Keskiviikko 24.7.2019
"
Minut armahdettiin, jotta Kristus Jeesus juuri minussa osoittaisi, kuinka suuri hänen kärsivällisyytensä on. 1 Tim. 1:16

Pitääkö kaikkia ihmisiä rakastaa?

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 8.7.2018 06:52 | Päivämies


Kristuksen antama rakkauden laki sulkee huomaansa kaikki ihmiset.
Viimeisimpinä opetuksinaan ennen kärsimistään Jeesus muistutti opetuslapsiaan siitä, miten tärkeää heidän on säilyttää keskinäinen
rakkaus. Se on tuntomerkki, jonka avulla Jumalan tahdon täyttäjät erottuvat maailman kaikista muista Herran nimeä käyttävistä uskonharjoittajista (Joh. 13:35, Matt. 7:21).

Päivän evankeliumitekstissä Jeesus laajentaa opetuslasten rakkauden kohteeksi kaikki ihmiset – nekin, joiden taholta he ovat kokeneet ja joutuvat kokemaan vihamielistä suhtautumista ja vieläpä vainoakin.

Mooseksen laki ja Jeesuksen laki

Jeesuksen omien kohtalona on usein ollut vastustuksen kohtaaminen eri muodoissaan. Äärimmillään se on ollut joutumista tuliroviolle tai petoeläinten saaliiksi. Apostolien tekojen maininta uskovaisista koko kansan suosiossa (Ap. t. 2:47) on poikkeuksellista.

Evankeliumitekstistä välittyy Jeesuksen sanoina kuva uskovaisista vihan, kirouksen ja parjauksen kohteena. Jeesuksen seuraaja voi
joutua kokemaan myös väkivaltaa ja epäoikeudenmukaista kohtelua. Miten tähän kaikkeen tulisi suhtautua?

Mooseksen laki ottaa kantaa väkivallan kohtaamiseen (3. Moos. 24:15–22). Keskeisenä periaatteena on ”silmä silmästä, hammas hampaasta”. Näin opetti Mooseksen laki, mutta Jeesus antoi seuraajilleen uuden lain, rakkauden
lain. Viha voitetaan rakkaudella, kirous voitetaan siunauksella, parjaajien puolesta tulee rukoilla.

Väkivaltaa vastaan ei tule käydä väkivallalla vaan nöyryydellä, ja riisto tulee kohdata hyvyydellä. Minkälainen maailma olisikaan, jos
nämä Jeesuksen neuvot saisivat ohjata kaikkien ihmisten elämää!

Vihollisen kohtaaminen

Päivän Vanhan testamentin teksti kuvaa Israelin ja sen viholliskansan Syyrian erään sodan erikoisen lopputuloksen (2. Kun. 6: 8–23). Profeetta Elisa paljasti Israelin kuninkaalle Syyrian kuninkaan salaiset sotilaiden tiedusteluretket, ja näin Israelin kuningas tiesi varautua tulevaan hyökkäykseen.

Aamun valjettua Dotanissa Elisan palvelija näki kauhukseen kaupunkia piirittävät vihollisen ratsujoukot. Elisan pyynnöstä Jumala avasi myös puolustusrintaman näkymän. Vuori Elisan ympärillä oli täynnä tulisia hevosia ja vaunuja.

Voitto oli siis varma, mutta sotastrategia oli tavallisesta poikkeava. Vaikka vihollinen oli lyötävissä helposti viimeiseen mieheen, näin
ei saanut tehdä. Verilöylyn sijaan Israelin kuningas järjesti viholliselle suuret ruokapidot, jonka jälkeen se sai rauhassa palata kotiinsa. Vihollisuudet loppuivat siihen. Paha voitettiin hyvällä.

Kultainen sääntö

Tekstimme viimeiset sanat – niin kuin te tahdotte ihmisten tekevän teille, niin tehkää te heille – tunnetaan nimellä kultainen sääntö. Samansisältöinen ohje löytyy lähes kaikista maailmanuskonnoista. Lyhyt ja yksinkertainen ohje, jonka mukaan eläminen lopettaisi riidat ja taistelut niin yksittäisten ihmisten kuin kansakuntienkin välillä.

Syntiinlankeemuksen synkkä perintö on tehnyt ihmisen kykenemättömäksi hyvään ja taipuvaiseksi pahaan. Paavalin esittämä kuvaus lopunajan ihmisestä on karua luettavaa: ”Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa.” (2. Tim 3:2–4.) Kuvauksessa ei näy kultaisen säännön yksinkertainen ohje, mutta synnin vaikutteita vastaan taistelee myös elämän tiellä kulkija.

Jeesus täytti Jumalan tahdon viimeistä piirtoa myöten. Rakkauden uhritie vei hänet meidän edestämme ristinpuulle. Jeesuksen parantavat haavat hoitavat taisteluissa haavoittuneita ja turvaavat matkaamme taivaan kotiin.

”Häntä herjattiin, mutta hän ei vastannut herjauksella, hän kärsi, mutta ei uhkaillut, vaan uskoi itsensä oikeamielisen tuomarin
haltuun. Itse, omassa ruumiissaan, hän ’kantoi meidän syntimme’ ristinpuulle, jotta me kuolisimme pois synneistä ja eläisimme vanhurskaudelle. ’Hänen haavansa ovat teidät parantaneet.’” (1. Piet. 2:23–24.)

Seppo Jokalainen
Julkaistu Päivämiehessä 4.7.2018

Kuvituskuva: Elja Maaninka

Lisää aiheesta:

Elina Sneck
Kuv. Sirkku Saukonoja

Keltakultakulleroinen

Elina Sneckin hellänhauskoissa vauvarunoissa eletään mukana vauva-arjessa – vauva syö roskia, mönkii, tonkii, luuttuaa lattiat ja nuohoaa takan. Väliin se jokeltaa ihanasti ja nukkuu sinisiipien unia. Hyväntuuliset runot pysäyttävät rakkauden ihmeen äärelle.

18 €

Virsiä Suomenlinnassa, CD-133

Äänitteellä on kesästä, Suomen luonnosta ja isänmaasta kertovia virsiä yhteislauluna. Laulujen kautta välittyy laulamisen ilo, rohkaiseva ja turvallinen sanoma sekä syvä kiitollisuus Jumalan luomistyötä kohtaan. 

22 €

Toim. Sanna Isopahkala

Pysytään kuulolla

Kirjassa kokemuksiaan avaavat sekä seuraradion kuuntelijat että tekijät. Kirjaan on myös koottu SRK:n radiotyön historiaa ja merkkipaaluja.

20 €

Toim. Anna Illikainen, Olli Lohi ja Päivi Martikainen

Vaellanko valossa? Ajankohtaista 2019

Yhteiskunnan moniarvoisuus tulee ihmistä usein vastaan arkielämässä. Vuosikirja 2019 avaa näkökulmia uskovaisena elämiseen tässä ajassa. Kirjoittajat pohtivat, miten kristilliset arvot näkyvät kodissa ja työelämässä ja miten toimia rakentavasti yhteiskunnassa erilaisten aatteiden ja virtausten keskellä. Kirjoituksissa käsitellään myös ihmisen vastuuta luonnosta, toisten kohtaamista ja oman paikan löytämistä.

23 €

Harri Vähäjylkkä
Piirrokset Anna Ratilainen

Tahdon

Tahdon-kirjassa opetellaan askel kerrallaan vanhemmuutta, ratkotaan kommunikointiongelmia puolisoiden välillä ja kohdataan yhdessä, mitä vastaan tulee: menetyksiä, rakkautta, väsymystä, syntymän ihmettä ja erilaisia näkemyksiä uskovaisena elämisestä.

18 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi