Keskiviikko 26.9.2018
"
Jos me elämme Hengen varassa, meidän on myös seurattava Hengen johdatusta. Emme saa tavoitella turhaa kunniaa emmekä ärsyttää ja kadehtia toisiamme. Gal. 5:25-26

Välillä ihan rennosti – yksilöllinen raskaus

Usko ja elämä - Artikkelit 7.4.2016 06:55 | Sirkka Lehto

KUVA: MARKETTA LUMIJÄRVI

Raskauden vaikutus vointiin on yksilöllistä: jotkut voivat todella hyvin koko raskauden kun toiset taas kärsivät pahoinvoinnista pahimmassa tapauksessa koko odotusajan. Vointiin ja olotilaan voi jonkin verran vaikuttaa terveellisillä elämäntavoilla. Esimerkiksi liikunta auttaa jaksamaan ja parantaa usein myös oloa.
On tärkeää, että äidillä on mahdollisimman hyvä olla raskausaikana, vaikka raskauteen kuuluu monenlaisia oireita ja "sivuvaikutuksia" kuten selkäkipuja, kolotuksia, väsymystä, pahoinvointia, mielialanvaihteluja ja muita mitä erikoisimpia oireita.

Raskaudenaikainen pahoinvointi on täysin normaalia. Pahoinvointia ja oksentelua ilmenee noin 75 prosentilla raskaana olevista alkuraskauden aikana, ja lievää raskauspahoinvointia esiintyy lähes jokaisella odottavalla naisella.

Terveelliset elämäntavat

Odottavilla vanhemmilla on raskauden aikana kaikki mahdollisuudet antaa lapselleen hyvän elämän alku, joka kantaa pitkälle. Raskaaksi tuleminen on hyvä aika tarkastella omia terveystottumuksia: Ovatko minun elintapani sellaisia, että haluan siirtää ne lapselleni? Syönkö tarpeeksi monipuolisesti? Liikunko riittävästi? Osaanko ottaa välillä ihan rennosti?

Keho voi olla kovilla raskauden aikana. Sopiva ruokavalio ja pienet, tiheästi nautitut ruokamäärät pitävät ainakin lievemmät vatsaoireet ja myös närästyksen hallinnassa. Riittävä liikunta ja kuitupitoinen ruokavalio voivat puolestaan auttaa ummetukseen.

Raskauden aiheuttama lisäenergian tarve on käytännössä vähäinen. Noin puolella ylipainoisista naisista lihavuus on alkanut raskauksista. Raskaudenaikainen painonhallinta onnistuu parhaiten järkeistämällä ruokavalintoja ja ylläpitämällä arkiliikuntaa.

Kasvikset, kala ja täysjyvävilja ovat monipuolisen ruokavalion peruspilareita. Kehittyvä sikiö tarvitsee muun muassa hermoston ja näkökyvyn kehittymiseen ja hormonitoimintaan myös hyvälaatuisia rasvahappoja, joiden saanti jää suomalaisnaisilla helposti suosituksiin nähden riittämättömäksi.

Vinkkejä pahoinvointiin:

- Lepää riittävästi.
- Vältä ärsyttäviä hajuja, makuja ja tilanteita.
- Nauti pieniä välipaloja, kuten hedelmiä tai leipää pitkin päivää.
- Vältä rasvaisia ruokia.
- Vältä hyvin makeita ruokia.
- Jätä pois happamat ja maustetut ruoat. Esimerkiksi kahvi, tee ja omenat saattavat lisätä vatsahappojen eritystä.
- Juo paljon vettä.

Lähteet: THL; MLL

Lue 6.4. ilmestyneestä Päivämiehestä myös asiantuntijan kirjoittama artikkeli sekä äitien kommentteja aiheesta.

Toim. Eero Kukko ja Juha Paukkeri

ALKUSOITOT, SIIONIN LAULUT

Nuottikirja, joka sisältää alkusoiton jokaiseen Siionin lauluun. Alkusoittoja on 35 eri säveltäjältä. Kirja sopii kaikille seuroissa, kodeissa ja seurakuntatyössä näitä lauluja soittaville.

30 €


Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka
 

Jaksanko luottaa? Ajankohtaista 2018

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.  

23 €

Liisa Louhisalmi

AATOKSEN SAIRAALAREISSU

Helppolukuinen lastenkirja, joka tutustuttaa lasta sairaalamaailmaan.

17 €

Toim. Annika Hintsala ja Jenni Hintsala

Heidän kanssaan kulje, kertomuksia nuorille

Kirja nuorista elämän murrosvaiheessa. Kertomuksissa käsitellään nuoren näkökulmasta uskoa, uskosta nousevia valintoja, omaa minuutta ja suhdetta toisiin ihmisiin. 

17 €

Toim. Ari-Pekka Palola

Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti

Kirja antaa tietoa vanhoillislestadiolaisen opetuksesta ja avaa sitä, mihin uskosta nousevat opinkäsitykset pohjautuvat. Artikkeleissa avataan myös käsitteiden merkityksiä. 

25 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi