Lauantai 20.4.2019
"
Minä tiedän, että lunastajani elää. Hän sanoo viimeisen sanan maan päällä. Job 19:25

Mikä on parannus?

Usko ja elämä - Matkaevääksi 5.7.2017 06:00 | Päivämies


Johannes Kastaja saarnasi aikoinaan, että ihmisten tulisi tehdä parannus, ottaa vastaan evankeliumi ja uskoa synnit anteeksi. Monet tunnustivat syntinsä ja halusivat uskoa. Sitten Johannes kastoi heidät Jordanissa.
Johannes kertoi, että hänen jälkeensä on tuleva vielä väkevämpi sananjulistaja, joka ei kasta ihmisiä Jordanin vedellä vaan Pyhällä Hengellä. Johannes viittasi siis Jeesukseen, Jumalan poikaan.

Aloittaessaan julkisen toimintansa Jeesus julisti: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” (Mark. 1:15).

Mitä on parannus, josta Jeesus puhuu? Jeesuksen saarnassa ovat esillä parannukseen keskeisesti liittyvät asiat: Jumalan valtakunta, katumus ja evankeliumin uskominen. Myös Johannes Kastaja saarnasi ja opetti samalla tavalla. Hän kastoi ne, jotka tunnustivat syntinsä ja tekivät parannuksen.

Vapautus pelosta ja syyllisyydestä

Parannuksessa epäuskoinen ihminen saa suuren lahjan: hän saa syntinsä anteeksi ja hänestä tulee Jumalan lapsi. Parannuksesta kirjoitetaan Raamatussa ja myös kirkkomme tunnustuksessa.

Ausburgin tunnustuksessa todetaan parannuksen sisältävän kaksi asiaa. Ensin on katumus ja sitten usko. Katumus on synnintunnosta johtuvaa pelkoa, joka ahdistaa mieltä ja omaatuntoa. Usko on luottamusta siihen, että synnit annetaan anteeksi Kristuksen sovitustyön tähden. Jumalan seurakunnsta julistetun evankeliumin uskominen antaa omalletunnolle lohdutuksen ja vapauttaa pelosta ja syyllisyydestä.

Parannus on mielenmuutosta ja elämäntavan kääntämistä kokonaan uuteen suuntaan. Parannuksen tehnyt ihminen ajattelee uskomisen asioista aivan eri tavalla kuin epäuskoisena ollessaan.

Tuhlaajapoikakin hätkähti huomatessaan elämänsä surkean tilanteen. Hän tunsi katumusta ja pelkoa elämäntapansa tähden. Jumalan voiman avulla poika halusi muuttaa elämäntiensä kulkua uuteen suuntaan. Hän palasi kotiin, sai isältään hyväksynnän ja palaamisen oikeuden.

Jesaja sanoo: ”Hylätköön jumalaton tiensä ja väärintekijä juonensa, kääntyköön takaisin Herran luo, sillä hän armahtaa, turvautukoon Jumalaan, sillä hänen anteeksiantonsa on runsas (Jes. 55:7). Epäuskoon sortunut tuhlaajapoika katui syntejään ja sai parannuksen armon.

Parannuksen armo on Jumalan lahja

Tavallisessa keskustelussa usein sanotaan, että joku on tehnyt parannuksen. Parannus ei kuitenkaan ole ihmisen teko tai ihmisen oma ratkaisu. Parannus on alusta loppuun Jumalan työtä ja johdatusta. Se on Jumalan lahja, jota ihminen ei voi ansaita omilla töillä. Tarkemmin asiaa ajatellen olisikin parempi puhua parannuksen armon saamisesta.

Parannuksen armon saaminen ja uskomisen lahja eivät kuitenkaan tee ihmisestä hyvää ja synnitöntä. Uskovainen on samalla kertaa sekä vanhurskas että syntinen. Kun synti tarttuu, Jumalan lapsi haluaa korjata asioita ja pyytää evankeliumia.

Arkikielessä saatamme tuossa tilanteessa sanoa, että teemme parannusta. Se tarkoittaa uskovaisen ihmisen kilvoitukseen kuuluvaa syntien anteeksi uskomista. Se on eri asia kuin parannuksen teko, mikä tarkoittaa epäuskoisen ihmisen uudestisyntymistä Jumalan lapseksi.

Parannuksen armon saaminen ja parannuksen askelilla kulkeminen ovat Jumalan huolenpitoa syntistä ihmistä kohtaan. Tämä on mahdollista Kristuksen ansion ja Jumalan rakkauden vuoksi.

Pekka Tölli
Julkaistu Päivämiehessä 5.7.2017

Kuvituskuva: Elisa Raappana

Hanna Aho
Kuvittanut Silja-Maria Wihersaari

Minne Taivaan Isä meni?

Kertomus lapsenuskosta ja ihmeellisestä varjeluksesta maailmassa, jossa ei uskota Jumalaan. Mukana on CD-äänikirja.

22 €

Toimittanut Hanna Kallunki

Hyvä että kerroit

Blogitekstejä elämästä, uskosta ja toivosta

Teksteissä avautuu ikkunoita Päivämiehen blogikirjoittajien arkeen ja ajatuksiin. Kirjoituksissa pohditaan niin keskeneräisyyttä ja katoavaisuutta kuin harrastuksen olemusta ja kasvatuksen haasteita. Kipu ja kaipaus, ilo ja toivo, elämän ihmettely saavat muotonsa sanoissa.

Kiiruhda katsomaan – Pääsiäinen sävelin

Pääsiäisajan virsiä, Siionin lauluja ja muuta pääsiäismusiikkia sisältävä äänite on jatkoa Joulu sävelin -äänitteen aloittamalle soitinmusiikin sarjalle. Jeesuksen kärsimystä ja kuolemaa käsittelevä osuus vie kuulijan keskelle Golgataa ja kristikunnan suurta surua. Äänitteen loppupuolella surumielisyys väistyy ja kuoleman voiton sanoma tuo lohtua ja iloa.

24 €

Tapio Holma

Ettekö ole lukeneet? Sytykkeitä Raamatun tutkimiseen

Kirja nostaa esiin raamatunkohtia, joiden henkilökuvat tai tapahtumat antavat ajattelemisen aihetta. Monet henkilöistä ovat Raamatun suurten kertomusten sivuhahmoja, tavallisia ihmisiä, joiden kohdalle Jeesus pysähtyi, tai jotka Jumala valitsi työvälineikseen.
Pääosa kirjoituksista on julkaistu aiemmin Päivämiehen Kapsäkki-liitteessä.

19 €

Toimittanut Olli Lohi

Avaa suusi, pääskysen poika

Lapin luonto oli Laestadiuksen ”yrttitarhaa”. Siellä hän viihtyi, ja siellä hän tunsi olevansa kotonaan. Hänestä kehittyi yksi aikansa parhaista Lapin kasviston tuntijoista. Laestadius maalasi saarnoissaan Lapin maisemaa ainutlaatuisella tavalla. Hän riisui teologialta kaavun ja asetti sen kasvotusten arkitodellisuuden kanssa.

20 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi