Tiistai 20.11.2018
"
Hyvä on sen osa, jota sinä, Herra, kasvatat ja jolle sinä opetat lakiasi. Pahana päivänä sinä varjelet häntä, kun hauta jo aukeaa sille, joka rikkoo lakiasi. Ps. 94:12-13

Ahneuteen sisältyy vaaroja

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 18.6.2014 00:00 | Päivämies
Me ihmiset kiinnitämme helposti sydämemme maailman rikkauksiin ja aarteisiin. Ahneus on meitä hyvin lähellä. Raamatun mukaan ahneus on kuitenkin epäjumalanpalvelusta (Kol. 3:5).
Vaarallisuudestaan huolimatta ahneutta voi olla vaikeaa huomata, sillä se kulkee käsi kädessä tyytymättömyyden kanssa. Jos ahneus valtaa kristityn sydämen, se tekee hänestä itselleen palvelijan, jonka talutusnuorasta on vaikea irrottautua.

Ahneus ruokkii myös kovuutta, jonka seurauksena apua tarvitseva lähimmäinen voidaan sivuuttaa. Ahneella ihmisellä myös oikean ja väärän raja on saattanut hämärtyä.

Kertomus omahyväisestä viljelijästä

Sanankuulossa oli tuhansia ihmisiä. Jeesus oli puhumassa heille fariseusten tekopyhyydestä sekä kehotti seuraajiaan tunnustautumaan pelottomasti Kristuksen omiksi. Tässä vaiheessa eräs mies keskeytti hänet ja pyysi Jeesusta jakamaan perinnön hänen ja hänen veljensä välillä.

Jeesus kuitenkin torjui pyynnön. Sen jälkeen hän varoitti ahneudesta ja muistutti siitä, ettei elämää voinut rakentaa omaisuuden varaan.

Jeesus tiesi, mitä mies ajatteli sydämessään. Hän kertoi esimerkkikertomuksen hyvin menestyneestä viljelijästä, jonka maa kasvoi hyvin. Mies toimi viisaasti ja suunnitelmallisesti. Hän päätyi tilannearviossaan rakentamaan ja laajentamaan rakennuksiaan. Jumala oli siunannut häntä, mutta hän ei ymmärtänyt sitä. Hän ei antanut kiitosta eikä kunniaa Jumalalle, vaan kasvoi omissa luuloissaan ja oli tyytyväinen itseensä.

Ahneen ihmisen lohduton loppu

Kaiken omahyväisyyden keskelle mies sai karun ja tylyn viestin: hän kuolisi seuraavana yönä. Ohut elämänlanka oli katkeamassa. Miehen elämä oli iankaikkisuuden näkökulmasta mennyt hukkaan. Miehen sydän oli ollut kiinni tässä ajassa ja tulevaisuudensuunnitelmissa, eikä hänellä enää ollut mahdollisuutta ottaa evankeliumia vastaan. Hän joutui iankaikkiseen eroon Jumalasta.

Kertomuksen tarkoituksena oli herättää ihmiset näkemään oma tilansa. Myös opetuslasten tuli ymmärtää ahneuden petollisuus. Lohduton osa oli odottamassa jokaista ihmistä, joka käytti kaiken energiansa ja sielunsa voiman rikkauden, menestyksen ja kunnian tavoitteluun.

Pyydetään määrätty osa

Jumala on asettanut ihmisen tekemään työtä jokapäiväisen toimeentulonsa eteen. Ihmisen tulisi huolehtia sekä ajallisista että hengellisistä leivisköistä. Elävätuntoinen kristitty haluaa ottaa ajallisen elämän asiat vastaan Jumalan lahjana. Hän pyrkii tekemään tehtävänsä mahdollisimman uskollisesti ja hyvin. Kun Jumala avaa uskon näköaloja, jaksamme paremmin luottaa siihen, että Jumala pitää omistaan hyvän huolen myös tulevina päivinä.

Ihmiselämä on lyhyt. Kaikki Jumalan siunaama ajallinen hyvyys on lahjaa. On aiheellista pyytää taivaalliselta Isältä koti-ikävää, ettei sydän kiinnittyisi ajallisen elämän rikkauksiin ja aarteisiin. Armahdetun syntisen sydän yhtyy vanhan liiton matkamiehen rukoukseen, ettei Taivaan Isä antaisi köyhyyttä tai rikkautta, vaan määrätyn osan ravinnosta (Sananl. 30:8).

Asioiden tärkeysjärjestys

Oleellista on etsiä Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan. Sen ohessa annetaan kaikki tarpeellinen. (Matt. 6:33.)

Asioiden tulisi olla jokaisella ihmisellä oikeassa tärkeysjärjestyksessä. Jumalan lapset haluavat asua koko sydämestään Jumalan armovaltakunnassa. Sen vuoksi on aihetta rukoilla voimia uskonkuuliaisuudessa kilvoittelemiseen. Kerran kysytään vain sitä, ovatko synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa.

Teksti: Hannu Heinänen

Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu: 
2. sunnuntai helluntaista: Ps. 49:6–10, 16–21, Aam. 8:4–8, 2. Kor. 8:1–9, Luuk. 12:13–21 tai Matt. 13:44–46

Julkaistu Päivämiehessä 18.6.2014.
 

Katri Isopahkala ja Heli Säkkinen (toim.)

Siionin Joulu 2018

Siionin Joulu vieraili lampolassa seurailemassa lampaiden elämää. Lehden hartaustekstit kertovat Vapahtajasta, joka toi ihmisille rauhan ja vapauden. Sivuilta löytyy myös hiljaista puhetta joulusta ilman rakasta läheistä. Lisäksi lehti sisältää muun muassa käytännönläheisiä vinkkejä jouluaskareisiin.

7 €

Väinö Havas

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1953. Äänikirja on tehty vuonna 1997 julkaistun uudistetun painoksen pohjalta ja sisältää 43 alkuperäisteokseen kuulunutta kertomusta. Havaksen lämminhenkisissä ja kielellisesti rikkaissa kertomuksissa korostuu kodin, uskonnon ja vapaan isänmaan arvo.

20 €

Toim. Anna Karjula

Elämänpolulla 18 – Usko ja mieli

Usko ja mieli avaa mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä uskon näkökulmasta. Tekstit etsivät vaikeastakin tilanteesta tietä eteenpäin. Joskus paranemisen siemen on kylvetty pieneen hetkeen. Joskus sairauden kanssa on vain opeteltava elämään.

18 €

Taina Pyysaari
Kuvittanut Liisa Seppänen

Pinja ja Paulus

Pinja ja Paulus ovat kaksoset, ja Iisa on heidän hyvä ystävänsä. Siionin keväästä tutut kaverukset keksivät monenlaista puuhaa sisällä ja ulkona. Kuvakirja on mukavaa luettavaa ja katseltavaa niin alle kouluikäisille lapsille kuin pikkukoululaisillekin.

18 €

Iloinen jouluretki, SRKCD-130

Lähde jouluretkelle perinteisten, uusien ja harvinaisempien tonttu- ja leikkilaulujen matkassa. Laulujen kautta edetään joulun odotuksesta kohti jouluvalmisteluja, aattopäivän jännitystä ja joulun suurta juhlaa. Tyttöjen ja poikien lauluryhmiä johtaa Ulla Metsänheimo. Pianoa soittaa Emilia Soranta. Lauluja säestetään myös monin muin soittimin. 

22 €

Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka

JAKSANKO LUOTTAA? -ÄÄNIKIRJA

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?  
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.

20 €

Nuottivihko – Iloinen jouluretki

Lähde jouluiselle musiikkiretkelle! Retki alkaa joulun odotuksesta ja etenee jouluvalmistelujen kautta kohti aattopäivän jännitystä ja joulun suurta juhlaa. Retkelle lähdetään perinteisten, uusien ja harvinaisempien tonttu- ja leikkilaulujen matkassa.

18 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi