Lauantai 17.11.2018
"
"He eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien kaltaisia. He ovat Jumalan lapsia, ylösnousemuksesta osallisia." Luuk. 20:36

​ Valittavana vain kaksi tietä

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 6.8.2014 00:00 | Päivämies
Tulevan sunnuntain evankeliumi on yksi niitä raamatunkohtia, joissa tehdään kahtiajako ihmisten sielun tilan välillä. On olemassa hyvä osa ja huono osa. Tämän kahtiajaon moni haluaisi nykyään kiistää, eikä siitä saisi puhua. Tulevan sunnuntain aiheena Kirkkokäsikirjassa on Totuus ja harha. Aihe kertoo elämänvalinnoista.
Jeesus kuvaa kahtiajakoa kertomalla, että on kaksi porttia ja kaksi tietä, ahdas ja lavea. Jeesuksen opetuksen mukaan lavea tie on suositumpi, mutta hän kehottaa kuitenkin valitsemaan toisin.

Vauhti voi sokaista

Suurilla teillä nopeudet ovat suuria. Suuressa vauhdissa pieni portti voi jäädä kokonaan huomaamatta. Kun leveällä tiellä on lisäksi paljon kulkijoita, myös tungos ja yhdessä rientäminen voivat estää näkemästä, että toinenkin tie olisi tarjolla. Näin elämässä monesti käy.

Taivaan Isä tarjoaa elämään vievää tietä, jolle pääsisi parannuksen kautta, mutta moni ei tunne tarvitsevansa sitä, ei ainakaan vielä. Vauhtia on elämässä tarpeeksi, ja toisetkin ovat menossa samaan suuntaan. Kuinka siitä voisi poiketa? Jeesus kuitenkin sanoo: ”Monet menevät avarasta portista ja laveaa tietä, mutta se vie kadotukseen” (Matt. 7:13).

Lavean tien vaihtoehtona on kapea tie ja ahdas portti. Vain harvat löytävät sen. Parannuksen ahdas portti karsii meistä paljon turhaa pois. Se merkitsee muutosta. Muutosta me ihmiset kuitenkin usein vastustamme viimeiseen saakka. Parannuksen portti ei tunnu mieluiselta.

Kapea tie ei ole yhtä vauhdikas kuin leveä tie. Uskovaisilla on sanonta ”Synti tarttuu ja tekee matkan hitaaksi”. Vauhti talttuu, kun omatunto muistuttaa monista asioista, jotka eivät ole oikein. Kun synti on taakkana omallatunnolla, tarvitaan anteeksipyytämistä. Ei kuitenkaan ole helppoa nöyrtyä, sillä ihminen tuntee ylpeytensä saavan kolhuja.

Valitse ahdas portti

Jeesus kehottaa menemään sisälle ahtaasta portista. Tavoite on tärkein, ei nopeus tai matkan vaivattomuus. Helpompi meidän olisi mennä jarruttelematta joukon matkassa. Tuskin kukaan silti haluaisi kuulla olevansa tiellä, josta Jeesus sanoo: ”Se vie kadotukseen” (Matt. 7:13).

Vaikka Jumalan lapset harvoin jaksavat muistuttaa parannuksesta ja elämän suunnan muutoksesta, omatunto muistuttaa jokaista ihmistä elämän erilaisissa vaiheissa.

Jumalan valtakunnan raja piirtyy ihmisten välille. Ulkopuolella olevasta voi välillä tuntua siltä, että uskovaiset tuomitsevat kaikki muut kadotukseen. Silloin saattaa syntyä suuttumusta uskovaisia kohtaan.

Emme kuitenkaan halua tuomita. Jeesuksen sanat sisältävät kahtiajaon. Vielä on kuitenkin mahdollista hidastaa vauhtia, mennä sisään ahtaasta portista ja uskoa synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

Mauno Hepola

Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
9. sunnuntai helluntaista: Ps. 92:5–10, 13–16; 1. Kun. 18:21–26, 36–39; Hepr. 4:1–2, 9–13; Matt. 7:13–14 

Julkaistu Päivämiehessä 6.8.2014.

Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka

JAKSANKO LUOTTAA? -ÄÄNIKIRJA

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?  
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.

20 €

Toim. Annika Hintsala ja Jenni Hintsala

Heidän kanssaan kulje, kertomuksia nuorille

Kirja nuorista elämän murrosvaiheessa. Kertomuksissa käsitellään nuoren näkökulmasta uskoa, uskosta nousevia valintoja, omaa minuutta ja suhdetta toisiin ihmisiin. 

17 €

Katri Isopahkala ja Heli Säkkinen (toim.)

Siionin Joulu 2018

Siionin Joulu vieraili lampolassa seurailemassa lampaiden elämää. Lehden hartaustekstit kertovat Vapahtajasta, joka toi ihmisille rauhan ja vapauden. Sivuilta löytyy myös hiljaista puhetta joulusta ilman rakasta läheistä. Lisäksi lehti sisältää muun muassa käytännönläheisiä vinkkejä jouluaskareisiin.

7 €

Väinö Havas

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1953. Äänikirja on tehty vuonna 1997 julkaistun uudistetun painoksen pohjalta ja sisältää 43 alkuperäisteokseen kuulunutta kertomusta. Havaksen lämminhenkisissä ja kielellisesti rikkaissa kertomuksissa korostuu kodin, uskonnon ja vapaan isänmaan arvo.

20 €

Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka
 

Jaksanko luottaa? Ajankohtaista 2018

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.  

23 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi