Kaisa/Lukijan kuva
Kaisa/Lukijan kuva
Heikki Myllyniemi
Jeesus kehottaa kaikkia seuraajiaan julistamaan sanomaa syntien anteeksiantamuksesta.
Apostoli tarkoittaa lähetettyä. Hän ei ole lähtenyt tehtävään omasta tahdostaan, vaan hänet on kutsuttu ja lähetetty.
Jeesus valitsi ja kutsui lähimmiksi seuraajikseen kaksitoista opetuslasta. Valitseminen tarkoitti erottamista ja kutsumista tiettyyn tehtävään. Jeesus suoritti apostolien tehtävään siunaamisen ja lähettämisen.
Saattomiehet tukevat toisiaan
72 apostolin määrä viittaa Israelin kahteentoista heimoon. Kutakin heimoa kohden lähetettyjä apostoleja oli kuusi. Heidät lähetettiin kahdestaan julistamaan Jumalan valtakunnan sanomaa. Vanhan juutalaisen oikeuskäytännön mukaan hyvä sanoma oli vahvistettava kahden tai kolmen todistajan suulla (5. Moos. 19:15).
Miksi heidät lähetettiin ”kaksin ja kaksin”? Kahdestaan lähetetyt olivat toistensa tukena ja saattomiehinä.
Näin on vieläkin. Vaativissa tehtävissä saattomies on tärkeä neuvonantaja ja opastaja. Saattomies voi lohduttaa toista evankeliumin hyvällä sanomalla. Molemmat on valjastettu kantamaan Kristuksen iestä tehtävissä, jotka heille on uskottu. Työn ilot ja murheet ovat yhteisiä.
Työtä on paljon
Loppukesästä, kun vilja on kypsynyt, on aika aloittaa sadonkorjuu. Silloin on heti tartuttava toimeen ennen kuin sateet saapuvat.
Kun valinta lähettilääksi oli suoritettu, työmiehillä oli kiire Jumalan valtakunnan sanoman julistamiseen. Työnantaja oli tehnyt kaikki tarpeelliset valmistelut, eikä enempää varusteita tarvittu: ei rahakukkaroa, ei laukkua, ei jalkineita.
Aikaa ja työmiehiä on vähän, mutta työtä on paljon. Viesti tulee viedä maan ääriin saakka. Jeesus kehotti rukoilemaan Jumalaa, että hän antaisi työväkeä.
Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus kehotti opetuslapsiaan ottamaan Pyhän Hengen ja valtuutti heidät julistamaan syntien anteeksiantamusta (Joh. 20: 22–23).
Tämä tehtävä ei koskenut vain lähimpiä oppilaita. Se koskee kaikkia Jeesukseen uskovia ja hänen seuraajiaan. Työtä tehdään rukouksen mielellä ja Jumalan voimasta.
Lampaat susien keskelle
Apostolit on lähetetty evankeliumin työhön kuin lampaat susien keskelle. Lammas kuvaa puhtautta ja viattomuutta. Sudet ovat kuva ihmisten raatelevasta pahuudesta.
On niitäkin, jotka esiintyvät lammasten vaatteissa, vaikka ovatkin raatelevia susia sisältä päin (Matt. 7:15). Ne eivät laumaa säästä. Jumalan valtakunnan työ kohtaa heissä suurimmat vaikeudet.
Heidän kohtaamistaan varten Jeesus antoi toisen kuvan: ”Minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Olkaa siis viisaita kuin käärmeet ja viattomia kuin kyyhkyset.” (Matt. 10:16.)
Jeesus ennusti kristittyjen vainot. Hän sanoi, että heitä tullaan viemään hänen takiaan maaherrojen ja kuninkaiden eteen todistamaan. Jeesus lohdutti, ettei tarvitse olla huolissaan, mitä tai miten sanoo viranomaisille, sillä tuona hetkenä annetaan oikeat sanat. (Mark. 13:9–11.)
Myös tänä aikana on tarpeen rukoilla Pyhän Hengen viisautta, taitoa ja oikeita sanoja, kun uskomisen perusteita kysytään ja kyseenalaistetaan.
Evankeliumi kuuluu kaikille
Jeesus julisti: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” (Mark. 1:15). Uudempi käännös puhuu kääntymisestä ja hyvän sanoman uskomisesta.
Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus ilmestyi oppilailleen ja muistutti heitä toteutuneista ennustuksista. Hän avasi heidän ymmärrystään sanoen: ”Niin on kirjoitettu, että Kristus oli kärsivä ja kolmantena päivänä nouseva kuolleista, ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista. Te olette tämän todistajat.” (Luuk. 24:44–48.)
Evankeliumin ydin on sanoma syntien anteeksiantamuksesta. Tämän sanoman voi kuulla yhä uudelleen Jumalan valtakunnan evankeliumissa. Evankeliumin uskolla omistava pääsee tuntemaan henkilökohtaisesti, että Jumalan valtakunta on vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä (Room. 14:17).
Evankeliumi: Luuk. 10:1–12
Raamattu 1992: Tämän jälkeen Herra valitsi vielä seitsemänkymmentäkaksi opetuslasta ja lähetti heidät kaksittain edellään jokaiseen kaupunkiin ja kylään, johon hän aikoi itse mennä.
Hän sanoi heille: ”Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. Pyytäkää siis herraa, jolle sato kuuluu, lähettämään väkeä elonkorjuuseen.
Menkää, minä lähetän teidät kuin lampaat susien keskelle. Älkää ottako mukaanne rahakukkaroa, älkää laukkua älkääkä jalkineita. Älkää matkan varrella pysähtykö tervehtimään ketään. Ja kun tulette johonkin taloon, sanokaa ensiksi: ’Rauha tälle kodille.’ Jos siellä on joku, joka on rauhan arvoinen, hän saa teidän toivottamanne rauhan. Ellei ole, toivotuksenne palaa teille. Jääkää siihen taloon ja syökää ja juokaa mitä teille tarjotaan, sillä työmies on palkkansa ansainnut. Älkää siirtykö talosta toiseen.
Kun tulette kaupunkiin ja teidät otetaan siellä vastaan, syökää mitä teille tarjotaan, parantakaa kaupungin sairaat ja kertokaa kaikille: ’Jumalan valtakunta on tullut teitä lähelle.’ Mutta jos teitä johonkin kaupunkiin tultuanne ei oteta vastaan, menkää sen kaduille ja julistakaa: ’Me pyyhimme pois pölynkin, joka teidän kaupungistanne on jalkoihimme tarttunut – pitäkää hyvänänne! Mutta tietäkää, että Jumalan valtakunta on tullut lähelle!’ Minä sanon teille: Sodomakin pääsee tuomiopäivänä vähemmällä kuin sellainen kaupunki.”
Biblia: Niin asetti Herra toiset seitsemänkymmentä, ja lähetti heitä kaksin ja kaksin edellänsä joka kaupunkiin ja paikkaan, kuhunka hän itse oli tuleva.
Niin hän sanoi heille: eloa tosin on paljo, vaan työväkeä on vähä: rukoilkaat siis elon Herraa, työväkeä lähettämään eloonsa.
Menkäät: katso, minä lähetän teidät niinkuin karitsat sutten keskelle. Älkäät ottako säkkiä, eikä kukkaroa, eikä kenkiä, ja älkäät ketään tervehtikö tiellä. Mutta kuhunka huoneesen te menette sisälle, niin sanokaat ensisti: rauha olkoon tälle huoneelle! Ja jos siellä on rauhan lapsi, niin teidän rauhanne jää hänen päällensä; mutta jos ei, niin se palajaa teille. Mutta siinä huoneessa viipykäät, syökäät ja juokaat sitä, mitä heillä on; sillä työmies on palkkansa ansiollinen. Älkäät huoneesta huoneeseen käykö.
Mutta kuhunka kaupunkiin te tulette sisälle, ja he teitä ottavat vastaan, niin syökäät mitä teidän eteenne pannaan, ja parantakaat sairaita, joita siinä on, ja sanokaat heille: Jumalan valtakunta on teitä lähestynyt. Mutta kuhunka kaupunkiin te tulette sisälle, ja ei he teitä ota vastaan, niin menkäät ulos sen kaduille, ja sanokaat: tomunkin, joka teidän kaupungistanne tarttui meihin, me pudistamme teille: kuitenkin se tietäkäät, että Jumalan valtakunta oli teitä lähestynyt. Minä sanon teille: Sodomalle pitää sinä päivänä huokiampi oleman kuin sille kaupungille.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.