee­suk­sen ris­tiin. Sii­nä luki: ”Jee­sus Na­sa­re­ti­lai­nen, juu­ta­lais­ten ku­nin­gas.” Ku­nin­gas hän oi­ke­as­taan oli­kin, oli­han pro­feet­ta Je­re­mia jo en­nus­ta­nut hä­nes­tä: ”Tu­lee ai­ka, sa­noo Her­ra, jol­loin Daa­vi­din su­vus­ta nou­see Van­hurs­kas Ver­so. Hän on ku­nin­gas, joka hal­lit­see vii­saas­ti ja saat­taa maas­sa voi­maan oi­keu­den ja van­hurs­kau­den.” (Jer. 23:5.)

Evan­ke­liu­mi­koh­taa edel­tä­väs­sä lu­vus­sa Pi­la­tuk­sen kuu­lus­te­lus­sa Jee­sus myön­si ole­van­sa ku­nin­gas, mut­ta li­sä­si, et­tei hä­nen ku­nin­kuu­ten­sa ole täs­tä maa­il­mas­ta (Joh. 18:36). Pi­la­tuk­sen Roo­ma oli­kin ka­to­a­va val­ta­kun­ta, kun taas Kris­tuk­sen ku­nin­kuus ja val­ta­kun­ta on ian­kaik­ki­nen.

Kir­joi­tuk­set täyt­ty­vät

Jo­han­nek­sen ku­vauk­ses­sa pit­kä­per­jan­tain ta­pah­tu­mis­ta tois­tuu mo­nes­ti to­te­a­mus: ”Näin kir­joi­tuk­set kä­vi­vät to­teen.” Hän ku­vaa­kin tar­kas­ti mi­ten so­ti­laat toi­mi­vat Jee­suk­sen vaat­tei­den suh­teen ja mi­ten he tar­jo­si­vat Jee­suk­sel­le ii­sop­pi­ruo­ko­ke­pil­lä ha­pan­vii­niä juo­ta­vak­si.

Edel­lä mai­ni­tut asi­at liit­ty­vät jo van­han tes­ta­men­tin kir­joi­tuk­siin (Ps. 22:16, 19; Ps. 69:22; 2. Moos. 12:22). Jee­suk­sen kär­si­mi­ses­sä ja ris­tin­kuo­le­mas­sa täyt­ty­vät jo van­han lii­ton us­ko­vil­le an­ne­tut lu­pauk­set.

Jee­sus huo­leh­ti lä­hei­sis­tään

Jee­suk­sen ris­tin juu­rel­la oli kool­la pie­ni seu­ra­kun­ta. Evan­ke­lis­ta Jo­han­nes mai­nit­see erik­seen Jee­suk­sen Ma­ria-äi­din, Ma­ria Klo­pak­sen vai­mon, Mag­da­lan Ma­ri­an sekä ”rak­kaim­man ope­tus­lap­sen” eli Jo­han­nek­sen. Raa­mat­tu ei ker­ro enem­pää ope­tus­lap­sis­ta tuos­sa koh­den, eh­kä he oli­vat pe­lois­saan ha­jaan­tu­nei­na.

Jo­han­nes ker­too kos­ket­ta­vas­ti, mi­ten Jee­sus ris­til­lä riip­pu­es­saan pu­hut­te­li Ma­ri­aa: ”Nai­nen, tämä on poi­ka­si”. Rak­kaal­le ope­tus­lap­sel­leen hän sa­noi: ”Tämä on äi­ti­si!” Jee­sus huo­leh­ti kuo­le­mai­sil­laan­kin lä­hei­sis­tään, mikä sai­si ol­la kai­kil­le esi­merk­ki­nä.

”Se on täy­tet­ty”

Jo­han­nek­sen mu­kaan ris­tiin­nau­li­tun Jee­suk­sen vii­mei­set sa­nat en­nen kuo­le­maa oli­vat: ”Se on täy­tet­ty.” Mikä oli täy­tet­ty? Apos­to­li Paa­va­li kir­joit­taa ko­rint­ti­lai­sil­le: ”En­nen muu­ta an­noin teil­le tie­dok­si tä­män, min­kä it­se olin saa­nut vas­taa­not­taa: Kris­tus kuo­li mei­dän syn­tiem­me vuok­si, niin kuin oli kir­joi­tet­tu, hä­net hau­dat­tiin, hä­net he­rä­tet­tiin kuol­leis­ta kol­man­te­na päi­vä­nä, niin kuin oli kir­joi­tet­tu.” (1. Kor. 15:3–4.)

Tämä apos­to­lin us­kon­tun­nus­tus tii­vis­tää pit­kä­per­jan­tain tär­keim­män sa­no­man: Jee­sus täyt­ti tai­vaal­li­sen Isän­sä an­ta­man py­hän teh­tä­vän. Va­pah­ta­jam­me ris­tin­kuo­le­mas­sa täyt­tyi jo en­sim­mäi­sil­le ih­mi­sil­le an­net­tu lu­paus lu­nas­ta­jas­ta, joka so­vit­taa koko ih­mis­kun­nan syn­ti­ve­lan. ”Ju­ma­la it­se teki Kris­tuk­ses­sa so­vin­non maa­il­man kans­sa ei­kä lu­ke­nut ih­mi­sil­le vi­ak­si hei­dän rik­ko­muk­si­aan; meil­le hän us­koi so­vi­tuk­sen sa­nan” (2. Kor. 5:19).

Tämä so­vi­tuk­sen sana on edel­leen tääl­lä: Kris­tuk­sen täy­del­li­sen so­vi­tus­työn saa omis­taa us­kon kaut­ta jo­kai­nen omal­le koh­dal­leen, yk­sin ar­mos­ta, il­man omia an­si­oi­ta.

Evan­ke­liu­mi­teks­ti Joh. 19:16–30

Raa­mat­tu 1992: Sil­loin Pi­la­tus hei­dän vaa­ti­muk­ses­taan luo­vut­ti Jee­suk­sen ris­tiin­nau­lit­ta­vak­si. Jee­sus­ta läh­det­tiin vie­mään. Kan­ta­en it­se ris­ti­ään hän kul­ki kau­pun­gin ul­ko­puo­lel­le paik­kaan, jota kut­su­taan Pää­kal­lon­pai­kak­si, hep­re­an kie­lel­lä Gol­ga­ta. Siel­lä so­ti­laat ris­tiin­nau­lit­si­vat Jee­suk­sen ja kak­si muu­ta hä­nen kans­saan, yh­den kum­mal­le­kin puo­lel­le ja Jee­suk­sen hei­dän kes­kel­leen. Pi­la­tus oli kir­joi­tut­ta­nut tau­lun, joka kiin­ni­tet­tiin ris­tiin. Sii­nä oli sa­nat: ”Jee­sus Na­sa­re­ti­lai­nen, juu­ta­lais­ten ku­nin­gas.” Mo­net juu­ta­lai­set lu­ki­vat kir­joi­tuk­sen, sil­lä paik­ka, mis­sä Jee­sus ris­tiin­nau­lit­tiin, oli lä­hel­lä kau­pun­kia. Teks­ti oli kir­joi­tet­tu hep­re­ak­si, la­ti­nak­si ja krei­kak­si. Juu­ta­lais­ten yli­pa­pit sa­noi­vat Pi­la­tuk­sel­le: ”Älä kir­joi­ta: ’Juu­ta­lais­ten ku­nin­gas.’ Kir­joi­ta, et­tä hän on sa­no­nut: ’Minä olen juu­ta­lais­ten ku­nin­gas.’” Pi­la­tus vas­ta­si: ”Min­kä kir­joi­tin, sen kir­joi­tin.” Ris­tiin­nau­lit­tu­aan Jee­suk­sen so­ti­laat ot­ti­vat hä­nen vaat­teen­sa ja ja­koi­vat ne nel­jään osaan, kul­le­kin so­ti­laal­le osan­sa. He ot­ti­vat myös pai­dan, mut­ta kun se oli sau­ma­ton, yl­hääl­tä alas sa­maa ku­dos­ta, he sa­noi­vat toi­sil­leen: ”Ei re­vi­tä sitä. Hei­te­tään ar­paa, kuka sen saa.” Näin kävi to­teen tämä kir­joi­tuk­sen sana: -- He ja­ka­vat kes­ke­nään vaat­tee­ni ja heit­tä­vät pu­vus­ta­ni ar­paa. Juu­ri näin so­ti­laat te­ki­vät. Jee­suk­sen ris­tin luo­na sei­soi­vat hä­nen äi­tin­sä ja tä­män si­sar sekä Ma­ria, Klo­pak­sen vai­mo, ja Mag­da­lan Ma­ria. Kun Jee­sus näki, et­tä hä­nen äi­tin­sä ja rak­kain ope­tus­lap­sen­sa sei­soi­vat sii­nä, hän sa­noi äi­dil­leen: ”Nai­nen, tämä on poi­ka­si!” Sit­ten hän sa­noi ope­tus­lap­sel­le: ”Tämä on äi­ti­si!” Sii­tä het­kes­tä läh­tien ope­tus­lap­si piti huol­ta Jee­suk­sen äi­dis­tä. Jee­sus tie­si, et­tä kaik­ki oli nyt saa­tet­tu pää­tök­seen. Jot­ta kir­joi­tus kä­vi­si kai­kes­sa to­teen, hän sa­noi: ”Mi­nun on jano.” Siel­lä oli as­tia täyn­nä ha­pan­vii­niä. So­ti­laat kas­toi­vat sii­hen sie­nen ja nos­ti­vat sen ii­sop­pi­ruo’on pääs­sä Jee­suk­sen huu­lil­le. Jee­sus joi vii­nin ja sa­noi: ”Se on täy­tet­ty.” Hän kal­lis­ti pään­sä ja an­toi hen­ken­sä.

BIB­LIA: Niin sil­loin hän an­toi hä­nen heil­le ris­tiin­nau­lit­taa. Mut­ta he ot­ti­vat Je­suk­sen ja vei­vät pois. Ja hän kan­toi ris­ti­än­sä ja meni sii­hen paik­kaan, joka kut­su­taan Pää­kal­lon pai­kak­si, mut­ta Heb­re­ak­si Gol­ga­ta. Siel­lä he ris­tiin­nau­lit­si­vat hä­nen ja kak­si muu­ta hä­nen kans­san­sa kah­den puo­len, mut­ta Je­suk­sen kes­kel­le. Niin Pi­la­tus kir­joit­ti myös pääl­le­kir­joi­tuk­sen ja pani ris­tin pääl­le, ja oli näin kir­joi­tet­tu: JE­SUS NAT­SA­RE­NUS JUU­DA­LAIS­TEN KU­NIN­GAS. Tä­män pääl­le­kir­joi­tuk­sen luki mon­ta Juu­da­lai­sis­ta; sil­lä se paik­ka oli läs­nä kau­pun­kia, jos­sa Je­sus ris­tiin­nau­lit­tiin. Ja oli kir­joi­tet­tu Heb­re­ak­si, Gre­kak­si ja La­ti­nak­si. Niin sa­noi­vat Juu­da­lais­ten ylim­mäi­set pa­pit Pi­la­tuk­sel­le: älä kir­joi­ta: Juu­da­lais­ten ku­nin­gas; vaan et­tä hän on sa­no­nut: minä olen Juu­da­lais­ten ku­nin­gas. Pi­la­tus vas­ta­si: mitä minä kir­joi­tin, sen minä kir­joi­tin. Kuin siis so­ta­mie­het oli­vat Je­suk­sen ris­tiin­nau­lin­neet, ot­ti­vat he hä­nen vaat­teen­sa (ja te­ki­vät nel­jä osaa, kul­le­kin so­ta­mie­hel­le osan), ja ha­meen; mut­ta hame ei ol­lut om­mel­tu, vaan ko­ko­nan­sa yl­hääl­tä (alas­päin) ku­dot­tu. Niin he sa­noi­vat kes­ke­nän­sä: äl­kääm­me tätä rik­ko­ko, vaan heit­tä­kääm­me täs­tä ar­paa, ke­nen­kä se pi­tää ole­man: et­tä Raa­mat­tu täy­tet­täi­siin, joka sa­noo: he ovat mi­nun vaat­tee­ni it­sel­len­sä ja­ka­neet ja ovat heit­tä­neet mi­nun ha­mees­ta­ni ar­paa. Ja so­ta­mie­het to­sin näin te­ki­vät. Mut­ta Je­suk­sen ris­tin ty­kö­nä sei­soi hä­nen äi­tin­sä ja hä­nen äi­tin­sä si­sar Ma­ria, Kle­o­paan emän­tä, ja Ma­ria Mag­da­le­na. Kuin siis Je­sus näki äi­din ja ope­tus­lap­sen sii­nä se­so­van, jota hän ra­kas­ti, sa­noi hän äi­dil­len­sä: vai­mo, kat­so si­nun poi­kaas. Sit­te sa­noi hän ope­tus­lap­sel­le: kat­so si­nun äi­ti­äs. Ja sii­tä het­kes­tä ot­ti ope­tus­lap­si hä­nen ty­kön­sä. Sit­te, kuin Je­sus tie­si jo kaik­ki täy­te­tyk­si, ja et­tä Raa­mat­tu täy­tet­täi­siin, sa­noi hän: minä ja­noon. Oli siis yk­si as­tia pan­tu etik­kaa täy­teen, ja he täyt­ti­vät sie­nen eti­kal­la ja pa­ni­vat sen ym­pä­ril­le isop­pia, ja pa­ni­vat sen hä­nen suun­sa eteen. Kuin siis Je­sus oli etik­kaa ot­ta­nut, sa­noi hän: se on täy­tet­ty! ja kal­lis­ti pään­sä ja an­toi hen­ken­sä.

20.4.2024

Jeesus sanoo: ”Minä olen portti. Se, joka tulee sisään minun kauttani, pelastuu. Hän voi vapaasti tulla ja mennä, ja hän löytää laitumen.” Joh. 10:9

Viikon kysymys