Lauantai 17.11.2018
"
"He eivät enää voi kuolla, sillä he ovat enkelien kaltaisia. He ovat Jumalan lapsia, ylösnousemuksesta osallisia." Luuk. 20:36

Tunnetteko Isän?

Usko ja elämä - Sana sunnuntaiksi 4.3.2015 00:00 | Päivämies
Lehtimajanjuhla oli päättynyt, mutta Jerusalemissa oli vielä seuraavana aamunakin paljon ihmisiä paikalla. Jeesus istui temppelissä opettamassa. Kansaa oli kerääntynyt hänen ympärilleen.
Kesken opetuksen hänen eteensä tuotiin aviorikoksesta tavattu nainen. Lainopettajat kysyivät Jeesukselta, pitäisikö nainen hänen mielestään kivittää, kuten Mooseksen laki määrää. 

Jeesus ei vastannut mitään, kirjoitti vain sormellaan maahan, ja sanoi sitten kysyjille: ”Se teistä, joka ei ole tehnyt syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven.” Kysyjät poistuivat hiljaisina.

Syyttäjien poistuttua Jeesus armahti syntisen naisen, ja lähetti hänet kilvoituksen tielle: ”Mene, äläkä enää tee syntiä.” (Joh. 8:1–11.)

Tuon tapahtuman jälkeen alkoi temppelissä keskustelu, jossa Jeesus keskusteli juutalaisten kanssa syvällisesti. Keskeinen aihe keskustelussa oli se, kuka Jeesus on ja kuinka hänet voi tuntea. Lainopettajien ja fariseusten mielestä asia oli selvä: Tässä on Marian ja Joosefin poika Galilean Nasaretista. He eivät ihmisymmärryksen valossa voineet muuta nähdä.

Tätä Jeesus halusi keskustelussa valaista. Ihmisjärki ei voi käsittää Jumalan pelastustyötä; kukaan ei voi myöskään ilman Pyhän Hengen lahjaa tuntea Isää eikä Poikaa.

Tuntemisen perusta

Jeesus opetti, että tuntemisen perustana on Jumalan sanan kuuleminen. ”Se, joka on lähtöisin Jumalasta, kuulee mitä Jumala puhuu” (Joh. 8:47). Opetuslapset olivat vähän aikaisemmin todistaneet, kuinka he olivat sanankuulon kautta tulleet näkemään ja tuntemaan Jumalan Pojan. 

Pietari oli vastannut Jeesukselle: ”Herra, kenen luo me menisimme? Sinulla on ikuisen elämän sanat. Me uskomme ja tiedämme, että sinä olet Jumalan Pyhä.”(Joh. 6:68–69.) Pyhä Henki oli avannut sanan ja auttanut sanan kuulemisen kautta uskoon.

Jumalan sana sisältää suuria lupauksia. Temppelissä Jeesus sanoi keskustelukumppaneilleen: ”Totisesti, totisesti: joka pitää kiinni minun sanastani, ei milloinkaan näe kuolemaa” (Joh. 8:51). Jeesus oli tullut maailmaan tekemään tyhjäksi sielunvihollisen työn, avaamaan ihmisille tien ikuiseen elämään. Siksi hän tahtoi myös pitää esillä Jumalan sanaa.

Uskotko vai et?

Monet kuulijat kuitenkin turvautuivat sanan kuullessaan vain omaan järkeensä. Tällöin viesti jäi vieraaksi. He ihmettelivät Jeesuksen sanoja, ja loukkaantuivat niistä.

Keskustelussa tuli jälleen näkyviin se, kuinka Jumalan sana ei kosketa kaikkia. Aina ollut ja on kaksi joukkoa. Toiset, jotka uskovat, ja toiset, jotka eivät usko. Vapahtaja tahtoo kuitenkin kutsua kaikkia.

Jeesus alkoi muistella Vanhan testamentin kirjoituksia Abrahamista. ”Abraham iloitsi siitä, että saisi nähdä minun päiväni. Hän näki sen ja riemuitsi.” (Joh. 8:56.)

Vapahtaja opetti, että uskon kautta Abrahamkin sai katsella Jumalan rakkauden ennusmerkkiä, kun hän valmiina uhraamaan poikansa luotti siihen, että Jumala pitää lupauksensa. Myös Heprealaiskirjeen kirjoittaja ihastelee sitä, kuinka Abraham katseli tuolloin ylösnousemuksen ennusmerkkiä (Hepr. 11:17–19).

Pojan kunnia

Jeesus totesi keskustelussa, että Isä tulee kirkastamaan myös Pojan kunnian. Tämä tapahtui, kun Jeesus kulki kärsimyksen tien, kuoli ristinkuoleman ja nousi kolmantena päivänä kuolleista. 

Paavali muisteli tätä filippiläisille: ”Hän otti orjan muodon ja tuli ihmisten kaltaiseksi. Hän eli ihmisenä ihmisten joukossa, hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti. Sen tähden Jumala on korottanut hänet yli kaiken ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman.” (Fil. 2:5–9.) 

Jumalan valtakunnan sanoma kirkastaa yhä Pojan kunniaa. Jumala puhuu valtakuntansa kautta. Hän kutsuu parannukseen ja vakuuttaa jokaiselle katuvalle syntiselle syntien anteeksiantamusta Poikansa Jeesuksen sovintotyön tähden. Joka kuulee ja uskoo, saa tuntea Isän ja hänen rakkautensa.

Tapio Karjula

Raamatunkohtia, joihin kirjoitus pohjautuu:
3. paastonajan sunnuntai: Ps. 25:11–20; Jer. 7:23–26; 1. Joh. 5:18–20; Joh. 8:46–59  

Julkaistu Päivämiehessä 4.3.2015.

Katri Isopahkala ja Heli Säkkinen (toim.)

Siionin Joulu 2018

Siionin Joulu vieraili lampolassa seurailemassa lampaiden elämää. Lehden hartaustekstit kertovat Vapahtajasta, joka toi ihmisille rauhan ja vapauden. Sivuilta löytyy myös hiljaista puhetta joulusta ilman rakasta läheistä. Lisäksi lehti sisältää muun muassa käytännönläheisiä vinkkejä jouluaskareisiin.

7 €

Väinö Havas

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja

Joulusta jouluun – Suomen kotien lukukirja julkaistiin ensimmäisen kerran vuonna 1953. Äänikirja on tehty vuonna 1997 julkaistun uudistetun painoksen pohjalta ja sisältää 43 alkuperäisteokseen kuulunutta kertomusta. Havaksen lämminhenkisissä ja kielellisesti rikkaissa kertomuksissa korostuu kodin, uskonnon ja vapaan isänmaan arvo.

20 €

Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka
 

Jaksanko luottaa? Ajankohtaista 2018

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.  

23 €

Toim. Hanna Aho ja Jouni Hintikka

JAKSANKO LUOTTAA? -ÄÄNIKIRJA

Jaksanko luottaa Jumalaan silloinkin, kun kaikki ympärilläni muuttuu ja oma elämä on kriisissä?  
Vuosikirjassa 2018 käsitellään ajankohtaisia asioita uskon ja luottamuksen näkökulmasta.

20 €

Toim. Annika Hintsala ja Jenni Hintsala

Heidän kanssaan kulje, kertomuksia nuorille

Kirja nuorista elämän murrosvaiheessa. Kertomuksissa käsitellään nuoren näkökulmasta uskoa, uskosta nousevia valintoja, omaa minuutta ja suhdetta toisiin ihmisiin. 

17 €

Mediatilan tähän myy Päivämiehen ilmoitusmyynti.
Ota yhteyttä:
pm.ilmoitukset@srk.fi