Maanantai 22.4.2019
"
Herra on todella noussut kuolleista! Luuk. 24:34

Hyviä terveisiä haudalta

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 17.4.2017 07:00 | Päivämies


Magdalan Marian oli palattava myöhemmin päivällä uudestaan Jeesuksen haudalle aamuvarhaisen käyntinsä jälkeen. 
Marian mielessä paloi kysymys: Mihin Jeesus on viety? Rakkaan Vapahtajan tapaaminen tuntui tärkeältä, vaikka Maria oli omin silmin nähnyt, kuinka Jeesus ristillä kallisti päänsä ja vaipui kuoleman uneen. (Matt. 27:56, Mark. 15:40, Joh. 19:25, 30.)

Uskollinen Jeesuksen seuraaja

Evankelista kertoo Magdalan Marian lähteneen mukaan, kun Jeesus opetuslapsineen kulki ”kaupungista kaupunkiin ja kylästä kylään” Jumalan valtakunnan evankeliumia julistaen (Luuk. 8:1). Opetuslasten ja Marian lisäksi matkaseurueessa oli myös muutamia muita naisia. Nimeltään heistä mainitaan Johanna, jonka aviopuoliso Kuusas oli Herodeksen korkeita virkamiehiä, ja Susanna.

Susannan elämänvaiheista ei kerrota enempää, mutta Marian aiemmasta elämästä mainitaan lyhyesti, että Jeesus oli ajanut hänestä ulos seitsemän pahaa henkeä (Luuk. 8:2). Rakkaus Jeesukseen oli saanut Marian ja muut mukana seuraavat naiset avustamaan Jeesusta ja opetuslapsia omilla varoillaan (Luuk. 8:3).

Maria seurasi Jeesusta uskollisesti. Hän kulki Golgatalle ja katseli omin silmin ristillä kärsivän Vapahtajan viimeisiä hetkiä (Matt. 27:55,56).  Yhdessä toisen Marian kanssa hän istui katselemassa, kun Joosef, rikas arimatialainen, vei Nikodemoksen kanssa Jeesuksen ruumiin itselleen varaamaansa hautakammioon ja sulki oviaukon suurella kivellä (Matt. 27:57–61, Joh. 19:38–40).

Marian murhe

Pääsiäisaamun varhainen vierailu aamuhämärissä Jeesuksen haudalla (Joh. 20:1) oli jättänyt polttavan kysymyksen: Mihin Jeesus on viety? Asiaa piti lähteä selvittämään palaamalla uudestaan haudalle.

Kivi oli jo aamulla ollut pois haudan suulta, joten murheen murtama, itkevä Maria voi nähdä hautaluolan sisälle. Nyt hauta ei ollutkaan tyhjä, vaan kaksi valkopukuista enkeliä istui Jeesuksen leposijalla, toinen pääpuolessa ja toinen jalkopäässä, mutta Jeesus ei ollut haudassa.
Raamatussa kuvatuissa enkelikohtaamisissa, esimerkiksi jouluevankeliumissa, kerrotaan enkelien herättäneen sekä pelkoa että iloa. Maria ei näytä sen enempää pelästyvän kuin myöskään ilostuvan enkeleiden näkemisestä.

Marian murhe oli niin syvä, että kaikki muu väistyi. Oli vain yksi kysymys: Missä Jeesus on? Tätä hän myös kysyy taaksensa ilmestyneeltä, puutarhuriksi luulemaltaan henkilöltä.

Sanan voima

Vastaukseksi kysymykseensä Maria saa vain yhden sanan – sanan, joka ei millään tavalla liity hänen esittämäänsä kysymykseen: ”Maria”. Tuo sana antaa paljon enemmän kuin vain vastauksen esitettyyn kysymykseen.

Murheen murtama nainen kuulee tutulla äänellä lausuttuna oman nimensä. Nimeltä esitetty kutsu kääntää Marian katseen tyhjän haudan leposijasta kohti rakasta ääntä ja ylösnoussutta Vapahtajaa. Samassa Marian suu avautuu uskontunnustukseen: Rabbuuni, Opettajani.  Maria saa kokea henkilökohtaisesti profeetan lupauksen toteutuvan Jeesuksen sanassa: ”Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun (Jes. 43:1).

Jeesuksen kehotus ja rakkaus Vapahtajaan sai Marian liikkeelle. Vaikka hän ei vielä saanut koskea Mestariinsa, toisin kuin Tuomas viikkoa myöhemmin (Joh. 20: 26-28), hänellä oli Jeesuksen sana ja omakohtainen kokemus. Näistä hän lähti iloiten kertomaan opetuslapsille.

Oman kokemuksemme vahvistama sana on myös tämän päivän sanansaattajien työaseena. Saamme julistaa Jumalan valtakunnan kutsua kertomalla osaksemme tulleesta Jumalan rakkaudesta ja ristiinnaulitusta ja ylösnousseesta Vapahtajasta, joka on omiensa kanssa joka päivä maailman loppuun asti. Ylösnoussut on lupauksensa mukaan siellä, missä hänen seuraajansa, vaikkapa vain kaksi, kokoontuu hänen nimeensä (Matt. 18:20). Ja missä Jeesus on, siellä on hyvä olla.

Seppo Jokelainen
Julkaistu Päivämiehessä 12.4.2017

Kuvituskuva: Matias Haaraniemi

Tapio Holma

Ettekö ole lukeneet? Sytykkeitä Raamatun tutkimiseen

Kirja nostaa esiin raamatunkohtia, joiden henkilökuvat tai tapahtumat antavat ajattelemisen aihetta. Monet henkilöistä ovat Raamatun suurten kertomusten sivuhahmoja, tavallisia ihmisiä, joiden kohdalle Jeesus pysähtyi, tai jotka Jumala valitsi työvälineikseen.
Pääosa kirjoituksista on julkaistu aiemmin Päivämiehen Kapsäkki-liitteessä.

19 €

Kiiruhda katsomaan – Pääsiäinen sävelin

Pääsiäisajan virsiä, Siionin lauluja ja muuta pääsiäismusiikkia sisältävä äänite on jatkoa Joulu sävelin -äänitteen aloittamalle soitinmusiikin sarjalle. Jeesuksen kärsimystä ja kuolemaa käsittelevä osuus vie kuulijan keskelle Golgataa ja kristikunnan suurta surua. Äänitteen loppupuolella surumielisyys väistyy ja kuoleman voiton sanoma tuo lohtua ja iloa.

24 €

Hanna Aho
Kuvittanut Silja-Maria Wihersaari

Minne Taivaan Isä meni?

Kertomus lapsenuskosta ja ihmeellisestä varjeluksesta maailmassa, jossa ei uskota Jumalaan. Mukana on CD-äänikirja.

22 €

Toimittanut Olli Lohi

Avaa suusi, pääskysen poika

Lapin luonto oli Laestadiuksen ”yrttitarhaa”. Siellä hän viihtyi, ja siellä hän tunsi olevansa kotonaan. Hänestä kehittyi yksi aikansa parhaista Lapin kasviston tuntijoista. Laestadius maalasi saarnoissaan Lapin maisemaa ainutlaatuisella tavalla. Hän riisui teologialta kaavun ja asetti sen kasvotusten arkitodellisuuden kanssa.

20 €

Toimittanut Hanna Kallunki

Hyvä että kerroit

Blogitekstejä elämästä, uskosta ja toivosta

Teksteissä avautuu ikkunoita Päivämiehen blogikirjoittajien arkeen ja ajatuksiin. Kirjoituksissa pohditaan niin keskeneräisyyttä ja katoavaisuutta kuin harrastuksen olemusta ja kasvatuksen haasteita. Kipu ja kaipaus, ilo ja toivo, elämän ihmettely saavat muotonsa sanoissa.

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi