Maanantai 17.6.2019
"
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Hän on siunannut meitä kaikella Hengen siunauksella, taivaallisilla aarteilla Kristuksessa. Ef. 1:3

Kaste on liitto Jumalan kanssa

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 13.1.2019 07:00 | Päivämies
Raamattu opettaa, että lapsi on Jumalan perheen jäsen jo ennen kasteen saamista. 
Kastetilaisuus on kodin juhla. Perhe ja läheiset ihmiset ovat koolla usein kodissa tai seurakunnan tiloissa. Lapsi on puettu valkoiseen kastepukuun. Valkoinen on puhtauden ja viattomuuden väri. Tilaisuudessa toimitetaan lapsen kaste Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Kaste on ehtoollisen ohella toinen luterilaisten sakramentti. Sakramentti on erityinen merkki, jolla muistutetaan sen vastaanottajaa ja hänen läheisiään tärkeästä asiasta eli jumalasuhteesta. Martti Lutherin peruste kahdelle sakramentille oli se, että nämä kaksi on itse Kristus asettanut. (Matt. 28:19; Luuk. 22:19.)

Kasteen vastine Vanhassa testamentissa oli ympärileikkaus, jonka Jumala sääti Israelin kansalle (1. Moos. 17:10, 14). Kun Kristus tuli maailmaan ja täytti Raamatun ennustukset, vesikaste korvasi ympärileikkauksen. Siihen eräät juutalaiskristityt yrittivät vielä palata, mutta se torjuttiin, koska se olisi merkinnyt Jeesuksen sovitustyön mitätöimistä ja johtanut ihmislähtöiseen ja kahlitsevaan lakihurskauteen (Ap. t. 15).

Kumpi on ensin?

Kasteen merkitystä selitetään monella tavalla. Yleinen on opetus, että kasteessa lapsi pääsee Jumalan lapseksi ja ehtoollisessa ihminen saa syntinsä anteeksi.

Raamatussa on kohtia, jotka puolustavat lapsen uskoa ja jumalanlapsioikeutta jo ennen kastetta. Psalmin kirjoittaja vakuuttaa, että kaikki kansat syntyvät Siionissa (Ps. 87:5). Siion on Jumalan valtakunnan nimitys Vanhassa testamentissa. Jeesus opetti, että Jumalan valtakunta tulisi omistaa ja ottaa vastaan lapsenuskolla eli täydellä luottamuksella.

Apostolien teoissa on useita kohtia, joissa näkyy peruste uskon ja kasteen oikeaan järjestykseen: Kornelius ja hänen läheisensä saivat Pietarin puheen vaikutuksesta Pyhän Hengen lahjan. Sen jälkeen heidät kastettiin. Filippus selitti profeetallisia kirjoituksia Egyptin kuningattaren hoviherralle. Kun hän uskoi, hänet sen jälkeen kastettiin (Ap. t. 10:44–48, 8:36–38).

Kasteen merkitys ja kristillinen kasvatustyö

Pietari opetti kasteesta, että se on hyvän omantunnon liitto. Se kutsuu lasta elämään ja kilvoittelemaan sitoutumisessa Isään. Tämä on mahdollista vain anteeksiantamuksessa ja Jeesuksen sovintoveren voimalla. Onhan Vapahtaja kuollut ja noussut ylös kuolleista syntisten ihmisten tähden. (1. Piet. 3:21–22.)

Ensisijainen vastuu kristillisestä kasvatustyöstä ja lapsen uskon vaalimisesta kotona on isällä ja äidillä. Myös kummeilla, vanhemmilla sisaruksilla ja isovanhemmilla on tässä usein suuri merkitys. Sen vuoksi äiti ja isä saattavat tuntea kastetilaisuuden ilossakin huolta siitä, miten lapsen uskon vaaliminen omalla kohdalla ja kotona onnistuu.

Myös toimeentulon kysymykset voivat askarruttaa perheitä. Niissä on tarpeellista turvautua rukoukseenja Jumalan huolenpitoon. Raamatun todistusten mukaan lapsi on Herran lahja ja erityinen siunaus, Jumalan luomistyön ja uutta elämää koskevan suunnitelman täyttymys (Jes. 49:1, Jer. 1:5). Kristillinen usko ja kasteen lahja pitää kiinni näistä Jumalan sanoista.

Matteuksen evankeliumitekstin mukaan Johannes kastoi Jeesuksen. Silloin Jumala vakuutti rakkauttaan ja suosiotaan Poikaansa kohtaan. Toisen kerran vakuutus toistui kirkastusvuorella, jossa Jumala vielä kehotti kuulemaan Jeesusta, kastekäskyn antajaa ja mahdollistajaa (Matt. 17:5).

Jumalan rakkaus voi näyttäytyä kodeissa ja perheissä muun muassa pienen lapsen hahmossa. Apostoli Paavali opetti, että Jumalan seurakunta on Kristuksen ruumis, ja jokainen Jumalan lapsi on tuon seurakunnan jäsen. (1. Kor. 12:27, Kol. 1:24.)

Teksti: Seppo Aho
Julkaistu Päivämiehessä 9.1.2019

Hanna Aho
Kuvittanut Silja-Maria Wihersaari

Minne Taivaan Isä meni?

Kertomus lapsenuskosta ja ihmeellisestä varjeluksesta maailmassa, jossa ei uskota Jumalaan. Mukana on CD-äänikirja.

22 €

Tapio Holma

Ettekö ole lukeneet? Sytykkeitä Raamatun tutkimiseen

Kirja nostaa esiin raamatunkohtia, joiden henkilökuvat tai tapahtumat antavat ajattelemisen aihetta. Monet henkilöistä ovat Raamatun suurten kertomusten sivuhahmoja, tavallisia ihmisiä, joiden kohdalle Jeesus pysähtyi, tai jotka Jumala valitsi työvälineikseen.
Pääosa kirjoituksista on julkaistu aiemmin Päivämiehen Kapsäkki-liitteessä.

19 €

Kiiruhda katsomaan – Pääsiäinen sävelin

Pääsiäisajan virsiä, Siionin lauluja ja muuta pääsiäismusiikkia sisältävä äänite on jatkoa Joulu sävelin -äänitteen aloittamalle soitinmusiikin sarjalle. Jeesuksen kärsimystä ja kuolemaa käsittelevä osuus vie kuulijan keskelle Golgataa ja kristikunnan suurta surua. Äänitteen loppupuolella surumielisyys väistyy ja kuoleman voiton sanoma tuo lohtua ja iloa.

24 €

Toimittanut Olli Lohi

Avaa suusi, pääskysen poika

Lapin luonto oli Laestadiuksen ”yrttitarhaa”. Siellä hän viihtyi, ja siellä hän tunsi olevansa kotonaan. Hänestä kehittyi yksi aikansa parhaista Lapin kasviston tuntijoista. Laestadius maalasi saarnoissaan Lapin maisemaa ainutlaatuisella tavalla. Hän riisui teologialta kaavun ja asetti sen kasvotusten arkitodellisuuden kanssa.

20 €

Toimittanut Hanna Kallunki

Hyvä että kerroit

Blogitekstejä elämästä, uskosta ja toivosta

Teksteissä avautuu ikkunoita Päivämiehen blogikirjoittajien arkeen ja ajatuksiin. Kirjoituksissa pohditaan niin keskeneräisyyttä ja katoavaisuutta kuin harrastuksen olemusta ja kasvatuksen haasteita. Kipu ja kaipaus, ilo ja toivo, elämän ihmettely saavat muotonsa sanoissa.

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi