Tiistai 15.10.2019
"
Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi kuin pilven, sinun syntisi kuin pilviverhon. Palaa minun luokseni, minä olen lunastanut sinut vapaaksi. Jes. 44:22

Ennustusten mukainen tehtävä

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 11.12.2016 15:23 | Päivämies


Asioihin on helpompi suhtautua, kun niistä on jotakin tietoa etukäteen. Jumalakin halusi valmistaa ihmisiä Vapahtajan tulemiseen.
Raamatun lehdiltä avautuu Jumalan pelastushistorian kokonaisuus, jossa Johannes Kastajalla oli oma ennustusten mukainen tehtävänsä Vapahtajan tienraivaajana.

Omalla elämällämme voimme nähdä monta tarkoitusta. Johannes Kastajan koko elämä keskittyi tienraivaajan tehtävään. Hän eli erakkona autiomaassa. Hän ei vain kuuluttanut Messiaan tuloa, vaan saarnasi parannusta, jotta ihmiset olisivat valmiita ottamaan pelastajansa vastaan. Johanneksen elämän yksinkertaisuus saa ajattelemaan, voisimmeko mekin ottaa nykyelämän moninaisuudesta askelia yksinkertaisuutta kohti.

Ennustusten Elia

Johannes tiedosti hyvin oman asemansa. Hän kuvaa suhdettaan Jeesukseen: ”Sulhanen on se, jolla on morsian. Mutta sulhasen ystävä seisoo hänen vieressään ja kuuntelee, mitä hän puhuu, ja iloitsee suuresti sulhasta kuunnellessaan. Niin iloitsen minäkin, ja iloni on nyt täydellinen. Hänen on tultava suuremmaksi, minun pienemmäksi.” (Joh. 3:29–30.)

Johannes oli nöyrä, vaikkakin samalla hyvin suorapuheinen. Onkin hyvä huomata, että parannussaarna nousee nöyryydestä ja rakkaudesta. Sitä ei tarvitse tehostaa inhimillisellä voimalla. Jumala antaa sen, mikä on tarpeen.

Jeesus arvosti edelläkulkijaansa: ”Totisesti: yksikään naisesta syntynyt ei ole ollut Johannes Kastajaa suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on taivasten valtakunnassa, on suurempi kuin hän. Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta, ja uskokaa tai älkää, juuri hän on Elia, jonka oli määrä tulla.” (Matt. 11:11–14; Mark. 9:11–13.)

Johannes itse ei tahtonut, että ihmiset olisivat puhuneet hänestä profeettana tai Eliana (Joh. 1:19–27). Jeesus kuitenkin vahvisti, että hän on ennustusten Elia (Mal. 3:23–24). Jumala voi antaa vastuullisia tehtäviä, mutta silloinkin on hyvä säilyä yhtenä vähäisenä.

Jeesus ja Johannes eivät olleet tekemisissä ennen Jeesuksen kastetta Jordanilla (Luuk. 1:80). Silti he tiesivät oman tehtävänsä ja myös toistensa tehtävät. Vain Pyhän Hengen toiminta (2. Piet. 1:21) selittää sen, että Johannes tunnisti Jumalan Karitsan, joka ottaa pois maailman synnin (Joh. 1:29–34). Messiaaseen liitettiin monenlaisia odotuksia. Monet odottivat jotakin kunniakkaampaa kuin häpeällistä ristinkuolemaa.

Johanneksen puhe Jumalan Karitsasta kertoo, että hän ymmärsi, millaisen uhrin Jeesus tulisi antamaan. Muille ihmisille Jeesuksen teot olivat tuntomerkkinä. Jeesus sanoi: ”Viisauden teoista Viisaus tunnetaan.” Johanneskin sai epäilysten keskelle vankilaan Jeesukselta vahvistavan viestin, että Jesajan ennustukset toteutuvat hänen teoissaan (Matt. 11:1–6).

Osa pelastushistoriaa

Pelastushistoria on vielä kesken. Jeesus opetti valvomaan, seuraamaan ajan merkkejä ja päättelemään niistä, milloin loppu on käsillä. Me olemme osa pelastushistoriaa, meillä on siinä lähettilään tehtävä. Viimeisen osan pelastushistoriasta saamme myös elää todeksi.

Jumalan lupaukset ovat aina tapahtuneet ajallaan. Voimme luottaa siihen, että Jeesus myös tulee toisen kerran maan päälle. Pietari kirjoittaa: ”Me voimme entistä lujemmin luottaa profeetalliseen sanaan. Ja hyvin teette tekin, jos kiinnitätte katseenne siihen kuin pimeässä loistavaan lamppuun.” (2. Piet. 1:19.)

Teemme evankeliumin työtä rukoillen, että se kelpaisi ihmisille, eikä sitä torjuttaisi niin kuin tapahtui Jeesuksen vertauksessa torin lapsista (Matt. 11:16–17). Meillä on monesti erilaiset ilon ja surun aiheet kuin uskosta osattomilla. Ehkä sekin on merkki, joka saa jonkun etsimään Jumalan valtakuntaa.

Jumalan valtakunta ei Johanneksen ja Jeesuksen opetuksissakaan tullut esille sellaisena kuin monet odottivat. Monet halusivat pitää kiinni omista käsityksistään, ja sen takia Johannes ja Jeesus joutuivat kärsimään vastustusta ja lopulta väkivaltaisen kuoleman (Matt. 11:12). Jumala voi antaa meillekin rohkeutta pitää pelastuksen sanomaa esillä. 

Ilari Kinnunen
Julkaistu Päivämiehessä 7.12.2016.

Kuvituskuva: SRK:n kuva-arkisto

Evankeliumiteksti Matt. 11:11–19

Biblia
Totisesti sanon minä teille: kaikkein niiden seassa, jotka vaimoista syntyneet ovat, ei ole yhtäkään suurempaa kuin Johannes Kastaja tullut; mutta kuitenkin se, joka vähin on taivaan valtakunnassa, on häntä suurempi. Mutta hamasta Johannes Kastajan päivistä, niin tähän asti, kärsii taivaan valtakunta väkivaltaa, ja väkevät repivät sen itsellensä. Sillä kaikki prophetat ja laki ovat Johannekseen asti ennustaneet. Ja jos te tahdotte ottaa vastaan: hän on se Elias, joka tuleva on. Jolla on korvat kuulla, se kuulkaan! Vaan minkä verraksi minä tämän sukukunnan vedän? Hän on lasten vertainen, jotka turulla istuvat ja huutavat kumppaneillensa ja sanovat: me soitimme huilua teidän edessänne, ja ette hypänneet: me olemme veisanneet teille murhevirsiä, ja ette itkeneet. Sillä Johannes tuli ei syöden eikä juoden, ja he sanovat: hänellä on perkele. Ihmisen Poika tuli syöden ja juoden, ja he sanovat: katso ihmistä, syömäriä ja viinan juomaria, Publikanein ja syntisten ystävää. Mutta viisaus vanhurskautetaan lapsiltansa.

Raamattu 1992
Jeesus sanoi: ”Totisesti: yksikään naisesta syntynyt ei ole ollut Johannes Kastajaa suurempi, mutta kaikkein vähäisin, joka on taivasten valtakunnassa, on suurempi kuin hän. Johannes Kastajan päivistä asti taivasten valtakunta on ollut murtautumassa esiin, ja jotkut yrittävät väkivalloin temmata sen itselleen. Kaikki profeetat ja laki ovat Johannekseen asti olleet ennustusta, ja uskokaa tai älkää, juuri hän on Elia, jonka oli määrä tulla. Jolla on korvat, se kuulkoon! Mihin minä vertaisin tätä sukupolvea? Se on kuin torilla istuvat lapset, jotka huutavat toisilleen: ’Me soitimme teille huilua, mutta te ette tanssineet, me pidimme valittajaisia, mutta te ette itkeneet mukana.’ Johannes tuli, hän ei syö eikä juo, ja ihmiset sanovat: ’Hänessä on paha henki.’ Ihmisen Poika tuli, hän syö ja juo, ja ihmiset sanovat: ’Mikä syömäri ja juomari, publikaanien ja muiden syntisten ystävä!’ Mutta Viisauden teoista Vii­saus tunnetaan!”

Elina Sneck
Kuv. Sirkku Saukonoja

Keltakultakulleroinen

Elina Sneckin hellänhauskoissa vauvarunoissa eletään mukana vauva-arjessa – vauva syö roskia, mönkii, tonkii, luuttuaa lattiat ja nuohoaa takan. Väliin se jokeltaa ihanasti ja nukkuu sinisiipien unia. Hyväntuuliset runot pysäyttävät rakkauden ihmeen äärelle.

18 €

Harri Vähäjylkkä
Piirrokset Anna Ratilainen

Tahdon

Tahdon-kirjassa opetellaan askel kerrallaan vanhemmuutta, ratkotaan kommunikointiongelmia puolisoiden välillä ja kohdataan yhdessä, mitä vastaan tulee: menetyksiä, rakkautta, väsymystä, syntymän ihmettä ja erilaisia näkemyksiä uskovaisena elämisestä.

18 €

Toim. Anna Illikainen, Olli Lohi ja Päivi Martikainen

Vaellanko valossa? Ajankohtaista 2019

Yhteiskunnan moniarvoisuus tulee ihmistä usein vastaan arkielämässä. Vuosikirja 2019 avaa näkökulmia uskovaisena elämiseen tässä ajassa. Kirjoittajat pohtivat, miten kristilliset arvot näkyvät kodissa ja työelämässä ja miten toimia rakentavasti yhteiskunnassa erilaisten aatteiden ja virtausten keskellä. Kirjoituksissa käsitellään myös ihmisen vastuuta luonnosta, toisten kohtaamista ja oman paikan löytämistä.

23 €

Toim. Sanna Isopahkala

Pysytään kuulolla

Kirjassa kokemuksiaan avaavat sekä seuraradion kuuntelijat että tekijät. Kirjaan on myös koottu SRK:n radiotyön historiaa ja merkkipaaluja.

20 €

Virsiä Suomenlinnassa, CD-133

Äänitteellä on kesästä, Suomen luonnosta ja isänmaasta kertovia virsiä yhteislauluna. Laulujen kautta välittyy laulamisen ilo, rohkaiseva ja turvallinen sanoma sekä syvä kiitollisuus Jumalan luomistyötä kohtaan. 

22 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi