KUVA: MARKETTA LUMIJäRVI
KUVA: MARKETTA LUMIJäRVI
Jumalan armo ja rakkaus ohjaavat uskovaisen ihmisen elämää. Usko ei perustu omiin pyrkimyksiin, ihmisten tekemien sääntöjen noudattamiseen tai ihmisten mielipiteisiin. Kristus vapauttaa seuraajansa tekopyhyyden orjuudesta ja sitoo heidät Jumalan totuuteen ja rakkauteen.
Tekopyhä uskonnollisuus
Muutamia lainopettajia oli saapunut Jerusalemista Galileaan seuraamaan Jeesuksen toimintaa siellä. He panivat merkille, kuinka Jeesuksen opetuslapset eivät noudattaneet juutalaisten perinnäissääntöjä. Yhdessä fariseusten kanssa lainopettajat tulivat nuhtelemaan Jeesusta siitä, että opetuslapset rikkoivat näitä sääntöjä.
Jeesuksen ajan juutalaiset, erityisesti fariseukset, noudattivat tarkasti juutalaisuudessa syntyneitä perinnäissääntöjä, joiden avulla selitettiin Mooseksen lakia ja annettiin täsmällisiä ohjeita lain noudattamiseen. Lainopettajat olivat juutalaisen uskonnon opettajia ja perinnäissääntöjen parhaita asiantuntijoita. Osa heistäkin kuului farisealaiseen liikkeeseen, jossa perinnäissääntöjä noudatettiin kirjaimellisesti.
Jeesus tuomitsee farisealaisuuden tekopyhyytenä. Lainopettajien ja fariseusten kauhistukseksi Jeesus toteaa heidän hylänneen Jumalan käskyn ja noudattavan mieluummin ihmisten laatimia perinnäissääntöjä. Konkreettisella esimerkillä Jeesus osoittaa, kuinka perinnäissääntö rikkoo Jumalan käskyä.
Kunnioita vanhempiasi
Jeesus ottaa esille Mooseksen lain neljännen käskyn vanhempien kunnioittamisesta sekä erään toisen Vanhan testamentin lainkohdan, jonka mukaan vanhempien kiroamisesta seuraa kuolemanrangaistus. Neljäs käsky on ensimmäinen lähimmäisiä koskeva käsky kymmenen käskyn laissa.
äidille ja isälle kuuluu erityinen arvo ja kunnioitus sen vuoksi, että he ovat vanhempiamme. Vanhempiemme kunnioittaminen ja heistä huolehtiminen jatkuu vanhuuteen asti. Kun itse olimme avuttomia lapsia, saimme vanhemmiltamme turvan. Me puolestamme huolehdimme heistä, kun he vanhetessaan tarvitsevat apuamme. Paavali kirjoittaa, kuinka neljänteen käskyyn liittyy tulevaisuuden lupaus (Ef. 6:1–3).
Tärkeintä on rakkaus
Mooseksen lain lähimmäisiä koskevien seitsemän käskyn ja koko lain täyttäminen kiteytetään Roomalaiskirjeessä näin: ”Joka rakastaa toista, on täyttänyt lain” (Room. 13:8) ja ”Rakkaus toteuttaa koko lain” (13:10). Tätä rakkauden lakia Jeesus julisti. Lähimmäistemme rakastaminen ja heistä huolehtiminen on Jumalalle kelpaavaa paastoa, hänen tahtonsa mukaista jumalanpalvelusta ja Kristuksen lain täyttämistä.
Fariseusten sydämestä puuttui tärkein, sydämen usko, joka näkyy elämässä rakkauden tekoina. Jesajaa lainaten Jeesus sanoikin juutalaisten palvelevan Jumalaa vain huulillaan, mutta heidän sydämensä oli kaukana Jumalasta.
Juutalaiset noudattivat perimmäissääntöjään usein myös tarkoitushakuisesti, omaa etuaan tavoitellen ja samalla lähimmäisiään laiminlyöden. He saattoivat sanoa jopa omille hätää kärsiville, turvattomille vanhemmilleen: minun omaisuuteni on varattu uhriksi (korban) temppelirahastoon, joten en voi teitä auttaa. Jeesus osoitti, että tällainen sydämetön menettely rikkoo Jumalan lain ja tekee tyhjäksi hänen sanansa.
Kristus vapauttaa, armo ohjaa
Paavali kirjoittaa tekopyhyyteen eksyneille galatalaisille: ”Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle.” Armosta osallisia hän kehottaa pysymään siinä vapaudessa, johon Kristus on heidät vapauttanut. Heille ainoa tärkeä asia on rakkautena vaikuttava usko. (Gal. 5:1–6.)
Jumalan lapsen uskonelämää eivät ohjaa kirjaviisaat lainopettajat eivätkä ihmisten laatimat säännöt, vaan yksinkertainen Jumalan armo. Se opettaa meitä hylkäämään väärät asiat ja elämään Isän tahdon mukaisesti. Saamme iloita siitä, että Vapahtajamme vapautti meidät synneistämme ja puhdisti meidät omaksi kansakseen. (Tiit. 2:11–15.)
Juha Heikkilä
Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
18. sunnuntai helluntaista: Ps. 103:19–22; Joos. 5:13–15; Ap. t. 12:5–11; Matt. 18:1–6 (7–9) 10
Julkaistu Päivämiehessä 23.9.2015.
Blogit
Luetuimmat
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys
Ilmoitukset
Välähdyksiä rovasti Pentti Kopperoisen elämän varrelta sekä ajankuvaa suomalaisten elämästä 1930-luvulta nykypäiviin.
Lapuan tuomiokirkon yhteislauluäänite välittää rauhan sanomaa tuttujen virsien ja Siionin laulujen kautta.
Mihin syntien anteeksiantamus perustuu Raamatun mukaan? Kirjoittaja käy läpi Uuden testamentin anteeksiantamusta käsittelevät kohdat, joiden kautta avautuu monipuolinen ja selkeä kuva aiheesta.