Keskiviikko 16.1.2019
"
Hän pelasti meidät pesemällä meidät puhtaiksi, niin että synnyimme uudesti ja Pyhä Henki uudisti meidät. Tit. 3:5

Pitääkö kaikkia ihmisiä rakastaa?

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 8.7.2018 06:52 | Päivämies


Kristuksen antama rakkauden laki sulkee huomaansa kaikki ihmiset.
Viimeisimpinä opetuksinaan ennen kärsimistään Jeesus muistutti opetuslapsiaan siitä, miten tärkeää heidän on säilyttää keskinäinen
rakkaus. Se on tuntomerkki, jonka avulla Jumalan tahdon täyttäjät erottuvat maailman kaikista muista Herran nimeä käyttävistä uskonharjoittajista (Joh. 13:35, Matt. 7:21).

Päivän evankeliumitekstissä Jeesus laajentaa opetuslasten rakkauden kohteeksi kaikki ihmiset – nekin, joiden taholta he ovat kokeneet ja joutuvat kokemaan vihamielistä suhtautumista ja vieläpä vainoakin.

Mooseksen laki ja Jeesuksen laki

Jeesuksen omien kohtalona on usein ollut vastustuksen kohtaaminen eri muodoissaan. Äärimmillään se on ollut joutumista tuliroviolle tai petoeläinten saaliiksi. Apostolien tekojen maininta uskovaisista koko kansan suosiossa (Ap. t. 2:47) on poikkeuksellista.

Evankeliumitekstistä välittyy Jeesuksen sanoina kuva uskovaisista vihan, kirouksen ja parjauksen kohteena. Jeesuksen seuraaja voi
joutua kokemaan myös väkivaltaa ja epäoikeudenmukaista kohtelua. Miten tähän kaikkeen tulisi suhtautua?

Mooseksen laki ottaa kantaa väkivallan kohtaamiseen (3. Moos. 24:15–22). Keskeisenä periaatteena on ”silmä silmästä, hammas hampaasta”. Näin opetti Mooseksen laki, mutta Jeesus antoi seuraajilleen uuden lain, rakkauden
lain. Viha voitetaan rakkaudella, kirous voitetaan siunauksella, parjaajien puolesta tulee rukoilla.

Väkivaltaa vastaan ei tule käydä väkivallalla vaan nöyryydellä, ja riisto tulee kohdata hyvyydellä. Minkälainen maailma olisikaan, jos
nämä Jeesuksen neuvot saisivat ohjata kaikkien ihmisten elämää!

Vihollisen kohtaaminen

Päivän Vanhan testamentin teksti kuvaa Israelin ja sen viholliskansan Syyrian erään sodan erikoisen lopputuloksen (2. Kun. 6: 8–23). Profeetta Elisa paljasti Israelin kuninkaalle Syyrian kuninkaan salaiset sotilaiden tiedusteluretket, ja näin Israelin kuningas tiesi varautua tulevaan hyökkäykseen.

Aamun valjettua Dotanissa Elisan palvelija näki kauhukseen kaupunkia piirittävät vihollisen ratsujoukot. Elisan pyynnöstä Jumala avasi myös puolustusrintaman näkymän. Vuori Elisan ympärillä oli täynnä tulisia hevosia ja vaunuja.

Voitto oli siis varma, mutta sotastrategia oli tavallisesta poikkeava. Vaikka vihollinen oli lyötävissä helposti viimeiseen mieheen, näin
ei saanut tehdä. Verilöylyn sijaan Israelin kuningas järjesti viholliselle suuret ruokapidot, jonka jälkeen se sai rauhassa palata kotiinsa. Vihollisuudet loppuivat siihen. Paha voitettiin hyvällä.

Kultainen sääntö

Tekstimme viimeiset sanat – niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille – tunnetaan nimellä kultainen sääntö. Samansisältöinen ohje löytyy lähes kaikista maailmanuskonnoista. Lyhyt ja yksinkertainen ohje, jonka mukaan eläminen lopettaisi riidat ja taistelut niin yksittäisten ihmisten kuin kansakuntienkin välillä.

Syntiinlankeemuksen synkkä perintö on tehnyt ihmisen kykenemättömäksi hyvään ja taipuvaiseksi pahaan. Paavalin esittämä kuvaus lopunajan ihmisestä on karua luettavaa: ”Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa.” (2. Tim 3:2–4.) Kuvauksessa ei näy kultaisen säännön yksinkertainen ohje, mutta synnin vaikutteita vastaan taistelee myös elämän tiellä kulkija.

Jeesus täytti Jumalan tahdon viimeistä piirtoa myöten. Rakkauden uhritie vei hänet meidän edestämme ristinpuulle. Jeesuksen parantavat haavat hoitavat taisteluissa haavoittuneita ja turvaavat matkaamme taivaan kotiin.

”Häntä herjattiin, mutta hän ei vastannut herjauksella, hän kärsi, mutta ei uhkaillut, vaan uskoi itsensä oikeamielisen tuomarin
haltuun. Itse, omassa ruumiissaan, hän ’kantoi meidän syntimme’ ristinpuulle, jotta me kuolisimme pois synneistä ja eläisimme vanhurskaudelle. ’Hänen haavansa ovat teidät parantaneet.’” (1. Piet. 2:23–24.)

Seppo Jokalainen
Julkaistu Päivämiehessä 4.7.2018

Kuvituskuva: Elja Maaninka

Lisää aiheesta:

Toim. Anna Karjula

Elämänpolulla 18 – Usko ja mieli

Usko ja mieli avaa mielenterveyteen liittyviä kysymyksiä uskon näkökulmasta. Tekstit etsivät vaikeastakin tilanteesta tietä eteenpäin. Joskus paranemisen siemen on kylvetty pieneen hetkeen. Joskus sairauden kanssa on vain opeteltava elämään.

18 €

Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka

JAKSANKO LUOTTAA? -ÄÄNIKIRJA

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?  
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.

20 €

Väinö Havas

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1953. Äänikirja on tehty vuonna 1997 julkaistun uudistetun painoksen pohjalta ja sisältää 43 alkuperäisteokseen kuulunutta kertomusta. Havaksen lämminhenkisissä ja kielellisesti rikkaissa kertomuksissa korostuu kodin, uskonnon ja vapaan isänmaan arvo.

20 €

Taina Pyysaari
Kuvittanut Liisa Seppänen

Pinja ja Paulus

Pinja ja Paulus ovat kaksoset, ja Iisa on heidän hyvä ystävänsä. Siionin keväästä tutut kaverukset keksivät monenlaista puuhaa sisällä ja ulkona. Kuvakirja on mukavaa luettavaa ja katseltavaa niin alle kouluikäisille lapsille kuin pikkukoululaisillekin.

18 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi