Lauantai 19.1.2019
"
Muistakaa johtajianne, niitä, jotka julistivat teille Jumalan sanaa. Pitäkää mielessänne, miten he elämänsä elivät, ja ottakaa heidän uskonsa esikuvaksenne. Hepr. 13:7

Seitsemäs käsky neuvoo kunnioittamaan toisen omaa

Usko ja elämä - Artikkelit 31.8.2016 10:36 | Päivämies
Seitsemäs käsky ulottuu kaikkeen, missä olemme lähimmäistemme kanssa tekemisissä.
Tarvitsemme jokainen Isä meidän -rukouksessa pyytämäämme jokapäiväistä leipää. Pyyntö sisältää kaiken, mitä tarvitsemme  elääksemme ulkonaisesti turvattua elämää yksin ja läheistemme parissa. Moni asia voi kuitenkin häiritä tätä: ”vanhan ihmisemme” syövereistä löytyvät näet ahneus, kateus, korskean elämän tavoittelu, rahanhimo ja paljon muuta.

Seitsemäs käsky ohjaa meitä rakastamaan Jumalaa ja lähimmäistä myös ajallisen toimeentulon alueella.

Mutkaton kehotus  ”älä varasta” voi tuntua nykyihmisen korvissa pahalta. Vaikea on kuunnella, jos esimerkiksi lasten leikkien keskeltä kuulemme kantelun ”Tuo varasti minun  karkkini!” Siksiköhän nykyään ei juuri puhuta auton varastamisesta, vaan kauniimmin ”auton luvattomasta käyttöönotosta”?



Kunnioita toisen omaa

Pienikin toiselle kuuluvan tavaran ottaminen tuo mukanaan pahaa mieltä ja rikkoo ihmissuhteita. Samalla myös omatunto tahraantuu ja tulee rauhattomaksi. Kyse ei välttämättä ole suoranaisesta toisen omaisuuteen koskemisesta, vaan ehkä viekkauden tai vääryyden käytöstä.

Useimmiten omaa tekoa vähätellään ja uskotaan sen pysyvän salassa. Myymälävaras ei usko jäävänsä kiinni ja selittää itselleen, että kaupalle asia on vähäinen. Joskus taas suuryritykseen tai valtioon kohdistuvia omaisuusrikoksia pidetään niitäkin mitättöminä, samoin veron vilpillistä kiertämistä.

Lutherin selityksen mukaan seitsemän käsky neuvoo kunnioittamaan toisen omaa – ja niin ”kukin saa pitää omansa”.

Auta toista turvaamaan omansa

Ulkonaisesti niukoissa oloissa elävien vanhusten tapaaminen on monesti puhutellut minua. He saattavat ihastella, miten hyvin kaikki asiat ovat: mitään ei puutu, kun  meillä on niin hyvä Jumala! Osaammeko me ajatella, mitä meille merkitsevät Paavalin sanat ”kun meillä on ruoka ja vaatteet, saamme olla tyytyväisiä”?

Moni kaukana ja lähellä kärsii arjen ongelmista: Kunnollinen asunto puuttuu, ei ole puhdasta vettä eikä riittävää ravintoa. Maailmassa kuolee jatkuvasti nälkään jopa pieniä lapsia. Usein omasta kotimaasta on ollut pakko lähteä sotaa ja väkivaltaa pakoon. 
Suomalaisille on annettu turvallinen isänmaa, jossa meistä tarvittaessa pidetään huolta. Meillä on puhdas vesi ja antimista rikas luonto. Jumala antaa meille kaiken tämän lahjana ilman omaa ansiotamme. 

Seitsemäs käsky koskee myös suhdettamme avuntarpeessa oleviin lähimmäisiimme. Emme voi ummistaa silmiämme heidän hädältään, asuivatpa he omassa maassamme tai muualla. Oma itsekkyys ja hyvä elämän tavoittelu voi sotia tätä käskyä vastaan.
Jeesuksen opetuksessa vuorisaarnasta alkaen lähimmäinen on tärkeä. Myös viimeisen tuomion kuvauksessa hän puhui nälkäisen ruokkimisesta ja alastoman vaatettamisesta.

Oma suu pussin suuta lähinnä

Pikku poikana näin seitsemännen käskyn noudattamisesta pienen mutta hyvän esimerkin. Naapurukset ajoivat vierekkäisillä pelloilla kuivia heiniä latoon. Toinen sai heinänsä suojaan juuri ennen ukkoskuuroa.

Naapurusten suhteissa oli ollut ongelmia, mutta niistä välittämättä toinen ajoi hevosellaan toisen pellolle ja sanoi: ”Otetaan nuo teidänkin heinänne turvaan!” Yhteistyöllä  kummankin heinät säästyivät ukkoskuurolta. Tärkeällä hetkellä annettu apu  vaikutti varmasti naapurusten väleihin myös jatkossa.

Omasta luopumiseen ja toisen auttamiseen kehotetaan Saarnaajan kirjassa: ”Lähetä leipäsi vetten yli, sillä ajan pitkään sinä saat sen jälleen. Anna osa seitsemälle, kahdeksallekin, sillä et tiedä, mitä onnettomuutta voi tulla maahan.” (Saarn. 11:1–2.) Autetaan siis toistakin turvaamaan toimeentulonsa!

Älä siis varasta

Martti Luther varoitti käsittämästä seitsemättä käskyä liian ahtaasti. Se ulottuu kaikkeen, missä olemme lähimmäisemme kanssa tekemisissä. Käsky kieltää ensinnäkin tekemästä lähimmäiselle vahinkoa ja vääryyttä, jota on kaikki mahdollinen omaisuuden ja tavaran hävittäminen, viivästyttäminen ja pidättäminen. 

Toiseksi siinä käsketään lisäämään lähimmäisen omaisuutta ja korjaamaan sen vahinkoja. ”Jos hän kärsii hätää, häntä on autettava, hänelle annettava ja lainattava, mitä hän tarvitsee, olipa hän ystävä tai vihollinen” (Iso katekismus, 8. käskyn selitys).
Luther jatkaa, että meillä on Jumalassa tosi rikas Herra, ja hänen hyvyytensä varmasti riittää meille. Näin voi omatunto puhtaana nauttia monin verroin enemmän kuin petollisella ja epärehellisyydellä haalitun omaisuuden keskellä.

Mauri Hyvärinen
Julkaistu Päivämiehessä 31.8.2016

Väinö Havas

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1953. Äänikirja on tehty vuonna 1997 julkaistun uudistetun painoksen pohjalta ja sisältää 43 alkuperäisteokseen kuulunutta kertomusta. Havaksen lämminhenkisissä ja kielellisesti rikkaissa kertomuksissa korostuu kodin, uskonnon ja vapaan isänmaan arvo.

20 €

Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka

JAKSANKO LUOTTAA? -ÄÄNIKIRJA

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?  
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.

20 €

Taina Pyysaari
Kuvittanut Liisa Seppänen

Pinja ja Paulus

Pinja ja Paulus ovat kaksoset, ja Iisa on heidän hyvä ystävänsä. Siionin keväästä tutut kaverukset keksivät monenlaista puuhaa sisällä ja ulkona. Kuvakirja on mukavaa luettavaa ja katseltavaa niin alle kouluikäisille lapsille kuin pikkukoululaisillekin.

18 €

Toim. Anna Karjula

Elämänpolulla 18 – Usko ja mieli

Usko ja mieli avaa mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä uskon näkökulmasta. Tekstit etsivät vaikeastakin tilanteesta tietä eteenpäin. Joskus paranemisen siemen on kylvetty pieneen hetkeen. Joskus sairauden kanssa on vain opeteltava elämään.

18 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi