Sunnuntai 15.12.2019
"
"Totisesti: yksikään naisesta syntynyt ei ole ollut Johannes Kastajaa suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on taivasten valtakunnassa, on suurempi kuin hän." Matt. 11:11

Välillä ihan rennosti – yksilöllinen raskaus

Usko ja elämä - Artikkelit 7.4.2016 06:55 | Sirkka Lehto

KUVA: MARKETTA LUMIJÄRVI

Raskauden vaikutus vointiin on yksilöllistä: jotkut voivat todella hyvin koko raskauden kun toiset taas kärsivät pahoinvoinnista pahimmassa tapauksessa koko odotusajan. Vointiin ja olotilaan voi jonkin verran vaikuttaa terveellisillä elämäntavoilla. Esimerkiksi liikunta auttaa jaksamaan ja parantaa usein myös oloa.
On tärkeää, että äidillä on mahdollisimman hyvä olla raskausaikana, vaikka raskauteen kuuluu monenlaisia oireita ja "sivuvaikutuksia" kuten selkäkipuja, kolotuksia, väsymystä, pahoinvointia, mielialanvaihteluja ja muita mitä erikoisimpia oireita.

Raskaudenaikainen pahoinvointi on täysin normaalia. Pahoinvointia ja oksentelua ilmenee noin 75 prosentilla raskaana olevista alkuraskauden aikana, ja lievää raskauspahoinvointia esiintyy lähes jokaisella odottavalla naisella.

Terveelliset elämäntavat

Odottavilla vanhemmilla on raskauden aikana kaikki mahdollisuudet antaa lapselleen hyvän elämän alku, joka kantaa pitkälle. Raskaaksi tuleminen on hyvä aika tarkastella omia terveystottumuksia: Ovatko minun elintapani sellaisia, että haluan siirtää ne lapselleni? Syönkö tarpeeksi monipuolisesti? Liikunko riittävästi? Osaanko ottaa välillä ihan rennosti?

Keho voi olla kovilla raskauden aikana. Sopiva ruokavalio ja pienet, tiheästi nautitut ruokamäärät pitävät ainakin lievemmät vatsaoireet ja myös närästyksen hallinnassa. Riittävä liikunta ja kuitupitoinen ruokavalio voivat puolestaan auttaa ummetukseen.

Raskauden aiheuttama lisäenergian tarve on käytännössä vähäinen. Noin puolella ylipainoisista naisista lihavuus on alkanut raskauksista. Raskaudenaikainen painonhallinta onnistuu parhaiten järkeistämällä ruokavalintoja ja ylläpitämällä arkiliikuntaa.

Kasvikset, kala ja täysjyvävilja ovat monipuolisen ruokavalion peruspilareita. Kehittyvä sikiö tarvitsee muun muassa hermoston ja näkökyvyn kehittymiseen ja hormonitoimintaan myös hyvälaatuisia rasvahappoja, joiden saanti jää suomalaisnaisilla helposti suosituksiin nähden riittämättömäksi.

Vinkkejä pahoinvointiin:

- Lepää riittävästi.
- Vältä ärsyttäviä hajuja, makuja ja tilanteita.
- Nauti pieniä välipaloja, kuten hedelmiä tai leipää pitkin päivää.
- Vältä rasvaisia ruokia.
- Vältä hyvin makeita ruokia.
- Jätä pois happamat ja maustetut ruoat. Esimerkiksi kahvi, tee ja omenat saattavat lisätä vatsahappojen eritystä.
- Juo paljon vettä.

Lähteet: THL; MLL

Lue 6.4. ilmestyneestä Päivämiehestä myös asiantuntijan kirjoittama artikkeli sekä äitien kommentteja aiheesta.

Toim.: Jouni Hintikka ja Kirsti Nurkkala

Erityisen läheisinä

Kirja erilaisuudesta, elämän ainutlaatuisuudesta ja rikkaudesta: teoksessa puheenvuoron saavat erityislapset, heidän läheisensä sekä aiheen parissa työskentelevät ammattilaiset.

25 €

Armostas kaikesta kiitoksen kannan

Jaakko Linjaman säveltämää musiikkia – puhuttelevaa ja harvoin kuultua.
Äänite sisältää hengellistä laulumusiikkia ja kuoromusiikkia sekä soitinsävellyksiä uruille, viululle ja pianolle.

25 €

Ari-Pekka Palola

Myrskyjen keskellä

SRK:n historian kolmas osa kuvaa vaiherikasta ajanjaksoa 1962–1980.

48 €

Salla Sivula
Kansi: Silja-Maria Wihersaari

Ketunpojat ja kätköviesti

Kuka on päässyt Ketunpoikien jäljille, ja mitä hän heistä tahtoo? Entä kuka on salaperäinen Anna, joka laittaa viestejä Iidalle? Ketunpojat saavat arvoituksen toisensa jälkeen ratkaistavaksi, kunnes kätköseikkailu saa ratkaisunsa.

15 €

Toim. Kaisa Ikonen

Herra siunatkoon sinua, SRK:n Suviseurat Muhoksella

Muhoksen Suviseurat 2019 yksissä kansissa: monipuolinen neliväriteos palaa suviseurajärjestelyihin sekä erilaisiin suviseuratunnelmiin.

24 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi