Lauantai 22.9.2018
"
Tomuun vaipuneet, herätkää ja riemuitkaa! Sinun kimaltava aamukasteesi virvoittaa maan, ja niin maa palauttaa kuolleet elämään. Jes. 26:19

Oletko sinä se, jonka oli määrä tulla?

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 13.12.2015 07:00 | Päivämies

SRK:N KUVA-ARKISTO, PIIRROS: DORÉ

Johannes Kastaja oli väkevä tienraivaaja, joka karhean totuudellisen puheensa johdosta oli joutunut telkien taakse. Hän oli täynnä Pyhän Hengen väkevää voimaa, mutta ihmisyyden puolelta vajavainen. Hän tunsi Vanhan testamentin ennustukset tulevasta Messiaasta ja saarnasi tulevasta Vapahtajasta.
Vankilasta Johannes lähetti opetuslapsensa kysymään Jeesukselta: ”Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa toista?” (Matt. 2:3.) Oliko Johannes vajonnut epäilyksiin, voiko tuo nasaretilainen puuseppä Joosefin poika sittenkään olla kirjoitusten Messias? Vai halusiko Johannes opastaa häneen takertuneet opetuslapset Jeesuksen seuraan? Olihan hän itse sanonut opetuslapsilleen Jeesukseen viitaten: ”Katsokaa, Jumalan Karitsa” (Joh. 1:32). Samoin Johannes oli sanonut Jeesuksesta: ”Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi” (Joh. 3:30).

Jeesus avaa kirjoituksia

Johanneksen opetuslapset kenties odottivat suoraa vastausta: ”Minä se olen.” Sitä ei tullut. Yhden ihmisen väitehän ei maallisessakaan käytännössä riitä vahvaksi näytöksi tai todistelukeinoksi. Vapahtaja vetosi kirjoituksiin toiminnan vaikutuksesta. Hän kertasi Jesaja-profeetan ennustusta: ”Silloin aukenevat sokeiden silmät ja kuurojen korvat avautuvat” (Jes. 35:5).

Jeesus halusi vedota kirjoituksiin, joissa ennustetaan Pyhän Voiman töitä ihmisten keskellä, jotta ihmiset uskoisivat. Niillä hän avasi myöhemminkin jumalallista persoonaansa häntä kuulemaan tuleville. Pyhillä kirjoituksilla Jeesus halusi tukea ja rohkaista niin Johanneksen lähettämiä opetuslapsia kuin Johannestakin. Tämä oli Vapahtajan toimintatapa myös myöhemmin ja sopii meillekin esimerkiksi.

Jeesus kirkastaa Johanneksen tehtävää

Johanneksen lähettämien miesten poistuttua Vapahtaja avasi paikalle jääneille vankeuteen viedyn profeetan, Johannes Kastajan olemusta. Jeesus eteni kysymyksin ja halusi kuulijoiden vastaavan, millaista sanansaattajaa he odottivat näkevänsä. Kun juutalaiset odottivat Vapahtajaa, heillä oli mielessä varmaankin mahtihenkilö, joka toisi Rooman ikeestä vapautuksen. Tällöin olisi luontevaa, että myös tällaisen henkilön sanansaattaja ulkoisen olemuksensakin puolelta edustaisi mahtavuutta ja voimaa.

Jeesus tiesi kuulijoiden odotukset, mutta vastaus varmasti yllätti. Sanansaattaja ei ilmentänyt ulkoisesti valtaa, voimaa eikä kunniaa. Johannes pukeutui erämaan erakon tavoin kamelinkarvavaatteeseen ja ruokavaliokin oli poikkeava: heinäsirkat ja hunaja. Johannes ei myöhemmin tehtävään astuvan Vapahtajan tavoin keskittynyt ulkonaiseen. Johanneksen, samoin kuin Jeesuksen, olemus sisälsi viestin: ulkoinen loisto ei ole tärkein. Korkeimman valta kulkee matalalla ja aikansa alennuksen ja kärsimyksen tietä.

Sanansaattajan kaksinainen olemus

Johanneksen oli vaikea uskoa itseänsä kirjoitusten tarkoittamaksi tienraivaajaksi, vaikka Malakian sana tarkoitti juuri hänen tehtäväänsä. Hän on juuri se edellä kulkeva sanansaattaja, jota profeetta tarkoittaa: ”Minä lähetän sanansaattajani raivaamaan edelläni tietä. Ja aivan äkkiä tulee temppeliinsä Valtias, jota te odotatte, ja Liiton enkeli, jota te kaipaatte. Hän saapuu, sanoo Herra Sebaot.” (Mal. 3:1.) Hän itsekin tiedosti ulkoisen kuvansa saattavan hämmentää.

Jeesus nosti tuon karun erämaan miehen, oppimattoman ja köyhän oloisen profeetan yllättäen kaikkein yli: ”Yksikään naisesta syntynyt ei ole ollut Johannes Kastajaa suurempi.” Kuulijoita varmasti hämmensi; ettäkö Jesajan ja Jeremiankin yläpuolella? Sitten toisaalta: kaikki taivasten valtakunnassa ovat häntä suurempia.

Sana vaikuttaa tänäkin päivänä

Jumalan, Kaikkivaltiaan edessä pieni on suurta ja suuri pientä. Ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi. Jokainen Johanneksen kaltainen, oman syntisyytensä tunteva sanansaattaja saa tälläkin hetkellä uskoa itsensä pyhänä pahaksi ja pahana pyhäksi. 

Johannes Kastaja herätti lakisaarnalla ihmisiä katsomaan Jumalan sanan peiliä. Sen peilin edessä ihminen joutuu kysymään: onko epäusko kuivattanut sydämestäni uskon? Erämaan profeetta taluttaa kysyjän Vapahtajan luo. Epäuskon vangitkin saatetaan uskon kautta vapaaksi ja köyhille saarnataan evankeliumi. ­
(Jes 61:1.) 

Ilkka Hakulinen

Julkaistu Päivämiehessä 9.12.2015.

Päivän evankeliumiteksti: Matt. 11:2–10

Biblia: Mutta kuin Johannes vankiudessa kuuli Kristuksen työt, lähetti hän kaksi opetuslastansa, sanomaan hänelle: oletko sinä se tuleva, eli pitääkö meidän toista odottaman? Niin Jesus vastasi ja sanoi heille: menkäät ja sanokaat jälleen Johannekselle, ne mitkä te kuulette ja näette: Sokiat saavat näkönsä, ja ontuvat käyvät, spitaliset puhdistetaan, ja kuurot kuulevat, kuolleet herätetään, ja köyhille saarnataan evankeliumi. Ja autuas on se, joka ei pahene minusta. Kuin he menivät pois, rupesi Jesus sanomaan kansalle Johanneksesta: mitä te läksitte korpeen katsomaan? Ruokoako, joka tuulelta häälytetään? Taikka mitä te läksitte katsomaan? Ihmistäkö, vaatetettua pehmeillä vaatteilla? Katso, jotka pehmeitä kantavat, ne ovat kuningasten huoneissa. Taikka mitä te läksitte katsomaan? Prophetaako? Totisesti sanon minä teille: tämä on jalompi kuin propheta. Sillä tämä on se, josta kirjoitettu on: katso, minä lähetän enkelini sinun kasvois eteen, joka on valmistava sinun ties sinun etees.

Raamattu 1992: Kun Johannes vankilassa kuuli Kristuksen teoista, hän lähetti opetuslapsensa kysymään: ”Oletko sinä se, jonka on määrä tulla, vai pitääkö meidän odottaa toista?” Jeesus vastasi heille: ”Kertokaa Johannekselle, mitä kuulette ja näette: Sokeat saavat näkönsä ja rammat kävelevät, spitaaliset puhdistuvat ja kuurot kuulevat, kuolleet herätetään henkiin ja köyhille julistetaan ilosanoma. Autuas se, joka ei minua torju.” Heidän mentyään Jeesus alkoi puhua ihmisille Johanneksesta: ”Mitä te lähditte autiomaahan katsomaan? Ruokoako, jota tuuli huojuttaa? Vai mitä odotitte näkevänne? Kenties hienosti pukeutuneen miehen? Kuninkaanlinnoista te niitä löydätte, jotka hienostelevat vaatteillaan! Mitä te sitten odotitte näkevänne? Profeetanko? Aivan oikein, ja minä sanon teille, että hän on enemmänkin kuin profeetta. Hän on se, josta on kirjoitettu: – Minä lähetän sanansaattajani sinun edelläsi, hän raivaa sinulle tien."

Lisää aiheesta:

Toim. Eero Kukko ja Juha Paukkeri

ALKUSOITOT, SIIONIN LAULUT

Nuottikirja, joka sisältää alkusoiton jokaiseen Siionin lauluun. Alkusoittoja on 35 eri säveltäjältä. Kirja sopii kaikille seuroissa, kodeissa ja seurakuntatyössä näitä lauluja soittaville.

30 €


Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka
 

Jaksanko luottaa? Ajankohtaista 2018

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.  

23 €

Liisa Louhisalmi

AATOKSEN SAIRAALAREISSU

Helppolukuinen lastenkirja, joka tutustuttaa lasta sairaalamaailmaan.

17 €

Toim. Annika Hintsala ja Jenni Hintsala

Heidän kanssaan kulje, kertomuksia nuorille

Kirja nuorista elämän murrosvaiheessa. Kertomuksissa käsitellään nuoren näkökulmasta uskoa, uskosta nousevia valintoja, omaa minuutta ja suhdetta toisiin ihmisiin. 

17 €

Toim. Ari-Pekka Palola

Kristus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti

Kirja antaa tietoa vanhoillislestadiolaisen opetuksesta ja avaa sitä, mihin uskosta nousevat opinkäsitykset pohjautuvat. Artikkeleissa avataan myös käsitteiden merkityksiä. 

25 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi