Maanantai 17.6.2019
"
Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä! Hän on siunannut meitä kaikella Hengen siunauksella, taivaallisilla aarteilla Kristuksessa. Ef. 1:3

Kaanan häissäkin luotettiin Korkeimman voimaan

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 20.1.2019 07:00 | Päivämies


Kaanan häät on yksi tunnetuimpia Raamatun kertomuksia. Erityisesti muistetaan tunnusteko, jossa Jeesus muuttaa veden viiniksi.
Suomalaisesta alkoholikulttuurista johtuen siihen viitataan usein keskusteltaessa kristillisten arvojen ja päihteiden käytön suhteesta. Kertomus Galilean Kaanassa vietetyistä häistä ei ole kuitenkaan Uuden testamentin alkoholipoliittinen kannanotto eikä vitsi, vaan sen polttopiste ja sanoma ovat aivan muualla.

Jeesuksen äidin usko

Hääjuhlassa ollaan aina uuden edessä. Iloinen ja tunteikas juhla liittyy avioliiton alkuun. On muodostumassa uusi yhteiskunnan perussolu: aviopari – perhe. Hetki muuttaa monen ihmisen elämän täysin.

Kaanan häiden tapahtumissa oltiin uuden edessä syvemmin kuin paikallaolijat saattoivat aavistaakaan. Oli tiistaipäivä ja Johanneksen mukaan nuoren parin onnea juhlivien joukossa olivat myös Jeesus, hänen äitinsä sekä joukko Jeesuksen oppilaita.

Herran äiti Mariassa on meillä paljon oppimista. Uuden Testamentin kirjoitukset, jotka käsittelevät Jeesuksen äitiä, ovat koskettavaa kerrontaa luottamuksesta ja nöyryydestä. Myös Kaanaan häissä hänen toimintaansa ja olemistaan kannattaa seurata.

Juutalaisen häärituaalin ja -juhlan keskeinen elementti oli rypäleistä puristettu viini. Tieto viinin loppumisesta oli juhlan järjestäjälle todellinen ongelma. Hääparin häpeästä ei koituisi hyvää alkua yhteiselle matkalle. Jeesuksen äiti kuulee tästä ja toimii uskonsa mukaisesti.

Huolet Jeesuksen huomaan

Arkisissakin huolissa, sosiaalisen paineen tai vaatimusten keskellä Maria ohjaa häiden järjestäjät Jeesuksen luo. Huomattavaa on, että Maria ei edes pyydä eikä anele Jeesukselta mitään, vaan jättää juhlakansan yhteisen huolen Jeesukselle.

Maria esittää asiansa levollisessa luottamuksessa, hellittämättä, vaikka vastaus tuntuu aluksi torjuvalta. Huolten alla kulkee vahva pohjavire, joka on luottamusta siihen, että Korkein tietää lastensa tarpeet. Jumalaa ei tarvitse ohjeistaa, mutta huolet ja vaivat saa uskon luottamuksessa tuoda hänen eteensä. 

Johannes on kirjoittanut ylös viimeiset sanat, jotka Jeesuksen äiti Uudessa Testamentissa lausuu: ”Mitä hän teille sanookin, tehkää se” (Joh. 2:5). Nämä Marian sanat palvelijoille ovat kuin hänen testamenttinsa meille kaikille.

Kaikkien ihmisten apu on aina rajallista, niin oli Mariankin. Siksi Herran äiti viimeisinä sanoinaan osoittaa meille Kristusta. Hänen sanansa kuulijoina ja tekijöinä me olemme todellisen avun lähteellä.

Ulkoinen puhtaus ei riitä

Johannes kertoo, että häätalossa oli kuusi kivistä astiaa. Evankelista korostaa vielä, että nuo astiat olivat suuria ja niitä käytettiin juutalaisen uskon mukaiseen rituaaliseen puhdistautumiseen.

Vesiastiat edustavat tässä evankeliumin kohdassa Vanhaa liittoa. Kristuksen persoonan ja hänen työnsä kautta vanha sai vaihtua uuteen. Puhdistusastioiden vesi muuttui viiniksi. 

Toisaalta tunnusteko ilmaisi Jeesuksen jumalallisen voiman, sen etteivät todennäköisyyksien ja luonnon kovat lait kahlehdi Kaikkivaltiasta. Toisaalta juuri tässä hetkessä Jeesuksen seuraajat saivat nähdä, miten uuden liiton aamu alkoi sarastaa. Lain vaatimuksien merkit Jumala itse täytti Poikansa kautta ”reunoja myöten”.

Puhtaus ja kelvollisuus Jumalan kasvojen edessä ei olekaan tavoissa ja perinteissä. Raamatun kielessä viini on vahva kuva syntisen ihmisen puhtauden korkeasta hinnasta – Kristuksen verestä. ”Kristuksen veressä meillä on lunastus, rikkomustemme anteeksianto” (Ef. 1:7).

Teksti: Albert Halonen
Kuvituskuva: Juha Humalajoki
Julkaistu Päivämiehessä 16.1.2019


Evankeliumiteksti, Joh. 2:1—11

Raamattu 1992: Viikon kolmantena päivänä vietettiin Galilean Kaanassa häitä. Jeesuksen äiti oli siellä, ja myös Jeesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin häihin. Viini loppui kesken, ja äiti sanoi Jeesukselle: ”Heillä ei ole viiniä.” Mutta Jeesus vastasi: ”Anna minun olla, nainen. Minun aikani ei ole vielä tullut.” Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: ”Mitä hän teille sanookin, tehkää se.”
Siellä oli kuusi kivistä vesiastiaa juutalaisten tapojen mukaisia pesuja varten; ne olivat parin kolmen mitan vetoisia. Jeesus sanoi palvelijoille: ”Täyttäkää astiat vedellä”, ja he täyttivät ne reunoja myöten. Sitten hän sanoi: ”Ottakaa nyt siitä ja viekää pitojen valvojalle”, ja he veivät. Valvoja maistoi vettä: se oli muuttunut viiniksi. Toisin kuin palvelijat, jotka olivat veden astiasta ottaneet, hän ei tiennyt, mistä viini oli peräisin. Hän kutsui sulhasen luokseen ja sanoi: ”Kaikki tarjoavat ensiksi hyvän viinin ja sitten, kun vieraat alkavat juopua, huonompaa. Mutta sinä olet säästänyt hyvän viinin tähän asti.”
Tämä oli Jeesuksen tunnusteoista ensimmäinen, ja hän teki sen Galilean Kaanassa. Hän ilmaisi sillä kirkkautensa, ja hänen opetuslapsensa uskoivat häneen.

Biblia: Kolmantena päivänä olivat häät Galilean Kaanassa, ja Jesuksen äiti oli siellä. Jesus ja hänen opetuslapsensa kutsuttiin myös häihin. Ja kun viina puuttui, sanoi Jesuksen äiti hänelle: ei heillä ole viinaa. Jesus sanoi hänelle: vaimo! mitä minun on sinun kanssas? ei minun aikani ole vielä tullut. Hänen äitinsä sanoi palvelijoille: mitä hän teille sanoo, se tehkäät.
Siellä oli kuusi kivistä vesi-astiaa pantuna Juudalaisten puhdistamisen tavan jälkeen, ja kukin veti kaksi eli kolme mittaa. Jesus sanoi heille: täyttäkäät vesi-astiat vedellä. He täyttivät ne ylen täyteen. Hän sanoi heille: pankaat nyt sisälle ja viekäät edeskäyvälle. Ja he veivät. Mutta kuin edeskäypä maisti sitä vettä, joka viinaksi tullut oli, (eikä tietänyt, kusta se tuli, mutta palveliat tiesivät, jotka veden ammensivat,) kutsui edeskäypä yljän, ja sanoi hänelle: jokainen antaa ensisti hyvää viinaa, ja kuin juovutaan, niin sitte huonompaa: sinä kätkit hyvän viinan tähän asti.
Tämä on ensimäinen tunnustähti, jonka Jesus teki Galilean Kaanassa, ja ilmoitti kunniansa. Hänen opetuslapsensa uskoivat hänen päällensä.

Tapio Holma

Ettekö ole lukeneet? Sytykkeitä Raamatun tutkimiseen

Kirja nostaa esiin raamatunkohtia, joiden henkilökuvat tai tapahtumat antavat ajattelemisen aihetta. Monet henkilöistä ovat Raamatun suurten kertomusten sivuhahmoja, tavallisia ihmisiä, joiden kohdalle Jeesus pysähtyi, tai jotka Jumala valitsi työvälineikseen.
Pääosa kirjoituksista on julkaistu aiemmin Päivämiehen Kapsäkki-liitteessä.

19 €

Toimittanut Olli Lohi

Avaa suusi, pääskysen poika

Lapin luonto oli Laestadiuksen ”yrttitarhaa”. Siellä hän viihtyi, ja siellä hän tunsi olevansa kotonaan. Hänestä kehittyi yksi aikansa parhaista Lapin kasviston tuntijoista. Laestadius maalasi saarnoissaan Lapin maisemaa ainutlaatuisella tavalla. Hän riisui teologialta kaavun ja asetti sen kasvotusten arkitodellisuuden kanssa.

20 €

Kiiruhda katsomaan – Pääsiäinen sävelin

Pääsiäisajan virsiä, Siionin lauluja ja muuta pääsiäismusiikkia sisältävä äänite on jatkoa Joulu sävelin -äänitteen aloittamalle soitinmusiikin sarjalle. Jeesuksen kärsimystä ja kuolemaa käsittelevä osuus vie kuulijan keskelle Golgataa ja kristikunnan suurta surua. Äänitteen loppupuolella surumielisyys väistyy ja kuoleman voiton sanoma tuo lohtua ja iloa.

24 €

Hanna Aho
Kuvittanut Silja-Maria Wihersaari

Minne Taivaan Isä meni?

Kertomus lapsenuskosta ja ihmeellisestä varjeluksesta maailmassa, jossa ei uskota Jumalaan. Mukana on CD-äänikirja.

22 €

Toimittanut Hanna Kallunki

Hyvä että kerroit

Blogitekstejä elämästä, uskosta ja toivosta

Teksteissä avautuu ikkunoita Päivämiehen blogikirjoittajien arkeen ja ajatuksiin. Kirjoituksissa pohditaan niin keskeneräisyyttä ja katoavaisuutta kuin harrastuksen olemusta ja kasvatuksen haasteita. Kipu ja kaipaus, ilo ja toivo, elämän ihmettely saavat muotonsa sanoissa.

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi