Keskiviikko 13.11.2019
"
Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. Room. 1:16

Usko Jeesukseen tekee vapaaksi

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 13.10.2019 06:03 | Päivämies


Jumalan lapsen vapaus ohjaa totuuteen ja rakkauteen.
Jeesus rikkoi juutalaiseen tapakulttuuriin kuuluvia seurustelunormeja ja kohtasi kaikenlaisia ihmisiä. Yleensä hän vieraili alempiarvoisina pidettyjen tai tavallisten ihmisten luona.

Tällä kertaa Jeesus oli yleisesti arvossa pidetyssä seurassa. Voi päätellä, että Jeesus ei mennyt ruokailemaan arvovaltaiseen seuraan omin päin, vaan hänet oli kutsuttu. 

Jeesus fariseusten tarkkailussa

Jeesus saapui fariseusten johtomiehen kotiin aterioimaan, kuin “leijonien luolaan”. Tilanne ei ollut inhimillisesti miellyttävä: “kaikki tarkkailivat, mitä hän tekisi” (Luuk.14:1).

Miksi Jeesusta tarkkailtiin? Viritettiinkö hänelle ansaa? Luukas kuvaa aiemmin erästä yhteentörmäystä, jossa Jeesus oli parantanut sapattina köyryselkäisen naisen. Tästä synagogan esimiehen kerrotaan vihastuneen ja moittineen Jeesusta sapatin rikkomisesta. Jeesus nuhteli fariseuksia tekopyhiksi ja sai vastustajat häpeämään. “Kansa iloitsi kaikista ihmeteltävistä teoista, joita hän teki” (Luuk. 13:17). 

Nyt Jeesuksen aterioidessa fariseusten silmien alla tuli paikalle vesipöhöä eli turvotusta sairastava mies. Oli taas sapatti. Aiemmin fariseukset olivat saaneet Jeesuksen suusta kuulla olevansa tekopyhiä joustamattomien sapattisäännösten noudattajia. Jeesuksen kysymys ”Onko sapattina lupa parantaa vai ei?” oli kiusallinen. Fariseukset eivät vastanneet mitään.

Jeesus on sapatin Herra

Jeesus paransi sairaan miehen ja asetti sen jälkeen fariseukset jälleen ahtaalle. Hän konkretisoi tilanteen, jossa heidän itsensä oli päätettävä, annetaanko ihmisen tai eläimen jäädä ja kenties kuolla kaivoon, koska on sapatti. Markuksen evankeliumissa kerrotaan, kuinka Jeesus palautti mieleen fariseuksilta unohtuneen asian: “Sapatti on ihmistä varten, eikä ihminen sapattia varten” (Mark. 2:27).

Juutalaisten omaksuma lain tarkka noudattaminen saattoi olla alun perin pyrkimystä vilpittömään haluun noudattaa Jumalan tahtoa. Lähtökohta oli kuitenkin väärä, koska kelpaaminen Jumalalle perustui omiin ponnisteluihin. Lopulta säädökset menivät Jumalan sanan yläpuolelle ja farisealaisuus kuivui ulkonaiseen tapojen noudattamiseen. Mukana tuli lakihenkisyyden kautta ahdistava vaatimus itseä ja muita kohtaan.

Farisealaiset olivat kulkeneet kauas Jumalan tarkoittamasta vapaudesta, joka ohjaa totuuteen ja rakkauteen. Laki ei anna voimaa Jumalan tahdon toteuttamiseen, vaan sen tekee ainoastaan evankeliumi. Laki ei myöskään synnytä rakkautta lähimmäistä kohtaan, kuten elävä usko tekee. 

Usko tuo oikean vapauden

Jumalan armon mittaamattoman syvyyden voi kokea silloin, kun ihminen saa parannuksen armon. Perisynnin turmeleman ihmisen on kaikkina aikoina ollut vaikeaa uskoa yksin armosta. Armosta uskominen ei ollut kompastuskivenä ainoastaan Jeesuksen ajan fariseuksille ja kirjanoppineille.

Syntien anteeksi uskominen ansiottomana ja kelvottomana on kokonaan Jumalan armoa. Täydellisen anteeksiantamuksen kautta avautuu todellinen vapaus, joka on “vanhurskautta, rauhaa ja iloa Pyhässä Hengessä” (Room. 14:17). Jeesus saarnasi vapautta. Hän oli syntisten Vapahtaja.

Jeesuksen ensimmäisen julkisen saarnan sisältönä oli ilmoitus hänen tulevasta tehtävästään. Hänen tekstinsä oli Jesajan kirjasta “Herran henki on minun ylläni, sillä hän on voidellut minut. Hän on lähettänyt minut ilmoittamaan köyhille hyvän sanoman, parantamaan ne, joiden mieli on murtunut, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kahleitten kirpoamista.” (Jes. 61:1.)

Sielunvihollinen tarjoaa toisenlaista vapautta. Epäuskoinen maailma lupaa paljon, mutta antaa vähän: “He lupaavat näille vapautta, vaikka itse ovat turmeluksen orjia: kenen voittama ihminen on, sen orja hän on” (2. Piet. 2:19).

Tänä päivänäkin saa synnin orjuuttama ihminen turvautua omien tekojen sijasta Kristuksen sovitustyöhön. Sana Vapahtaja tarkoittaa vapauttajaa ja pelastajaa. Kristus on tehnyt uhrikuolemallaan kaiken valmiiksi. Kaikki halukkaat saavat uskoa omat syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä. Tästä seuraa Jumalan mielen mukainen vapaus, joka ohjaa erilaisissa valintatilanteissa katsomaan asioita uskon näkökulmasta.

Teksti: Ville Laivamaa 

Julkaistu Päivämiehessä 9.10.2019

Kuvituskuva: Elmeri Hekkala


Evankeliumi: Luuk. 14:1-6

RAAMATTU 1992:: Jeesus meni sapattina erään fariseusten johtomiehen kotiin aterialle, ja kaikki tarkkailivat, mitä hän tekisi. Kävi niin, että hänen luokseen tuli vesipöhöä sairastava mies. Jeesus kääntyi lainopettajien ja fariseusten puoleen ja kysyi: ”Onko sapattina lupa parantaa vai ei?” He eivät sanoneet siihen mitään. Silloin Jeesus kosketti miestä, paransi hänet ja lähetti hänet pois. Sitten hän taas kysyi: ”Miten te itse teette? Jos jonkun poika tai härkä putoaa kaivoon, niin kai hän heti nostaa sen sieltä, vaikka olisikin sapatti?” Tähän he eivät kyenneet vastaamaan.

BIBILIA:: Tapahtui, että hän tuli yhden Pharisealaisten päämiehen huoneesen sabbatina rualle, ja he vartioitsivat häntä. Ja katso, siinä oli vesitautinen ihminen hänen edessänsä. Niin Jesus vastaten sanoi lainoppineille ja Pharisealaisille: sopiiko sabbatina parantaa? Niin he vaikenivat. Mutta hän rupesi häneen, ja paransi hänen, ja pääsi menemään. Hän vastaten sanoi heille: kenenkä teistä nauta eli aasi putoo kaivoon, eikö hän kohta sabbatin päivänä häntä ota ylös? Ei he taitaneet häntä tähän vastata.

Harri Vähäjylkkä
Piirrokset Anna Ratilainen

Tahdon

Tahdon-kirjassa opetellaan askel kerrallaan vanhemmuutta, ratkotaan kommunikointiongelmia puolisoiden välillä ja kohdataan yhdessä, mitä vastaan tulee: menetyksiä, rakkautta, väsymystä, syntymän ihmettä ja erilaisia näkemyksiä uskovaisena elämisestä.

18 €

Virsiä Suomenlinnassa, CD-133

Äänitteellä on kesästä, Suomen luonnosta ja isänmaasta kertovia virsiä yhteislauluna. Laulujen kautta välittyy laulamisen ilo, rohkaiseva ja turvallinen sanoma sekä syvä kiitollisuus Jumalan luomistyötä kohtaan. 

22 €

Toim. Sanna Isopahkala

Pysytään kuulolla

Kirjassa kokemuksiaan avaavat sekä seuraradion kuuntelijat että tekijät. Kirjaan on myös koottu SRK:n radiotyön historiaa ja merkkipaaluja.

20 €

Toim. Anna Illikainen, Olli Lohi ja Päivi Martikainen

Vaellanko valossa? Ajankohtaista 2019

Yhteiskunnan moniarvoisuus tulee ihmistä usein vastaan arkielämässä. Vuosikirja 2019 avaa näkökulmia uskovaisena elämiseen tässä ajassa. Kirjoittajat pohtivat, miten kristilliset arvot näkyvät kodissa ja työelämässä ja miten toimia rakentavasti yhteiskunnassa erilaisten aatteiden ja virtausten keskellä. Kirjoituksissa käsitellään myös ihmisen vastuuta luonnosta, toisten kohtaamista ja oman paikan löytämistä.

23 €

Elina Sneck
Kuv. Sirkku Saukonoja

Keltakultakulleroinen

Elina Sneckin hellänhauskoissa vauvarunoissa eletään mukana vauva-arjessa – vauva syö roskia, mönkii, tonkii, luuttuaa lattiat ja nuohoaa takan. Väliin se jokeltaa ihanasti ja nukkuu sinisiipien unia. Hyväntuuliset runot pysäyttävät rakkauden ihmeen äärelle.

18 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi