Perjantai 26.4.2019
"
Herra, minun Jumalani, kukaan ei ole sinun vertaisesi! Sinä olet tehnyt suuria tekoja, sinä ajattelet meidän parastamme. Ps. 40:6

Ristin uhri oli täydellinen

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 26.12.2017 07:00 | Päivämies
Tapaninpäivänä muistamme kristikunnan ensimmäistä marttyyria, Stefanosta. Kautta aikojen uskovaiset ovat joutuneet kärsimään todistaessaan uskostaan.
Jeesus oli saapunut Jerusalemiin ja lapset temppelissä huusivat hänelle: ”Hoosianna, Davidin poika!” Ylipapit, fariseukset ja lainopettajat suuttuivat tästä, heille lasten ja imeväisten kiitos-äänet olivat vieraita. (Matt. 21:15–16.)

Jeesus piti temppelissä fariseuksia ja lainoppineita vastaan nuhtelevan puheen, josta päivän evankeliumiteksti on päätösosa. Fariseukset ja lainopettajat eivät halunneet mennä taivasten valtakuntaan, eivätkä päästäneet niitäkään, jotka halusivat mennä (Matt. 23:13).

Vanhan liiton aikana Jumala lähetti voimallisia profeettoja neuvomaan Herran kansalle autuuden tietä. He joutuivat kokemaan vainoa. Heidän sydämen uskostaan nouseva, Jumalalle kelpaava uhrinsa herätti kateuden omavanhurskaissa (1. Moos. 4:3–8) ja heidän saarnansa nosti vihan ekumeniahenkisissä kirkonmiehissä (2. Aik. 24:17–21).

Näin myös vanhan liiton uskovaiset todistivat verellään Jumalan vanhurskaudesta ja kuuliaisuudestaan Jumalan sanalle.

Temppeli jää asujaansa vaille

Jerusalemin temppeli oli juutalaisen uskonnon ja jumalanpalveluselämän keskus. Lainopettajille ja fariseuksille uskonelämän perustana oli Mooseksen laki ja kuuluminen ympärileikkauksen sakramentin kautta Abrahamin sukukuntaan.

Jeesus sanoi Mooseksen istuimen olevan heidän vallassaan ja neuvoi kuuliaisuuteen heitä kohtaan kirkollisena esivaltana. Hän kuitenkin varoitti seuraamasta heidän ulkokultaista kilvoitustaan. (Matt. 23:1–7.)

Jumalan Poika näki lainopettajien ja fariseusten ulkonaisen hartauden läpi omavanhurskaaseen sydämeen, jossa asui viha Jumalan lapsia kohtaan. He tulisivat vielä kerran itkien ja hammasta purren näkemään, miten ihmiset idästä ja lännestä, pohjoisesta ja etelästä kävisivät Jumalan valtakuntaan Abrahamin, Iisakin ja Jaakobin kanssa. Itse he jäisivät suljetuksi ulos. (Luuk. 13:28–29.)

Jeesus kaipasi kyynelsilmin Jerusalemin asukkaita Jumalan valtakuntaan (Luuk. 19:41–44). Hän halusi koota heidät kuin kanaemo kokoaa poikasensa siipiensä suojaan. Jeesus tiesi, millaista tuskaa he tulisivat kärsimään, kun syytön veri viimein tulisi heidän päällensä.

Tämä toteutui vielä saman sukupolven eläessä, kun tuleva Rooman keisari Titus piiritti Jerusalemin ja tuhosi sen temppelin vuonna 70 jKr. Temppeli jäi asujoita vaille.

Kun Jeesus antoi henkensä Golgatan ristillä, maa vavahteli ja temppelin valtava väliverho repesi ylhäältä alas asti (Matt. 27:51). Vanhan liiton kaikkein pyhin, jonne oli pääsy vain ylimmäisellä papilla kerran vuodessa, oli paljastettu.

Vanha liitto oli täytetty. Jeesuksen ristin uhri oli lopullinen, täydellinen uhri, jota vanhan liiton temppelijumalanpalvelus oli kuvannut.

Uuden liiton pappeus

Uudessa liitossa temppeliä ei enää tarvita, sillä me olemme Jumalan temppeli ja Jumalan Henki asuu meissä (1. Kor. 3:16). Leeviläistä pappeutta ei enää ole, vaan Kristuksen valtakunnassa kaikki uskovaiset ovat Pyhän Hengen pappeja (1. Piet. 2:5, 9).

He uhraavat Jumalan puoleen hyväntuoksuisia uhreja. Heillä on pääsy väliverhon, Jeesuksen uhrin, kautta kaikkein pyhimpään eli taivaaseen (Hepr. 10:19-20).

Uskovaiset haluavat uudistaa liittojaan ja Herran Jeesuksen veri puhdistaa heidät kaikesta synnistä. Kilvoituksen helteessä uupuneille julistetaan syntien anteeksiantoa Jeesuksen nimessä ja veressä. Tällainen temppeli ei jää asujaansa vaille.

Uskovainen on maailmalle aina vieras ja muukalainen. Hän todistaa uskostaan maailman keskellä ennen uskoneiden jäljillä, vaikka se tarkoittaisi vastoinkäymisiä ja vainoa. ”Mutta joka kestää loppuun asti, pelastuu” (Matt. 24:13).

Myös meidän aikamme omavanhurskaille fariseuksille ja lainoppineille julistetaan parannusta ja syntien anteeksisaamista. Uskon avaamin silmin epäuskosta parannukseen autettu saa nähdä Herran Jeesuksen.

Hän saa sydämeensä elävän uskon ja huulilleen uuden virren, ylistyslaulun hänelle, joka kerran tulee Herran nimeen. 

Harri Hautala
Julkaistu Päivämiehessä 20.12.2017
 

Tapio Holma

Ettekö ole lukeneet? Sytykkeitä Raamatun tutkimiseen

Kirja nostaa esiin raamatunkohtia, joiden henkilökuvat tai tapahtumat antavat ajattelemisen aihetta. Monet henkilöistä ovat Raamatun suurten kertomusten sivuhahmoja, tavallisia ihmisiä, joiden kohdalle Jeesus pysähtyi, tai jotka Jumala valitsi työvälineikseen.
Pääosa kirjoituksista on julkaistu aiemmin Päivämiehen Kapsäkki-liitteessä.

19 €

Toimittanut Olli Lohi

Avaa suusi, pääskysen poika

Lapin luonto oli Laestadiuksen ”yrttitarhaa”. Siellä hän viihtyi, ja siellä hän tunsi olevansa kotonaan. Hänestä kehittyi yksi aikansa parhaista Lapin kasviston tuntijoista. Laestadius maalasi saarnoissaan Lapin maisemaa ainutlaatuisella tavalla. Hän riisui teologialta kaavun ja asetti sen kasvotusten arkitodellisuuden kanssa.

20 €

Toimittanut Hanna Kallunki

Hyvä että kerroit

Blogitekstejä elämästä, uskosta ja toivosta

Teksteissä avautuu ikkunoita Päivämiehen blogikirjoittajien arkeen ja ajatuksiin. Kirjoituksissa pohditaan niin keskeneräisyyttä ja katoavaisuutta kuin harrastuksen olemusta ja kasvatuksen haasteita. Kipu ja kaipaus, ilo ja toivo, elämän ihmettely saavat muotonsa sanoissa.

Hanna Aho
Kuvittanut Silja-Maria Wihersaari

Minne Taivaan Isä meni?

Kertomus lapsenuskosta ja ihmeellisestä varjeluksesta maailmassa, jossa ei uskota Jumalaan. Mukana on CD-äänikirja.

22 €

Kiiruhda katsomaan – Pääsiäinen sävelin

Pääsiäisajan virsiä, Siionin lauluja ja muuta pääsiäismusiikkia sisältävä äänite on jatkoa Joulu sävelin -äänitteen aloittamalle soitinmusiikin sarjalle. Jeesuksen kärsimystä ja kuolemaa käsittelevä osuus vie kuulijan keskelle Golgataa ja kristikunnan suurta surua. Äänitteen loppupuolella surumielisyys väistyy ja kuoleman voiton sanoma tuo lohtua ja iloa.

24 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi