Tiistai 25.6.2019
"
Joka rakastaa rahaa, ei saa sitä kyllin, eikä se, joka rakastaa rikkautta, saa voittoa tarpeekseen. Tämäkin on turhuutta. Saarn. 5:9

Betlehemin tähti

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 6.1.2019 06:55 | Päivämies


Jeesuksen syntymän aikoihin syntyi uusi tähti taivaalle. Itämaan tietäjät tulkitsivat tähden merkitsevän uuden, juutalaisten kuninkaan, syntymistä. 
Mietiskelyissään tietäjät päätyivät siihen, että uuden kuninkaan syntymäpaikka on Herodeksen palatsissa. Jos hän ei ole siellä, niin siellä ainakin tiedetään, missä vastasyntyneen kuninkaan syntymäpaikka on. Siksi he oman järkensä päätteleminä lähtivät kohti Herodeksen palatsia.

Herodes pelkäsi

Saavuttuaan Herodeksen luokse tietäjät tiedustelivat: ”Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle.” Kysymys synnytti Herodeksessa pelon, johon yhtyi koko Jerusalem hänen kanssaan. Tieto uuden kuninkaan syntymästä oli heille järkytys. Tällaista he eivät olleet osanneet aavistaa.

Paikalle kutsutut ylipapit ja kirjanoppineet tunsivat Raamatun ennustuksen Messiaan syntymästä. He vastasivat kuninkaalle profeetan kirjan mukaisesti: ”Sinä, Juudan Betlehem, et ole suinkaan vähäisin heimosi valtiaista, sillä sinusta lähtee hallitsija, joka on kaitseva kansaani Israelia” (Matt. 2:6).

Järki johti harhaan

Järjen päätelmät Jeesuksen olinpaikasta johtivat harhaan. Uskonpuhdistaja Martti Luther onkin opettanut omana kokemuksenaan ”etten minä voi omasta järjestäni enkä voimastani uskoa Jeesukseen Kristukseen, Herraani, enkä tulla hänen tykönsä” (Katekismus 1947, 3. uskonkappaleen selitys).

Jeesuksen löytämiseen ihminen tarvitsee Jumalan sanan opastuksen. Pyhä Henki ohjaa Jeesuksen luokse. Jeesus sanoi aikalaisilleen: ”Te kyllä tutkitte kirjoituksia, koska luulette niistä löytävänne ikuisen elämän -- ja nehän juuri todistavat minusta” (Joh. 5:39).

Iankaikkinen elämä ei ole luetussa Jumalan sanassa, mutta se toimii opastajana sekä kuultuna että luettuna. Sen sanan ydin, äänellinen evankeliumi auttaa uskomaan häneen.

Luterilainen kirkkomme opettaa tunnustuksessaan ”Me uskomme, opetamme ja tunnustamme, että Vanhan ja Uuden testamentin profeetalliset ja apostoliset kirjoitukset ovat ainoa sääntö ja ohje, jonka mukaan kaikki opit ja opettajat on koeteltava ja arvioitava” (Augsburgin tunnustus).

Kirjoitettu on: ”Sinun sanasi on minun jalkaini lamppu ja valkeus minun teilläni” (Ps. 119). Pyhä Paavali sanoo: ”Vaikka tulisi taivaan enkeli ja julistaisi toisin, hän olkoon kirottu” (Gal. 1:8).

Jeesus ja Maria löytyvät

Itämaan tietäjät Jumalan sanan opastamana löysivät pienestä Juudan kylästä, Betlehemistä, Jeesus-lapsen ja Marian. Löytö ihastutti ja ilostutti heitä. He olivat valmiit antamaan arvokkaat lahjat lapselle: kullan, suitsukkeen ja mirhamin. Ajalliset aarteet olivat vähäiset verrattuna siihen, mitä he olivat löytäneet: Vapahtajansa ja tämän Maria-äidin eli seurakunnan.

Herran Jeesuksen löytäminen, eli elävän uskon saaminen, tuo ihmissydämeen ilon ja rauhan ja iankaikkisen elämän toivon. Jeesus on Vapahtaja. Hän antaa synnit anteeksi ja vapahtaa sielun iankaikkisesta kuolemasta.

Luther sanoi, ettei hän löytänyt Herraa Jeesusta omasta ”voimastaan eikä järjestään, vaan Pyhä Henki kutsui hänet evankeliumin kautta” (Vähä katekismus). Evankeliumin varsinaisena äänenä hänen mukaansa on synninpäästö. Se päästää pahasta omastatunnosta ja tuo rauhan tunnolle. Samalla silmät avautuvat näkemään Jeesuksen asumasijan eli elävän Jumalan seurakunnan. Äidin tavoin se hoivaa löytäjiään säilymään Jeesuksen yhteydessä. 

Teksti: Aimo Hautamäki
Kuvituskuva: Jarmo Määttä
Kirjoitus on julkaistu Päivämiehessä 2.1.2019


Evankeliumiteksti: Matt. 2:1–12

Raamattu 1992:
Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen* aikana, Jerusalemiin tuli idästä tietäjiä. [Tämä kuningas oli Herodes Suuri.] He kysyivät: ”Missä se juutalaisten kuningas on, joka nyt on syntynyt? Me näimme hänen tähtensä nousevan taivaalle ja tulimme osoittamaan hänelle kunnioitustamme.” Kuullessaan tästä kuningas Herodes pelästyi, ja hänen kanssaan koko Jerusalem. Hän kutsui koolle kansan ylipapit ja lainopettajat* ja tiedusteli heiltä, missä messiaan* oli määrä syntyä. [Lainopettajat olivat koulutettuja ja arvovaltaisia Vanhan testamentin tulkitsijoita. Heprealaisperäinen sana merkitsee ’voideltu’, samoin kuin nimi Kristus. Ks. selitystä 1:16.] ”Juudean* Betlehemissä”, he vastasivat, ”sillä näin on ilmoitettu profeetan kirjassa: [Juudea on roomalainen hallintoalue, Juuda tarkoittaa Vanhan testamentin heimoa ja sen aluetta.] -- Sinä, Juudan* Betlehem, et ole suinkaan vähäisin heimosi valtiaista, sillä sinusta lähtee hallitsija, joka on kaitseva kansaani Israelia.” Silloin Herodes kutsui salaa tietäjät luokseen ja otti heiltä juurta jaksain selville, milloin tähti oli tullut näkyviin. Sitten hän lähetti heidät Betlehemiin. ”Menkää sinne”, hän sanoi, ”ja ottakaa asiasta tarkka selko. Kun löydätte lapsen, niin ilmoittakaa minulle, jotta minäkin voisin tulla kumartamaan häntä.” Kuninkaan sanat kuultuaan tietäjät lähtivät matkaan, ja tähti, jonka he olivat nähneet nousevan taivaalle, kulki heidän edellään. Kun tähti tuli sen paikan yläpuolelle, missä lapsi oli, se pysähtyi siihen. Miehet näkivät tähden, ja heidät valtasi suuri ilo. He menivät taloon ja näkivät lapsen ja hänen äitinsä Marian. Silloin he maahan heittäytyen kumarsivat lasta, avasivat arkkunsa ja antoivat hänelle kalliita lahjoja: kultaa, suitsuketta ja mirhaa. Unessa Jumala varoitti tietäjiä palaamasta Herodeksen luo, ja niin he menivät toista tietä takaisin omaan maahansa.

BIBLIA: Koska siis Jesus syntynyt oli Betlehemissä Juudan maalla, kuningas Herodeksen aikaan, katso, tietäjät tulivat idästä Jerusalemiin ja sanoivat: Kussa on se syntynyt Juudalaisten kuningas? Sillä me näimme hänen tähtensä idässä, ja tulimme häntä kumartaen rukoilemaan. Kuin kuningas Herodes sen kuuli, hämmästyi hän ja kaikki Jerusalem hänen kanssansa, ja kokosi kaikki ylimmät papit ja kirjanoppineet kansan seassa, ja kyseli heiltä, kussa Kristuksen syntymän piti. Ja he sanoivat hänelle: Betlehemissä Juudan maalla; sillä niin on prophetan kautta kirjoitettu: Ja sinä Betlehem Juudan maassa, et sinä ole suinkaan vähin Juudan pääruhtinasten seassa; sillä sinusta on tuleva se Ruhtinas, jonka minun kansaani Israelia pitää hallitseman. Silloin kutsui Herodes tietäjät salaa, ja tutkisteli visusti heiltä, millä ajalla tähti ilmestyi, ja lähetti heidät Betlehemiin, ja sanoi: menkäät ja kysykäät visusti lapsesta, ja kuin te löydätte, niin ilmoittakaat minulle, että minäkin tulisin ja kumartaisin häntä. Kuin he olivat kuninkaan kuulleet, menivät he matkaansa, ja katso, tähti, jonka he olivat nähneet idässä, kävi heidän edellänsä, niin kauvan kuin hän edellä käyden seisahti sen paikan päälle, jossa lapsi oli. Kuin he tähden näkivät, ihastuivat he sangen suurella ilolla, ja menivät huoneeseen, löysivät lapsen äitinsä Marian kanssa, maahan lankesivat ja rukoilivat häntä, ja avasivat tavaransa, ja lahjoittivat hänelle kultaa ja pyhää savua ja mirhamia. Ja Jumala kielsi heitä unessa Herodeksen tykö palajamasta; ja he menivät toista tietä omalle maallensa.

Tapio Holma

Ettekö ole lukeneet? Sytykkeitä Raamatun tutkimiseen

Kirja nostaa esiin raamatunkohtia, joiden henkilökuvat tai tapahtumat antavat ajattelemisen aihetta. Monet henkilöistä ovat Raamatun suurten kertomusten sivuhahmoja, tavallisia ihmisiä, joiden kohdalle Jeesus pysähtyi, tai jotka Jumala valitsi työvälineikseen.
Pääosa kirjoituksista on julkaistu aiemmin Päivämiehen Kapsäkki-liitteessä.

19 €

Hanna Aho
Kuvittanut Silja-Maria Wihersaari

Minne Taivaan Isä meni?

Kertomus lapsenuskosta ja ihmeellisestä varjeluksesta maailmassa, jossa ei uskota Jumalaan. Mukana on CD-äänikirja.

22 €

Toimittanut Hanna Kallunki

Hyvä että kerroit

Blogitekstejä elämästä, uskosta ja toivosta

Teksteissä avautuu ikkunoita Päivämiehen blogikirjoittajien arkeen ja ajatuksiin. Kirjoituksissa pohditaan niin keskeneräisyyttä ja katoavaisuutta kuin harrastuksen olemusta ja kasvatuksen haasteita. Kipu ja kaipaus, ilo ja toivo, elämän ihmettely saavat muotonsa sanoissa.

Toimittanut Olli Lohi

Avaa suusi, pääskysen poika

Lapin luonto oli Laestadiuksen ”yrttitarhaa”. Siellä hän viihtyi, ja siellä hän tunsi olevansa kotonaan. Hänestä kehittyi yksi aikansa parhaista Lapin kasviston tuntijoista. Laestadius maalasi saarnoissaan Lapin maisemaa ainutlaatuisella tavalla. Hän riisui teologialta kaavun ja asetti sen kasvotusten arkitodellisuuden kanssa.

20 €

Kiiruhda katsomaan – Pääsiäinen sävelin

Pääsiäisajan virsiä, Siionin lauluja ja muuta pääsiäismusiikkia sisältävä äänite on jatkoa Joulu sävelin -äänitteen aloittamalle soitinmusiikin sarjalle. Jeesuksen kärsimystä ja kuolemaa käsittelevä osuus vie kuulijan keskelle Golgataa ja kristikunnan suurta surua. Äänitteen loppupuolella surumielisyys väistyy ja kuoleman voiton sanoma tuo lohtua ja iloa.

24 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi