KUVA: JOHANNA LUMIJäRVI
KUVA: JOHANNA LUMIJäRVI
Jeesus asui jonkin aikaa Galilean Kapernaumissa Gennesaretinjärven luoteisrannalla. Kaupungissa oli synagoga, jonka raunioituneelle marmorilattialle turistit voivat yhä laskea jalkansa. Opetuslapsi Pietari asui Kapernaumissa, samoin hänen veljensä Andreas sekä Jaakob ja Johannes.
Kirkastusvuorella käynnin jälkeen Jeesus palasi kotikaupunkiinsa Pietarin, Jaakobin ja Johanneksen kanssa. Heitä vastassa oli temppeliveron kantaja. Hän kyseli vetoavasti: ”Eikö teidän Mestarinne ole tottunut verorahaa maksamaan?” Kysymys jäi askarruttamaan Jeesusta.
Jeesuksen ajan veromaksuja
Temppeliveroa kerättiin temppelin ylläpitämiseen ja jumalanpalvelusmenoja varten. Mooses oli säätänyt vuosittaisen väestönlaskennan yhteydessä puolen hopeasekelin lunastusmaksun jokaisesta kaksikymmentävuotiaasta tai sitä vanhemmasta sotaan kelvollisesta henkilöstä. Herralle uhrilahjana osoitettu maksu oli Herran edessä vakuutena siitä, että heidän henkensä oli lunastettu. (2. Moos. 30:11–16.)
Jeesuksen aikana kaikki juutalaiset olivat velvollisia maksamaan vuotuisen temppeliveron. Temppelivero kuului Israelin omaan sisäiseen hallintajärjestelmään. Rooman valtio eli keisari taas keräsi vieraan vallan haltijana tullimaksuja ja kantoi omat veronsa.
Kysymys veronmaksuvelvollisuudesta
Jeesus piti opetuslapsilleen tilanteeseen sopivan opetuspuheen. Keisari kantoi tullia ja veroa vierailta oman hallintansa ylläpitämiseksi. Näin ei pitäisi olla Jumalan vapaitten lasten perheyhteydessä. Koska Jeesus ja opetuslapset elivät juutalaisten seurakunnassa kahden valtakunnan kansalaisina, Jeesus alistui vapaaehtoisesti maksamaan temppeliveron.
Jumala siunaa veronmaksuun varoja työn tuotosta. Toisessa evankeliumin kohdassa Jeesus opetti kahden valtakunnan kansalaisena maksamaan veron myös keisarille: ”Antakaa keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu” (Mark. 12:17).
Maallisen järjestyksen alaisuudessa
Pietari kirjoittaa myöhemmin Vähän Aasian seurakunnille: ”Taipukaa Herran vuoksi kaiken maallisen järjestyksen alaisuuteen: keisarin, koska hän on kaikkien yläpuolella, ja yhtä lailla käskynhaltijoiden, koska keisari on valtuuttanut heidät rankaisemaan pahantekijöitä ja palkitsemaan niitä, jotka tekevät hyvää.”
Pietari jatkaa kirjoittamalla Jumalan tahdosta: ”Hyvää tekemällä panette sulun ymmärtämättömien ihmisten typerille puheille. Ja näin tehkää vapaiden tavoin – – älkää niin kuin ne, joilla vapaus on pahuuden verhona, vaan niin kuin Jumalan orjat.” Pietari kehottaa osoittamaan kaikille arvonantoa, rakastamaan uskonveljiä, pelkäämään Jumalaa ja kunnioittamaan keisaria. (1. Piet. 2:13–17).
Varoja Jumalan valtakunnan työhön
Toisaalta kristityn vapauden ja toisaalta uhrautuvan rakkauden periaatteiden tulisi ohjata kaikkea varainkeruuta Jumalan perheväen keskuudessa. Sananlaskuissa opetetaan: ”Kunnioita Herraa antamalla varoistasi ja kaiken satosi parhaimmasta, niin sinun jyväaittasi täyttyvät runsaudella, ja viini pursuu sinun kuurnistasi (Sananl. 3:9–10).
Apostoli muistuttaa antamisesta: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää. Hän kehottaa kutakin antamaan niin kuin antajan oma sydän vaatii, ei surkeillen eikä pakosta, sillä iloista antajaa Jumala rakastaa. ”Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää; niin kuin kirjoitettu on: ´Hän sirottelee, hän antaa köyhille, hänen vanhurskautensa pysyy iankaikkisesti.´” (2. Kor. 9:6–9.)
Kirje korinttolaisille jatkuu rohkaisevin sanoin: “Hän, joka antaa siemenen kylväjälle ja leivän ruuaksi, on antava teillekin ja enentävä kylvönne ja kasvattava teidän vanhurskautenne hedelmät, niin että te kaikessa vaurastuen voitte vilpittömästi harjoittaa kaikkinaista anteliaisuutta, joka meidän kauttamme saa aikaan kiitosta Jumalalle” (2. Kor. 9:10–11).
Matti Kontkanen
Julkaistu Päivämiehessä 4.11.2015.
Päivän evankeliumiteksti: Matt. 17:24–27
Biblia: Mutta kuin he menivät Kapernaumiin, tulivat verorahan ottajat Pietarin tykö, ja sanoivat: eikö Mestarinne ole tottunut verorahaa maksamaan? Sanoi hän: on. Ja kuin hän tuli huoneeseen, ennätti hänen Jesus, ja sanoi: mitäs luulet, Simon? Keiltä maan kuninkaat ottavat tullin eli veron? Omilta lapsiltansa, taikka vierailta? Pietari sanoi hänelle: vierailta. Sanoi Jesus hänelle: niin lapset ovat vapaat. Mutta ettemme heitä pahentaisi, niin mene merelle, heitä onkes, ja ota se kala, joka ensin tulee ylös, ja avaa hänen suunsa, niin sinä löydät rahan: ota se, ja anna heille minun ja sinun edestäs.
Raamattu 1992: Kun he saapuivat Kapernaumiin, tuli Pietarin luo temppeliveron kantajia, jotka sanoivat: ”Kai teidän opettajanne maksaa temppeliveroa?” ”Maksaa kyllä”, hän vastasi. Kun hän meni sisälle taloon, Jeesus ehätti kysymään: ”Mitä mieltä olet, Simon? Keiltä tämän maailman kuninkaat perivät tullia ja veroa, omilta lapsiltaan vai vierailta?” ”Vierailta”, vastasi Pietari. Silloin Jeesus sanoi hänelle: ”Lapset ovat siis vapaat. Mutta miksi suotta suututtaisimme heidät? Mene järvelle ja heitä onki veteen. Ota ensimmäinen kala, jonka vedät ylös, ja avaa sen suu. Siellä on hopearaha. Ota se ja maksa heille sekä minun että itsesi puolesta.”
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.