Sunnuntai 23.9.2018
"
Jeesus vastasi fariseuksille ja lainopettajille: "Taitavasti te teette tyhjäksi Jumalan käskyn, jotta voisitte noudattaa omia sääntöjänne." Mark. 7:9

Seitsemäs käsky neuvoo kunnioittamaan toisen omaa

Usko ja elämä - Artikkelit 31.8.2016 10:36 | Päivämies
Seitsemäs käsky ulottuu kaikkeen, missä olemme lähimmäistemme kanssa tekemisissä.
Tarvitsemme jokainen Isä meidän -rukouksessa pyytämäämme jokapäiväistä leipää. Pyyntö sisältää kaiken, mitä tarvitsemme  elääksemme ulkonaisesti turvattua elämää yksin ja läheistemme parissa. Moni asia voi kuitenkin häiritä tätä: ”vanhan ihmisemme” syövereistä löytyvät näet ahneus, kateus, korskean elämän tavoittelu, rahanhimo ja paljon muuta.

Seitsemäs käsky ohjaa meitä rakastamaan Jumalaa ja lähimmäistä myös ajallisen toimeentulon alueella.

Mutkaton kehotus  ”älä varasta” voi tuntua nykyihmisen korvissa pahalta. Vaikea on kuunnella, jos esimerkiksi lasten leikkien keskeltä kuulemme kantelun ”Tuo varasti minun  karkkini!” Siksiköhän nykyään ei juuri puhuta auton varastamisesta, vaan kauniimmin ”auton luvattomasta käyttöönotosta”?



Kunnioita toisen omaa

Pienikin toiselle kuuluvan tavaran ottaminen tuo mukanaan pahaa mieltä ja rikkoo ihmissuhteita. Samalla myös omatunto tahraantuu ja tulee rauhattomaksi. Kyse ei välttämättä ole suoranaisesta toisen omaisuuteen koskemisesta, vaan ehkä viekkauden tai vääryyden käytöstä.

Useimmiten omaa tekoa vähätellään ja uskotaan sen pysyvän salassa. Myymälävaras ei usko jäävänsä kiinni ja selittää itselleen, että kaupalle asia on vähäinen. Joskus taas suuryritykseen tai valtioon kohdistuvia omaisuusrikoksia pidetään niitäkin mitättöminä, samoin veron vilpillistä kiertämistä.

Lutherin selityksen mukaan seitsemän käsky neuvoo kunnioittamaan toisen omaa – ja niin ”kukin saa pitää omansa”.

Auta toista turvaamaan omansa

Ulkonaisesti niukoissa oloissa elävien vanhusten tapaaminen on monesti puhutellut minua. He saattavat ihastella, miten hyvin kaikki asiat ovat: mitään ei puutu, kun  meillä on niin hyvä Jumala! Osaammeko me ajatella, mitä meille merkitsevät Paavalin sanat ”kun meillä on ruoka ja vaatteet, saamme olla tyytyväisiä”?

Moni kaukana ja lähellä kärsii arjen ongelmista: Kunnollinen asunto puuttuu, ei ole puhdasta vettä eikä riittävää ravintoa. Maailmassa kuolee jatkuvasti nälkään jopa pieniä lapsia. Usein omasta kotimaasta on ollut pakko lähteä sotaa ja väkivaltaa pakoon. 
Suomalaisille on annettu turvallinen isänmaa, jossa meistä tarvittaessa pidetään huolta. Meillä on puhdas vesi ja antimista rikas luonto. Jumala antaa meille kaiken tämän lahjana ilman omaa ansiotamme. 

Seitsemäs käsky koskee myös suhdettamme avuntarpeessa oleviin lähimmäisiimme. Emme voi ummistaa silmiämme heidän hädältään, asuivatpa he omassa maassamme tai muualla. Oma itsekkyys ja hyvä elämän tavoittelu voi sotia tätä käskyä vastaan.
Jeesuksen opetuksessa vuorisaarnasta alkaen lähimmäinen on tärkeä. Myös viimeisen tuomion kuvauksessa hän puhui nälkäisen ruokkimisesta ja alastoman vaatettamisesta.

Oma suu pussin suuta lähinnä

Pikku poikana näin seitsemännen käskyn noudattamisesta pienen mutta hyvän esimerkin. Naapurukset ajoivat vierekkäisillä pelloilla kuivia heiniä latoon. Toinen sai heinänsä suojaan juuri ennen ukkoskuuroa.

Naapurusten suhteissa oli ollut ongelmia, mutta niistä välittämättä toinen ajoi hevosellaan toisen pellolle ja sanoi: ”Otetaan nuo teidänkin heinänne turvaan!” Yhteistyöllä  kummankin heinät säästyivät ukkoskuurolta. Tärkeällä hetkellä annettu apu  vaikutti varmasti naapurusten väleihin myös jatkossa.

Omasta luopumiseen ja toisen auttamiseen kehotetaan Saarnaajan kirjassa: ”Lähetä leipäsi vetten yli, sillä ajan pitkään sinä saat sen jälleen. Anna osa seitsemälle, kahdeksallekin, sillä et tiedä, mitä onnettomuutta voi tulla maahan.” (Saarn. 11:1–2.) Autetaan siis toistakin turvaamaan toimeentulonsa!

Älä siis varasta

Martti Luther varoitti käsittämästä seitsemättä käskyä liian ahtaasti. Se ulottuu kaikkeen, missä olemme lähimmäisemme kanssa tekemisissä. Käsky kieltää ensinnäkin tekemästä lähimmäiselle vahinkoa ja vääryyttä, jota on kaikki mahdollinen omaisuuden ja tavaran hävittäminen, viivästyttäminen ja pidättäminen. 

Toiseksi siinä käsketään lisäämään lähimmäisen omaisuutta ja korjaamaan sen vahinkoja. ”Jos hän kärsii hätää, häntä on autettava, hänelle annettava ja lainattava, mitä hän tarvitsee, olipa hän ystävä tai vihollinen” (Iso katekismus, 8. käskyn selitys).
Luther jatkaa, että meillä on Jumalassa tosi rikas Herra, ja hänen hyvyytensä varmasti riittää meille. Näin voi omatunto puhtaana nauttia monin verroin enemmän kuin petollisella ja epärehellisyydellä haalitun omaisuuden keskellä.

Mauri Hyvärinen
Julkaistu Päivämiehessä 31.8.2016


Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka
 

Jaksanko luottaa? Ajankohtaista 2018

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.  

23 €

Toim. Annika Hintsala ja Jenni Hintsala

Heidän kanssaan kulje, kertomuksia nuorille

Kirja nuorista elämän murrosvaiheessa. Kertomuksissa käsitellään nuoren näkökulmasta uskoa, uskosta nousevia valintoja, omaa minuutta ja suhdetta toisiin ihmisiin. 

17 €

Toim. Eero Kukko ja Juha Paukkeri

ALKUSOITOT, SIIONIN LAULUT

Nuottikirja, joka sisältää alkusoiton jokaiseen Siionin lauluun. Alkusoittoja on 35 eri säveltäjältä. Kirja sopii kaikille seuroissa, kodeissa ja seurakuntatyössä näitä lauluja soittaville.

30 €

Liisa Louhisalmi

AATOKSEN SAIRAALAREISSU

Helppolukuinen lastenkirja, joka tutustuttaa lasta sairaalamaailmaan.

17 €

Toim. Ari-Pekka Palola

Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti

Kirja antaa tietoa vanhoillislestadiolaisen opetuksesta ja avaa sitä, mihin uskosta nousevat opinkäsitykset pohjautuvat. Artikkeleissa avataan myös käsitteiden merkityksiä. 

25 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi