Tiistai 18.6.2019
"
Pyhä, pyhä, pyhä on Herra Sebaot! Hänen kirkkautensa täyttää kaiken maan. Jes. 6:3

Palaa kiittämään!

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 28.8.2016 07:00 | Päivämies


Raamatun aikaan spitaali eli lepra oli vakava tarttuva sairaus, johon ei ollut lääkettä. Spitaaliset kierrettiin kaukaa ja sairastuminen johti sairaan eristäymiseen muusta yhteiskunnasta. Raamatun valossa näemme spitaalin myös laajemmassa merkityksessä.
Spitaaliset katsottiin saastaisiksi ja heidän tuli pukeutua repaleisiin vaatteisiin ja varoittaa vastaantulevia hyvissä ajoin huutamalla: ”Saastainen, saastainen!” (3. Moos. 13:45–46), jotta terveet ennättivät kiertää heidät. Jeesuksen nähdessään epätoivon tuska avasi spitaalisten suut huutamaan hädän julki. Jeesus ei kulkenut sairaiden ohi ja peittänyt korviaan avunhuudoilta.

Ihmisen hätä ei jää Jumalalta tuntematta. Jumalan Poika on myös Ihmisen Poika. Hän, joka on itse elänyt ihmisen elämän, tuntee kipumme. Hän kuulee huokauksemme silloinkin, kun koettelemusten kivut saavat meidät epäilemään Jumalan hyvää tahtoa. Kivut ohjaavat meitä pienen paikalle opettaen, ettei meillä ole toivoa itsessämme. Evankeliumin aarre on savisissa astioissa, ”jotta nähtäisiin tuon valtavan voiman olevan peräisin Jumalasta eikä meistä itsestämme” (2. Kor. 4:7). 

Elämän koettelemukset saattavat peittää kiitoksen aiheet. Koettelemusten jälkeen saamme kuitenkin usein huomata, miten Jumalalla on ollut tarkoituksensa myös johdattaessaan pimeän laakson tietä. Syvinkin koettelemus kirkastaa meille uskon tärkeyden, kun vain jaksamme turvata Jumalan sanan lupauksiin.

Jeesus ei kiertänyt kurjaa miesjoukkoa vaan pysähtyi ja antoi yksinkertaisen käskyn: ”Menkää näyttämään itsenne papeille.” Miehet olivat kuuliaisia ja lähtivät rientämään pappien luo. Matkalla he saivat huomata parantuneensa.

Kilvoitus kaksiosaisena

Parannuksen armo on, kun Herra Jeesus parantaa ihmisen epäuskon spitaalista. Synnintuntoinen huutaa Jumalaa avukseen, ja Jumala antaa valtakuntansa lähestyä. Synnin saastuttamalle julistetaan Jeesuksen nimessä ja hänen sovintoverensä voimassa kaikki synnit armosta anteeksi. Uskottu sanoma puhdistaa kuolemantaudista.

Kymmenen spitaalista saivat elää tämän todeksi. Kuitenkin vain yksi, samarialainen, palasi Jeesuksen luo kiittämään ja ylistämään Jumalaa.

Yhdeksän kymmenestä eivät palanneet Jeesuksen tykö. He olivat uskoneet ja kokeneet totisen parannuksen, mutta tulivat kuitenkin kilvoituksessaan omavaraisiksi. Kun ulkonainen sairaus oli voitettu, ei kai tuntunut tarpeelliselta huutaa Jeesuksen puoleen. Oli uskottu sen verran, että pystyisi palata normaaliin elämään, töihin sekä läheisten ja ystävien luo. Miksi kuulua Jeesuksen parjattuun joukkoon? Mitä ihmisetkin sanoisivat? Eikö uskoa voi muutenkin?

Vaikka parannuksen armo puhdistaa evankeliumin vastaanottajan kaikesta synnistä, on uskovaisen osana tässä ajassa vaeltaa kaksiosaisena. Meissä on liha ja Henki. Liha taistelee Jumalan tahtoa vastaan, ja teemme syntiä tahtomattakin. Pyhä Henki neuvoo uskomaan synnit anteeksi päivittäin, palaamaan Jeesuksen luo. Tätä kutsumme kilvoitukseksi.

Voimaksi kilvoitukseen Jeesus on antanut evankeliumin matkasauvan. Ripissä Herra Jeesus laskee uskovaistensa kautta siunaavat kätensä päällemme ja saamme syntisinä turvautua julistettuun anteeksiantamukseen. On tärkeää saapua seuroihin Jumalan sanan kuuloon, vahvistumaan uskossa ja rakentumaan elävänä kivenä Jumalan seurakunnassa. Armon ja anteeksiantamuksen kokeminen synnyttää kiitollisen mielen, ylistyksen Jumalan puoleen.

Kiitä armahtajaa!

Elämän suurin kiitollisuuden aihe nousee Jumalan armon tuntemisesta. Evankeliumin sanoma rohkaisee syntistä ihmistä katsomaan veristä Ylkää, syntisen rakastajaa. Kaikki synnit saa uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Saamme pyytää rukouksessa kiitollista mieltä ja parannusta heille, jotka ovat spitaalin vallassa.

”Hän, Kristus, on toivo myös maamme, siis häntä me rukoilemme. Ja Herralta taas kevään saamme, hän kasvun suo kylvöllemme. Nyt Jeesuksen nimessä korkeassa me saarnaamme anteeksiantamusta. Kun syntinen armon näin turvaksi saa, hän kiittää vain armahtajaa.” (Vk. 178:3.)  

Harri Hautala
Julkaistu Päivämiehessä 24.8.2016

Kuva: Marja Pyhtilä

Evankeliumiteksti Luuk. 17:11–19

Biblia
Ja tapahtui, kuin hän meni Jerusalemia päin, että hän matkusti keskeltä Samarian ja Galilean. Ja kuin hän tuli yhteen kylään, kohtasivat häntä kymmenen spitalista miestä, jotka taampana seisoivat, ja korottivat äänensä, sanoen: Jeesus, rakas Mestari, armahda meidän päällemme!  Ja kuin hän ne näki, sanoi hän heille: menkäät ja osoittakaat teitänne papeille.  Ja tapahtui, että he mennessänsä tulivat puhtaiksi. Niin yksi heistä, kuin hän näki, että hän parantunut oli, palasi jälleen ja kunnioitti Jumalaa suurella äänellä, ja lankesi kasvoillensa hänen jalkainsa juureen ja kiitti häntä. Ja se oli Samarialainen. Mutta Jeesus vastaten sanoi: eikö kymmenen puhdistettu? Kussa yhdeksän ovat? Ei ole muita löydetty, jotka palasivat Jumalaa kunnioittamaan, kuin tämä muukalainen.  Ja hän sanoi hänelle: nouse ja mene! Sinun uskos on sinun vapahtanut.

Raamattu 1992
Matkallaan kohti Jerusalemia Jeesus kulki Samarian ja Galilean rajaseudulla. Kun hän oli tulossa erääseen kylään, häntä vastaan tuli kymmenen spitaalista miestä. Nämä pysähtyivät matkan päähän ja huusivat: ”Jeesus, opettaja, armahda meitä!” Nähdessään miehet Jeesus sanoi heille: ”Menkää näyttämään itsenne papeille.” Mennessään he puhdistuivat. Huomattuaan parantuneensa yksi heistä kääntyi takaisin. Hän ylisti Jumalaa suureen ääneen, lankesi maahan Jeesuksen jalkojen juureen ja kiitti häntä. Tämä mies oli samarialainen. Jeesus kysyi: ”Eivätkö kaikki kymmenen puhdistuneet? Missä ne yhdeksän muuta ovat? Tämä muukalainenko on heistä ainoa, joka palasi ylistämään Jumalaa?” Ja hän sanoi miehelle: ”Nouse ja mene. Uskosi on pelastanut sinut.”
 

Tapio Holma

Ettekö ole lukeneet? Sytykkeitä Raamatun tutkimiseen

Kirja nostaa esiin raamatunkohtia, joiden henkilökuvat tai tapahtumat antavat ajattelemisen aihetta. Monet henkilöistä ovat Raamatun suurten kertomusten sivuhahmoja, tavallisia ihmisiä, joiden kohdalle Jeesus pysähtyi, tai jotka Jumala valitsi työvälineikseen.
Pääosa kirjoituksista on julkaistu aiemmin Päivämiehen Kapsäkki-liitteessä.

19 €

Toimittanut Hanna Kallunki

Hyvä että kerroit

Blogitekstejä elämästä, uskosta ja toivosta

Teksteissä avautuu ikkunoita Päivämiehen blogikirjoittajien arkeen ja ajatuksiin. Kirjoituksissa pohditaan niin keskeneräisyyttä ja katoavaisuutta kuin harrastuksen olemusta ja kasvatuksen haasteita. Kipu ja kaipaus, ilo ja toivo, elämän ihmettely saavat muotonsa sanoissa.

Hanna Aho
Kuvittanut Silja-Maria Wihersaari

Minne Taivaan Isä meni?

Kertomus lapsenuskosta ja ihmeellisestä varjeluksesta maailmassa, jossa ei uskota Jumalaan. Mukana on CD-äänikirja.

22 €

Kiiruhda katsomaan – Pääsiäinen sävelin

Pääsiäisajan virsiä, Siionin lauluja ja muuta pääsiäismusiikkia sisältävä äänite on jatkoa Joulu sävelin -äänitteen aloittamalle soitinmusiikin sarjalle. Jeesuksen kärsimystä ja kuolemaa käsittelevä osuus vie kuulijan keskelle Golgataa ja kristikunnan suurta surua. Äänitteen loppupuolella surumielisyys väistyy ja kuoleman voiton sanoma tuo lohtua ja iloa.

24 €

Toimittanut Olli Lohi

Avaa suusi, pääskysen poika

Lapin luonto oli Laestadiuksen ”yrttitarhaa”. Siellä hän viihtyi, ja siellä hän tunsi olevansa kotonaan. Hänestä kehittyi yksi aikansa parhaista Lapin kasviston tuntijoista. Laestadius maalasi saarnoissaan Lapin maisemaa ainutlaatuisella tavalla. Hän riisui teologialta kaavun ja asetti sen kasvotusten arkitodellisuuden kanssa.

20 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi