Lauantai 15.12.2018
"
Niin kuin hän, joka teidät on kutsunut, on pyhä, niin tulkaa tekin pyhiksi kaikessa mitä teette. Onhan kirjoitettu: "Olkaa pyhät, sillä minä olen pyhä." 1 Piet. 1:15-16

Häpeänkö tunnustaa uskoani?

Usko ja elämä - Matkaevääksi 21.1.2015 00:00 | Päivämies
Uskon tunnustamiseen tarvitaan Jumalan voimaa. 
Häpeä on tunne riittämättömyydestä tai huonommuudesta. Se on usein seuraus siitä, että olemme kokeneet epäonnistuneemme jossakin. Häpeä auttaa välttämään sellaista toimintaa, mikä aiheuttaisi kasvojen menettämisen.

Johdatuksen varassa

Vieraillessani Välimeren pohjukan maissa ja saarilla olen usein törmännyt apostoli Paavalin elämänvaiheisiin. Hän kulki Antiokiasta Efesoon ja poikkesi moniin kyliin ja kaupunkeihin. Hän meni aina synagogiin ja toreille keskustelemaan ihmisten kanssa uskonasioista. Paavalilla oli siihen voimakas sisäinen palo, sillä hän oli päässyt Kristuksen vainoojasta hänen opetuslapsekseen.

Paavali uskoi elämänsä kokonaan Jumalan johdatuksen ja varjeluksen varaan. Hän julisti väsymättä ristiinnaulittua ja ylösnoussutta Kristusta kaikille kohtaamilleen ihmisille.

Apostolien tekojen ja Paavalin kirjeiden opetus on meille hyödyllistä ja rohkaisevaa luettavaa.

Kilvoituksen vaikeus

Uskovaiset vaeltavat täällä ajassa kaksiosaisina. Meissä oleva uusi ihminen, uskon ihminen, tahtoo kilvoitella ja säilyttää uskon ja hyvän omatunnon. Tahdomme tunnustaa uskomme elämässämme ja puheissamme tilanteen niin vaatiessa.

Meissä asuu myös ”vanha ihminen”, joka on maallinen ja lihallinen. Se tahtoisi kelvata tälle maailmalle ja häpeää joskus tunnustautua Jeesuksen omaksi. Pelkäämme, että menetämme uskomme vuoksi arvostusta ihmisten silmissä.

Ajalliset mittarit mittaavat menestystä ja kunniaa monin eri tavoin. Näissä arvoasteikoissa ihmiset rimpuilevat ja pyrkivät olemaan näkyvästi esillä. Joskus maalliset lait jopa hylkäävät Jumalan sanan ikiaikaiset säädökset.

Paavalin opetuksissa arvomaailma kääntyy ylösalaisin: Uskovaiset ovat omalta puoleltaan köyhiä, mutta tekevät monista rikkaita. Meillä ei ole mitään, mutta omistamme kuitenkin kaiken (2. Kor. 6:10).

Evankeliumi rohkaisee

Uskovaisen elämää ohjaa ja siunaa taivaallisen Isän laupias katse ja suuri varjeleva käsi. Meitä kehotetaan panemaan pois kaikki, mikä meitä painaa. Jumalan sana neuvoo meitä luomaan katseemme häneen, uskon alkajaan ja täyttäjään, rakkaaseen Vapahtajaamme. Hänelle oli tarjolla taivaan iloa, mutta hän kärsi ristin häpeästä välittämättä.

Paavalin tutut sanat rohkaisevat meitä arkoja kilvoittelijoita: ”En minä häpeä Kristuksen evankeliumia; sillä se on Jumalan voima itsekullekin uskovaiselle autuudeksi” (Room. 1:16). Evankeliumi hoitaa ja vahvistaa arkoja ja pelokkaita. Kristillinen toivo ei saata häpeään, sillä Jumalan rakkaus on vuodatettu sydämiimme. Olemme Jumalan valona ja suolana pimenevässä maailmassa.

Pekka Kyllönen

Julkaistu Päivämiehessä 21.1.2015.

Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka

JAKSANKO LUOTTAA? -ÄÄNIKIRJA

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?  
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.

20 €

Katri Isopahkala ja Heli Säkkinen (toim.)

Siionin Joulu 2018

Siionin Joulu vieraili lampolassa seurailemassa lampaiden elämää. Lehden hartaustekstit kertovat Vapahtajasta, joka toi ihmisille rauhan ja vapauden. Sivuilta löytyy myös hiljaista puhetta joulusta ilman rakasta läheistä. Lisäksi lehti sisältää muun muassa käytännönläheisiä vinkkejä jouluaskareisiin.

7 €

Nuottivihko – Iloinen jouluretki

Lähde jouluiselle musiikkiretkelle! Retki alkaa joulun odotuksesta ja etenee jouluvalmistelujen kautta kohti aattopäivän jännitystä ja joulun suurta juhlaa. Retkelle lähdetään perinteisten, uusien ja harvinaisempien tonttu- ja leikkilaulujen matkassa.

18 €

Toim. Anna Karjula

Elämänpolulla 18 – Usko ja mieli

Usko ja mieli avaa mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä uskon näkökulmasta. Tekstit etsivät vaikeastakin tilanteesta tietä eteenpäin. Joskus paranemisen siemen on kylvetty pieneen hetkeen. Joskus sairauden kanssa on vain opeteltava elämään.

18 €

Iloinen jouluretki, SRKCD-130

Lähde jouluretkelle perinteisten, uusien ja harvinaisempien tonttu- ja leikkilaulujen matkassa. Laulujen kautta edetään joulun odotuksesta kohti jouluvalmisteluja, aattopäivän jännitystä ja joulun suurta juhlaa. Tyttöjen ja poikien lauluryhmiä johtaa Ulla Metsänheimo. Pianoa soittaa Emilia Soranta. Lauluja säestetään myös monin muin soittimin. 

22 €

Taina Pyysaari
Kuvittanut Liisa Seppänen

Pinja ja Paulus

Pinja ja Paulus ovat kaksoset, ja Iisa on heidän hyvä ystävänsä. Siionin keväästä tutut kaverukset keksivät monenlaista puuhaa sisällä ja ulkona. Kuvakirja on mukavaa luettavaa ja katseltavaa niin alle kouluikäisille lapsille kuin pikkukoululaisillekin.

18 €

Väinö Havas

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1953. Äänikirja on tehty vuonna 1997 julkaistun uudistetun painoksen pohjalta ja sisältää 43 alkuperäisteokseen kuulunutta kertomusta. Havaksen lämminhenkisissä ja kielellisesti rikkaissa kertomuksissa korostuu kodin, uskonnon ja vapaan isänmaan arvo.

20 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi