Tiistai 23.4.2019
"
Me julistamme teille ilosanoman: Minkä Jumala lupasi meidän isillemme, sen hän on täyttänyt meille, heidän lapsilleen. Hän on herättänyt Jeesuksen kuolleista. Ap. t. 13:32-33

Hyvän ja pahan taistelu

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 10.2.2019 07:00 | Päivämies


Jumalan lapsena säilyy, kun haluaa kuulla ja uskoa syntien anteeksiantamuksen.
Jeesus kertoi vertauksen taivaan valtakunnasta. Vertauksen taustana on kylvötapahtuma, jossa mies kylvää vehnää peltoonsa. Kylväjän nukkuessa vihamies kylvää peltoon rikkakasvin siemeniä. Jeesuksen aikaan saattoi tapahtua, että pahansuovat henkilöt vihan tai koston tarkoituksessa kylvivät lustetta toisen peltoon.

Luste oli myrkyllinen kasvi ja ennen kypsymistään aivan vehnän näköinen. Parhainkaan asiantuntija ei voinut varmuudella erottaa lustetta ja vehnää toisistaan vielä kasvuvaiheessa. Tämän lisäksi lusteen juuret saattoivat kietoutua vehnän juuren ympärille.

Lustetta kitkettäessä oli suuri vaara, että mukana lähtee vehnääkin. Lusteen nyhtäminen pellosta oli siis käytännössä mahdotonta.

Kahdenlainen kylvö

Herramme selittää vertauksen opetuslapsilleen. Ihmiset ovat pelto, johon kylvetään. Jeesus on hyvän siemenen kylväjä ja Jumalan muuttumaton, elävä ja eläväksi tekevä sana on hyvä siemen. Jumalan vastustaja eli sielunvihollinen on kateellinen vihamies, joka kylvää pahansuovana huonoa ja myrkyllistä siementä eli syntiä ja kaikkea vääryyttä.

Tämä taistelu hyvän ja pahan välillä on alkanut jo syntiinlankeemuksesta paratiisissa. Sielunvihollisen kateudesta on synti ja kuolema tullut maailmaan. (Viis. 2:23–24.) Jokainen syntyvä ihminen saa syntymälahjana elävän uskon, jolla omistetaan Jumalan valmistama lahjavanhurskaus. Jumalan vastustaja aloittaa myös kylvötyönsä houkutellen ihmistä syntiin jo hyvin varhain, niin että Jumalan lahjana saatu usko tukahtuisi.

Uskovaiset ovat kylväjiä

Jumalan sanan kylvö jatkuu vielä maailmassa ihmisten keskellä. Kristuksen työ jatkuu Pyhän Hengen työnä hänen seurakunnassaan. (KO 44.) Uskovaiset ovat kylväjiä Jeesuksen antaman lähetyskäskyn mukaisesti. Tehtävänä on pitää esillä Jumalan anteeksiantavaa ja armahtavaa rakkauden sanomaa.

Vain Jumala voi vaikuttaa Pyhän Hengen voimasta puhutun sanansa kautta ja antaa uskonsa menettäneelle kuulijalle uskomisen lahjan. Jumalan sanan kylväjän ei tarvitse arvioida kylvön kohdetta eli sanankuulijaa ja hänen sydämensä maaperää. Me emme voi nähdä ihmisen sisimpään.

Tehtävämme on vai kertoa hyvästä Jumalasta ja hänen käskystään julistaa synninpäästön evankeliumia. Jumala antaa kasvun. Hän etsii ja kutsuu sanansa voimalla armoa ja armahdusta kaipaavia yhteyteensä.

Kylväjä on itse kylvön kohteena

Jokaisen uskovaisen tarvitsee myös itse kuulla ja uskoa omalle sydämelleen Jumalan sanaa. Kun saa olla Jumalan sanan opetettavana ja uskoa evankeliumin lupaukset ja synnit anteeksi, säilyy hyvänä viljana Jumalan valtakunnassa.

Jumalan valtakunnan asukaskin joutuu vihamiehen pahan kylvötyön kohteeksi. Vihollinen käy ympärillämme niin kuin ärjyvä leijona etsien kenet voisi niellä (1. Piet. 5:8). Vihollisen tarkoitus on saada kaikki uskovaiset lankeamaan pois Jumalan yhteydestä. Vihollinen houkuttelee ajassamme monilla tavoilla syntiin, että usko Jumalaan lakkaisi rikkomusten ja syntien seurauksena.

Tässä Kristuksen seurakunnassa Jumala henkensä voimalla hoitaa ja rohkaisee meitä uskomaan. Tämä tapahtuu toisten uskovaisten välityksellä, siksi tarvitsemme seurakuntayhteyden.

Uskomme päämäärä on iankaikkinen elämä Jumalan luona taivaassa. Viimein tulee elonaika eli kaiken loppu. Silloin erehtymätön elonleikkaaja erottaa lusteen ja vehnän toisistaan. Jeesus Kristus lähettää enkelinsä noutamaan elämänsä loppuun asti uskoneet taivaan kotiin. Vertauksen mukaisesti hyvä vilja kootaan aittaan.

Niillä, jotka luopuivat uskostaan, on sama kohtalo kuin lusteella. He kohtaavat iankaikkisen tuhon. Kaikkina aikoina, tälläkin hetkellä, Jumalan voima on suurempi kuin vihollisen voima. Hänen armonsa varjelee, neuvoo oikeaan ja pelastaa kaikesta pahasta. Turvallista on asua Jumalan valtakunnan hoidossa, jossa saamme aina syntimme anteeksi.

Teksti: Heikki Saarikoski
Kuvituskuva: Heikki Vuonokari                                                                                                         
Julkaistu Päivämiehessä 6.2.2019


Evankeliumiteksti Matt. 13:24–30

Raamattu 1992:
Jeesus esitti heille toisen vertauksen taivasten valtakunnasta: ”Mies kylvi peltoonsa hyvää siementä. Mutta kun kaikki nukkuivat, hänen vihamiehensä tuli, kylvi vehnän sekaan rikkaviljaa ja meni pois. Kun vilja nousi oraalle ja alkoi tehdä tähkää, rikkaviljakin tuli näkyviin. Työmiehet menivät silloin isäntänsä luo ja sanoivat hänelle: Herra, etkö sinä kylvänyt peltoosi hyvää siementä? Mistä siihen on tullut rikkaviljaa?’ Isäntä sanoi heille: ’Se on vihamieheni työtä.’ Miehet kysyivät silloin häneltä: ’Tahdotko, että menemme kitkemään sen pois?’ ’En’, hän vastasi, ’te voitte rikkaviljaa kootessanne nyhtää sen mukana vehnääkin. Antakaa niiden kasvaa yhdessä elonkorjuuseen asti. Kun sen aika tulee, minä sanon korjuuväelle: Kootkaa ensin rikkavilja ja sitokaa se kimpuiksi, että se poltettaisiin. Mutta vehnä korjatkaa aittaani.’

Biblia:
Toisen vertauksen pani hän heidän eteensä, sanoen: taivaan valtakunta on ihmisen vertainen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa. Mutta ihmisten maatessa tuli hänen vihollisensa ja kylvi ohdakkeita nisuin sekaan, ja meni pois. Mutta kuin oras rupesi kasvamaan ja hedelmän kantoi, silloin näkyivät myös ohdakkeet. Mutta perheen isännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: Herra, etkös hyvää siementä kylvänyt peltoos? Kusta siis sillä on ohdakkeet? Niin sanoi hän heille: vihamies sen teki. Mutta palveliat sanoivat hänelle: tahdotkos, että me menemme ja kokoomme ne? Mutta hän sanoi: en, ettette ohdakkeita kootessanne myös tempaisi ynnä heidän kanssansa nisuja pois. Sallikaat molemmat kasvaa elon-aikaan asti; ja elon-ajalla sanon minä elomiehille: kootkaat ensin ohdakkeet, ja sitokaat heitä lyhteisiin poltettaa, mutta nisut kootkaat minun aittaani.



 

Kiiruhda katsomaan – Pääsiäinen sävelin

Pääsiäisajan virsiä, Siionin lauluja ja muuta pääsiäismusiikkia sisältävä äänite on jatkoa Joulu sävelin -äänitteen aloittamalle soitinmusiikin sarjalle. Jeesuksen kärsimystä ja kuolemaa käsittelevä osuus vie kuulijan keskelle Golgataa ja kristikunnan suurta surua. Äänitteen loppupuolella surumielisyys väistyy ja kuoleman voiton sanoma tuo lohtua ja iloa.

24 €

Toimittanut Olli Lohi

Avaa suusi, pääskysen poika

Lapin luonto oli Laestadiuksen ”yrttitarhaa”. Siellä hän viihtyi, ja siellä hän tunsi olevansa kotonaan. Hänestä kehittyi yksi aikansa parhaista Lapin kasviston tuntijoista. Laestadius maalasi saarnoissaan Lapin maisemaa ainutlaatuisella tavalla. Hän riisui teologialta kaavun ja asetti sen kasvotusten arkitodellisuuden kanssa.

20 €

Hanna Aho
Kuvittanut Silja-Maria Wihersaari

Minne Taivaan Isä meni?

Kertomus lapsenuskosta ja ihmeellisestä varjeluksesta maailmassa, jossa ei uskota Jumalaan. Mukana on CD-äänikirja.

22 €

Toimittanut Hanna Kallunki

Hyvä että kerroit

Blogitekstejä elämästä, uskosta ja toivosta

Teksteissä avautuu ikkunoita Päivämiehen blogikirjoittajien arkeen ja ajatuksiin. Kirjoituksissa pohditaan niin keskeneräisyyttä ja katoavaisuutta kuin harrastuksen olemusta ja kasvatuksen haasteita. Kipu ja kaipaus, ilo ja toivo, elämän ihmettely saavat muotonsa sanoissa.

Tapio Holma

Ettekö ole lukeneet? Sytykkeitä Raamatun tutkimiseen

Kirja nostaa esiin raamatunkohtia, joiden henkilökuvat tai tapahtumat antavat ajattelemisen aihetta. Monet henkilöistä ovat Raamatun suurten kertomusten sivuhahmoja, tavallisia ihmisiä, joiden kohdalle Jeesus pysähtyi, tai jotka Jumala valitsi työvälineikseen.
Pääosa kirjoituksista on julkaistu aiemmin Päivämiehen Kapsäkki-liitteessä.

19 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi