Kari Kaunisto
Usko on turvautumista Jeesuksen sovitustyöhön, ei inhimillisiin elämyksiin tai kokemuksiin.
Evankeliumit kertovat, että fariseukset ja lainopettajat usein haastoivat Jeesusta eri asioista. Evankeliumin kirjoittajat huomauttavat heidän tehneen näin koetellakseen Jeesusta. Päivän evankeliumitekstissä kerrotaan fariseukset ja saddukeusten toimineen yhdessä, mikä oli epätavallista näiden uskonnollisten ryhmittymien keskinäisten riitojen vuoksi.
Epäusko estää näkemästä
Fariseukset ja saddukeukset pyysivät Jeesusta näyttämään merkin taivaasta. Inhimillisesti ajatellen luulisi Jeesuksen suorastaan suuttuvan moisesta puheesta. Nimittäin juuri edellä kerrotaan Jeesuksen parantaneen rampoja, sokeita, raajarikkoja ja mykkiä (Matt. 15:30–31) sekä ruokkineen seitsemällä leivällä ja muutamalla kalalla neljätuhatta miestä ja lisäksi naisia ja lapsia (15:34–38). Jeesus oli aikaisemmin tehnyt inhimillisestä näkökulmasta vieläkin suuremman ihmeen: herättänyt synagogan esimiehen tyttären kuolleista (Matt. 9:24–25).
Fariseuksille ja saddukeuksille nämä eivät kuitenkaan riittäneet – minkä vuoksi? Luther kirjoittaa havainnollisesti ilmestyskirjan esipuheessa, miten Jumalan seurakuntaa ei voi järjen kautta nähdä, vaikka ”kaikki nenälasit sen päälle pantaisiin”. Samalla tavalla epäusko esti fariseukset ja saddukeukset näkemästä, että heidän edessään seisoi todellinen merkki taivaasta: taivaasta maahan lähetetty Jumalan ainoa poika.
Jeesus haluaa pelastaa
Jeesuksella olisi ollut kyllä valta näyttää millainen merkki tahansa. ”Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä”, sanoi hän itse lähettäessään opetuslapsensa evankeliumin työhön (Matt. 28:18). Kun Pietari kiirastorstai-iltana löi ylipapin palvelijalta miekalla korvan irti, Jeesus nuhteli häntä sanoen omaavansa vallan pyytää isältään kymmeniä tuhansia enkeleitä avukseen (Matt. 26:53).
Jumalan poika käytti valtaansa kuitenkin harkiten ja tarkoituksenmukaisesti. Nikodemoksen kanssa keskustellessaan hän sanoi Jumalan lähettäneen hänet pelastamaan eikä tuomitsemaan maailmaa (Joh. 3:17).
Joonan vaiheet olivat enne
Mikä oli sitten tuo Joonan merkki, josta Jeesus puhui evankelimitekstissä? Matteus kertoo fariseusten kyselleen aikaisemminkin Jeesukselta merkkiä. Jeesus vastasi heille: ”Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki. Niin kuin profeetta Joona oli meripedon vatsassa kolme päivää ja kolme yötä, niin on Ihmisen Poika oleva maan povessa kolme päivää ja kolme yötä.” (Matt. 12:38–40.) Vanhan liiton profeetta Joonan erikoiset vaiheet olivat siis merkkinä ja enteenä Kristuksen kuolemasta, kärsimisestä ja ylösnousemisesta.
Tänäänkin kristittyä voi olla lähellä elämysten tai kokemusten hakeminen uskon vahvistukseksi, vaikka Herramme opetus on turvata yksin uskolla hänen lunastustyöhönsä. Tässä tulee esille tekstistämme yhteys kirkkovuoden sunnuntain aiheeseen ”Uskonpuhdistuksen muistopäivä”. Juuri uskonpuhdistajamme Luther toistuvasti korosti turvautumista ainoastaan Kristukseen, tuohon suurenmoiseen ”Joonan merkkiin”. Kristuksen sovitustyö on vieläkin Jumalan lapsen ainoa turva, ja sen saa omistaa yksin armosta uskon lahjan kautta.
Evankeliumiteksti: Matt. 16:1–4
Raamattu 1992: Jeesuksen luo tuli fariseuksia ja saddukeuksia, jotka halusivat panna hänet koetukselle ja pyysivät häntä näyttämään merkin taivaasta. Mutta Jeesus vastasi heille: ”Illalla te sanotte: ’Tulee kaunis ilma, kun taivas ruskottaa’, ja aamulla: ’Tänään tulee ruma ilma, sillä taivas on synkän ruskottava.’ Taivasta te kyllä osaatte lukea, mutta ette aikojen merkkejä. Tämä paha ja uskoton sukupolvi vaatii merkkiä, mutta ainoa merkki, joka sille annetaan, on Joonan merkki.” Hän jätti heidät siihen ja lähti pois.
Biblia: Niin tulivat hänen tykönsä Pharisealaiset ja Saddukealaiset ja kiusaten anoivat häneltä, että hän merkin taivaasta osoittais heille. Niin hän vastasi ja sanoi heille: kuin ehtoo tulee, niin te sanotte: seijes tulee; sillä taivas ruskottaa, ja huomeneltain: tänäpänä tulee kova ilma; sillä taivas ruskottaa ja on valju. Te ulkokullatut! te taidatte taivaan muodon tuomita, mutta aikain merkkejä ette taida tuomita? Tämä häijy ja huorintekijä sukukunta etsii merkkiä, ja ei hänelle pidä merkkiä annettaman, vaan Jonan prophetan merkki. Ja hän jätti heidät, ja meni pois.
Blogit
Toimitus suosittelee
Viikon kysymys