Torstai 21.6.2018
"
Minä olen kuin eksynyt lammas. Etsi minut! Sinun säädöstesi mukaan minä tahdon elää. Ps. 119:176, 94

Taivas välähtää autiomaan kolkkoudessa

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 18.2.2018 06:41 | Päivämies


Päivän evankeliumi rinnakkaisteksteineen kertoo Jeesuksen ja sielunvihollisen välillä käydystä suuresta taistelusta, joka päättyy Jeesuksen voittoon.
Ensimmäisen paastonajan sunnuntain tekstien keskeinen teema, kiusaukset, on ihmisen elämässä usein kohtaama asia.

Saman päivän Vanhan testamentin teksti, Raamatun ensimmäinen kuvaus kiusauksesta ja sielunvihollisen suuresta voimasta, päättyy syntiinlankeemukseen (1. Moos. 3). Sen seurauksia ihminen kantaa itsessään joka päivä elämänsä loppuun asti. 

Paratiisin täydellisyys

Paratiisin asukkailta ei puuttunut mitään. Puutarhan puut olivat kauniita katsella ja niiden hedelmät hyviä syödä. Paratiisin viljeleminen virheettömissä olosuhteissa sopusoinnussa eläinkunnan kanssa antoi sisältöä elämään. Kun Jumala vielä lahjoitti Adamille sopivan avun, Eevan puolisoksi, oli elämä täydellistä.

Paratiisissa oli myös kiusaaja kätkeytyneenä käärmeen hahmoon odottamassa sopivaa tilaisuutta.

Erämaan karuus

Autiomaan olosuhteet olivat kokonaan toisenlaiset. Karun hiekan peittona ei ollut kasvillisuutta, puhumattakaan hedelmiä kasvavista puista. Eläinkuntaa edustivat vaaralliset pedot.

Sinne, karuihin olosuhteisiin, Jeesus suuntasi kulkunsa vapaaehtoisesti Jumalan Hengen ohjaamana kohta Jordanin kasteelta palattuaan. Seurakseen hän sai Paholaisen, jolle valeasusta kaikkitietävän Jumalan Pojan edessä ei ollut apua. Niinpä Saatana esiintyi omana itsenään valmiina haastamaan Jeesuksen taisteluun.

Vihollisen kaksi strategiaa

Paratiisissa vihollisen strategiana oli herättää epäily Jumalan sanaa kohtaan: sanoiko Jumala todella niin? (1. Moos. 3:1).

Kun epäilyksen herättäminen synnytti keskusteluyhteyden ihmisen kanssa, aseet muuttuivat järeämmäksi, Jumalan sanan tyhjäksi tekemiseksi (1. Moos. 3:4–5). Taktiikka toi paratiisissa viholliselle voiton.

Markus kuvaa Jeesuksen taistelua autiomaassa lyhyesti, vain muutamalla sanalla. ”Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa saatanan kiusattavana.”

Nyt vihollisen taisteluaseeksi ei kelvannut epäilyksen herättäminen Jumalan sanaan, olihan vastassa lihaksi tullut Sana. Oli vaihdettava strategiaa, taisteltava kirjoitetulla sanalla Jeesusta, lihaksi tullutta sanaa vastaan.

Kiusaaja seurasi loppuun asti

Luther on lukenut tarkasti Raamattua ja kiinnittää huomiota siihen, että kiusaaja temppelinmuurikiusauksessa enkelin varjelukseen vedotessaan jättää lainaamastaan psalmitekstistä pois oleellisen sanan.

”Tuo konna jättää syrjään sen, mikä siinä on, että enkelit varjelevat Jumalan lapsia ’kaikilla heidän teillänsä’. - - - Jumalan käskyn mukaisesti enkelien varjelus ei ulotu edemmä kuin siihen tiehen, jota Jumala on käskenyt meidän käydä. Jos käymme tätä Jumalan tietä, enkelit ottavat huomaansa meidät. Perkele kuitenkin jättää syrjään ’Jumalan tien’, soveltaen enkelin varjelusta mihin vain, siihenkin mitä Jumala ei ole käskenyt. Juuri tässä on pukinsorkka ja Jumalan kiusaaminen.”

Erämaan kiusaaja seurasi Jeesusta loppuun asti. Vielä ristillä Jeesuksen korviin kuului kiusaajan houkutus vierellä olevalta ristiltä: ”Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!” (Luuk. 23:39.)

Tietämättä ei hiuskaan putoa

Autiomaan helteessä Jeesus, Elämän leipä, oli nälissään, ja siellä hän, ikuisen elämän veden lähde, oli janoissaan. Siellä Jeesus koki koko ihmiselämän tuskan ja vihollisen voiman ja kavaluuden. Syntisten ihmisten tähden hän suostui tähän kaikkeen vapaaehtoisesti. 

Päivän evankeliumi tuo autiomaan kolkkoon ympäristöön välähdyksen Taivaan Isän huolenpidosta. Enkelit pitivät Jeesuksesta huolta. On turvallista muistaa, että kiusaajan piirittäessäkin Jumalan lapsi on Isän ja hänen enkeleidensä huomassa, eikä yksikään hius tipahda päästä Isän tietämättä (Matt. 10:30). 

Seppo Jokelainen
Julkaistu Päivämiehessä 14.2.2018

Kuvituskuva: H.H.


Evankeliumiteksti Mark. 1:12–13

Raamattu 1992:
Heti sen jälkeen Henki ajoi hänet autiomaahan.

Neljäkymmentä päivää hän oli autiomaassa Saatanan kiusattavana. Hän eli villieläinten joukossa, ja enkelit pitivät hänestä huolta.

Jukka Palola

Puhetta Jumalalle ja Jumalasta

Kirja on Psalmien kirjan selitysteos, kommentaari, joka avaa psalmien taustoja ja vertailee psalmikäännöksiä. Teos myös valottaa tekstien syntyyn vaikuttaneita historiallisia tapahtumia. 

35 €

Alussa oli Sana

Äänite sisältää kamarikuoron esittämiä virsiä ja Siionin lauluja sekä luettuja raamatuntekstejä. Kuoroa johtaa Vesa Linnanmäki, tekstit lukee Matti Kontkanen. Säestyssoittimina ovat sello, huilu ja urut.

24 €

Anita Kallio

Koti odottaa asujaansa

Runokirja, jossa käsitellään kotia eri näkökulmista: osana minuutta, kaupunkia, uuden syntymistä ja uskovaisten yhteyttä. Kodin suojaan voi majoittua ihmisen kokoinen epätäydellisyys. Huumorin-tajuinen kertoja puhuu yhtä lempeästi kimalaisista kuin kalamiehistä kahvitauolla. 

17 €

Kuv. Vuokko Kraft

Lasten värityskirja

Värityskirja, joka sisältää yli 40 kuvaa eläimistä, kodin puuhista ja seuratilanteista. Osa kuvista on uusia, osa aiemmin Siionin kevät -lehdessä julkaistuja. Kirja on sopivan pienikokokoinen mukaan otettavaksi. 

5 €

Marja-Liisa Vähäsöyrinki

Poikamies

Pienoisromaani Poikamies kertoo Kaalepin arjesta, elämän tarkoituksen etsimisestä ja uskon kamppailusta. Helppolukuinen kirja on huumorilla höystetty. Teos on jatko-osa aiemmin julkaistulle Kaaleppi-romaanille. 

17 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi