Tiistai 24.4.2018
"
"Minä olen pannut teidän valittavaksenne elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Valitkaa siis elämä, että te ja teidän jälkeläisenne saisitte elää." 5 Moos. 30:19

Ylösnousemus – elämäksi tai tuomioksi

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 8.4.2018 06:25 | Päivämies


Ilman Jeesuksen ylösnousemusta kristityt olisivat säälittävimpiä kaikista ihmisistä.

Jeesuksen ylösnousemus on kristinuskon perustus.
Ristinkuolemansa jälkeen Jeesus astui alas tuonelaan, mutta nousi kolmantena päivänä kuolleista ja astui ylös taivaisiin. Ellei Kristus olisi todella noussut kuolleista, uskomme olisi pohjaa vailla ja me Jumalan lapset olisimme säälittävimpiä kaikista ihmisistä. (1. Kor. 15:19.)

Aaveeksi luultu ruokailee

Ylösnoussut Jeesus ilmestyi vain omille opetuslapsilleen.

Tekstimme (Luuk. 24:36–49) kertoo, kuinka Jeesus ilmestyi lukittujen ovien takana ja toivotti oppilailleen rauhaa.

Opetuslasten oli vaikea uskoa näkemäänsä. He luulivat näkevänsä aaveen.

Jeesus oli kyllä moneen kertaan puhunut siitä, mitä hänelle tulisi tapahtumaan, mutta opetuslapset eivät olleet ymmärtäneet. Nyt Jeesus osoitti konkreettisin todistein, että ylösnousemus oli totisinta totta.

Oppilaat eivät suinkaan nähneet näkyjä. Kuinka niin moni näkisi saman näyn? Toisaalta Jeesus kehotti koskettamaan häntä, ja hän jopa söi opetuslastensa nähden. (Luuk. 24:39–43.)

Kirjoitusten oli käytävä toteen

Opetuslasten reaktio on hyvin samankaltainen kuin tekstin edellä kerrottujen Emmauksen tien kulkijoiden.

Ylösnoussut Jeesus myös korosti samaa kuin Emmauksen kylässä: Vanhan testamentin kirjoitusten tuli käydä toteen, ja ne toteutuivat Jumalan Pojan ylösnousemuksessa. Näin Raamattu täytettiin.

Ylösnousemusta ei mitenkään voi ymmärtää järjellä. Oppineet kuulijat ivailivat Ateenan Areiopagilla Paavalia, kun hän puhui kuolleiden ylösnousemuksesta. (Ap. t. 17:32.)

Ihmisen järki sanoo, että mihin puu kaatuu, siihen se maatuu. Siksi monet epäuskoiset haluavatkin rientää nautinnosta toiseen: ”Syökäämme ja juokaamme, huomenna kuolemme” (1. Kor. 15:32). 

Ovatko synnit anteeksi

Ihmisen ei ole tarpeellista tietää, miten ylösnousemus käytännössä tapahtuu. 

Jeesus opetti ylösnousemuksesta: ”Totisesti, totisesti: tulee aika – ja se on jo nyt –, jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat, saavat elää, sillä Isä, elämän lähde, on tehnyt myös Pojasta elämän lähteen.

– – Tulee aika, jolloin kaikki, jotka lepäävät haudoissaan, kuulevat hänen äänensä. He nousevat haudoistaan – hyvää tehneet elämän ylösnousemukseen, pahaa tehneet tuomion ylösnousemukseen. (Joh. 5:25–29.)

Viimeisenä päivänä siis kaikki ihmiset nousevat ylös, mutta toisille ylösnousemus on elämäksi, toisille tuomioksi.

Ratkaisevaa on se, onko ihminen eläessään uskonut syntinsä anteeksi Kristuksen ansion kautta vai ei.

Osallisuutemme Jeesuksen esikoisuudesta

Jumalan lapsesta voi usein tuntua, ettei hänellä ole hyviä tekoja.

Paljon evankeliumin työtä tehnyt Paavali kirjoittaa, että todelliset hyvät teot ovatkin Jumalan armon vaikutusta: ”Mutta Jumalan armosta minä olen se mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole mennyt hukkaan. Olen tehnyt enemmän työtä kuin kukaan heistä, en tosin minä itse, vaan Jumalan armo, joka on ollut voimani.” (1. Kor. 15:10.)

Raamatun mukaan Kristus on herätetty kuolleista esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet. Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. (1. Kor. 15:20–21.) Kun uskomme Jeesukseen, olemme osallisia hänen esikoisuudestaan ja ylösnousemuksestaan ja siten pelastettuja.

Varustukseksi korkeuden voima

Entä mitä tarkoitetaan voimalla korkeudesta, jonka Jeesus lupasi omiensa varustukseksi?

Sillä viitataan Pyhään Henkeen, joka ensimmäisenä helluntaina laskeutui näkyvällä tavalla opetuslasten ylle. Pyhän Hengen voimalla heistä tuli rohkeita sananjulistajia, jotka veivät evankeliumia kaikille kansoille. (Ap. t. 2.) 

Sama voima on edelleen Pyhässä Hengessä julistetussa evankeliumissa, joka on Jumalan voima jokaiselle sen uskovalle autuudeksi.

Evankeliumi sisältää ylösnousseen Jeesuksen, ja sen uskomalla pääsee taivaan kotiin. Tätä ilosanomaa Jumalan lapset on kutsuttu julistamaan. 

Tuomo A. Komulainen
Julkaistu Päivämiehessä 28.3.2018

1. sunnuntai pääsiäisestä: Psalmi: Ps. 116:1–9, 1. lukukappale: Sak. 8:12-13, 2. lukukappale: Ap. t. 13:23–33, Evankeliumi: Luuk. 24:36–49

Kuvituskuva: Eero Autio

Anita Kallio

Koti odottaa asujaansa

Runokirja, jossa käsitellään kotia eri näkökulmista: osana minuutta, kaupunkia, uuden syntymistä ja uskovaisten yhteyttä. Kodin suojaan voi majoittua ihmisen kokoinen epätäydellisyys. Huumorintajuinen kertoja puhuu yhtä lempeästi kimalaisista kuin kalamiehistä kahvitauolla. 

17 €

Jukka Palola

Puhetta Jumalalle ja Jumalasta

Kirja on Psalmien kirjan selitysteos, kommentaari, joka avaa psalmien taustoja ja vertailee psalmikäännöksiä. Teos myös valottaa tekstien syntyyn vaikuttaneita historiallisia tapahtumia. 

35 €

Marja-Liisa Vähäsöyrinki

Poikamies

Pienoisromaani Poikamies kertoo Kaalepin arjesta, elämän tarkoituksen etsimisestä ja uskon kamppailusta. Helppolukuinen kirja on huumorilla höystetty. Teos on jatko-osa aiemmin julkaistulle Kaaleppi-romaanille. 

17 €

Alussa oli Sana

Äänite sisältää kamarikuoron esittämiä virsiä ja Siionin lauluja sekä luettuja raamatuntekstejä. Kuoroa johtaa Vesa Linnanmäki, tekstit lukee Matti Kontkanen. Säestyssoittimina ovat sello, huilu ja urut.

24 €

Kuv. Vuokko Kraft

Lasten värityskirja

Värityskirja, joka sisältää yli 40 kuvaa eläimistä, kodin puuhista ja seuratilanteista. Osa kuvista on uusia, osa aiemmin Siionin kevät -lehdessä julkaistuja. Kirja on sopivan pienikokokoinen mukaan otettavaksi. 

5 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi