Maanantai 23.9.2019
"
Hyvä on kiittää Herraa, laulaa ylistystä sinun nimellesi, Korkein. Ps. 92:2

Jeesus ilmaisee jumalallisen voimansa

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 17.1.2016 07:00 | Päivämies

KUVA: MATIAS HAARANIEMI

Kirkkovuodessa siirrytään joulun jälkeen Jeesuksen syntymästä ja lapsuudesta hänen julkisen toimintansa alkuun. Toisen loppiaisen jälkeisen sunnuntain evankeliumiteksti käsittelee Kaanan häitä. Varsinaisesti Jeesus aloitti julkisen toimintansa vasta sen jälkeen, kun Johannes kastoi hänet ja kiusaaja koetteli häntä erämaassa. 
Kaanassa häitä varten varattu viini loppui kesken. Jeesuksen äiti pyysi poikaansa auttamaan. Jeesus vastasi, ettei hänen ”aikansa ollut vielä tullut”, ja sen vuoksi vastusteli äidin pyyntöä. Maria ei välittänyt tästä, vaan kehotti häätalon palvelijoita tekemään mitä tahansa Jeesus sanoisi. Jeesus käski heitä täyttämään vesiastiat vedellä. Kun he tekivät näin, tapahtui ihme: vesi muuttui viiniksi. Ihmeitä tärkeämpää on kuitenkin olla kuuliainen Jeesuksen sanoille. Hänen saarnansa alkoivat kehotuksella: ”Tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi” (Mark. 1:15).

Avioliitto, Jumalan säätämä elämänjärjestys

Jeesuksen aikana aviopuolisot liitettiin toisiinsa Jumalan sanalla, rukouksella ja siunauksen toivotuksella, kuten nykyisinkin. Hääjuhlissa oli omat tapansa, jotka poikkesivat meidän perinteistämme. Ruokajuomana käytettiin tuohon aikaan yleisesti viiniä. Vieraat eivät edes huomanneet Jeesuksen tekemää ihmettä, koska suurten vesiastioiden vesi muuttui viiniksi palvelijoiden kantaessa niitä pitojenvalvojan tarkastettavaksi. Pitojenvalvoja kehui sulhasta, miten hyvä viini säästettiin juhlien loppuun. 

Paavali varoitti efesolaiskirjeessä viinin juovuttavasta vaikutuksesta ja siitä syntyvästä pahasta menosta (Ef. 5:18). Väärin käytettynä viini tekee ihmisen harkitsemattomaksi ja muuttaa käytöstä. Uskovaiset ovat omantunnon tähden kieltäytyneet kokonaan viinistä ja muista alkoholijuomista, koska liha on heikko (Mark. 14:38).

Vaikka teksti on konkreettinen tapahtumakuvaus, Jumalan sanaan kätkeytyy aina hengellinen merkitys. Teksti ilmaisee Jeesuksen suhtautuneen arvostavasti avioliittoon, joka on Jumalan lahjaa ja hänen säätämänsä elämän­järjestys.

Tunnusteko, esikuva Jumalan voimasta

Teksti loppuu päätelmään, että Jeesus ilmaisi tällä tunnusteolla kirkkautensa ja opetuslapset uskoivat tämän jälkeen yhä vahvemmin hänen olevan Jumalan lähettämä Messias. Jumalan Pojan tunnusteot ovat järjen ulottumattomissa olevia ja luonnonlakien vastaisia ihmeitä. Jumalalle kaikki on mahdollista, ja hän vahvisti sanansa usein tunnusteoilla jo Vanhan testamentin aikana. Jeesuksen tunnusteot todistivat, että hän oli Jumalan lähettämä pelastaja. Ihmeet olivat hyödyksi ihmisille, jotka olivat avun tarpeessa, mutta niiden varaan ei voi uskoa rakentaa.

Kaanan häissä palvelijat täyttivät vesiastiat ääriä myöten. Psalmissa 23 todetaan, että ”minun maljani on ylitsevuotavainen” (Ps. 23:5). Jumalan pelastusarmo on tullut maailmaan kauan sitten, meistä riippumatta. Jeesus on sovittanut meidän syntimme. Hänen nimessään ja veressään saamme uskoa syntimme anteeksi. Tämäkin on järjen ulottumattomissa oleva ihme, joka voidaan omistaa vain uskon kautta.

Viinipuun oksina

Viiniköynnös on laajalle versojaan levittävä kasvi. Raamatun mukaan Jeesus on tosi viinipuu ja uskovaiset ovat sen oksia (Joh. 15:1–6). Kun pysymme uskon kautta kiinni rungossa, Jeesuksessa, saamme häneltä elinvoimaa ja kerran iankaikkisen elämän. Maahan pudonnut ja kuivettunut oksa voi herätä eloon vain, jos se liitetään uskon kautta takaisin viinipuuhun, Kristuksen yhteyteen. 

Jeesus vertasi Jumalan valtakuntaa kuninkaaseen, joka valmisti häät pojalleen (Matt. 22:1–14). Noihin häihin kutsuttiin kaikkia, mutta kaikki eivät sinne tulleet. Häävierailta edellytettiin vain, että heillä oli yllään kuninkaan lahjoittamat häävaatteet. Uskon kautta olemme nytkin puettuja Jumalan lahjoittamiin vanhurskauden vaatteisiin ja siten kelvollisia taivaalliselle hääaterialle. Kutsua kuulutetaan edelleen Jeesuksen käskyn mukaisesti saarnaamalla hänen nimessään parannusta ja syntien anteeksiantamista (Luuk. 24:47). 

Jaakko Sääskilahti 

Julkaistu Päivämiehessä 13.1.2016.

Päivän evankeliumiteksti: 1. Joh. 2:1–11

Biblia: Kolmantena päivänä olivat häät Galilean Kaanassa, ja Jesuksen äiti oli siellä; niin Jesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin myös häihin. Ja kun viina puuttui, sanoi Jesuksen äiti hänelle: ei heillä ole viinaa. Jesus sanoi hänelle: Vaimo! Mitä minun on sinun kanssas? Ei minun aikani ole vielä tullut. Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: mitä hän teille sanoo, se tehkäät. Niin siellä oli kuusi kivistä vesiastiaa pantuna Juudalaisten puhdistamisen tavan jälkeen, ja kukin veti kaksi eli kolme mittaa. Jesus sanoi heille: täyttäkäät vesiastiat vedellä. Ja he täyttivät ne ylen täyteen. Ja hän sanoi heille: pankaat nyt sisälle ja viekäät edeskäyvälle. Ja he veivät. Mutta kuin edeskäypä maisti sitä vettä, joka viinaksi tullut oli, kutsui edeskäypä yljän, ja sanoi hänelle: jokainen antaa ensisti hyvää viinaa, ja kuin juovutaan, niin sitte huonompaa: sinä kätkit hyvän viinan tähän asti. Tämä on ensimmäinen tunnustähti, jonka Jesus teki Galilean Kaanassa, ja ilmoitti kunniansa. Ja hänen opetuslapsensa uskoivat hänen päällensä.

Raamattu 1992: Viikon kolmantena päivänä vietettiin Galilean Kaanassa häitä. Jeesuksen äiti oli siellä, ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin häihin. Viini loppui kesken, ja äiti sanoi Jeesukselle: ”Heillä ei ole viiniä.” Mutta Jeesus vastasi: ”Anna minun olla, nainen. Minun aikani ei ole vielä tullut.” Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: ”Mitä hän teille sanookin, tehkää se.” Siellä oli kuusi kivistä vesiastiaa juutalaisten tapojen mukaisia pesuja varten; ne olivat parin kolmen mitan vetoisia. Jeesus sanoi palvelijoille: ”Täyttäkää astiat vedellä”, ja he täyttivät ne reunoja myöten. Sitten hän sanoi: ”Ottakaa nyt siitä ja viekää pitojen valvojalle”, ja he veivät. Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen ja sanoi: ”Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti.” Tämä oli Jeesuksen tunnusteoista ensimmäinen, ja hän teki sen Galilean Kaanassa. Hän ilmaisi sillä kirkkautensa, ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.

Lisää aiheesta:

Elina Sneck
Kuv. Sirkku Saukonoja

Keltakultakulleroinen

Elina Sneckin hellänhauskoissa vauvarunoissa eletään mukana vauva-arjessa – vauva syö roskia, mönkii, tonkii, luuttuaa lattiat ja nuohoaa takan. Väliin se jokeltaa ihanasti ja nukkuu sinisiipien unia. Hyväntuuliset runot pysäyttävät rakkauden ihmeen äärelle.

18 €

Harri Vähäjylkkä
Piirrokset Anna Ratilainen

Tahdon

Tahdon-kirjassa opetellaan askel kerrallaan vanhemmuutta, ratkotaan kommunikointiongelmia puolisoiden välillä ja kohdataan yhdessä, mitä vastaan tulee: menetyksiä, rakkautta, väsymystä, syntymän ihmettä ja erilaisia näkemyksiä uskovaisena elämisestä.

18 €

Virsiä Suomenlinnassa, CD-133

Äänitteellä on kesästä, Suomen luonnosta ja isänmaasta kertovia virsiä yhteislauluna. Laulujen kautta välittyy laulamisen ilo, rohkaiseva ja turvallinen sanoma sekä syvä kiitollisuus Jumalan luomistyötä kohtaan. 

22 €

Toim. Anna Illikainen, Olli Lohi ja Päivi Martikainen

Vaellanko valossa? Ajankohtaista 2019

Yhteiskunnan moniarvoisuus tulee ihmistä usein vastaan arkielämässä. Vuosikirja 2019 avaa näkökulmia uskovaisena elämiseen tässä ajassa. Kirjoittajat pohtivat, miten kristilliset arvot näkyvät kodissa ja työelämässä ja miten toimia rakentavasti yhteiskunnassa erilaisten aatteiden ja virtausten keskellä. Kirjoituksissa käsitellään myös ihmisen vastuuta luonnosta, toisten kohtaamista ja oman paikan löytämistä.

23 €

Toim. Sanna Isopahkala

Pysytään kuulolla

Kirjassa kokemuksiaan avaavat sekä seuraradion kuuntelijat että tekijät. Kirjaan on myös koottu SRK:n radiotyön historiaa ja merkkipaaluja.

20 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi