Sunnuntai 21.7.2019
"
Jeesus sanoi Simon Pietarille: "Älä pelkää. Tästä lähtien sinä olet ihmisten kalastaja." Luuk. 5:10

Kumpi pojista noudatti isänsä tahtoa?

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 27.8.2014 00:00 | Päivämies
Tekstikohta kertoo tilanteesta, joka liittyy Jeesuksen ajallisen toiminnan lopulle. Luvun alussa kerrotaan lukuisista ihmetöistä sekä Vapahtajan saapumisesta riemusaatossa Jerusalemiin. Kansa piti häntä viisaana profeettana Galilean Nasaretista ja samalla Daavidin Poikana. Kansa odotti näin myös ajallista valtiaan voimaa, jonka turvissa koittaisi parempi tulevaisuus.
Vapahtaja kohtasi yhtä suuren vastavoiman; fariseukset ja kirjanoppineet yhtaikaa pelkäsivät ja vihasivat Nasaretin miestä. He etsivät tilaisuutta surmata Jeesuksen. Tähän tuli vain hankkia riittävät ja kansan hyväksymät perustelut. Sydämissään he kävivät kamppailua: Mistä tämä voima? Kenen antamat olivat Jeesuksen valtuudet?

Fariseukset halusivat kuulla asian häneltä itseltään. Kenties Galilean profeetta astuisi ansaan. Jeesus esitti vastakysymyksen, joka oli niin kiusallinen, että fariseukset katsoivat paremmaksi jättää vastaamatta. Tällöin Jeesuskaan ei vastannut häntä piirittäville kysyjille.

Kumpi teki isän tahdon?

Kertomuksen miehellä oli kaksi poikaa, joita pyydettiin työhön isän omistamassa viinitarhassa. Ensimmäinen poika torjui isän pyynnön, hän ei halunnut totella kehotusta. Kieltäytyminen oli kuitenkin selvästi jäänyt vaivaamaan poikaa, sillä hetken päästä hän katui, että oli torjunut isänsä kehotuksen.

Toinen pojista toimi toisin. Hän esitti isän edessä nöyrää ja lupasi auliisti. Kun hän pääsi pois isän katseen alta, hän ei toiminutkaan lupauksensa mukaisesti. Oliko hänellä kenties alunperinkään ajatusta mennä, emme tiedä.

Jeesus asettaa kuulijansa arvioimaan tilannetta. Kumpi pojista toimi isän tahdon mukaisella tavalla? Vastaus oli kuulijoille helppo. Se, joka aluksi hangoitteli vastaan, mutta meni kuitenkin. Jeesuksen vastaus tämän jälkeen tuntui todella yllättävältä: ”Totisesti: portot ja publikaanit menevät Jumalan valtakuntaan ennemmin kuin te.”

Muotosääntöjä noudattaen

Jeesuksen tylyltä vaikuttavassa vastauksessa ilmeni vertauksen ydinsanoma. Se oli sama kuin useimmissa hänen esittämissään vertauksissa. Kyse oli pääsystä Jumalan valtakuntaan ja kuuliaisuudesta taivaallisen Isän kutsulle.

Ihminen voi suhtautua moniin erilaisiin pyyntöihin kertomuksessa esitetyllä tavalla. On helppo luvata, mutta on paljon vaikeampi toteuttaa. Eikö se ole myös meidän kokemuksemme?

Jeesus sisällytti vertaukseensa myös pelastushistoriallisesti laajan kaaren, jota kuulijat eivät kyenneet hahmottamaan. Sana tuli lihaksi, mitä kuulijatkin olivat käsittämättään juuri todistamassa. Elävä usko oli ensiksi Kaikkivaltiaan suunnitelman mukaisesti lupauksen kansan keskuudessa. Tähän kansaan fariseuksetkin kuuluivat.

Aikojen saatossa oli käynyt niin, että elävä usko oli ohentunut esi-isiltä opittujen muotosäännösten noudattamiseen. Ensin oli seurattu Jumalan tahtoa, mutta sitten ihmisen tahto oli saanut vallan. Herran Henki oli valtaosin kadonnut luvatun kansan keskuudesta.

Ensimmäiset tulevat viimeisiksi

Jeesuksen puhe tuli suoraan kohti. Portot ja publikaanit, yhteiskunnan halveksittu pohjasakka, olisi menevä ennemmin Jumalan valtakuntaan kuin nuo hengenmiehet, jotka olivat elämänsä ajan koettaneet elää pyhästi, kaikkea lakia noudattaen. Käsittämätöntä? Miksi näin?

Jeesus koetti avata kirjanoppineille sitä, että kun halveksitut ja syntiin langenneet ihmiset kohtasivat Vapahtajansa, armo täytti heidän sydämensä. Silloin seurasi elämänmuutos, ja he saivat halun seurata Vapahtajaansa. Entinen elämä jäi, ja alkoi matka, jota leimasi halu täyttää Jumalan, Isän osoittamia töitä. Viimeisimmät tulivat Jumalan silmissä ensimmäisiksi.

Jeesuksen edessä oli myös tämä toinen ryhmä. Heillä oli muodollisesti pyhä meno, kuitenkin ilman Henkeä. Pyhä Henki ei saanut hallita ajatuksia, sanoja ja tekoja. Siksi Jeesus julisti nuo aiemmin julkisissa synneissä eläneet, mutta parannuksen saaneet Jumalan edessä ensimmäisiksi.

Isän armollinen pyyntö kuuluu vieläkin ihmiselle, joka on tähän hetkeen saakka kulkenut syntien ja oman tahdon tietä. Parannuksen armon saadessaan ihmisestä tulee Jumalan valtakunnan jäsen.

Ilkka Hakulinen

Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
12. sunnuntai helluntaista: Ps. 51:6–14; Job. 42:1–6 tai 1. Sam. 17:37–45, 48–50; Room. 7:14–25; Matt. 21:28–32

Julkaistu Päivämiehessä 27.8.2014.

Toim. Sanna Isopahkala

Pysytään kuulolla

Kirjassa kokemuksiaan avaavat sekä seuraradion kuuntelijat että tekijät. Kirjaan on myös koottu SRK:n radiotyön historiaa ja merkkipaaluja.

20 €

Harri Vähäjylkkä
Piirrokset Anna Ratilainen

Tahdon

Tahdon-kirjassa opetellaan askel kerrallaan vanhemmuutta, ratkotaan kommunikointiongelmia puolisoiden välillä ja kohdataan yhdessä, mitä vastaan tulee: menetyksiä, rakkautta, väsymystä, syntymän ihmettä ja erilaisia näkemyksiä uskovaisena elämisestä.

18 €

Virsiä Suomenlinnassa, CD-133

Äänitteellä on kesästä, Suomen luonnosta ja isänmaasta kertovia virsiä yhteislauluna. Laulujen kautta välittyy laulamisen ilo, rohkaiseva ja turvallinen sanoma sekä syvä kiitollisuus Jumalan luomistyötä kohtaan. 

22 €

Toim. Anna Illikainen, Olli Lohi ja Päivi Martikainen

Vaellanko valossa? Ajankohtaista 2019

Yhteiskunnan moniarvoisuus tulee ihmistä usein vastaan arkielämässä. Vuosikirja 2019 avaa näkökulmia uskovaisena elämiseen tässä ajassa. Kirjoittajat pohtivat, miten kristilliset arvot näkyvät kodissa ja työelämässä ja miten toimia rakentavasti yhteiskunnassa erilaisten aatteiden ja virtausten keskellä. Kirjoituksissa käsitellään myös ihmisen vastuuta luonnosta, toisten kohtaamista ja oman paikan löytämistä.

23 €

Elina Sneck
Kuv. Sirkku Saukonoja

Keltakultakulleroinen

Elina Sneckin hellänhauskoissa vauvarunoissa eletään mukana vauva-arjessa – vauva syö roskia, mönkii, tonkii, luuttuaa lattiat ja nuohoaa takan. Väliin se jokeltaa ihanasti ja nukkuu sinisiipien unia. Hyväntuuliset runot pysäyttävät rakkauden ihmeen äärelle.

18 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi