Lauantai 26.5.2018
"
Kristus on niin kuin ihmisruumis, joka on yksi kokonaisuus mutta jossa on monta jäsentä; vaikka jäseniä on monta, ne kaikki yhdessä muodostavat yhden ruumiin. 1 Kor. 12:12

Hyviä terveisiä haudalta

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 17.4.2017 07:00 | Päivämies


Magdalan Marian oli palattava myöhemmin päivällä uudestaan Jeesuksen haudalle aamuvarhaisen käyntinsä jälkeen. 
Marian mielessä paloi kysymys: Mihin Jeesus on viety? Rakkaan Vapahtajan tapaaminen tuntui tärkeältä, vaikka Maria oli omin silmin nähnyt, kuinka Jeesus ristillä kallisti päänsä ja vaipui kuoleman uneen. (Matt. 27:56, Mark. 15:40, Joh. 19:25, 30.)

Uskollinen Jeesuksen seuraaja

Evankelista kertoo Magdalan Marian lähteneen mukaan, kun Jeesus opetuslapsineen kulki ”kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään” Jumalan valtakunnan evankeliumia julistaen (Luuk. 8:1). Opetuslasten ja Marian lisäksi matkaseurueessa oli myös muutamia muita naisia. Nimeltään heistä mainitaan Johanna, jonka aviopuoliso Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, ja Susanna.

Susannan elämänvaiheista ei kerrota enempää, mutta Marian aiemmasta elämästä mainitaan lyhyesti, että Jeesus oli ajanut hänestä ulos seitsemän pahaa henkeä (Luuk. 8:2). Rakkaus Jeesukseen oli saanut Marian ja muut mukana seuraavat naiset avustamaan Jeesusta ja opetuslapsia omilla varoillaan (Luuk. 8:3).

Maria seurasi Jeesusta uskollisesti. Hän kulki Golgatalle ja katseli omin silmin ristillä kärsivän Vapahtajan viimeisiä hetkiä (Matt. 27:55,56).  Yhdessä toisen Marian kanssa hän istui katselemassa, kun Joosef, rikas arimatialainen, vei Nikodemoksen kanssa Jeesuksen ruumiin itselleen varaamaansa hautakammioon ja sulki oviaukon suurella kivellä (Matt. 27:57–61, Joh. 19:38–40).

Marian murhe

Pääsiäisaamun varhainen vierailu aamuhämärissä Jeesuksen haudalla (Joh. 20:1) oli jättänyt polttavan kysymyksen: Mihin Jeesus on viety? Asiaa piti lähteä selvittämään palaamalla uudestaan haudalle.

Kivi oli jo aamulla ollut pois haudan suulta, joten murheen murtama, itkevä Maria voi nähdä hautaluolan sisälle. Nyt hauta ei ollutkaan tyhjä, vaan kaksi valkopukuista enkeliä istui Jeesuksen leposijalla, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä, mutta Jeesus ei ollut haudassa.
Raamatussa kuvatuissa enkelikohtaamisissa, esimerkiksi jouluevankeliumissa, kerrotaan enkelien herättäneen sekä pelkoa että iloa. Maria ei näytä sen enempää pelästyvän kuin myöskään ilostuvan enkeleiden näkemisestä.

Marian murhe oli niin syvä, että kaikki muu väistyi. Oli vain yksi kysymys: Missä Jeesus on? Tätä hän myös kysyy taaksensa ilmestyneeltä, puutarhuriksi luulemaltaan henkilöltä.

Sanan voima

Vastaukseksi kysymykseensä Maria saa vain yhden sanan – sanan, joka ei millään tavalla liity hänen esittämäänsä kysymykseen: ”Maria”. Tuo sana antaa paljon enemmän kuin vain vastauksen esitettyyn kysymykseen.

Murheen murtama nainen kuulee tutulla äänellä lausuttuna oman nimensä. Nimeltä esitetty kutsu kääntää Marian katseen tyhjän haudan leposijasta kohti rakasta ääntä ja ylösnoussutta Vapahtajaa. Samassa Marian suu avautuu uskontunnustukseen: Rabbuuni, Opettajani.  Maria saa kokea henkilökohtaisesti profeetan lupauksen toteutuvan Jeesuksen sanassa: ”Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun (Jes. 43:1).

Jeesuksen kehotus ja rakkaus Vapahtajaan sai Marian liikkeelle. Vaikka hän ei vielä saanut koskea Mestariinsa, toisin kuin Tuomas viikkoa myöhemmin (Joh. 20: 26-28), hänellä oli Jeesuksen sana ja omakohtainen kokemus. Näistä hän lähti iloiten kertomaan opetuslapsille.

Oman kokemuksemme vahvistama sana on myös tämän päivän sanansaattajien työaseena. Saamme julistaa Jumalan valtakunnan kutsua kertomalla osaksemme tulleesta Jumalan rakkaudesta ja ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Vapahtajasta, joka on omiensa kanssa joka päivä maailman loppuun asti. Ylösnoussut on lupauksensa mukaan siellä, missä hänen seuraajansa, vaikkapa vain kaksi, kokoontuu hänen nimeensä (Matt. 18:20). Ja missä Jeesus on, siellä on hyvä olla.

Seppo Jokelainen
Julkaistu Päivämiehessä 12.4.2017

Kuvituskuva: Matias Haaraniemi

Jukka Palola

Puhetta Jumalalle ja Jumalasta

Kirja on Psalmien kirjan selitysteos, kommentaari, joka avaa psalmien taustoja ja vertailee psalmikäännöksiä. Teos myös valottaa tekstien syntyyn vaikuttaneita historiallisia tapahtumia. 

35 €

Anita Kallio

Koti odottaa asujaansa

Runokirja, jossa käsitellään kotia eri näkökulmista: osana minuutta, kaupunkia, uuden syntymistä ja uskovaisten yhteyttä. Kodin suojaan voi majoittua ihmisen kokoinen epätäydellisyys. Huumorintajuinen kertoja puhuu yhtä lempeästi kimalaisista kuin kalamiehistä kahvitauolla. 

17 €

Kuv. Vuokko Kraft

Lasten värityskirja

Värityskirja, joka sisältää yli 40 kuvaa eläimistä, kodin puuhista ja seuratilanteista. Osa kuvista on uusia, osa aiemmin Siionin kevät -lehdessä julkaistuja. Kirja on sopivan pienikokokoinen mukaan otettavaksi. 

5 €

Alussa oli Sana

Äänite sisältää kamarikuoron esittämiä virsiä ja Siionin lauluja sekä luettuja raamatuntekstejä. Kuoroa johtaa Vesa Linnanmäki, tekstit lukee Matti Kontkanen. Säestyssoittimina ovat sello, huilu ja urut.

24 €

Marja-Liisa Vähäsöyrinki

Poikamies

Pienoisromaani Poikamies kertoo Kaalepin arjesta, elämän tarkoituksen etsimisestä ja uskon kamppailusta. Helppolukuinen kirja on huumorilla höystetty. Teos on jatko-osa aiemmin julkaistulle Kaaleppi-romaanille. 

17 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi